Prøver å tyde kolonnen for foreldrenes bosted, stand, etc for nr 16 på side 101 - Peder Olsen (korrigert).
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-53
Slik jeg tolker teksten i den kolonnen:
"Ole Erichsen Bergan ... og ... Massi Gulsdatter .... +". Det er "." jeg trenger hjelp med.
Ved ren flaks leste jeg "Folk og boplasser rundt Skuterudåsen" (Leif Hellerud 1993) i går, og kom der over dette paret (Ole og Massi). Og i følge boken er de første husmannspar på et sted som blir kalt "Berganstua" og var en plass som arbeidere på Blaafarveverket i Modum jobbet på. Litt morsomt, for dette stedet som det for øvrig er bildet av og tjernet (Butjern) som det ligger ved, badet jeg som liten hele sommeren med farmor og farfar. Gøy å finne frem til "røttene" for så å se at man har vokst opp på samme sted

Uansett så før jeg ikke "." til å bli "Stua" slik som boka indikerer, men de ser heller ikke ut som "eie" eller "eje". Og hva betyr "+" til slutt her? Trodde det ofte betydde død i denne sammenheng, men denne personen ble gift og fikk igjen barn, så det var iallefall ingen barseldød det er snakk om, og skulle innføringen om død komme når han var gammel som av og til gjøres i kirkebøker skrives vel ofte både sted og død for dødsfallet og ikke bare "+"?
Noen som kan hjelpe?