Helle Jørgine Iverdatter Gulsrud? Hjelp til tyding

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Lisbeth Reinhardtsen Larsen
Sted: KROKKLEIVA

Helle Jørgine Iverdatter Gulsrud? Hjelp til tyding

Legg inn av Lisbeth Reinhardtsen Larsen » 31. juli 2009 kl. 22.07

Hei jeg trenger hjelp til å tyde en kirkebok Modum 1841-1850 side 105. Hun var født 13.05.1825 og var datter av Iver Olsen og Kari Helgesdatter .Hun ble født ,døpt og konfirmert i Modum og dette har jeg funnet. Den 10.11.1847 fikk hun et barn Hans Johan Jørgensen utenfor ekteskap. Min tippoldefar. Jeg har funnet frem til dåpen hans men det er veldig vanskelig å tyde hvem faren var, tror han het Jørgen Hansen. Det står mye opplysninger den men jeg klarer bare ikke å få tak på det. Har prøvd klokkerboken også men der var skriften verre :( Er det noen som kjenner til slekten så er jeg veldig takknemlig for tips også .Tror de bodde på på Gulsrud Mvh Lisbet R Larsen

gj04433
Sted: OSLO

Re: Helle Jørgine Iverdatter Gulsrud? Hjelp til tyding

Legg inn av gj04433 » 1. august 2009 kl. 9.13

I følge mormonernes nettsted, FamilySearch, som har transkribert den aktuelle kirkeboka (batch nummer C428546) ble Hans Johan Jørgensen født 10. oktober og døpt 14. november 1847. Foreldrene var Jørgen Hansen og Helle Jørgine Iversdtr. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-109

Mvh. Asbjørn

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Legg inn av Kjell Halvorsen » 1. august 2009 kl. 12.10

Hei,

Her kommer et forsøk på tydehjelp, men det er ikke helt komplett !

Foreldre til Hans Johan er oppgitt som 'Pige Helle Jørgine Iversdr Guulsrud og Gevorben Sold i Christiania ved 4de Kompagnie Jørgen Hansen Enger'.

Fadderne kommer fra gårder i nærheten av Gulsrud, 'K. Carine Tangerud, P. Helle Andersdr Pilterud, Christian Tangerud, Christian Ivers: og Iver Ols. Guulsrud'.

Det er anmerket '?????? fra 2de agershus. Brigade af 3d Augs 1850 er modtagen og (bevart ?) Iver Ols Guulsrud.'

Fant en Jørgen Hansen Enger i FT 1865 Christiania link (langt ned på siden).

Legg inn av Lisbeth Reinhardtsen Larsen » 1. august 2009 kl. 20.09

Tusen takk, der hadde jeg ikke sett. Er det noen sak.

Legg inn av Lisbeth Reinhardtsen Larsen » 1. august 2009 kl. 20.26

Hei,Kjell. Tusen takk for hjelpen :D . Kom ikke helt ovverraskende, lurte på om det var han. Lurer på om jeg kan finne ut noen steder hva han var der for? Har du noen tips? Hans Johan Jørgensen fikk ihverfall familie i Oslo 6 barn. Jeg har ikke funnet han i kirkebøkene i Modum som konfirmert så jeg antar han ble satt bort eller flyttet et annet sted. MVH Lisbeth

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 1. august 2009 kl. 22.39

Jeg vil jo tro at en nærmere studie av Fengselsarkivene kunne gi deg info om årsak til Jørgen Hansen Engers opphold ’bak murene’. Sitat fra ’Våre Røtter’ – håndbok i slektsgransking av Nils Johan Stoa og Per-Øyvind Sandberg, om Fengselsarkivenes innhold og tilgjengelighet:

’Av materialet i fengselsarkivene er det først og fremst domsaktene og de forskjellige typer av fangeprotokoller som har personalhistorisk interesse. Fangeprotokollene gir personalia og en rekke andre opplysninger om de innsatte, f.eks om utseende, oppførsel og personlige egenskaper, om forbrytelse og dom, samt fengselsoppholdets forløp og varighet. Domsaktene er mapper med dokumenter om den enkelte fange; materiale fra etterforsking og rettssak, og slikt som er kommet til under soningen. Her finner vi masse personopplysninger.’

Klausul: Alle fengselsarkiver er klausulert i 80 år.

Arkiv: Fengselsarkivene er i statsarkivene, med unntak av Botsfengselets arkiv, som er i Riksarkivet. Det er ikke foretatt noen mikrofilming av fengselsarkivene.

Det kan jo også finnes nyttig info i Politiarkivene - Arrestant og fangeprotokoller feks.

Jeg gjorde et fritekst-søk i Felleskatalogen til Riksarkivet og et sted å begynne letingen kan jo være her link

Legg inn av Lisbeth Reinhardtsen Larsen » 1. august 2009 kl. 23.01

Tusen takk nok en gang .Nå har jeg litt å jobbe med .Mvh Lisbeth

dn24588
Sted: Spania

Legg inn av dn24588 » 21. desember 2009 kl. 11.56

Jeg lurer på hvordan du har funnet fram til straffeanstalten. Jeg har prøvd å søke på 1865 tellingen, men får ikke opp noen straffede. Takknemlig for tips.

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 21. desember 2009 kl. 13.38

For den aktuelle folketellingen (1865): Prøv å velge fylke=alle område og yrke 'inneholder' fange. Da burde du få opp endel innsatte i anstaltene omkring i landet, i tillegg til noen få fugle- og viltfangere !

Kjell H.

dn24588
Sted: Spania

Legg inn av dn24588 » 22. desember 2009 kl. 16.45

Tusen takk, dette har jeg brukt mye tid på!

Svar

Gå tilbake til «Modum»