Christopher Jensen Aslaksbye, f. ca. 1787

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
dn08004
Sted: VOLDA

Christopher Jensen Aslaksbye, f. ca. 1787

Legg inn av dn08004 » 6. oktober 2008 kl. 22.49

Hei!

Min 3-tippoldefar Christopher Jensen Aslaksby(e) var ifølge kirkebok for Norderhov fra Modum. Det står ingenting om alder der. Han giftet seg 8. januar 1813 med Martine Jonsdatter Hval fra Haugsbygda på Ringerike, og har fått en stor etterslekt.

Gifte i Norderhov 1813

Under folketellingen i 1801 finner jeg en Christoffer Jensen på gården Bøn (Bøen?) som stesønn av Ole Henriksen og Else Johnsdatter (Christoffers første datter heter Else). Dette er også den eneste Christoffer Jensen i Modum og for så vidt i Buskerud som kan passe med min 3-tipp. Han er i folketellingen 14 år, og er da født ca. 1787.

Folketellingen 1801 - gården Bøn i Modum

Det jeg lurer på er hvem som kan være hans kjødelige foreldre, og selvsagt hvorfor han havnet på Bøn? Et annet spørsmål som kanskje kan være svaret på begge de foregående spørsmålene er hvorfor han heter Aslaksbye i kirkebok for Norderhov i 1813?

Kan noen hjelpe meg med dette?

På forånd takk!

Mvh
Gunnar Sigve Aurdal, Volda

gj01971
Sted: VIKERSUND

Re: Christopher Jensen Aslaksbye, f. ca. 1787

Legg inn av gj01971 » 6. oktober 2008 kl. 23.38

Hei.

I Modums Historie om gården Bøhn står det ikke veldig mye om Christoffer.

"Ole Henriksen, f.1766, gift med Else Jonsdatter, f. 1752, død 1805. Else Jonsdatter hadde en sønn fra et tidligere ekteskap. Christoffer Jensen."

Alf Thore.

dn08004

Legg inn av dn08004 » 6. oktober 2008 kl. 23.59

Hei Alf Thore!

Flott! Da vet jeg i hvertfall at det er hans kjødelige mor. Det er et fint clue å jobbe videre med. Skal poste når jeg vet litt mer rundt dette. Tusen takk.

Gunnar

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 7. oktober 2008 kl. 0.39

Dette var da artig :lol:

Ole Henriksen og Else Johnsdatter Bøen er mine 3x-tipper. Deres datter Inger Mathea ble gift med Ole Gulbrandsen Colbjørnrud fra Hole, og har masse etterslekt :)

Mvh
Else B.

dn08004

Legg inn av dn08004 » 7. oktober 2008 kl. 1.32

Hmm...

Det var visst ikke så lett likevel... Har prøvd å finne Christopher i kirkebøkene for Modum flere ganger, men fortsatt uten hell. Fant konfirmasjonen i 1802 der han fremdeles er under gården Bøn:

Konfirmasjon i Modum 1802
(se side 2)

Har også prøvd å finne Else Johnsdatters brylluper i Modums kirkebøker to ganger, igjen uten hell.

Det mest interessante jeg fant var en Jens Larsen Aslaksby som døde 60 år gml. i 1788 (året etter Christopher ble født - og med det samme etternavnet som står i kirkebok for Norderhov). Dette kan jo være faren, men da trenger jeg flere bevis.

Døde i Modum 1788 - helt nederst på første side

Dermed lurer jeg på:
Når og hvor giftet Else Johnsdatter seg (og selvsagt med hvem)?
Hvem er Christophers far?

Kanskje jeg har oversett noe, eller ikke forstår området riktig. Jeg er ikke lokalkjent, og vet ikke om de kan stå i andre kirkebøker.

Mvh. Gunnar

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 7. oktober 2008 kl. 4.35

Hei :)
Er ikke lokalkjent, jeg heller, men jeg fant en forlovelse mellom en Jens Christophersen Haug fra Hole og Else Jonsdatter (Schiørvold? Her må noen tolke skrift, jeg er i tvil om hva det står etter navnet hennes) i Norderhov 1774 : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-260 (høyre side, midt på siden sånn ca)

Denne mannen er forresten blitt til Johan Christopher Haug i Familysearch (IGI), så det er ikke alltid lett å søke der.

Det er jo en mulighet for at dette er foreldrene til Christopher Jensen. Aslaksbye er i FT1801 en gård med mange beboere og flere husholdninger, og flere er dagarbeidere, så Christopher har nok bodd der senere da han giftet seg,- derfor ble navnet Aslaksbye lagt på navnet hans i kirkeboken. (Min gjetning da)

Du bør lete etter dåp til Christopher fra 1774 og oppover, for det er ikke sikkert alderen, 14 år, i FT 1801 er korrekt. Det hadde sikkert vært lurt å sjekke skiftet etter Jens Christophersen også, for der vil jo arvingene stå, men da må du på Statsarkivet.

Mvh
Linda
Sist redigert av dn23027 den 8. oktober 2008 kl. 0.33, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 7. oktober 2008 kl. 10.36

Linda har rett, det står Schiørvoldsom gårdsnavn på Else Jonsdatter.

Det rare er at Jens Christophersen Haug skifter navn mellom trolovelsen og vielsen: Ved vielsen er han kalt Johan Christopher Haug (hvis du går inn på lenken Linda la ut, og blar en side framover, finner du vielsen 24. feburar)

Det må jo være samme mannen - brudens navn stemmer ihvertfall både ved trolovelse og vielse. Merkelig!

Mvh
Else B.

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av dn10731 » 7. oktober 2008 kl. 12.57

Hei.
Håper jeg ikke roter det til. Men mulig *Ringerikske slekter* kan være til hjelp.

Bind I, under Haug, side 264. Sterkt forkortet:
Jens Christofersen Haug, f.1719 d.1790 var gaardbruker paa nordre Haug fra omkring 1760 indtil sin død.
Hans første hustru, d.1772 o.s.v.
Med sin anden hustru Else Jonsdatter hadde Jens Haug likeledes barn, 1 datter Helle og 3 sønner Jon, Christian og Christofer.
- - - Else Jonsdatter overlevde sin mand, giftet seg paany og flyttet da til Mudum, hvor hun og
barn antagelig senere bodde.

Se også bind III, under Skjørvold, side 326:
Der fortelles det at Jon Engebretsen Skjørvold 1705-1773 var g.1752m Marte Burud. De hadde 5 barn.
- - - Dattera Else ble gift med Ole Henriksen Bøen fra Modum. - -

Disse bygdebøkene ble utgitt så tidlig som 1927 og 1935, og har ikke sjølsagt både feil og mangler.
Derfor er det jo en mulighet for at det var denne Else Jonsdatter som først var gift til Haug på Tyristrand,
før hun havnet på Modum.
Gardsregister til Ringerikske slekter.

Mvh Ellef Ellefsen.

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av dn10731 » 7. oktober 2008 kl. 17.27

Gunnar Sigve Aurdal skrev:Under folketellingen i 1801 finner jeg en Christoffer Jensen på gården Bøn (Bøen?) som stesønn av Ole Henriksen og Else Johnsdatter
Montro om han var født på Haug i Tyristrand.
(Tyristrand var den gang en del av Hole).

Døpt 19.Sønd: p: Trinit. 1787 i Hole:
Jens Haugs Søn Christopher.
Legg merke til fadderen Ingebret Schiørvold. Trolig dåbsbarnets morbror. Dåpen på høyre side.

Mvh Ellef Ellef.

dn08004

Legg inn av dn08004 » 8. oktober 2008 kl. 1.36

Hei, og tusen takk til alle sammen!

Snøballen har begynt å rulle, og det virker som den ruller riktig vei. Det stemmer bra at Christophers far er Jens Christophersen Haug fra Tyristrand, og at Else Jonsdatter Skjørvold er Christophers mor. Else giftet seg på ny med Ole Henriksen Bøhn fra Modum etter at Jens døde i 1790, og dermed havnet Christopher der. Hvorfor han kalles Aslaksbye når han gifter seg er fremdeles usikkert, men det kan være at han bodde på Aslaksby i Modum midlertidig. Det er tross alt en nabogård til Bøhn, slik jeg har forstått det. Men bakgrunnen her er fremdeles uklar.

Christophers mor, Else hadde flere søsken på Skjørvold, bl.a. Engebret (Ingebrigt) som var Christophers fadder og som senere ble bruker av en av Klekken-gårdene i Haugsbygda.

Nok en gang; tusen takk til alle som hjulpet meg her - jeg stod i stampe for et døgn siden, og nå er det meste plutselig oppklart! Utrolig!

Mvh.
Gunnar

Svar

Gå tilbake til «Modum»