Aner i Ål

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Brukeravatar
Roar Myrheim
Sted: ÅSGÅRDSTRAND

Aner i Ål

Legg inn av Roar Myrheim » 7. februar 2005 kl. 13.13

Hei.
Jeg har begynt å lete etter min kones aner i Ål, og har kommet et stykke ved hjelp av Ål bygdebok som ligger på nettet, men det blir jo der gjort oppmerksom på at husholdninger før 1750 ikke er med i Internett-utgaven.
Jeg lurer derfor på om det er noen som har bokutgaven, og kan tenke seg å slå opp litt for meg.

I første omgang lurer jeg på
Knut Knutsen Strand Haug, f. 26.12.1785 av foreldre Knut Knutsen Strand og Kari Olsdatter Strand. Jeg har ikke klart å finne data om foreldrene. Kan noen hjelpe meg?

Kan noen også hjelpe meg med foreldrene til Johannes Steingrimsen Noss Bakke, f. 02.07.1797. Foreldrene skal være Steingrim Johannesen Rudningen Noss og Margit Eilevsdatter Granhagen.

På forhånd takk for hjelp.

MVH Roar Myrheim, Nykirke, Vestfold

Brukeravatar
dn09918
Sted: SÆTRE
Kontakt:

Re: Aner i Ål

Legg inn av dn09918 » 8. februar 2005 kl. 10.24

Hei: Den som ligger på nettet er en planlagt ny utgave. Tidligere Aal Bygdesoge i 4 bind ble utgitt på slutten av 1960-årene. Denne kan være noe vanskelig, når det gjelder å _følge_ slekter over et lengre tidsrom. Botolv Bakliens bok _Hallingslekter_, kan også være et hjelpemiddel. Begge kan lånes fra biblioteker. Har begge selv hjemme, og kan se nå til helgen, om de oppgitte personer finnes der.
Mvh

Brukeravatar
Roar Myrheim

Legg inn av Roar Myrheim » 8. februar 2005 kl. 11.17

Hei Bjørn-Erik.
Takk for det.
Hilsen Roar

Brukeravatar
dn09918
Sted: SÆTRE
Kontakt:

Legg inn av dn09918 » 12. februar 2005 kl. 15.47

Knut Knutson f.omkr. 1747 Gudbrandsgard-Strand (Fetagarden) g.m. Kari Olsdtr Bakken-Strand f.1746. Det står mye om gårdene, og Knut og Kari sine aner i bind IV av Aal Bygdsoge.
Denne bygdeboka har ingen register o.l., og man må basere seg på endel leting, forståelse av navnbruk, og hjelp av kirkebøkene samtidig. Nos og Strand er naboområder og bestod av flere gårder og plasser. Det var på den tiden også utstrakt bruk av kjøp/salg/fradelinger av gårder/plasser.

Steingrim Johannesson f.omkr. 1763 g.m. Margit Eilevsdtr f.omkr. 1763. De ryddet og bygslet husmannsplassen Nørdre Rudningane. Denne var fradelt Knutsgarden-Nos. Kilde Bind IV.

Mvh Bjørn-Erik

Brukeravatar
Roar Myrheim

Legg inn av Roar Myrheim » 12. februar 2005 kl. 16.42

Hei Bjørn-Erik.
Hjertelig takk skal du ha!
Jeg får se å få bestilt Bygdesoga på biblioteket.
MVH Roar

Svar

Gå tilbake til «Ål»