Etterkommere etter Jon Kitilson Opsahl, 1683-1768 - hvor langt går kildene?

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Bjørnar Tuftin

Etterkommere etter Jon Kitilson Opsahl, 1683-1768 - hvor langt går kildene?

Legg inn av Bjørnar Tuftin » 4. september 2022 kl. 22.12

En fjern slektning har sendt meg en oversikt over aner i farslinja som går via Jon Kitilson Oppsahl i emnetittelen bak til Helge Guttormson Gulsvik. Jeg antar denne linja finnes i bygdebøkene for Flå som jeg ikke har tilgang til. Det jeg lurer på er hvor langt en kan følge denne linja mot vår tid i bygdebøker og eventuelt annet.

Under følger det jeg vet med noen grad av sikkerhet, det jeg hittil har hatt som hypotese, og det min fjerne slektning oppga, men som jeg ikke har fått kilder på.

Jeg regner tidligst kjente ane som Torstein Knutsen, gift 21. oktober 1815 og da på Hovlandseie, Sokna. Far til min ane Knut samme år. Knut brukte seinere navnene Tuftin og Odda, da han vokste opp på Tuftin og drev plassen Odda.

Ved vielsen er Torstein oppgitt å være 21, som tilsier at han er født i 1894-95, men i 1801-tellingen er beste kandidat 9 år. Denne Torstein er sønn av Knut Eriksen på Sokna og det er en dåp som passer noenlunde i 1791. Denne Torstein har en bror Erik og min Torsten har en Erik Knudsen som fadder ved tre av barnas dåp. Torsteins mor i tellinga, ved dåp og også i ved søskens dåp er Rangdi Steffensdatter.

I følge linja fra min fjerne slektning ble Knut og Randi gift i 1774 og dette var Knuts andre ekteskap. Han var først gift 1772 med Anne Persdatter og da oppgitt som Lekneseie. Dette passer med at han er oppgitt som gift anden gang i 1801. Denne Knut skal være født 1747 som sønn til Eirik Jonson, 1712-1794, gift 1742 med Astrid Olsdatter. Og Eirik var sønn av Jon Kitilson Opsahl, født ca 1683, død 1768, gift 1709 med Guro Eiriksdatter, født ca 1688, død 1745, fra Leknes.

Siden min fjerne slektning ikke har svart på spørsmål om kilder og siden jeg ikke har tilgang på bygdebøkene for Flå selv (de er ikke tilgjengelige på nb.no), håper jeg noen kan fortelle meg hvor mye av dette som kan bekreftes i disse og om noen tilfeldigvis har andre kilder som bekrefter "mellomlegget".

Bjørnar Tuftin

Re: Etterkommere etter Jon Kitilson Opsahl, 1683-1768 - hvor langt går kildene?

Legg inn av Bjørnar Tuftin » 16. september 2022 kl. 15.17

Da har jeg fått bekreftet vi korrespondanse på WikiTree at hele linja fra Jon Kitilson Opsahl til Knut Eriksen med koner og barn finnes i bygdebøkene for Flaa. Neste steg blir å sjekke primærkildene og kontrollere om bygdebokforfatter har oversett noe.

Svar

Gå tilbake til «Flå»