håper noen har opplysninger om min tipp-tippoldemor, som giftet seg med Ole Svendsen Nes 28. november 1799 i Hole. De fikk sønnen Svend før de giftet seg, og da han ble døpt 10. april 1799, står det "pigen Gunild Larsdatter", ingen gårdstilknytning. Da de gifter seg, står det Nes på begge to, men jeg vet ikke om hun også er fra Nes i Hole. Forlovere var Hans og Niels Hansen Moe. Ole var sønn av Svend Olsen Nes og Mari Gulsdatter Øverby, men jeg har ikke klart å finne ut av hennes foreldre.
Ole var husmann med jord og gev. soldat på Nes i 1801, og det var hans fetter, både på fars- og morssiden, så vidt jeg kan skjønne, som drev gården. Hans alder oppgis til 41, og det stemmer bra (født 1760 - død 1823) og Gunhilds til 36, noe jeg tror er feil. Enke og legdslem Gunhilds Larsdtr. Næsejet begraves 20. januar 1833, 62 år. Samme alder både i klokkerbok i Min., så hvis jeg har funnet rett dødsfall, er hun trolig født rundt 1770 -noe som stemmer bedre med dåpen til Lars i 1810.
I tillegg til Svend i 1799, fikk de Marte i 1802, Berte i 1804 og Lars i 1810. Fadderne kommer fra Nes, Fjulsrud, Klovigen og Udvigen. Det kan selvsagt være flere barn, samt at noen døde som små. Da Marte (Marie) konfirmeres i 1818, er "adressen" fortsatt Neseie.
Er det noen som kjenner familien og som kan hjelpe meg videre? Jeg har ikke funnet noen "passende" verken under døpte eller konfirmerte i Hole, men Gunhild kan selvsagt ha kommet fra Ringerike eller Lier, for den saks skyld.
håpefull hilsen fra Astrid

8