Ellef Ellefsen skrev:En Torger-kandidat finner vi 1801
på Modum.. Gjør for ordens skyld merksom på at det også er et par andre kandidater i Buskerud, men alderen på denne passer best. Ikke alle er fanget opp av 1801-tellingen, så jeg vil føreløpig
ikke utelukke at Torger var fra Norderhov.
Tror jeg tør si at Torger Ellefsen var den vi fant 1801 på Modum. Sveivet gjennom Norderhovs kirkebok f.o.m.1790 t.o.m.1796 uten å finne Torger Ellefsen blandt de døpte, hverken som ægtefødt eller "uægte". Derimot var en
Torger Ellefsen Ask konfirmert 30.sept.1810 i Norderhov, 16 år gammel. (Kirkebok nr.7, 1789-1811, fol. 197b. - Rull HF 409.) Aldersangivelsen skal man som du vet ikke stole blindt på.
Dette var høyst sannsynlig samme kroppen som ble døpt 1791 på Modum. Kirkebok nr.3 fra Modum, 1783-1820, side 609 (Rullefilm HF 397) viser ut for uægte barn nr.9 1791:
*Dom: 10 p. Trinit. (var 28.aug) Snarum.
Ingeborg Torgersd: Præstgaardseje, hendes uægte Drengebarn
Torger, fød ? 8 Sønd. efter Trin (14.aug). Udlagt til Barnefader Gevorben Soldat
Ellef Olsen HilsenEje.
Fadd. Siri Jonsd: BronæsEje, Kari Haldorsd: Olasbye, Johannes Hansen BronæsEje, Chrestopher Amundsen Braaten og Ole Clemmetsen TangerudEje.*
De skannede kirkebøkene fra Norderhov viser at Torger Ellefsen døde som husmand på Lerbergeie 7.mars 1845, 56 år gml. Bgr. 16.mars i Norderhov.
Se nr.28.
OBS. Dersom du ønsker flere opplysninger så si i fra. På Modum og Haabøl er jeg ukjent, men fra Norderhov skulle det la seg gjøre finne mer. Mvh Ellef.