Jeg har kjørt meg bom fast på en familie som er jeg kan følge i Sulitjelma i Nordland, og som jeg mener må ha havnet i Kongsberg.
Dette er familiehistorien til Bertha Karoline Halvorsen og Hans Andreas Johansen som jeg har registrert så langt (om Bertha K.):
* 28. januar 1881 ble hun født på Flatnes i Målselv
* 21. juni 1896 blir hun konfirmert i Malangen i Balsfjord.
* Bertha er i 1900 oppført i folketellingen i Målselv boende hos sin far som er enkemann. Berta er oppført som syerske.
* 20. april 1902 blir hun gift med Hans Andreas Johansen Flostrand. Hun er nå trolig nesten 5 måneder på vei med sitt første barn, Edel Katinka.
* 4. august 1902 blir hennes datter Edel Kathinka født, da bor Bertha Karoline på Furuhaugen i Sulitjelma.
* 25 mars 1912 blir et barn født.
* 4. september 1912 dør sistfødte barn.
* 3. november 1914 - det står i kirkeboka under eksteksapsoppføringen "att. 3/11 1914 i anl. skilsmisseandragende." Det ser ut til at de skulle bli skilt, men de var gift senere, så det kan ikke ha skjedd.
* 18. februar 1916 blir Ruth født.
* 8. juli 1917 blir Edel Kathinka konfirmert, og da bor hun på Sandnes i Sulitjelma.
Så stopper alt opp!
Jeg finner igjen en gravstein for "Bertha Karoline Nesna" f. 28.1.1881 og død 1964 i Kongsberg:
Bertha Karoline Nesna f 28.1.1881 død 1964, gravlagt 10.6.1964 på kirkegården ved næringsparken, Kongsberg. (Se link til gravsteinsregistreringen)
Hvis dette er "min" Bertha, så har hun her tatt navnet Nesna, som er ifra hennes ektemanns fødested (han ble født på gården Flostrand i Nesna, Nordland). Er det henne, så ble sikkert hennes barn også med nedover til Buskerud:
Edel Kathinka Johansen f. 4.8.1902 (Sulitjelma, Nordland)
Ruth Johansen f. 18.2.1916 (Sulitjelma, Nordland)
Er det noen i Buskerud som kan peke meg i riktig retning?
Mvh Pål
Bertha Karoline Halvorsen/Nesna? f. 28.1.1881
Moderator: MOD_Buskerud
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Re: Bertha Karoline Halvorsen/Nesna? f. 28.1.1881
Du er nok inne på riktig retning.
Jeg har her lagt ved lenke til Ruth sin konfirmasjon i Kongsberg. Hun er nr. 25 på siden.
Remi
Jeg har her lagt ved lenke til Ruth sin konfirmasjon i Kongsberg. Hun er nr. 25 på siden.
Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
Remi Pedersen skrev:Du er nok inne på riktig retning.
Helt fantastisk! Da har jeg kommet på sporet, og kan finne resten av historien sansynligvis.
Tusen takk skal du ha!
Mvh Pål
Jeg strever fredemeles med å finne etterslekten til Bertha Karoline Halvorsen f. 28.1.1881 i Målselv og Hans Andreas Johansen f. 8.8.1877 i Nesna, Nordland.
Dette er det jeg nå vet om deres barn:
Hjørdis Kristine Nesne f. 17.6.1906 (ukjent sted), ble gift med Ottar Severin Røsholdt 31.8.1929 hos byfogden i Oslo. Familien må da ha bodd i Kongsberg, der er lysningsprotokollen i Kongsberg og klokkerboken i Kongsberg som viser til vielsen hos byfogden. Hjørdis døde i 1972 og er gravlagt på kirkegården ved næringsparken i Kongsberg. Hennes mann døde i 1957 og er begravet på samme kirkegård.
Ruth Johansen f. 18.2.1916 i Sulitjelma, Nordland. Hun står oppført med sin fars etternavn (Johansen) ved døpsinnføringen i ministerialboken for Sulitjelma, Fauske 1910-1920 side 63. Ruth ble konfirmert 11.5.1930 i Kongsberg. Hun ble gift 25.12.1937 i Kongsberg med Asle Gjertsen. Asles foreldre var Gustav og Johanne.
Paret (Bertha Karoline og Hans Andreas) hadde to barn f. hhv. 1912 og 1914, men de døde omtrent et halvt år gamle begge. Begge var født i Sulitjelma.
Hvis noen kan sette meg i kontakt med etterslekt av disse så hadde jeg satt stor pris på det.
Dette er det jeg nå vet om deres barn:
Hjørdis Kristine Nesne f. 17.6.1906 (ukjent sted), ble gift med Ottar Severin Røsholdt 31.8.1929 hos byfogden i Oslo. Familien må da ha bodd i Kongsberg, der er lysningsprotokollen i Kongsberg og klokkerboken i Kongsberg som viser til vielsen hos byfogden. Hjørdis døde i 1972 og er gravlagt på kirkegården ved næringsparken i Kongsberg. Hennes mann døde i 1957 og er begravet på samme kirkegård.
Ruth Johansen f. 18.2.1916 i Sulitjelma, Nordland. Hun står oppført med sin fars etternavn (Johansen) ved døpsinnføringen i ministerialboken for Sulitjelma, Fauske 1910-1920 side 63. Ruth ble konfirmert 11.5.1930 i Kongsberg. Hun ble gift 25.12.1937 i Kongsberg med Asle Gjertsen. Asles foreldre var Gustav og Johanne.
Paret (Bertha Karoline og Hans Andreas) hadde to barn f. hhv. 1912 og 1914, men de døde omtrent et halvt år gamle begge. Begge var født i Sulitjelma.
Hvis noen kan sette meg i kontakt med etterslekt av disse så hadde jeg satt stor pris på det.
Jeg kan nevne at jeg har hatt telefonkontakt med noen som har kunnet gi meg noen detaljer om slekta, men jeg er fremdeles interessert i kontakt med noen som kan gi meg utfyllende informasjon.
Hei.
Ser at denne topicen er gammel.
Men jeg har nettopp startet litt med slektsforskning, og kom over dette da jeg søkte på Bertha.
Bertha er min tipp oldemor, og ja, jeg er oppvokst i kongsberg.
Hva slags kobling har du til slekta, har du noe informasjon lengre tilbake?
Hvis du leser dette ta gjerne kontakt!
Ser at denne topicen er gammel.
Men jeg har nettopp startet litt med slektsforskning, og kom over dette da jeg søkte på Bertha.
Bertha er min tipp oldemor, og ja, jeg er oppvokst i kongsberg.
Hva slags kobling har du til slekta, har du noe informasjon lengre tilbake?
Hvis du leser dette ta gjerne kontakt!