(Hans) Laugerud f. 1870-80. SANDSVÆR (Kongsberg)

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
dn20561
Sted: HOVET

(Hans) Laugerud f. 1870-80. SANDSVÆR (Kongsberg)

Legg inn av dn20561 » 18. desember 2006 kl. 22.55

Hei,

Søker (HANS) LAUGERUD F.CA. 1870-80.På SANDSVÆR , LAUGERUD (GÅRD/HUSMANSPLASS.)
Hans fornavn er ikke helt sikkert, derfor klammer på fornavn.De var ca 17 barn til sammen , men flere av dem døde tidlig.
MULIG HANS FAR HADDE ETT ANNET ETTERNAVN :D

Vet ikke fornavn på hans far.

Vet ikke navnet på moren til Hans L. Men at de komm fra SANDSVÆR området :?:

og videre bakover.... Dette er ikke mye av oppl. men kommer tilbake med mer når jeg har fått det.
.....................................
Hans Laugerud hadde en sønn født i ca.1903 i Hokksund han het Kjell Laugerud.
Hans flytte til Hokksund.
Vet ikke hvem som var hans kone :?:

Det jeg søker er slekta bakover på Hans Laugerud , hans foreldere, besteforeldere,ovs.

Og hvor de kom fra opprinnelig. Det sies det var 3 slekter fra SANDSVÆR MED SAMME LAUGERUD NAVN, MEN NEPPE I SLEKT. Etter min imf. Men ikke sikker på det :?:
..................................................................................

Gjør oppmerksom på at søker slekta for en bekjent. Takknemelig for alle svar i dette søket.

Takker på forhånd for all hjelp.

Mvh.
Helge.

dn09431
Sted: AULI

Re: (Hans) Laugerud f. 1870-80. SANDSVÆR (Kongsberg)

Legg inn av dn09431 » 18. desember 2006 kl. 23.46

Kjell Laugeruds sønn er Kjell Eugenio Laugerud Garcia, tdl president i Guatemala

DAG

dn20561

Legg inn av dn20561 » 19. desember 2006 kl. 0.48

Hei Dag,

tja noe der , vel ikke helt sikker på den. Han er i slekt JA , det vet jeg.

TAKKER DEG FOR SVAR DAG.

.........................................................................................................
:D
Men det er slekta bakover jeg søker på :!:

Den er noe komplisert og finne , er brukt en del timer på dette søket uten særlig og komme i mål :wink:

Vi søker faren til kjell , tror han heter HANS LAUGERUD, men finner ikke dette slik med engang, noe rot i navn /gårder. Så jeg regner med og ha jula her på nettet , det skal finnes :!:
...................

Må prøve og få tak i bygdebøker fra området SANDVÆR/KONGSBERG.

IKKE LETT DETTE HER....

Mvh.
Helge

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 19. desember 2006 kl. 20.06

Hei Helge!

For det første her er vel familien på gården Haugsund i Øvre Eiker i folketelligen 1900.

Videre finner jeg Kjeld Johannes født 14. oktober 1899 av foreldrene Hans Johannesen Lauerud og hustru Olava, født Borge. Kjeld Johannes ble døpt i Haug 25. desember 1899. Han er nr. 86.

Det er trolig Hans som er født som nr. 163 i Haug kirke av foreldrene Fisker Johannes Olsen, 28 år gammel og hustru Mina Hansdtr. 22 år gammel.

De gifter seg her som nr. 68 den 17. november 1872 i Haug kirke.

Hans Lauerud og Olava Borge sin vielse har du her. Det er nr. 32 (25).

Her er konfirmasjonentil Hans Johannesen Lauerud, nr. 40.

Etter det jeg kan se så er hele slekta så langt bakover født og oppvokst på gården Huagsund i Øvre Eiker. Hvor navnet Lauerud kommer fra, vet jeg ikke, men det ser ikke ut til at faren til hans, Johannes, har brukt det. Første gang jeg har funnet det er ved Hans sin konfirmasjon. Eneste gården med dette navnet er gården Lauerud (Laugerud) i Hedenstad sogn, Sandsvær i nåværende Kongsberg kommune.

Regner med at du nå klarer å leite fram en god del mer informasjon på de nevnte personene selv.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn20561

Legg inn av dn20561 » 19. desember 2006 kl. 21.58

Hei Remi,

:D nå er det moro og sette opp dette , takker deg for all hjelp og svar.

Det er ikke fått bekreftet dette stemmer ennå, men han Kjell skulle ha en bror som heter Per. 2-3 år yngere en Kjell.
..........................................

Det er forbindelsen til Laugerud, Sandsvær/Kongsberg jeg leter etter spesielt :?: :?:

De sier det ikke skrives LAUERUD, MEN LAUGERUD :?:

Men det kan jo være en tolkning fra prest/telling :?:

Men dette er jeg meget takknemmelig for Remi.
..........................

Skal prøve og finne mer ut mer om dette rare forbindelsen til
Laugerud /Sandsvær/Kongsberg. :!: :!:

Det er ikke altid ting er opp i dagen, så jeg får se hva jeg klarer og finne ut om dette bakover ang. navn /slekt/Sandsvær.

Takker deg så mye.... :wink:

Mvh.

Helge

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 20. desember 2006 kl. 11.52

Jeg har nå funnet slekta i Eiker sine kirkebøker helt tilbake til 1826 da Ole Johansen Dynge blir konfirmert med far Johannes Olsen Laurud. Mor heter Magrete Olsdatter. Denne Ole blir født i Eiker i 1811, søsteren Magrete i 1813. Foreldrene gifter seg i 1810. Dette finner du på Familysearch og i skannede kirkebøker.

Magrete Johannesdatter Hougsund blir konfirmert i Eiker i 1829, da er bare mor skrevet inn i kirkeboken og hun heter Margr. Olsd. Laugerud.

Jeg tror ennå ikke du skal henge deg for mye opp i en evt. forbindelse til Laugerud i Sandsvær. Jeg har sett igjennom alt på gården Laugerud i Sandsværs historie (bygdeboka for Sandsvær) og der er ingen som passer inn med denne familien som jeg har sett ennå. Og alle personene jeg har funnet så langt med navnet Laugerud/Lauerud/Laurud har stort sett vært bosatt på Haugsund.

Hvordan navnet har blitt skrevet skal du heller ikke henge deg så mye oppi. Gårdsnavn skifter skrivemåte mange ganger opp gjennom tidene i tillegg til at den som skrev det ned kunne finne på sine egne måter å skrive navnet på. Bare legg deg til en måte å skrive det på også dokumenterer du de variantene du kommer over.

Det skal ikke være problemer for deg å få god kontroll over denne slekten bakover til 1811 ved å bruke de skannede kirkebøkene, FamilySearch og folketellingene. Jeg fant mange av personene uten problemer ved et hurtig søk bakover.

Som sagt så tror jeg ennå ikke du skal henge deg for mye opp i en forbindelse til Sandsvær ennå. Prøv heller å få en god oversikt over slekten på 1800-tallet.

Ellers så vil jeg anbefale at du legger inn et tema under Øvre Eiker med link til dette under Kongsberg. Det sitter Mange i Øvre Eiker som kan hjelpe deg, men ikke sikkert at de leser under Kongsberg. Dette emne hører til under Øvre Eiker i hvertfall helt tilbake til 1811.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn20561

Legg inn av dn20561 » 21. desember 2006 kl. 9.30

Hei Remi,

:D tusen takk for dine svar og granskning for meg, det hjelper meg mye i dette arbeidet.
Jeg tror du har helt rett bakover til 1801.Så det stemmer helt sikkert.
Og navnet er nok og slik du sier det varierer mye av ulike grunner.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Men problemet mitt ligger i det og fortelle det, til de det gjelder, at det ikke er helt som de kansje trodde var ......

Det er vel mulig de kommer fra Sandsvær før 1801 tiden.....
Det er ikke så lett og benekte det , da andre mener de har rett i dette.
......................................................................
Og grunnlaget for navnet må jeg finne , men jeg får bare ta tiden til hjelp for og finne noe av svarene på det :D
..............................
Jeg er veldig glad og takker så mye for jobben du har gjort :D

Ha en fin riktig fin jul Remi.Vi snakkes.

Mvh.
Helge :wink:

20936
Sted: ØYER

Legg inn av 20936 » 9. februar 2007 kl. 23.01

Det er riktig at det var en bror som het Per.
Han het Per Augen og var født 20.10.1906, og døpt i Haug Kirke 30.09.1906.
Denne Per dro til Guatemala, og var far til Kjell som var president.
Sist redigert av 20936 den 10. februar 2007 kl. 10.40, redigert 1 gang totalt.

dn20561

Legg inn av dn20561 » 9. februar 2007 kl. 23.32

Arild Larsen skrev:Det er riktig at det var en bror som het Per.
Han het Per Augen og var født 20.10.1906, og døpt i Haug Kirke 30.09.1906.
Denne Per dro til Guatemala, og er far til Kjell som var president.

Hei Arild ,

takker for svaret ditt / takker så mye . :D .

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Men det er det fra 1800 og bakover som jeg søker etter nå,

gjerne forbindelsen til Konsberg som det blir hevdet er :?:

Slekta sies kommer fra KONGSBERG,SANDSVÆR, uten at jeg har funnet den forbindelsen enda.... :roll: :?:

Takker for alle innspill/og svar i saken (Nøtten)

Mvh.

Helge R . :wink:
Sist redigert av dn20561 den 13. februar 2007 kl. 21.19, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 11. februar 2007 kl. 0.28

Helge, du som er en kløpper med snart 1000 innlegg her :wink:

Hva er status på denne nøtten din :?: :?: :!:

Som jeg snakket om tidligere så har jeg fulgt denne slekten for deg tilbake til 1810 via FS siden de skannede kirkebøkene ikke går lenger tilbake enn til 1814 og kom da tilbake til Johannes Olsen og hustru Magrete Olsdatter. Han kaller seg Laurud i 1826 da sønnen Ole blir konfirmert. Jeg ga deg da 2 barn: Ole 1811 og Magrete 1813.

Her kommer 3 søsken til:
Gunildfødt 30. okt. 1815. Foreldrene bor da på Kruche Eie. Ingen Laugerud nevnt blant fadderne. Dåp nr. 102.

Anne Dorthea født 6. nov. 1817. Foreldrene bor da på Dynge. Ingen Laugerud nevnt blant fadderne. Dåp nr. 121.

Pederfødt 4. okt. 1819. Foreldrene bor da på Dynge, Kruche Eie. Ingen Laugerud nevnt blant fadderne.. Dåp nr. 5.

Så langt altså ingen forbindelse til Laugerud i Sandsvær, bare til Dynge under Kruke. Kruke er en gård under Haug Sogn i Eiker.

Gunilds konfirmasjonden 1. mai 1831 i Haug kirke. Hun heter Gunild Johannesd. Lauerud. Foreldrene heter Joh. Ols., Magrete Olsd. Dynge. Konfirmasjon nr. 78.

Anne Dortheas konfirmasjonden 21. april 1833 i Haug kirke. Hun heter Anne Dorthea Johanesdtr og er født på Dynge. Foreldre: Johanes Ols. og Magrete Olsdtr. Konfirmasjon nr. 51.

Peders konfirmasjonden 10. mai 1835 i Haug kirke. Han heter Peder Johansen Hougsund. Foreldre: Johannes Olsen og Magrete Olsd.

Så etter det jeg kan forstå så skjer det ett eller annet med denne familiens bosted mellom at disse barna er født mellom 1810-1820 og når de er konfirmert mellom 1826-1835.

En annen ting som en kan merke seg er gårdsplasseringene av de gårdene som er nevnt her: Dynge, Kruke og at noen av fadderne bor på Ullern. Det at nabogården nordenfor Ullern igjen heter Langerud kan være noe å tenke på. Kan det være at navnet deres er rett og slett er en rotete skrivemåte for denne gården, altså Langerud, den ligger jo rett i nabolaget for der denne slekten bor. Bare en tanke.

Det du må gjøre er å ta en tur til Statsarkivet på Kongsberg og få sjekket vielsen i 1810 og de 2 første dåpene også prøve å nøste videre derifra. Det burde du sikkert ha tiden til. Det er ikke så lange turen fra Hønefoss til Kongsberg.

Så får du gjort noe med statusen på denne nøtten :lol:

Remi
Remi Pedersen

dn20561

Legg inn av dn20561 » 14. februar 2007 kl. 10.18

Hei Remi.

:D :D :D Takker deg så mye for godt og fyldig svar nå igjen om denne Laugerud slekta :D :D
Du har gitt meg/oss flott imformasjon også en del som vi ikke hadde, dvs. ikke jeg ,men nevnte slekt. Takker deg igjen Remi.

Når det gjelder løsning i denne nøtten /saken så vil det ta noe tid, fordi det er noen slektspapirer jeg ikke har fått se enda, de er ikke tilgjengelig før om en tid.... så jeg venter spent på svar hva det er av matriale .

Den bindingen ble bekreftet igjen igår med Sandsvær,Kongsberg...
Men det er også noe der jeg venter på av oppl. i dettte, det er slekt langt tilbake som sitter med oppl. om dette med Sandsvær. :wink:

Det er ikke jeg som bestemmer fortgangen her Remi. Det avhenger av andre... i slekta.

Alle dine oppl. er av stor betdning for og løse dette.

Det er og slik at andre navn som er et mulig bindeledd i denne saken, siden det så vanskelig og finne.... før 1800 år. Fikk den beskjed igår om dette. :roll:

Takker for hjelp i saken.

Mvh.
Helge R.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 14. februar 2007 kl. 14.08

Hei.

Sitter nå på statsarkivet og ser litt i Eiker-bøkene.

På side 64, vielse nr. 51 i MINI 10 1806-1815 for Eiker står vielsen til Ungkarl Johannes Olsen Dynge og pige Magrete Olsdatter. Hun bosatt på Dahler-Eie. Forlovere:Borger Andersen Grav i Hogsund og Anders Jacobsen i Dynge. De er forlovet 9. september 1810 og gifter seg 30. oktober 1810.

Ved dåpene til barna Ole og Magrete i 1811 og 1813 bor Johannes og Magrete på Dynge. Fadderne er kun fra nabogården rundt Dynge og fra Dahler-Eie ved begge dåpene.

Remi
Remi Pedersen

dn20561

Legg inn av dn20561 » 14. februar 2007 kl. 16.09

Hei Remi,

:D :D takker deg for at du er på S.A.Kongsberg , takker deg for svaret på det vielsen med Dynge.Og de nevnte vigde .... :D

Jeg er like nysjerrig jeg som det du er , på denne slekta før 1800 år som deg Remi.

Men skal jeg vente 7 år på svar i denne nøtten, så gjør jeg det og !!
( Har ventet på svar i 7 år på annen slekt, og funnet svaret.)

Jeg er en seigliva slektsforsker som er meget fornøyd bare jeg finner svar... :wink:

Takker deg Remi,og alle andre for riktig gode svar og hjelp på denne siden :wink:

Mvh.
Helge R.

dn20561

Legg inn av dn20561 » 14. februar 2007 kl. 19.09

Hei Arild,

har :D du sett de siste innl. med lenker i denne slekta nå :?:

PS. Sender deg en pm.

Mvh.

Helge R.

dn20561

Legg inn av dn20561 » 17. februar 2007 kl. 14.55

Hei Arild,

:D :D sendt deg en PM. nå Arild :!: :wink:

Mvh.
Helge R.

dn20561

Legg inn av dn20561 » 22. oktober 2007 kl. 22.01

Helge Raudalshovde skrev:Hei,

Søker (HANS) LAUGERUD F.CA. 1870-80.På SANDSVÆR , LAUGERUD (GÅRD/HUSMANSPLASS.)
Hans fornavn er ikke helt sikkert, derfor klammer på fornavn.De var ca 17 barn til sammen , men flere av dem døde tidlig.
MULIG HANS FAR HADDE ETT ANNET ETTERNAVN :D

Vet ikke fornavn på hans far.

Vet ikke navnet på moren til Hans L. Men at de komm fra SANDSVÆR området :?:

og videre bakover.... Dette er ikke mye av oppl. men kommer tilbake med mer når jeg har fått det.
.....................................
Hans Laugerud hadde en sønn født i ca.1903 i Hokksund han het Kjell Laugerud.
Hans flytte til Hokksund.
Vet ikke hvem som var hans kone :?:

Det jeg søker er slekta bakover på Hans Laugerud , hans foreldere, besteforeldere,ovs.

Og hvor de kom fra opprinnelig. Det sies det var 3 slekter fra SANDSVÆR MED SAMME LAUGERUD NAVN, MEN NEPPE I SLEKT. Etter min imf. Men ikke sikker på det :?:
..................................................................................

Gjør oppmerksom på at søker slekta for en bekjent. Takknemelig for alle svar i dette søket.

Mvh.
Helge.

.......................................................................................................

Takker for alle svar i dette søket, svært glad for svar fra dere alle,

jeg legger nå ned dette søket inntil mere opplysninger kommer fra andre kilder jeg er lovet.
:lol:

Mvh. Helge R.

gj07326
Sted: LOMEN

Re: (Hans) Laugerud f. 1870-80. SANDSVFR (Kongsberg)

Legg inn av gj07326 » 16. juli 2008 kl. 16.27

Vet noen hvem som er far og farfar til min bestefar Dagfinn Laugerud er? Han er i slekt med Kjell, Kjeld og Peder som er nevnt tidligere. :?:

dn22799

Legg inn av dn22799 » 28. juli 2008 kl. 17.32

Heisann!

Har du funnet din bestefars dåp? Der skal begge hans foreldres navn være innført ;)

20936
Sted: ØYER

Legg inn av 20936 » 31. juli 2008 kl. 19.54

Hei.
Far til din bestefar het Peder Johannesen Laugerud. Han var født på Hokksund i Øvre Eiker 31 Mai 1883. Han var gift med Olufine Marie Hansen. Jeg har ikke funnet når og hvor Dagfinn ble født, men jeg har funnet en bror som het Charles Mathias F:11 Juli 1910 Nadderud, Bærum.
Peders far het Johannes Olsen Laugerud, Født:28 Januar 1847 på Hokksund. Han var gift med Mina Hansdtr Holst F: 28 April 1853 på Hokksund.
Håper dette hjelper deg litt på veg.

dn20561

Legg inn av dn20561 » 4. august 2008 kl. 14.24

Hei Ann Kristin :lol:

ja nå fikk du godt svar fra han Arild i Øyer,han vet mer om de folkene du nevnte enn det jeg gjør,

det er linjene langt bakover i tid jeg leter etter.... :lol:
.................
Men som du ser så tar det tid...... men det har jeg nok av :D

Som du ser så har også ett søk på Eiker/Hokksund og disse linjene,

også på det søket ser jeg har fått mye god hjelp av Remi Pedersen fra Kongsberg.

............

Takker deg Arild for svaret og innspillet ditt,

ferie tid nå så det blir lite tid her nå på Dis Norge, bare når det regner ute, men det er jo ofte i perioder i sommer hehehe :lol: .

Ha det bra alle på denne siden .

Mvh.Helge R.

Svar

Gå tilbake til «Kongsberg»