Guri Michelsdatter som får barn døpt 10.08.1745.

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Guri Michelsdatter som får barn døpt 10.08.1745.

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 7. september 2005 kl. 20.29

Jeg er på jakt etter mer opplysninger om Guri Michelsdatter. Vet bare at hun fikk ei datter, Martha, utenfor ekteskap med Hans Jacob Guldbrandsen Wølner. Martha ble døpt den 10. august 1745 i Kongsberg.

Den 27. august 1718 blir der døpt ei Guri i Kongsberg. Hennes far heter Michel Michelsen i følge Familysearch. Er det denne Guri som blir mor til Martha i 1745?

Alle opplysninger tas imot med stor takk.

Mvh
Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Tor Arne Wølner
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Guri Michelsdatter som får barn døpt 10.08.1745.

Legg inn av Tor Arne Wølner » 30. desember 2005 kl. 12.59

Jeg registrerer at du arbeider noe med Hans Jacob Guldbrandsen Wølner som fikk et barn med Guri Michelsdatter. Jeg har tidligere fått litt usikker informasjon fra en annen kilde om at H.J.Wølner fikk en datter - Martha(1745)- som senere skulle ha giftet seg med Niels Olsen Uleberg, men jeg har funnet en N.O.Uleberg, og han gifet seg med Åse Bertelsdatter. Mitt spørsmål i den forbindelse er om Uleberg kan ha vært gift to ganger. Men, jeg arbeider rundt disse personene, så hvis du har noe mer informasjon om Hans Jacob og Martha håper jeg på å kunne få vite litt mer om hva du har om dem. Dermed vil jeg også ha et annet utgangspunkt for å kunne finne ut mer om Guri. Kilden jeg refererer til over sier at Hans Jacob Wølner(f. 1711) giftet seg med Guri Mikkelsplass fra Kongsberg. Jeg har ikke funnet noen bekreftelser på dette, og mener som du at Guri fikk et barn utenfor ekteskap med H.J.G. Wølner

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Guri Michelsdatter som får barn døpt 10.08.1745.

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 4. januar 2006 kl. 1.38

Hei Tor Arne.

Vi skulle egentlig hatt samme etternavn dersom ikke en av Wølner'ne hadde vært så dum å flytte til Nordland og kastet slektsnavnet til fordel for et -sen navn. Synd.

Hans Jacob Gulbrandson Wølner, født 1721, døpt 19. september 1721 i Kongsberg, død 10. februar 1785 i Trondheim, gravlagt 18. februar 1785 i Trondheim Domkirke. Han var Holzførster.

Han fikk ei datter i 1745 som ble døpt Martha den 10. august 1745. Fadderne var Valtin Hartougs Qvinde Giertrud Marie, Anna Hansdatter, Hans Haraldson, Jon Ellevson og Povel Andersson. Mor til Martha var Guri Michelsdatter.

Hans Jacob G. Wølner gifter seg 28. november 1748 i Kongsberg med Christiane Nielsdatter Kierboe, datter av prokurator Niels Kierboe og hustru Margrethe Christiansdatter Schouberg. De får tilsammen 10 barn fra 1749 til 1770. Dette kan du lese alt om i bøkene "Slekten Wølner" av Terje Pedersen.

Martha Hansdatter Wølner gifter seg 27. januar 1770 i Kongsberg med Niels Olsen Stixrud. (Jeg vet ikke noe mer om han.) De får barna Olena Maria døpt 22. juli 1770, Ole døpt 9. november 1771, Hans Jørgen døpt 22. januar 1774, Michael døpt 9. august 1777 og Margrethe døpt 2. jui 1781. Alle døpt i Kongsberg.

Det er det jeg vet om Martha og hennes familie. Etter 1781 har jeg ikke klart å finne noen flere opplysninger om dem. Jeg har heller ikke klart å finne dem i 1801-tellingen og jeg har leitet nokså grundig mener jeg.

Alle opplysningene jeg har skrevet her er primæropplysninger direkte fra kirkebøkene.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Svar

Gå tilbake til «Kongsberg»