Svend Olsen Saga og Maren Amundsdatter

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
dn24811
Sted: BØNES

Svend Olsen Saga og Maren Amundsdatter

Legg inn av dn24811 » 26. august 2014 kl. 21.25

Hei, jeg trenger litt hjelp igjen.

Det gjelder enda en person som flyttet til Sørlandet med sin familie, det vil si til Neskilen i Tromøy sogn like øst for Arendal. Det var mange som dro fra Konsgberg til Sørlandet for å arbeide i gruvene der. Det hadde vel sammenheng med reduksjon i driften ved Sølvverket.

Denne gangen gjelder det Svend Olsen Saga, ifølge FT1801 født 1751 med kone Maren Amundsdatter født ca 1750. De ble viet i Kongsberg 16 juli 1774.

Jeg har funnet 8 barn etter Svend og Maren, alle født i Kongsberg:
Ole f. 1775
Ingebreth f. 1777
Thore (Svendsdatter) f. 1779
Thore Marie f. 1781
Anders f. 1785
Live f. 1788
Hans f. 1790
Svend f. 1794.

Jeg har kunnet konstatere at i alle fall de 4 yngste barna var med til Neskilen.

Så er det foreldrene som jeg ikke klarer å spore. Kan noen hjelpe meg med å finne opphavet til Svend og Maren. Hvor er de født, når, hvem var forledrene deres osv?

Jeg har fått kjempegod hjelp på DISNORGE før og håper det samme skjer igjen. Jeg vet det er mange gode hjelpere der ute.

Ingeb

:?: :wink:

Bjørg Lunde
Sted: KONGSBERG

Re: Svend Olsen Saga og Maren Amundsdatter

Legg inn av Bjørg Lunde » 26. august 2014 kl. 22.02

Fra Sølvverkets manntal 1765:

Svend Olsen Sagen, yrke Jungslemmer/Bühntrekker, fødested Jondalen, alder 10,5 år, har jobbet 3,5 år, bor hos faren som er bergmann.

En bror er kanskje Jens Olsen Sagen, 8 år gammel, fra Jondale, har jobbet 1,5 år, bor hos faren som er bergmann.

Mulig faren: Ole Andersen Sagen, yrke hauer, fødested Eiker, alder 42,5 år, har jobbet 20,5 år, gift, har 2 sønner i arbeide + 1 sønn hjemme, har hus på Hedenstad grunn.

De som var fra Jondalen brukte oftest Kongsberg kirke. Ellers kan de finnes i Flesberg eller Gransherad, eller også muligens i Sandsvær.

mvh Bjørg

gj16752
Sted: Vestfossen

Legg inn av gj16752 » 27. august 2014 kl. 10.04

Hei.

Hvis faren er Ole Andersen Sagen som Bjørg peker på i innlegget over, så er vel dette skiftet av interesse:
19.02.1764 Skifte etter Svend Olsen på plassen Bakken under Jondalen i Svenne Annex
Berthe Hansdatter enke.
Barna:
1. Hans Svendsen, fullmyndig
2. Guttorm Svendsen, myndig
3. Thore Svendsdatter gift med Ole Andersen Svartskuren paa Eger
4. Dorthe Maria Svendsdatter gift med Tosten Halstensen.
5. Ole Svendsen død. 2 barn;
a. Svend Olesen
b.Johanne Olsdatter

Svend og Berthe er nok identiske med den Svend Olsen Jond. som døde 90 år gammel og begraves i Flesberg november/desember 1763.
Berthe Hansdotter fra Jondals Eje som dør 90 år gammel og begraves på Kongsberg 09.12.1773.

Vi kan vel også "anta" at Sven Olsen er den samme som "Schwen Olsen" i Sølvverkets manntall fra 1732. Der er han oppført som 50 år gammel, født i Telemark, bosted Jondalen og som sagmester ved Jondalselva før han ble ansatt i Sølvverket.
Fødested er kanskje den delen av Jondalen som soknet til Gransherad.

mvh
Tor Kenneth

gj16752

Legg inn av gj16752 » 27. august 2014 kl. 10.55

Hei igjen.
Det er kanskje å ta ting på forskudd.
Før vi får etablert Ole Andersen Sagen som far mener jeg...
men dette hefte og side 15 kan da være av interesse.
http://www.eiker.org/Arkiv-Oe/Litteratu ... k-1997.pdf

gj16752

Legg inn av gj16752 » 27. august 2014 kl. 11.33

Hei igjen.

Ser av fadderbruken til Svend og Maren at vi nok er på rett vei med Ole Andersen Saga som far til denne Svend.
Men et endelig "bevis" gjenstår jo.
Og Ole Andersen Saga er identisk med personen som så vidt omtales i heftet jeg nevnte i mitt forrige innlegg.

mvh
Tor Kenneth

dn24811

Legg inn av dn24811 » 27. august 2014 kl. 23.35

Jeg takker for innspill. Opplysningene fra BL er meget interessante. Det er åpenbart riktige personer som er omtalt.

Jeg har ikke hatt så mye tid til å lete, men jeg har funnet dåpen til Svend Olsen i Kongsberg 28 april 1754:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-153
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610445.jpg

Se venstre side litt over midten av siden.

Det stemmer med alderen som er oppgitt i Sølvverkets manntall 1765. Og faren er nettopp Ole Andersen Saga. Dåpen til broren Jens har jeg derimot ikke funnet ennå. Han burde være født i 1757.

Opplysningene i innlegget om skiftet i 1764 finner jeg dessverre irrelevante, men det kan være en sammenheng jeg ikke ser. Samtidig er jeg overbevist om at Ole Andersen Saga var fra Eiker slik det fremgår av slektsbladet.

Er ikke ferdig med egne undersøkelser da jeg har begrenset tid akkurat nå, men hvis det er andre som har opplysninger eller kan grave litt, er jeg svært takknemlig.

Ingeb 8)

gj16752

Legg inn av gj16752 » 28. august 2014 kl. 7.44

Hei igjen.

Skiftet jeg viste til i et tidligere innlegg er i aller høyeste grad relevant!!!
Ole Andersen Svartskuren som nevnes der er identisk med Ole Andersen Saga.
Og i skiftet fremkommer altså navnet på Oles kone og hennes foreldre.

mvh
Tor Kenneth

gj16752

Legg inn av gj16752 » 28. august 2014 kl. 7.52

Hei igjen.
I heftet jeg viste til i et tidligere innlegg kan man på side 18 lese at Svend Olsen Saga ryddet sin egen plass "Svendsplassen" rundt 1775 på åsen rett ved Skarragruvene.

mvh
Tor Kenneth

gj16752

Legg inn av gj16752 » 28. august 2014 kl. 9.25

Svend Olsen konfirmeres i Fiskum kirke, Eiker 16 april 1769. Han bor da på et Bergseie.
Jens Olsen konfirmeres i Fiskum kirke, Eiker 3 mai 1772. Han bor da på et Bergseie.
Gjøran Olsdatter konfirmeres i Eiker 13 april 1777.
Hun bor da på Svartskuren (som er et Bergseie)
Lenke til Gjørans konf:nr 56 høyt oppe på venstre side:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-234
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620019.jpg

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Eiker, Ministerialbok nr. I 8 (1764-1788), Kronologisk liste 1777, side 453-454.

Vet ikke om det er av interesse, men Gjøran gifter seg med en Hans Kittilsen på Kongsberg 11 mars 1786.

mvh
Tor Kenneth

dn24811

Legg inn av dn24811 » 28. august 2014 kl. 17.31

Beklager Tor Kenneth, det var en sammenheng jeg ikke umiddelbart så! Du har helt rett, og takk for hjelpen!

Det med Bergseie er interessant fordi kona til Svend Olsen Saga, Maren Amundsdatter er i en eller annen sammenheng, husker ikke hvilken, oppført med tilnavnet Berg. Hun må derfor være fra samme område.

Da ble alt mye klarere!

Ingeb

:D

gj16752

Legg inn av gj16752 » 29. august 2014 kl. 9.25

Det er da ingenting å beklage Inge.
Jeg burde selvfølgelig sagt at Ole Andersen Svartskuren og Ole Andersen Saga var en og samme mann når jeg skrev at skiftet kunne være av interesse. Jeg visste jo...

Vel nok om det. Her kommer litt mer om Svend sine barn:

Sønnen Ingebret døde 3 år gammel av kopper. Og ble begravet på Kongsberg 17 juni 1780:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-324
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620513.jpg

Thore Svendsdatter dpt 6 nov 1779 gravlegges på Kongsberg 4 des 1779.

Thore Maria dpt 17 mars 1781 gravlegges på Kongsberg 16 jan 1796:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-237
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630487.jpg

Og så til en jeg ikke ser at du har på din oversikt som barn av Sven og Maren: Anders f 1784.
Men de gravlegger en sønn ved navn Anders på Kongsberg 13 nov 1784:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-279
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630119.jpg

Ser at du sier at du har funnet at fire av barna til Svend og Maren ble med på lasset sørover... jeg lurer på hvem den fjerda da er. Er det Live...???
Barna Anders, Hans og Sven ser jeg er hos foreldrene ved tellinga i 1801.
Men den fjerde... er hvor?

Pr. dags dato står det ei gammal hytte på Svendsplassen på samme sted som det opprinnelige våningshuset. Her er også en steinmur etter en eldre bygning. Trolig da uthuset. På et kart fra 1794 ble plassen kalt "St.Karlsrud", men i matriklene blir navnet Kolbergmyhren" brukt. Plassen i "uminnelige tider" bare blitt kalt for Svendsplassen lokalt.

Hilsen en som er litt nysgjerrig på hvor det ble av skaufolket hans!
Tor Kenneth

gj16752

Legg inn av gj16752 » 29. august 2014 kl. 10.12

Nordsvartskuren ble "tidlig ryddet". Fire år etter at plassen Hølet ble ryddet, rundt 1764 fikk Ole Andersen Saga og kona, Thore Svendsdatter bevilget rydningsplass her.
Plassen de fikk rydningstillatelse på lå under Berg og fikk navnet; Nordsvartskuren.
Sønnen deres , Svend Olsen Saga, ryddet "Svendsplassen" omkring 1775.
Datteren Jørand Olsdatter , giftet seg med Hans Kittilsen fra plassen Lurdalen.
Han omkom i en gruveulykke. Hun giftet seg igjen med Hans sin bror Ellev.
"Kittilsenfolket i Lurdalen kom opprinnelig fra Arendalstrakten."
Datteren Marthe Olsdatter giftet seg med bergmannen Hans Svendsen på Sørsvartskurden.

Hølet ble forøvrig ryddet av Torstein H Ramberg og ei søster til Thore Svendsdatter, Dorthe Marie.
"Så det var greit å holde slektstreff her inne i skogen".

Thore Svendsdatter ble gravlagt nyttårsaften 1797: (øverst side 211)

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-109
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620279.jpg

- Trur det ligger litt mer å flyter i data'n her om disse folka, men det får jeg komme tilbake til.
Ser jeg har "et notat" om at bergmannen Hans Svendsen fra Jondalen med sin fam flyttet til Sørsvartskurden i 1765. Han giftet seg senere med Ole Andersen Saga dtr; Marthe.
Og alt tyder på, men ikke sjekket, at Hans Svendsen var bror av Thore Svendsdatter... Plassen til Hans og Marthe ble kalt for Lia.
Maren Amundsdatter vet jeg ingenting pr nå.
Men det var en Amund Alvsen inne i skogene her på det aktuelle tidspunkt...
Ole Andersen Saga sin far har jeg "notert meg" at skal være en Anders Andersen.
Men i skrivende stund vet jeg ikke hvor jeg har det fra.

mvh
Tor Kenneth

dn24811

Legg inn av dn24811 » 29. august 2014 kl. 20.29

Hei TK, takk for mye god informasjon!

Jo, Svend Olsen hadde faktisk fem barn med seg til Sørlandet:

1. Ole døpt i Kongsberg 18. februar 1775, død i Næskilen, Tromø sogn, og begravet i Tromø 6. februar 1813. Står oppført i kirkeboka som bergarbeider. Vet ikke om han var gift eller hadde barn. Finner han ikke i FT1801.

2. Anders døpt i Kongsberg 17. september 1785, død i Næskilen, Tromø sogn, 16. mars 1838 og begravet i Tromø 24. mars 1838. Står oppført i kirkeboka som bergarbeider. Kjenner ikke til at han hadde stiftet familie. Fremgår av FT1801.

3. Live døpt i Kongsberg 31. mai 1788, død i Næskilen Tromø sogn og begravet i Tromø 2. november 1800.

4. Hans døpt i Kongsberg 8. januar 1791, død i Næskilen, Tromø sogn, 7. mai 1874 og begravet i Tromø 10. mai 1874. Gift 24. mai 1822 i Østre Moland med Marte Hansdatter Woje. Jeg har funnet frem til 6 barn.

5. Svend døpt i Kongsberg 27. desember 1794, død i Næskilen, Tromø sogn, 27. juli 1839 i Næskilen, og begravet i Tromø 2. august 1839. Gift 28 juli 1826 i Dybvåg med Anne Malene Johannesdatter Østre Askerøen (1801-1867). Jeg har registrert to barn.

De må altså ha flyttet til Næskilen mellom 1795 og 1800. Både Hans og Svend er inngiftet i og tilhører min slekt, så jeg er ikke direkte etterkommer til noen av dem. Detaljer får vi komme tilbake til.

Ellers synes jeg det er problematisk og tidkrevenede å søke etter personer i Kongsberg-området, fordi kildetilfanget er så stort og man vet ikke alltid hvor de er registrert.

Har for eksempel problemer med å finne frem til Marthe og Joran Olsdøtre. Mora er født rundt 1720 og de flyttet til Svartskuren langt ut på 1760-tallet. De er vel døpt i Kongsberg før 1764-65, men finner dem ikke. Det gjelder også Jens Olsens fødsel og dødstidspunktet for Ole Andersen.

Ingeb 8) :)

dn24811

Legg inn av dn24811 » 30. august 2014 kl. 11.05

Jeg har selv aner fra Jondalen (Moen/Stordalen) og i den forbindelse har jeg vært borti en Ole Andersen Gravningen (1737-1805). Kona hans var Live Hansdatter (1743-1795), datter av Hans Sørensen Myhra (1709-1776). De bodde på Saga/Sagen i Jondalen.

Er det noen slekstmessig forbindelse mellom dem og den Ole Andersen Saga vi snakker om her?

Ingeb

:?: :)

gj16752

Legg inn av gj16752 » 2. september 2014 kl. 10.16

Hei igjen.
Skal sjekke det siste der når tida blir litt bedre... (døgn eller to).
Men tviler litt for i mine notater er Ole Andersen Saga fra Eiker...
- Skal se litt nærmere på hvor jeg har det fra også... men langt bak i mitt hode svever noe om Loe gård i Eiker... når det gjelder Ole A. Saga sitt opphav.

Bruaslekta "mi" er vel også inne i bildet her... skal sjekke...
mener å huske at jeg så noen faddere med Brua-navn her... men mulig jeg blander korta.

Drifta ved Skarragruvene ble nedlagt i 1798...
så det er vel nærliggende å tro at avreise sørlandet var rundt der...

mvh
Tor Kenneth

dn32133
Sted: Stavanger

Legg inn av dn32133 » 2. september 2014 kl. 22.15

Hei!

Dette dreier seg om en forgrening av min familie. Ole Anderson Saga/Svartskurens kone, Thore Svendsdatter (1723-1797), døpt 23/4 1723 på Kongsberg, var søster til en av mine forfedre.

Jeg kan bekrefte at det er riktig dåp til Svend O. du, Inge, har funnet. Broren Jens ble for øvrig døpt 16/10 1756 i Svene (kirkebok for Flesberg). Ole og Thore giftet seg også i Flesberg (trolig Svene kirke selv om hvilken av de 3 kirkene i prestegjeldet vielsen fant sted i oppgis) 6/11 1750. Den delen av Jondalen de bodde i kaltes inntil 1964 for Svene/Flesberg-Jondalen og inntil Jondalen fikk egen kirke i 1882 sognet beboerne her egentlig til kirken i Svene selv om svært mange av dem benyttet Kongsberg kirke. Den familien som Thore tilhørte var blant dem som i stor grad benyttet Svene kirke som sin.

Jeg kan også bekrefte at med det tillegget Tor Kenneth ga om sønnen Anders, f. og d. i 1774, så er listen over Ole og Thores barn komplett ifølge mine opplysninger.

Jeg kan også bekrefte at Hans Svendsen (1728-1780), som slo seg ned i Sør-Svartskuren i 1765, var Thores bror. Men Tor Kenneths opplysning om at han senere ble gift med Ole Anderson Sagas datter Marthe, må bero i en misforståelse. For det først giftet han og Marthe seg alt 26/7 1760. For det andre fins det, så langt jeg kjenner til ingen indikasjoner på at hun var Ole A. Sagas datter, jfr. når Ole og Thore giftet seg. Hvis så likevel skulle være tilfelle, må hun ha vært født i et tidligere ekteskap, evt. være en utenomekteskapelig datter, noe jeg ikke har noen holdepunkter for. Om Hans står det øvrig å lese i kirkeboka for Kongsberg i mai 1780 at han hadde kommet fra Eiker i påsken samme år, var enkemann, og bodde hos Ola Knutson Sundmann i Lurdalen. Han døde noen måneder deretter.

Når det gjelder Ole A. og Thore S.s datter Jøran, har jeg ikke funnet henne døpt på Kongsberg. Hun burde være født rundt 1762/63. Er det noen som har lett på Eiker?

Tor Kenneth antyder også at Maren Amundsdatter kan ha vært datter av den Amund Alfsen som nevnes i hefte fra Bergverksmuseet. Den samme tanken slo meg da jeg leste heftet, men så finner jeg at Amund Alfsen Brattvall smed, som vel var samme mann, giftet seg 7/3 1761 på Kongsberg med Kirsten Kristoffersdatter Fjerdingstad. Det skrives ikke noe i kirkebok ved giftermålet om at han var enkemann. Tatt i betraktning at Maren skal være født rundt 1750 (eller trolig helst i første halvdel av 1750-tallet), må hun i tilfelle være født utenfor ekteskap.

Jeg har ingen opplysninger om Ole Anderson Sagas opphav, men hadde også selv notert at han skulle være fra Eiker - dessverre uten kildehenvisning - men er tilbøyelig til å tendere mot at det var en litt for rask slutning jeg trakk med bakgrunn i at det var der han skulle komme til å slå seg med.

Når Inge spør om det er noen forbindelse mellom Ole A. Saga/Svartskuren og Ola Anderson Gravningen, er svaret som følger:
1) Ingen direkte forbindelse er påvist.
2) Derimot et par indirekte forbindelser:
a) Ole A. Gravningens kone, Live Hansdatter, var, som du skriver, datter av Hans Sørenson Myra (Saga). Faren hans, Søren Hanson Moen (Myra) (c1676-1746), var bror til Berte Hansdatter Moen som var mor til Thore Svendsdatter.
b) Hans S. Myra (Saga) var gift tre ganger. Den andre kona hans var Marte Kristensdatter Brua (c1731-1768) som var enke etter Ole Svendsen Jondalen, Thore Svendsdatters bror.
c) I sitt første ekteskap med Marta Guttormsdatter Sagmester (c1704-1757) hadde Hans bl.a. datteren Anne Margrete Hansdatter Saga (1737-1804) som ble gift med Thores yngre bror Guttorm. Jeg slekter fra det ekteskapet.

Dessuten var trolig Hans S. Myra (Saga) husvert for Ole A. og Thore S. mens de bodde i Jondalen. Plassen hans, Saga, og Thores hjemplass, Bakkane, grenser til hverandre, og på denne tiden var det trolig flere bosteder på Saga når vi ser på alle som har bodd der i kortere eller lengre tidsrom. Der Ole og Thore bodde var trolig det som senere ble en egen plass kalt Sagmyra, nåværende gbr. 143, bnr. 13 i Kongsberg. På denne tiden synes den å ha fungert nærmest som en "avlastningsbolig" for familien på Bakkane siden de fleste av Thores søsken må ha vært innom der en tid, men der er kanskje ikke så rart når en ser den tette forbindelsen mellom Saga og Bakkane.

Når Tor Kenneth ser Brua-navn blant fadderne er det også svært logisk. De som bar det navnet, det var for øvrig to adskilte slekter, var også naboer. Bodde tvers over Jondalselva for Saga, og her var det bru over elva i hvert fall siden 1690, så de må ha hatt god kontakt. Den ene av familiene bodde på gården Bromyr nedre, den andre på plassen Brua. En forgrening av den første bodde også på plassen Dokka nordre som også ligger i det samme nabolaget. Det er forbindelse mellom begge Brua-slektene og den slekten vi har omtalt ovenfor.

Et annet artig poeng i denne forbindelse er at forbindelsen mellom Bakkane og Svartskuren ikke begrenser seg til 1700-tallet, men gjenopptas flere ganger fra sent på 1800-tallet:

Sjur Kittilson Maugerud (1852-1939) kjøpte i 1885 Bakkane nedre. Han var gift to ganger, men før han giftet seg første gang fikk han datteren Kari Sjurdatter (1875-1953). Hun var hans eneste barn, og ble i 1895 gift med Nils Marinius Olson Svartskuren (1874-1956), sønn av Ole Knutson Svartskuren. De bodde på plassen Biring i Lurdalen, men i 1925 skjøter Sjur Bakkane nedre over til svigersønnen. Han selger tilbake svigerfaren i 1928 som sitter på eiendommen til 1936 da han selger til datteren Kari.

Hun selger i 1937 videre til Sjurs stebarnebarn, Harald P. Lund fra Bakkane øvre som hadde den til 1956. Han var etterkommer av Thore Svendsdatters bror Guttorm. Kona hans har også en Svartskuren-forbindelse siden hennes mors søster, Aslaug Jonsdatter Rønningen (1900-1948) fra Rønningen u. Lia i Gransherad-Jondalen var gift med Ole Nikolaison Svartskuren (1889-1979), sønn av Nikolai Nikolaison Svartskuren.

Sjur K. Maugerud var min stetippoldefar.
mvh dth

dn24811

Legg inn av dn24811 » 2. september 2014 kl. 22.59

Du verden for en redegjørelse! Jeg må bare takke for mange og detaljerte slektsopplysninger.

Jeg har kommet noe videre med hensyn til familenes videre skjebne i Næskilen, Tromø sogn (Østre Moland pg). Dersom det har interesse for noen, kan jeg kontaktes direkte.

Kan også opplyse om at min 3xtippoldefar Ellef Amundsen Moen (1779 -1833) kom fra Stordalen og Moen i Jondalen. Kan også bidra med opplysninger der.

Ingeb :D

dn32133

Legg inn av dn32133 » 3. september 2014 kl. 19.40

Jeg vet ikke om du er klar over det, Inge, men Ellef Amundsen og barna til Svend Olson og Maren Amundsdatter var firmenninger. Kan det være de slektningene som har fått ham sørover?

Når Ellef var din 3xtippoldefar er vi (om jeg regner riktig) timenninger på denne grenen, ja dobbelt opp siden siden vi er det gjennom to av besteforeldrene mine. Dessuten er det minst tre linjer i tillegg som gir et høyere tall. Og da har jeg ikke undersøkt om det er noen nærmere forbindelse gjennom Ellefs mor, men det det ville forundre meg om det ikke er flere forbindelser der og. Alltid kjekt å få utvidet slekten og hilse å på slektninger!

Jeg har lest de to trådene du startet i vinter om Ellef og slekten hans. Fikk du alle svarene du lurer på der, f.eks. hvor Køyta er?

Ang. familien i Neskilen: Det jeg ville være interessert i, og som jeg tror har almen interesse for oss som arbeider med Kongsberg-området, er om du vet når og hvor Svend Olsen og Maren Amundsdatter døde. Svært mange som driver med slektsforskning ønsker å ha på plass slike opplysninger om søsken og barn til personer der arbeider med, men når en kommer lenger ut og bort rent geografisk blir det vel mer for spesielt interesserte.

:)
mvh dth

gj16752

Legg inn av gj16752 » 4. september 2014 kl. 9.32

Hei igjen.

Ser at Dag i et tidligere innlegg tror min info om at Ole Andersen Sagas datter Marthe giftet seg med Hans Svendsen beror på en misforståelse...
sier meg helt enig etter å "sett litt nærmere på det".
Infoen er hentet fra boken; "Holtefjell" av Per Ivar Søbstad, side 139/140.
- og videreformidlet av meg ukritisk. Ser jo at det er noe rart...

Jeg har ikke lett etter Jørands dåp.
Hun kan jo som antydet være døpt i Eiker.
Problemet er da at kirkebøkene er borte fra 1753-1763/4.
Men, det finnes en for Fiskum...
mener å huske at denne ikke er helt lettlest, men skal gjøre et forsøk.

mvh
Tor Kenneth

dn24811

Legg inn av dn24811 » 4. september 2014 kl. 20.27

Jeg er meget tilfreds med at det kjempes videre i denne saken. Jo flere som leter, jo større sjanse er det for at vi finner det vi leter etter.

Interessant også det faktum at Ellef Amundsen og barna til Svend Olson og Maren Amundsdatter var firmenninger. Koplingen der er vel at Berthe Hansdatter Moen (1690-1773) var halvsøster til Helge Hansen Moen (1688 - 1754) som igjen er oldefar til Ellef. Korriger meg hvis jeg tar feil.

DT sier: Ang. familien i Neskilen: Det jeg ville være interessert i, og som jeg tror har almen interesse for oss som arbeider med Kongsberg-området, er om du vet når og hvor Svend Olsen og Maren Amundsdatter døde.

Du aner ikke hvor mye jeg har lett, men dødsfallet til verken Svend eller Maren er å finne i kirkebøkene for Tromøy sogn og Østre Moland prestegjeld. Forklaringen kan være enkel. Svend og Maren fremgår av Ft1801 sammen med tre av barna deres Anders, Hans og Svend --> http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8325003427.
Maren står riktignok med etternavnet Aanensdatter.

Sønnen Ole døpte 4 av sine barn i Tromøy mellom 1802 og 1808. Maren er ikke fadder ved noen av dem. Svend derimot var fadder ved dåpen til Marthe Marie 14.11.1802, ved dåpen til Daniel 04.11.1804 og dåpen til Svend 05.10.1806. Ved Svenne Maries dåp 10.12.1808 er han ikke fadder. Jeg drar defor den slutningen at Maren døde en eller annen gang mellom Ft1801 og 1802. Jeg tror Svend døde mellom dåpen i 1806 og dåpen i 1808. De bodde da i Næskilen under gården Østre Mørfjær.

Problemet er imidlertid det at kirkebok for Tromøy sogn er mangelfull i akkurat det tidsrommet. Registreringen av døde/begravede i tidsrommet 22.11.1801 til 13.11.1808 mangler med unntak av perioden 07.08.1808 og 31.10.1808. Den gåten forblir antakelig uløst.

Ingeb :)

dn32133

Legg inn av dn32133 » 5. september 2014 kl. 22.30

Til Tor Kenneth: Jeg har gått gjennom kirkeboka for Fiskum for 1760-1764 uten å finne spor etter dåpen til Ole A. Saga/Svartskurens datter Jøran. Jeg fant den ikke det minste tunglest i forhold til mye annet jeg har vært gjennom. Tilsvarende har jeg vært gjennom kirkeboka for Flesberg 1760-1765 med samme negative resultat. Dermot finner jeg Ole selv nevnt som fadder en rekke ganger inntil januar 1764. Han må derfor ha vært en ganske hyppig gjest i Svene kirke tidlig på 60-tallet.

For Eiker er vi i den heldige situasjon at for periodene før og etter de manglende årene, er det meste av kirkebøkene søkbare. Jeg gjorde derfor noen søk og fant følgende navn som kan være av interesse:

Dåp:
1. 10/10 1751, Marie, far Amund Østenssen Skotselv
2. 11/4 1753, Marie, far Amund Olsen Dynge

Konfirmasjon:
1. 26/4 1767, Maria Ammundsd. Westfossen
2. 10/4 1768 i Fiskum, Mari Ammundsd. Ullandeie

Maren og Mari, Marie og Maria er så like navn som ofte blandes i kildene at "vår" Maren Amundsdatter kan være blant de ovennevnt.

Når det gjelder mulige fedre, var det 13 Amunder som giftet seg 1730-1751, disse 1735-1751:
1. 25/9 1735, brudgom Amund Olsøn Dalereie, brud Ingebor Chrestophersd.
2. 11/1 1739, brudgom Amon Larsøn Skotselv (soldat), brud Gunnild Pedersd.
3. 4/6 1741, brudgom Amon Olsøn Dynge, brud Ingebor Gulbrandsd.
4. 28/6 1744, brudgom Amund Olsøn Ullandseie, brud Karen Christensd.
5. 8/11 1744, brudgom Amund Olsen Vestfossen (enkemann), brud Helje Pedersd. (enke)
6. 18/5 1749, brudgom Amund Samuelsen Langum, brud Berthe Jacobsd. Narverud
7. 1751, brudgom Ammun Olsen Skolhorne, brud Anne Hansd.
Dessuten en Anund:
8. 1749, brudgom Anund Schalpe, brud Kari Halvorsd.

Vi ser da at alle de fire stedsnavnene nevnt blant de døpte og konfirmerte også er representert blant de viede - med det avvik at Østensen er avløst av Larsøn når det gjelder Skotselv. Kan dette være en skrivefeil? Dermed vet vi hvem foreldrene til minst tre av disse jentene var. Jeg er ikke tilstrekkelig lokalkjent på Eiker til å peke ut en enkelt favoritt, men jeg vet at Berg ikke ligger langt fra Vestfossen. Men er avstanden kort nok til at noen som ved en anledning ble omtalt som Vestfossen, i neste åndedrag kunne omtales som Bergseie? En annen mulighet er jo at folk har flyttet på seg. Det er uansett ikke snakk om store avstander.

Det var vel Amund Østensen som ble døpt 19/7 1716, Amon, far Østen Jonsøn, blant fadderne Michol Ulland.

Videre finner jeg disse Ole Andersønnene døpt på Eiker mellom 1710 og 1732:
1. 3/3 1715, far Anders Duer Dynge
2. 4/9 1718, far Anders Olsøn Loeseie
3. 1/1 1721, far Anders Jacobsøn Fossen
4. 17/8 1721, far Anders Nielsøn Krillås
5. 25/10 1722, far Anders Jacobsøn Fossen
6. 8/11 1722, far Anders Jensøn Narverudeie
7. 19/3 1727, far Anders Chestophersøn Dynge (trolig samme som nr. 1)
8. 2/7 1727, far Anders Olsøn Åseie
9. 10/10 1728, far Anders Here
10. 28/11 1728, far Anders Jonsøn Skotselv
11. 5/7 1730, far Anders Knive
12. 25/2 1731, far Anders Svensøn Skotteie
13. 11/11 1731, far Anders Olsøn Skotteie

Tor Kenneth har tidligere skrevet at han hadde noe i bakhodet om Loe gård. Blant de nevnt har vi da nr. 2. med far fra Loeseiet. Kan han være vår Ole? Selv er jeg ikke lokalkjent nok til å si at den ene eller andre er mer eller mindre sannsynlig.

Til Inge: Jeg har ikke tilstrekkelig grunnlag til å avgjøre om Berte H. Moen og Helge H. Moen var hel eller halvsøsken, men de hadde i hvert fall samme far. Berte nevnes noen ganger med Moen som etternavn, bl.a. da hun ble gravlagt, og da fins det ingen andre muligheter i mils omkrets selv om dåpen hennes ikke er funnet (men om det nedenfor). Faren deres, Hans Sørenson Moen på Moenseter søndre, var gift minst to ganger. Det kan ikke være andre enn hans kona som gravlegges 6/1 1689 i Hedenstad: Festo Epiph. 89 udi Hed: begrafet Hans Moens udi Jondalen qvinde, 44 aar. Står som nest siste post under 1688, noe som tyder på at hun døde før nyttår.
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 1 (1665-1725), Døde og begravede 1688-1689, side 198.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8576&idx_id=8576&uid=ny&idx_side=-204
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070316650204.jpg

Videre kan det ikke være noen andre enn han som gifter seg igjen i Hedenstad 27/10 1689 med Dorthe Laursdatter.
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 1 (1665-1725), Ekteviede 1690, side 113.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8576&idx_id=8576&uid=ny&idx_side=-116
Permanent bildelenke:http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070316650116.jpg

Når det gjelder alderen til Berte Hansdatter, så oppgis den til 90 år da hun døde 9/12 1773 og ble gravlagt 18/12 s.å. på Kongsberg. Den begravelsen er nevnt i et tidligere innlegg, men dødsfallet henne nevnes også i kirkeboken for Flesberg siden det var der hun egentlig hørte hjemme. "For bequemmelighets Skyld, begraven paa Kongsberg, skriver Flesberg-presten, noe som utbroderes enda mer av kollegaen på Kongsberg.
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Flesberg, Ministerialbok nr. I 3 (1748-1790), Døde og begravede 1774, side 130-131.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8562&idx_id=8562&uid=ny&idx_side=-68
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070315640389.jpg
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 5 (1769-1782), Døde og begravede 1774, side 270.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8572&idx_id=8572&uid=ny&idx_side=-276
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070316620465.jpg

Du, Inge, skriver at hun var født i 1790 og følgelig være Dorte Larsdatters datter, mens jeg har holdt meg til alderen oppgitt da hun døde, og som peker mot at hun skulle være født i 1683 eller 1684 etter om en regner fylte eller påbegynte år. Jeg ser at Flesberg-presten ved alderen hennes anfører at "angivet for at være", noe som kan ha ment at den var i drøyeste laget, noe som kanskje er riktig sett i lys av at hun fikk sitt siste barn sent i 1733.

Hun er ikke registrert døpt i Hedenstad, og kirkebøkene for Kongsberg er ikke tilgjengelig før sent på 1690-tallet. Dessuten mangler det meste av 1690 i kirkeboka for Sandsvær, slik at jeg ikke kan se at det er grunnlag for å angi et bestemt årstall for hennes fødsel uten at en måtte ha andre kilder, noe som er ukjent for meg.

Det er interessant at du skriver at Helge H. Moen var født i 1688. Der er jeg enig med deg, men jeg har ført en lang diskusjon med noen andre av hans etterkommere for å overbevise dem om at det var han som ble døpt i Hedenstad 15/7 1688:
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 1 (1665-1725), Fødte og døpte 1689, side 9.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8576&idx_id=8576&uid=ny&idx_side=-10
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070316650010.jpg

Deres tvil består i alderen som ble oppgitt da han ble gravlagt: 75 år, 4 uker, 4 dager og alderen i Sølvverkets eksaminasjonsmanntall fra 1732: 52 år. Disse to aldersangivelsene skulle tilsi at han var født henholdsvis i juni 1782 og i 1780. Dessuten er det en tradisjon i den delen av slekten at han var født i 1685.

På slutten av 1700-tallet og tidlig på 1800-tallet var det en rekke personer og familier som forsvant fra Kongsberg-området. I denne tråden har vi vært inne på to som havnet på Sørlandet. Har du, Inge, kjennskap til andre fra Kongsberg og omegn som havnet samme sted som disse?

En digresjon til slutt: Noen havnet også her i Stavanger, bl.a. har vi et Hotell Myhregaarden som er oppkalt etter en Myhre som hadde navnet sitt fra Bromyr øvre og følgelig er i slekt med flere av oss som deltar her. En annen av samme slekt startet et skipshandel, Helge R. Myhre", som hadde arvet fornavnet sitt fra den ovennevnte Helge H. Moen.
mvh dth

dn24811

Legg inn av dn24811 » 6. september 2014 kl. 0.28

Du verden, det var vel mye på en gang. Har ikke fått fordøyd alt ennå, men du skrev blant annet:

"På slutten av 1700-tallet og tidlig på 1800-tallet var det en rekke personer og familier som forsvant fra Kongsberg-området. I denne tråden har vi vært inne på to som havnet på Sørlandet. Har du, Inge, kjennskap til andre fra Kongsberg og omegn som havnet samme sted som disse?"

Jeg kan svare ja på det. Jeg har allerede nevnt Ellef Amundsen Moen (1779 -1833). Han flyttet sørover i 1815. Før det fikk han et barn i Kongsberg med sin kusine Ragnild Marie Pedersdatter Førlie. Familien hennes kom fra gården Førle i Flesberg.

Ellef giftet seg samme året med Tøri Olsdatter (1793-1850) fra Hersel i Froland, Aust-Agder. Deres datter, Ingeborg Gurine Ellefsdatter (1816-1893) giftet seg med Caspar Ulriksen Ziegler (1821-1870) i Østre Moland. Caspars far Ulrich Ferdenant Reinholt Ziegler (1779-1860) og hans foreldre bodde lenge i Kongsberg-området før de flyttet sørover. Ulrich var selv født i Snarum, Modum, men han hadde flere søsken som var født i Kongsberg. Zieglerne flyttet sørover omtrent ved århundreskiftet. Det er mange Ziegler-grener i Norge.

Kona til Ulrich Ferdenant Reinholt Ziegler, Aase Marie Halvorsdatter, var født på Kongsberg. Det kan tenkes at Ellef og Zieglerne var kjent på forhånd nettopp fra Kongsberg-området.

Da Ulrich kom til Sørlandet, bosatte han seg i Næskilen, samme sted som familien til Svend Olsen og Maren. Alle jobbet i gruvevirksomheten der. Senere flyttet han innover i landet, til Bjornes i Østre Moland hvor det også var en omfattende gruvevirksomhet.

Jeg kan bidra med mye mere, men det blir en lang føljetong. Får være nok for i da'.

Ingeb :) 8)

gj16752

Legg inn av gj16752 » 6. september 2014 kl. 8.44

Hei igjen.

Her har det kommet mye!
Heller ikke jeg fant Jøran døpt i Fiskum 1758 -1764. Og så med en gang at jeg husket feil med hensyn til lesbarheten. Skumleste litt i Flesberg også uten å finne henne, men jeg fant en Ole Andersen Saga som døper en sønn ved navn Anders i 1759.
Er det vår Ole A Saga som døper en sønn?
Nederst venstre spalte side 43.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-23
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640344.jpg

Når det gjelder resten av det som Dag har hentet fram fra Eiker må jeg få komme tilbake til det. Ser at det er mye...
Også må jeg prøve å få hentet dette "med koblinga til Loe" ut av mitt hode, men ser ut fra 1765-manntallet at mannen på Narverud-eiet er svært interessant. Aldersmessig og med at Ole døpte sin sønn nr. 2 for Jens! I tillegg var Narverud er gruveområde...

I mine notater har jeg også en aktuell kar fra 1732-manntallet:
Anders Andersen Saga - sagmester - født Eiker ca 1681 - Eget hus ved Gabe Gottes Sag. Men har ikke notert meg om han hadde barn...
Men dette etternavnet/Plassnavnet er vel hentet annetsteds enn i Jondalen...?

mvh
Tor Kenneth

gj03027
Sted: SOLBERGELVA

Legg inn av gj03027 » 6. september 2014 kl. 8.56

Hei!

Det sklir muligens noe ut, men hvordan kan en dokumentere at Berthe Hansdatter, Søren Hansen og Helge Hansen som er nevnt i flere av innleggene er søsken? og barn av Hans Sørensen Moen på Moenseter søndre. Hvis jeg ikke har blingsa for mye kan det se ut som om Bertes sønn Guttorm var gift med Sørens barnebarn Anne Margrethe Hansdatter. I så fall burde det vel foreligge en tillatelse, noen som kjenner til dette?

Jan

dn24811

Legg inn av dn24811 » 6. september 2014 kl. 11.10

Ja, nå sklir det litt i alle retninger dette, men vi får prøve å samle inn trådene etter hvert. Vi kommer kanskje til å holde på en stund, men det får så være.

Det er jo jeg som startet tråden, og jeg må igjen benytte anledningen til å takke for et stort engasjement. Håper det fortsetter!

Litt mer fra mitt forrige innlegg: Caspar og Ingeborg Gurine er mine tipp-tipp oldeforeldre. Slekten er stor. Når det gjelder andre fra Kongsberg-området som havnet i Næskilen (stedene er i dag Eydehavn, der jeg vokste opp, og Saltrød), er det et "Mandtall over de faste grubearbejdere ved Næskil og Tromøe Gruberne under Holden og Bolvigs Jernværker Dh' Baron og Kammerherre Løwenskiold tilhørende Aar 1811", datert Næskilen 31. december 1811. I manntallet er det hele 19 som er fra Kongsberg, blant dem Ole Svendsen Saga. Andre er Niels Hassell, Kittil Stordahlen, Niels Stærk, Hans Bæver osv.

Så tilbake til Jans innlegg. Jeg har også registrert her hos meg at Berthe Hansdatter, Søren Hansen og Helge Hansen (samt Hans og Anders) er søsken og barn av Hans Sørensen Moen på Moenseter søndre. Videre har jeg registrert at Guttorm Svendsen Jondal/Bakkane (1732-1811) giftet seg med Sørens barnebarn Anne Margrethe Hansdatter Myhra (1737-1804) i Kongsberg 7 desember 1754 -->
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-271
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610563.jpg

Det står ingeting om tillatelse der, og jeg kjenner heller ikke til at de måtte ha kongens tillatelse.

Så litt om spørsmålet Tor Kenneth tar opp: Er det vår Ole Andersen Saga som døper en sønn ved navn Anders i 1759? Etter min oppfatning ja, men her vil jeg igjen peke på et tidligere innlegg der jeg stiller spørsmålet om det er en forbindelse mellom Ole Andersen Gravningen (1737-1805), kona hans var Live Hansdatter (1743-1795), datter av Hans Sørensen Myhra (1709-1776) og vår Ole. De bodde på Saga/Sagen i Jondalen. Det er jo en forbindelse ved kona hans Live, men jeg tenkte nettopp at Ole Andersen Gravningen (som faktisk kaller seg Saga, senere også hans etterkommere) kunne være far til denne Anders f. 1759. Min konklusjon er at det er vår Ole Andersen Saga. Først og fremst har det med tidspunkter å gjøre og ikke minst faddere. En av fadderne ved dåpen til Anders er Dorthe Maria Svendsdatter. Dorthe Marie var et brukt navn også av Gravningen-folket, men denne må være søsteren til Thore Svendsdatter, Oles kone. Jeg vil i den forbindelse nevne Dorthe Marie Andersdatter Gravningen (1709-1757) som er tanten til den Ole jeg nevner over. Dorthe Marie Andersdatter Gravningen er min 4xtippoldemor. En annen interessant detalj er at ett av Oles barnebarn ble døpt Live.

Beklager hvis jeg kompliserer det enda mer, men det er viktig at vi får tegnet hele bildet.

Jeg får gi meg i denne omgangen, men jeg håper vi kan få nøstet litt på de andre løse trådene som ligger der. Ha en god helg alle!

Ingeb :D :idea:

dn24811

Legg inn av dn24811 » 6. september 2014 kl. 12.34

I forrige innlegg viste jeg til manntall over faste gruvearbeidere i Næskilen i 1811 og at mange kom fra Kongsberg-området.

Det er en annen i manntallet som er verdt og nevne og det Hans Pedersen Eger, alder 33 år, gift. Har mistet litt oversikten nå, men er det ikke noen som har nevnt en Hans Pedersen i en eller annen sammenheng?

Ingeb :?:

dn32133

Legg inn av dn32133 » 6. september 2014 kl. 17.34

Den Anders som ble døpt i Svene i 1759 var ganske sikkert sønn av vår Ole A. Saga/Svartskuren. Grunnen til at jeg er så sikker er at Ole Anderson Gravningen (senere Saga) først giftet seg i 1767, og det var først deretter at han tok i bruk Saga som etternavn.

Ole A. Saga/Svartskuren fikk også tre andre barn døpt Anders/Andreas tidlig på 1750-tallet, men de døde alle som småbarn.

Når det gjelder den Anders Andersen som Tor Kenneth viser til i 1732-manntallet, står han ikke oppført med Saga som etternavn. Saga er derimot arbeidsstedet hans. Han hadde 16 års tjenestetid og hadde ett barn, som ikke var ansatt ved Sølvverket.

At han ikke er oppført med Saga som etternavn i manntallet, er imidlertid ikke til hinder for at han likevel kan ha brukt dette etternavnet. Det kan derfor ikke utelukkes at vår Ole A. hadde med seg etternavnet Saga alt da han giftet seg og slo seg ned i Jondalen for en tid selv om han er oppført uten etternavn ved giftermålet med Thore Svendsdatter.

Det var for øvrig 12 stk. med navn Anders Andersen som giftet seg på Kongsberg mellom 1699 og 1732, deriblant faren til den nevnte Ole A. Gravningen (Saga).

1732-manntallet nevner også en Ole Andersen som det kan være grunn til å kikke nærmere på. Han var 15 år med 5 års tjenestetid, var født på Kongsberg, arbeidet som sjeidejunge ved Samuels gruve, bodde hos en glassmester og var sønn av en bergmann.

Både Jan og Inge nevner giftermålet mellom Guttorm Svendsen Jondalen/Bakken og Anne Margrethe Hansdatter Saga. De giftet seg på Kongsberg, og det er riktig at kirkeboka ikke nevner noe om kongelig ekteskapstillatelse. Hvis en ser på kirkebøkene for Kongsberg for denne perioden vil en se at slik tillatelse ikke nevnes i noen tilfeller, heller ikke der slektskap kan påvises. Manglende oppføring er derfor ikke noe bevis for at de ikke var i slekt. I utgangspunktet måtte en ha tillatelse hvis en var i slekt i 5. ledd eller nærmere, men særlig på Kongsberg synes det å ha vært uproblematisk å få slik tillatelse. Det var kanskje grunnen til at de giftet seg på Kongsberg og ikke i Svene som en ellers kunne forvente.

Jeg har for øvrig de samme 5 barna etter Hans Sørenson Moen som Inge nevner. I tillegg kommer to, en sønn (c1685-1698) og en datter (c1680-1694), som begge døde som tenåringer.

Blant de Kongsbergnavnene Inge nevner fra Sørlandet er det en jeg har positiv identifikasjon på. Det er Kittil Stordahlen. Han var fra Jondalen, men er ikke beslektet med den Stordalen-slekten du stammer fra. Foreldrene hans, som var fra Flesberg, etterfulgte dine forfedre i Stordalen.

Et annet navn jeg kanskje drar kjensel på er Hans Bæver. Hvis han er den jeg tror han er, hadde han i tilfelle svigermor fra Bakkane. Hva sier manntallet du refererer til om ham?

Jeg har et par andre spørsmål til Inge om Gravningen og et par av de andre navnene han nevner fra Sørlandet, men for å ikke å bidra til å dra tråden enda lenger ut fra temaet, tar jeg heller det i en privatmelding.
mvh dth

dn24811

Legg inn av dn24811 » 7. september 2014 kl. 9.34

Dth skrev 5.september:

"Du, Inge, skriver at hun var født i 1690 og følgelig være Dorte Larsdatters datter, mens jeg har holdt meg til alderen oppgitt da hun døde, og som peker mot at hun skulle være født i 1683 eller 1684 etter om en regner fylte eller påbegynte år. Jeg ser at Flesberg-presten ved alderen hennes anfører at "angivet for at være", noe som kan ha ment at den var i drøyeste laget, noe som kanskje er riktig sett i lys av at hun fikk sitt siste barn sent i 1733."

Jeg husket ikke med en gang kilden, hadde glemt å notere den, men så dukker den opp igjen: Lie og Haug Slektssider med kilde angitt Bjørg Lunde:

http://www.slekt.lienet.priv.no/getpers ... tree=tree1

Der fremgår at Berte Hansdatter var døpt i Hedenstad kirke 19. oktober 1690. Jeg finner ikke kirkebokregistreringen for Hedenstad, det ser ut til å mangle noen sider for året 1690, så jeg vet sannelig ikke hvilken kilde BL bygger på.

Ingeb
Sist redigert av dn24811 den 7. september 2014 kl. 11.15, redigert 1 gang totalt.

dn24811

Legg inn av dn24811 » 7. september 2014 kl. 11.10

Når det gjelder opplysninger om utflyttere fra Kongsberg-området til Næskilen, Tromøy sogn, og deres etterkommere, er denne linken interessant.

http://forum.arkivverket.no/topic/15155 ... av-1800-t/

dn32133

Legg inn av dn32133 » 7. september 2014 kl. 19.37

Ganske riktig mangler fødslene i kirkeboka for Sandsvær fra slutten av februar 1690 og ut året. Riktignok står det skrevet med svak skift nederst på siden noe jeg tolker som at flere fødsler skal finnes på blad 32, men hverken der eller på de forrige eller påfølgende sidene finner jeg noe som angår 1690. Er det noen så kjenner til om dette fins i den elektroniske utgavene av kirkeboken og evt. hvor?
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 1 (1665-1725), Fødte og døpte 1690-1691, side 12.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8576&idx_id=8576&uid=ny&idx_side=-13
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070316650013.jpg

Jeg ser imidlertid at Hans Moens "quinde" introduseres i Hedenstad 16/11 1690.
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 1 (1665-1725), Introduserte kvinner 1690-1691, side 139.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8576&idx_id=8576&uid=ny&idx_side=-144
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070316650144.jpg

Dette er derfor en indikasjon om at opplysningene Inge viderebringer om Berte Hansdatter Moens fødsel stemmer. I tilfelle er det vel grunn til å anta at den kona til hennes far som døde rett før nyttår i 1688 (gravlagt 6/1 1689) også het Berte siden det var skikken at en avdød ektefelle - hvis mulig - skulle oppkalles ved første givne mulighet. Det bringer spørsmålet på bane om hun var mor til alle barna Hans Sørenson Moen fikk før Berte. Jeg ser av navnene noen av de eldste barna hans ga sine barn, står navnet Marte/Marta så sterkt at en fristes til å gjette at det var navnet på farmoren. Ellers er også navnet Anne/Anna sterkt representert.

Videre har jeg sjekket opp den Hans Hanson Bever (1767-1835) som Inge har lagt ut en lenke om. Han har faktisk en forbindelse til denne slekten ved at den første kona hans var Marte Helgesdatter Brua (c1775-1799) fra Brua i Dokkagrenda. Hun var barnebarn av den før nevnte Hans Sørenson Myra (Saga) (1709-1776) som igjen var barnebarn av Hans Sørenson Moen.

Flere av de andre Kongsberg-navnene i Neskilen kan også ganske lett identifiseres utfra kildene på Kongsberg, men jeg lar det ligge her og overbringer opplysningene direkte til Inge siden ingen av de andre navnene som ikke alt er berørt er relevante for denne tråden. Men er det noen som er interessert, er det bare å ta kontakt så videreformidler jeg gjerne informasjonen.

Ellers har jeg bladd litt i Flesbergboka i dag og funnet at noen av Inges og mine forfedre på 1660-tallet drev og stakk hverandre med kniv. Det var visst en eiendomskrangel som lå bak. Jeg finner også en felles ane som sto i gapestokk for 300 år siden. Men det er helt andre grener av slekta og skal ikke utbroderes her.
mvh dth

Bjørg Lunde

Legg inn av Bjørg Lunde » 7. september 2014 kl. 22.15

Hei,

Ser jeg står som kilde for opplysningen om Berte Hansdatters dåp 19. oktober 1690 (noe som overrasket meg etterson jeg alltid forutsetter at man må sjekke opplysningene selv hvis jeg leverer noe fra meg. Men det er en annen sak...)

Opplysningen har jeg fra et slektshefte utarbeidet av Peter Slott. Det er kalt "Anetavle for Berte Karine Svendsdatter Luraas (1870 - 1939)" og er datert juli 1991. Jeg legger ved siden som omhandler Svend Olsen og Berte Hansd. Opplysningene har jeg utsatt å sjekke nærmere ettersom dette ikke er direkte slekt. Men forstår det er på tide nå :)

Forøvrig har jeg fulgt debatten med interesse og vil gjerne ha opplysninger om Kongsbergfolk som flyttet til Neskilen. Jeg skal gå igjennom slektsheftet og se om det er andre interessante opplysninger.

Bjørg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Bjørg Lunde

Legg inn av Bjørg Lunde » 8. september 2014 kl. 13.53

Døpte 1690 fortsette på fol 42 i boka. Her er dåpen til Berthe Hansd. (nr. 2 venstre side):
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-45

dn32133

Legg inn av dn32133 » 8. september 2014 kl. 14.05

Mange takk, Bjørg! Og jeg som trodd jeg gått nøye gjennom den eldste kirkeboka for Sandsvær fra perm til perm, men tydeligvis ikke nøye nok.

Jeg har noen merknader til det utdraget fra slektsboka som du la ut i går. Det kommer jeg tilbake til.
mvh dth

dn32133

Legg inn av dn32133 » 8. september 2014 kl. 20.49

Om Svein Olson og Berte Hansdatter på Bakkane u. Jondalen:

Opplysningene i den slektsheftet som Bjørg var så vennlig å legge ut inneholder noen unøyaktigheter og mangler. Jeg velger derfor å gi en helhetlig presentasjon av Svein og Berte og deres barn.

Opplysningene om Svein i sølvverksmanntallene er korrekte så langt de kan kontrolleres. I 1732 oppgis alderen hans til 50 år. Da han ble gravlagt 10/12 1763 ble alderen oppgitt til 90 år, som trolig er for høyt. Men utfra opplysningene fra 1732 må 1682 eller 1683 ses på som de mest sannsynlige fødselsårene.

Tiden hans som sagmester ved Jondalselva må derfor ligge før 1710/11. Det var Sølvverket som drev saga der. Jeg vet ikke hvor lenge han var sagmester, men det var trolig ikke så mange årene for det var også en annen sagmester som kan knyttes til saga her i det første tiåret av 1700-tallet. Det var Kristoffer Guttormson Sagmester (c1635-1725) som i hvert fall inntil 1700 var i Sandsvær der han nevnes to steder i Sandsværs historie, bind 6 side 316 og 596. Fra og med 1707 dukker han opp i kirkebøkene for Kongsberg, og siden det var hans etterslekt som skulle bebo plassen Saga u. Jondalen som var nærmeste nabo til sagbruket ,er det grunn til å anta at enten han selv eller sønnen Guttorm (c1670-f1740) hadde sitt virke der. Disse to familiene skulle etter hvert bli grundig inngiftet i hverandre.

1732-manntallet sier at Svein var født i Telemark. Både slektsboken og flere utsagn på slektsforum forsøker å innskrenke Telemark til Gransherad-Jondalen som inntil 1964 var en del av Telemark. Det mener jeg at er svært usannsynlig, fordi:
1) Antall innbyggere i denne delen av bygda var på 1680-tallet så lavt og oversiktlig at det ikke fins noen familier der han med noen form for troverdighet kan innplasseres. (Det fins en teoretisk mulighet, men den er så usannsynlig at jeg unnlater å nevne den for ikke å forvirre.) Heller ikke i resten av Gransherad finner jeg noen plausible kandidater.
2) Når han av Sølvverket fikk jobb som sagmester, må en gå ut fra at Sølvverket ikke ansatte hvem som helst i en slik stilling, men en som hadde en solid dose sagbrukserfaring fra før – og helst i en lederstilling. Den erfaringen kan han ikke ha fått i Jondalen – aller minst i Gransherad-Jondalen.
3) Det er derfor mest nærliggende å søke opphavet hans et stykke nede i Telemark i bygder med solide sagbrukstradisjoner. Det er da besnærende å peke på Ulefoss med omegn der det både var mange sagbruk og i tillegg gruvevirksomhet. Han kan følgelig ha hatt begge tradisjonene med seg der han kom fra. Jeg arbeidet litt med det området for en fjern slektning for noen år siden, og var da samtidig på utkikke etter ham, men uten å finne noe av interesse. Men Telemark er stort, og det er farlig å henge seg fast i et bestemt sted eller del av fylket.

Alt i Sveins tid ble Bakkane delt i to plasser, Bakkane øvre og nedre. Selv bodde han i nedre på slutten mens sønnen Ole da hadde den øvre. Det er fortsatt Svein og Bertes etterkommere som har Bakkane øvre.

Her er den komplette listen over barna Svein og Berte fikk ifølge mine notater:
1. Ole, døpt 23/9 1714 på Kbg., begravelsen ikke funnet, men han må være død i 1762, g. 1. g. 4/5 1737 på Kbg. m. Maren Jensdatter (kalles feilaktig Mari Larsdatter ved skiftet) (d. 1758), g. 2. g. 24/5 1760 m. Marte Kristensdatter Brua (c1731-1768) fra Brua i Dokkagrenda, b. Bakkane øvre u. Jondalen, jeg kjenner 2 barn I hvert ekteskap. Marte g. 2. g. 1764 m. em. Hans Sørenson Myra (Saga) (1709-1776)
2. Lars, døpt 26/12 1715 på Kbg., begravelsen ikke funnet, trolig død som liten
3. Dorte Maria, døpt 10/1 1718 på Kbg., begravelsen ikke funnet, trolig død som liten
4. Live, døpt 25/8 1720 på Kbg, gravlagt 21/10 1741 på Kbg., ugift
5. Tora (Thore), døpt 14/4 1723 på Kbg, gravlagt 31/12 1797 på Eiker, g. 6/11 1750 m. Ole Anderson (Saga/Svartskuren), b. Sagmyra u. Jondalen, senere Nord-Svartskuren på Eiker, jeg kjenner til 7 barn
6. Dorte, døpt 21/4 1725 på Kbg., begravelsen ikke funnet, trolig død som liten
7. Hans, døpt 13/4 1726, på Kbg., trolig gravlagt 20/4 1726 på Kbg. (Svein Olsons barn)
8. Dorte, døpt 28/6 1727 på, Kbg., begravelsen ikke funnet, trolig død som liten
9. Hans, døpt 10/7 1728 på Kbg, kanskje gravlagt 4/4 1780 i Flesberg, g. 26/7 1760 i Svene m. Marte Olsdatter (d. f1780), b. Bakkane nedre og Sagmyra u. Jondalen, så Sør-Svartskuren på Eiker, jeg kjenner til 7 barn
10. Dorte Maria, døpt 16/6 1731 på Kbg., g. 21/7 1754 i Svene m. Torstein Hallsteinson Ramberg (1722-1775) fra Nord-Ramberg i Svene, b. der, fra 1760 «Hølet», Svartskuren på Eiker, 9 barn ifølge Flesbergboka, har stor etterslekt
11. Guttorm, trolig født 1732 eller 1733 (se drøftelse nedenfor), gravlagt 9/2 1811 på Kbg, g. 7/12 1754 m. Anne Margrete Hansdatter Myra/Saga (1737-1804) fra Saga u. Jondalen, b. Bakkane øvre u. Jondalen, 9 barn
12. Halvor, døpt 12/12 1733 på Kbg.

Jeg ser at spørsmålet om når sønnen Guttorm ble døpt er tatt opp i en tidligere tråd her uten at noen har klart på påvise dåpen hans: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=105401
Spørsmålet er imidlertid om det ikke var han som ble døpt 12/12 -33 under navnet Halvor. Dette bygger jeg på følgende indisier:
1) Vi ser et klart mønster i denne familien om at når et barn vokser opp, går det minst to år før neste dåp. Unntaket fra regelen er at avstanden mellom dåp nr. 1 og 2 er mindre. Det vanlig mønsteret var at mødrene ofte ble gravide igjen kort tid etter at de sluttet å amme. Vi ser også i de fleste familier at fødselstakten avtar når mødrene kommer litt opp i årene. Berte var tildlig på 1730-tallet i 40-årene slik at en skulle forvente en redusert fødselstakt. Derfor rimer det dårlig med 3 barn i løpet av 2 ½ år når de to første av disse beviselig vokste opp.
2) Da Guttorm ble gravlagt ble alderen oppgitt til 78 år og 3 mnd. Det var på denne tiden mer vanlig å regne påbegynte år enn fylte år ( bl.a. i folketellingene 1801 og 1865). Hvis vi trekker 77 år og 3 mnd. fra datoen han ble gravlagt kommer vi til tidlig i november 1733, d.v.s. ca. en mnd. før dåpen til Halvor.
3) Halvor hører vi ikke noe mer til etter dåpen. Ingen gravleggelse er registrert.
4) Navnet Halvor kjennes for øvrig ikke senere i denne familiene, heller ikke i morens familie så langt vi kjenner den.

Jeg ser også at slektheftet bommer på dåpen til datteren Tora i 1723 og kaller henne Live slik at det blir en Live for mye der.

Når vi nå har fått slått fast at Berte var datter av Hans Sørenson Moen og Dorte Larsdatter, er det slående at denne muligheten ikke har gått opp for meg tidligere når vi ser at den nest eldste sønnen ble døpt Lars (ikke med i slektsheftet) og hele 4 av jente fikk Dorte som første eller eneste fornavn. Det som for meg kunne være interessant å se fra slektsheftet, er hvilke opplysninger som der gis om Bertes foreldre.

Avsluningsvis vil jeg nevne at jeg foretrekker å normere navn med bruk norske former i stedet for dansk-klingende og med enklest mulig skrivemåte - f.eks. bortfall av stumme bokstaver. Normeringen ligger nær opp til den som er brukt i Flesbergboka, men som regel uten de der hyppig forekommende dialektpregede uttaleformene. Jeg følger også Flesbergboka med patronymet -son for mannsnavn. Slik sett kan min normering sies å plassere seg mellom den brukt i Flesbergboka og i Sandsværs historie. Grunnen til at jeg normerer navn er ganske enkelt at en del personer opptrer med flere varianter av navnet i kildene - flere opptil et halvt dusin eller mer. De han ha en navneform i kirkebøkene, en annen i folketellinger, en tredje i skiftemateriale, en fjerde i pantebøker, en femte i sølvverksmanntall osv. Og når det kom nye skrivere et stedene, endres ofte rettskrivingen etter deres forgodtbefinnende.
mvh dth

Bjørg Lunde

Legg inn av Bjørg Lunde » 8. september 2014 kl. 21.27

Takk for utfyllende opplysninger!

Det står ikke mye i heftet om Bertes foreldre:

Hans Sørensen Moen gårdbruker? Født før 1650 og død etter 1690. Han bodde på Moen (Moensæter ?) i Sandsvær - Jondalen, som hørte til Hedenstad anneks. Han var gift 1. Gang med
?? Hun er født ca 1744 og ble begravet 6. Januar 1689 i Hedenstad. De hadde minst 4 barn:
1) Anders ca 1669, gift med Mari Kristensd., på Følsbakke; død 1726
2)Hans, gift med Live Jonsd. , ryddet Bromyr; død 1719
3) Søren 1677 (ane 36)
4) Helge døpt 15/7 1688, gift, på Søndre Moen; død 1754

Hans ble gift 2. Gang 27. Oktober 1689 i Hedenstad kirke med

Dorthe Laursd.
Det kjennes et barn:
1) Berthe døpt 19/10 1690

dn32133

Legg inn av dn32133 » 8. september 2014 kl. 21.47

Takk skal du ha, Bjørg.

En blanding av riktige, ikke fullt så riktige og ufullstendige opplysninger ifølge mine opplysninger.

Jeg satt akkurat og skulle legge inn Bertes faddere i systemet mitt da innlegget ditt kom inn. Da er jeg litt i tvil om hva som står helt på slutten. Alle fadderne t.o.m. der det står Sigvard Fulsebakke er kjente personer for meg. Så synes jeg at det står til slutt: & Elen Olsd. ditto. Leser jeg riktig?

Her er det altså naboene pluss bonden på en av hovedgårdene i nabobygda som er faddere.
mvh dth

Bjørg Lunde

Legg inn av Bjørg Lunde » 8. september 2014 kl. 22.48

Jer er usikker på hva det står, men observerer at over alt ellers er datter skrevet helt ut. Jeg fant ingen steder det var forkortet d. Men det kan være. I så fall må det stå Elen Olsd: og da mener jeg det ikke kan være ditto i tillegg.
Leser forøvrig Sigvald Fulsebaches Q(vinde), men det så du kanskje :)

dn32133

Legg inn av dn32133 » 8. september 2014 kl. 23.22

Du har nok rett. Det som forvirrer meg der på slutten er at det er en tydelig prikk over den bokstaven som kommer etter d-en etter Ols. Da gjenstår det å finne ut hvem denne Elen var.

Bruken av Jakob Bjørnson Hedenstad som først fadder kan kanskje være et spor for å finne ut hvem Dorte Larsdatter var. Jeg spurte netto en fjern amerikansk slektning som også har den slekten som del av sitt tre om hun hadde noen ideer, men ikke umiddelbart.

Et annet mulig spor er på Fulsebakke. Den nevnte Sigvard eller Sigvald - trolig ble han kalt Sjur i det daglige - var på denne tiden en gammel mann. Ble oppgitt å være 90 år da han ble gravlagt i 1692. Men det var også en yngre generasjon der som het Halvor. Jeg har lurt på om han var den Halvor Halvorson som 31/7 1687 i Hedenstad giftet seg med ei Selma Larsdatter:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8576&idx_id=8576&uid=ny&idx_side=-114

Denne Halvor forsvinner fra Fulsebakke like etter århundreskifet, men deretter fins det en med samme navn i Dokka noen hundre meter unna som kan være samme mann. En forbindelse mellom familiene på Fulsebakke og Moenseter Søndre kan være en forklaring på hvorfor det var Anders Hanson Moen (Hans Sørenson Moens sønn) som overtok den gården rundt århundreskiftet.

Så langt har jeg ikke noe håndfast på dette. Det er kun arbeidshypoteser som jeg lufter, og mottar gjerne synspunkter fra andre.
mvh dth

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 8. september 2014 kl. 23.26

Slettet
Sist redigert av Else Berit Rustad den 9. september 2014 kl. 10.19, redigert 1 gang totalt.

dn24811

Legg inn av dn24811 » 8. september 2014 kl. 23.32

Nå har det blitt mye Myhra/Moen og Jondalen i det siste, men jeg vil takke DTh og BL for fantastiske og nyttige bidrag.

Jeg har forresten litt mer på Søren Hansøn Moen - Myhra. I oversikten står han bare med fødselsår; 3) Søren 1677 (ane 36). Jeg har fødselsår 1678 på Søren. Dessuten døde han i Myhra/Jondahlen og ble begravet i Kongsberg 16. april 1746 -->

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-176
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610468.jpg.

Venstre side, høyre spalte relativt langt oppe.

Vi må imidlertid ikke tape Ole Andersen Saga og hans etterkommere helt av syne. Det lange innlegget til Dag har han med i oversikten. Er det noen som er på den saken fortsatt? Vi mangler bl a Oles døstidspunkt og litt mer om døtrene hans samt to av sønnene.

Bjørg, du ønsket oversikten fra gruvemanntallet i Næskilen 1811. Kopien er ikke god å lese og lista gjengitt i bygdeboka for Stokken inneholder et par feil, så jeg skal skrive ned manntallet på nytt og legge fila ut her.

Ingeb :wink: :)

dn32133

Legg inn av dn32133 » 8. september 2014 kl. 23.56

Så vidt jeg vet har ingen funnet dåpen til Søren H. Moen (Myra). De ulike fødselsårene tolker jeg derfor som anslag bygd på ulike kilder. I sølvverksmanntallet av 1732 oppgis han som 56 år og 69 år da han ble gravlagt i 1746. Det første gir fødsel i 1676 eller 1677 alt etter som en bruker påbegynte eller fylte år. Det andre gir 1677 eller 1678 etter samme metoder. Selv har jeg valgt det siste av disse årene med et ca. foran. Men jeg holder det ene året som like sannsynlig som de andre. Jeg ser av notatene at da jeg arbeidet med dette første gang hadde jeg notert ca. 1676 basert på sølvverksmanntallet.
mvh dth

dn32133

Legg inn av dn32133 » 9. september 2014 kl. 0.12

En avslutningskommentar om fadderne far min side. Bjørgs tolkning, som jeg er enig i, plasserer Elen Olsdatter på Moenseter Nordre som søster av den neste brukeren der, Hans Olson Moen. Dermed var hun trolig datter av Erik Moens "qvinde" som het Maren Hansdatter (c1633-1692) og vel var inne i sitt andre ekteskap.
mvh dth

dn24811

Legg inn av dn24811 » 9. september 2014 kl. 19.19

Hei, opplysninger om personer fra Kongsberg-området som flyttet ut til Næskilen i Tromø sogn er blitt etterspurt.

Legger ved opplysninger som bl a omfatter manntall over faste arbeidere ved Næskilen og Tromøy gruver i 1811.

Her er en nyttig lenke når det gjelder Peder Larsen Post, grubeinspektør ved Næskil gruber:

http://forum.arkivverket.no/topic/15110 ... holt-1834/

Dessuten ligger det en lenke til en diskusjonstråd om Hans Bæver i et innlegg lenger oppe.

Ingeb
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Bjørg Lunde

Legg inn av Bjørg Lunde » 10. september 2014 kl. 12.51

Hei,

Takk for oversikten fra Næskilen og Tromøy!

Siden Søren Hansøn Moen/Myhra f. ca. 1677 er nevnt her over så legger jeg ved det som står om ham og kona i slektsheftet til Peter Slott :)

Si ifra dersom det er mer dere vil ha fra dette heftet.

dn32133

Legg inn av dn32133 » 10. september 2014 kl. 19.32

Det meste som står i heftet om Søren og Margrete stemmer med mine opplysninger. Jeg har følgende merknader:

1) Det blir feil å betegne Søren som plassbruker. Det riktig må være leilending eller festebonde. Bromyr øvre var krongods inntil 1801. I en oversikt over krongodset i Sandsvær og Numedal som er datert til 1720, men ikke tar opp i seg endringer som skjedde I slutten av 1719, står Bromyr øvre oppført som fullverdig gård sammen med de andre gårdene som Kronen eide I Jondalen:
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/51317/121/
Dette bekreftes av matrikkelutkastet av 1723:
Permanent sidelenke:http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39156/27/
Begge steder står Søren oppført som bruker. Oppgraderingen fra plass til gård må ha skjedd mellom 1697 og 1719, trolig da Søren tok over i 1715.

2) Datteren Kristine ble ganske riktig døpt med det navnet, men i senere kilder opptrer hun oftere som Kirstine enn Kristine.

3) Det er imidlertid en dåp i kirkeboka for Kongsberg som får meg til stille spørsmål om ikke ekteskapet til Søren og Margrete må dateres tilbake til slutten av 1600-tallet (før den første vielsen er notert i kirkeboka for Kongsberg 5/5 1698). Den 24/12 1698 hadde en Søfren Hanson datteren Marte til dåpen på Kongsberg. Jeg er ikke helt sikker på hvordan etternavnet skal leses, men med litt velvilje kan det tolkes som Moen:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8568&idx_id=8568&uid=ny&idx_side=-10

4) Det var blant unge sølvverksarbeidere vanlig at de giftet seg så snart de var blitt sprengere, men som regel ikke før det.

5) Jeg er helt enig i å stille spørsmål ved Margretes oppgitte alder ved gravleggelsen. Denne skulle tyde på at hun var født i juni 1666 hvis en regner påbegynte år. Men med tanke på at det yngste barnet hennes ble døpt høsten 1717, må dette være minst 4 år for tidlig. Min erfaring at det var mer regelen enn unntaket at folk som nådd mer enn gjennomsalderen, fikk alderen til dels kraftig påplusset, og ble de utgamle kunne avviket fra riktig alder var opptil et tiår. Det har vi noen eksempler på blant folk døpt tidlig på 1700-tallet og gravlagt på slutten av århundret. Men et påslag på 5-7 år var mer vanlig.

6) Grunnen til å jeg ikke er tilbøyelig til å strekke Margretes fødsel til noe særlig etter 1670, er at hun hadde en søster, Mari (Maren), som var gift tre ganger, første gang med Sørens bror Anders. De bodde i Fulsebakke. Også hun ble utgammel. Da hun ble gravlagt i 1768, ble alderen oppgitt til 102 år, noe som gir en fødsel rundt 1667 hvis en regner påbegynte år. Også dette er åpenbart for høyt sett i lys av at hun fikk sitt siste barn i 1719. Men når begge oppgis med en usedvanlig høy alder, er det utvilsomt riktig. Spørsmålet er bare hvor mye. Med 46-47 år som ikke uvanlig tidspunkt for siste fødsel, har jeg datert Margretes fødsel til ca. 1671 og Maris til ca. 1673.

Jeg er i utgangspunktet interessert i alle navn i heftet som har en eller annen befatning med Jondalen.
mvh dth

dn24811

Legg inn av dn24811 » 10. september 2014 kl. 19.39

Takk igjen for opplysninger. Heftet ser interessant ut. Hva dekker det egentlig? Og går det an å få tak i hele?

DTh skriver 8. september bl a:
"Tora (Thore), døpt 14/4 1723 på Kbg, gravlagt 31/12 1797 på Eiker, g. 6/11 1750 m. Ole Anderson (Saga/Svartskuren), b. Sagmyra u. Jondalen, senere Nord-Svartskuren på Eiker, jeg kjenner til 7 barn."

Jeg kjenner til 5 barn: Marthe (f. ?), Svend (f. 1754), Jens (f. 1756), Joran (f. ?) og Anders (f. 1759). Hva med de to siste?

Ingeb

dn32133

Legg inn av dn32133 » 10. september 2014 kl. 20.38

Godt at du stilte det spørsmålet, Inge, for når jeg sjekket databasen min mot kirkebøkene, ser jeg at det første barnet er innført både under 1750 og 1751. Dermed rettelse "jeg kjenner til 6 barn".

Barna Tora og Ola fikk var disse:
1. Andreas, 1751-1752, døpt 27/6 1751 i Svene
2. Anders, 1753-1753, døpt 21/1 1753 på Kbg.
3. Svend, 1754-e1806, døpt 28/4 1754 på Kbg.
4. Jens, døpt 16/10 1756 i Svene, konf. 1772 i Fiskum
5. Anders, 1759-1759, døpt 26/6 i Svene
6. Jøran, f. c1762

At ingen til nå har klart å finne datteren Jørans dåp, kan det bety at hun var hjemmedøpt og at foreldrene glemte å få dåpen konfirmert i kirken. Jeg har en ane fra tidlig 1800-tall som det var tilfelle med. Jeg hadde lett etter ham lenge, inntil jeg så at det var tatt inn merknad da han ble konfirmert om hvordan det hele hang sammen.

Når du nevner Marte, trodde jeg vi hadde avklart tidligere på denne tråden at hun umulig kan tilhøre denne ungeflokken siden hun ble gift alt i 1760, jfr. mitt innlegg 2/9 og Tor Kenneths svar 4/9.
mvh dth

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 10. september 2014 kl. 20.42

Dag skrev:Den 24/12 1698 hadde en Søfren Hanson datteren Marte til dåpen på Kongsberg. Jeg er ikke helt sikker på hvordan etternavnet skal leses, men med litt velvilje kan det tolkes som Moen

Tror ikke det.
...Dito Søfren Grosvols barn N: Marte...., leser jeg.

Mvh
Else B.

dn32133

Legg inn av dn32133 » 10. september 2014 kl. 20.56

Det var en kandidat jeg hadde merket meg med et stort spørsmålstegn bak. Greit å få det avklart. Noen av de gamle prestemennene skrev ofte bokstaven H omtrent slik vi skriver liten g. Greit å få det avklart. Da får jeg merke den posten med rødt (ikke relevant) i databasen min.
mvh dth

gj03027
Sted: SOLBERGELVA

Legg inn av gj03027 » 10. september 2014 kl. 21.00

Ref. overnevnte innlegg i dag
3) Det er imidlertid en dåp i kirkeboka for Kongsberg som får meg til stille spørsmål om ikke ekteskapet til Søren og Margrete må dateres tilbake til slutten av 1600-tallet (før den første vielsen er notert i kirkeboka for Kongsberg 5/5 1698). Den 24/12 1698 hadde en Søfren Hanson datteren Marte til dåpen på Kongsberg. Jeg er ikke helt sikker på hvordan etternavnet skal leses, men med litt velvilje kan det tolkes som Moen:

Hvis jeg ikke blingser så er dette Søfren Grosvols barn som døpes

Ops Else var vist før meg der

dn24811

Legg inn av dn24811 » 10. september 2014 kl. 23.10

Beklager at jeg ikke oppfattet det med Marte Olsdatter. Det er så mye info nå at jeg har tidvis problemer med å følge med, men jeg skal ikke holde igjen

Dette er jo bare moro, og jeg kan ikke gi meg helt hva angår slekten til Ole Andersen Saga - Svartskuren.

Er det hans sønn, Andreas Olsen Berg, som gifter seg i Kongsberg 10. august 1776 med Boel Cathrine Rasmusdatter?
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-351
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620540.jpg

Venstre side, høyre spalte nederst.

Ingeb :?:

dn32133

Legg inn av dn32133 » 10. september 2014 kl. 23.34

Det kan jeg vanskelig forestille meg siden alle de sønnene hans jeg kjenner til med navn Andreas eller Anders døde unge. Jeg har registrert begravelsene deres. Denne Andreas som giftet seg i 1776 må være født på 1750-tallet eller før, og på 50-tallet er det så å si "fullbooket" med barn i denne familien. Vi kan også trolig utelukke at han hadde en sønn med samme navn fra før han og Thore giftet seg i 1750, siden han gir hele tre sønner som var født i ekteskapet navnet Andreas/Anders.
mvh dth

dn24811

Legg inn av dn24811 » 13. september 2014 kl. 12.08

Hei alle bidragsytere og dem som har fulgt med på denne diskusjonstråden.

Vil bare takke alle, og i særdeleshet DTh, BL, TKT, EBR og JE for bidrag.

Tråden har for såvidt stoppet opp av seg selv, men jeg har ikke krefter til å gå videre og nøste opp flere familieforhold i Jondalen. Nå er det heller ikke jeg som har bidratt mest med innlegg og opplysninger heller.

Vi får vente i spenning på bygdeboka som er under arbeid.

Ha en god helg!

Svar

Gå tilbake til «Kongsberg»