Koth/Koht slekta, forfedre/mødr til Lars Bertinus Koht f1813

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Liv Helga Bævre
Sted: OSLO

Koth/Koht slekta, forfedre/mødr til Lars Bertinus Koht f1813

Legg inn av Liv Helga Bævre » 11. februar 2007 kl. 20.12

Jeg søker forfedrene/mødrene til min tippoldefar Lars Bertinus Koht født 16.8.1813 i Drammen/ døpt i Bragernes og konfirmert i Kongsberg i 1827. Far var iflg kirkeboken i Kongsberg Stefanus Koht, mor Ragnhild Skistad. Lars giftet seg med Marie Fredriksdatter Tande (opprinnelig fra Lesja) i 1845(?).
Håper noen kan hjelpe meg.

Vennlig hilsen
Liv Bævre

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Koth/Koht slekta, forfedre/mødr til Lars Bertinus Koht f

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 12. februar 2007 kl. 0.05

Hei.

Først en liten rettelse: Lars ble konfirmert i Kongsberg 20. april 1828 og ikke i 1827.

Lars og Mari Fredriksdatter ble i følge FS gift i Sogndal 4. november 1845. Men dette må selvsagt sjekkes opp mot kirkeboken.

Stephanus Koth i 1801-tellingen.

Uten å være helt sikker vil jeg tippe på at dette er Ragnild sin dåp i Eiker. Det betyr i så tilfelle at hun fikk barn veldig tidlig, men det er jo mulig.

Stephanus er mest trolig født i Kongsberg. Det er en stor Koth-slekt der på denne tiden. Der er en Stephan Davidsen Kooth (FS) som blir døpt i Kongsberg den 8. okt. 1785, født 20. sep. 1785. Han kan definitivt være en mulig kandidat til Stephanus i som er 17 år gammel i Drammen i 1801.

Jeg klarer ikke å finne noen vielse mellom Stephan og Ragnild, kan Lars være et uekte barn?

Dersom du har mulighet, så bør du sjekke kirkeboken for Bragernes for å se hva som står under dåpen hans i 1813. Derifra kan du kanskje få mer informasjon å arbeide videre fra.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Liv Helga Bævre

Legg inn av Liv Helga Bævre » 12. februar 2007 kl. 21.28

Hei,

Takk for at du tok deg tid til å svare.

Jeg skjønner da at jeg kan kan finne nøkkelen til Lars Bertinus Koht i kirkeboken for Bragernes, om foreldre og farsnavnene står oppført. Jeg er ikke så erfaren på dette området, kan jeg få disse opplysningene oppgitt via mail eller telefon mon tro?

Lars kan jo være uekte barn som du nevner, og at det er grunnen til at jeg ikke finner ham i Koth/Koht linkene jeg har søkt i.

Takk og takk.
Vennlig hilsen
Liv Bævre

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 13. februar 2007 kl. 0.22

Du må nok trolig møte opp personlig på lesesalen på Riksarkivet inne i Oslo. Det blir enklest for deg, tenker jeg.

De skal ha kopier av kirkebøkene for hele landet i lesesalen, enten i bokform eller på mikrofilm. Bare spør den som sitter på lesesalen når du kommer dit. Det vil bli en anbefalingsverdig tur. Bare sett av nok tid til å være der en stund, for når du først finner en informasjon, så er der en tendens til å ville finne flere med sammen.

Eller du kan ta deg en tur til Statarkivet på Kongsberg. De har åpent til 1900 tirsdager og onsdager nå om vinteren. De har de samme bøkene, men bare for Buskerud, Vestfold og Telemark.

Lykke til.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 13. februar 2007 kl. 15.37

Lars Berthinus ble døpt i Bragernes, ja, den 22. desember 1813 (født 16. august 1813). Det står ikke noe anmerket om at han skulle være født utenfor ekteskap.
Foreldre: Stephanus Koth og Ragnild Withsd.
Faddere: Madam Schwenke, Jomfrue A. Koth, Jørgen Omsted, Ziege, Postmester Schmidt, Brock, Herholt, Syndt, Debesche.

Mvh
Else B.

Liv Helga Bævre

Legg inn av Liv Helga Bævre » 13. februar 2007 kl. 19.38

Hei igen,

Takk igjen. Da ser jeg frem til å besøke Riksarkivet og lete videre der.

Vennlig hilsen
Liv

Liv Helga Bævre

Legg inn av Liv Helga Bævre » 17. februar 2007 kl. 15.00

Hei Else,

Jeg ser nå faktisk at jeg ikke egentlig hadde fanget opp din helt konkrete tilbakemelding, du hadde jo gjort jobben for meg du. Jeg var innom Riksarkivet i dag og noterte meg det samme som du skrev i din svarmail ( jeg var i tvil om hvordan jeg skulle tyde noen av navnene på fadderne - det var tydeligvis ikke du). Det sto et ord nedenfor Lars Bertinus sitt navn, som jeg overhode ikke klarte å tyde, kunne det være hjemmedøpt?
Jeg leter videre for å finne ut mer om slekten bakover. Om du har noe mer informasjon, høre jeg veldig gjerne fra deg igjen.

Takk skal du ha.

Hilsen Liv

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 19. februar 2007 kl. 12.22

Ja, det er riktig - det står "hjemmedøbt" under Lars Berthinus' navn og fødselsdato.

Mvh
Else B.

Liv Helga Bævre

Legg inn av Liv Helga Bævre » 19. februar 2007 kl. 20.35

Hei,

Takk igjen for svar.
Mon tro hvordan jeg skal tolke at han er hjemmedøpt ( han var jo ca 4 måneder gammel). Kjenner du til tradisjoner rundt dette?
Jeg strir med å finne frem til farens opprinnelse ( Stephanus Koth), det samme med moren. Hun sto oppført med navnet Ragnhild Withsd. ( familienavn).
Har du noen tips?

Vennlig hilsen
Liv

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 19. februar 2007 kl. 23.50

Hei igjen, Liv!

Ja, hvis jeg kommer på noe glupt, skal jeg si fra :) Når jeg får anledning, skal jeg "snoke" litt rundt denne Ragnhild. I FT 1801 har jeg funnet en eneste Ragnhild med en viss tilknytning til With-navnet. Denne Ragnhild bor på Kongsberg og er 15 år ved folketellingen. Hun bodde sammen med moren, stefaren og halvsøsknene. Stefaren hadde With som et av sine etternavn. Alderen til denne Ragnhild kan stemme bra med Lars' fødsel i 1813, men det må jo sjekkes nærmere omkring henne, i tilfelle vi må "sjekke henne ut av saken".

Skal se hva jeg kan grave frem. Jeg kan ikke finne Stephanus og Ragnhild gift i Bragernes, men et eller annet sted må de jo være viet.

At Lars var hjemmedøpt, var ikke uvanlig. Jeg vil tro at han ble hjemmedøpt like etter fødselen, og at den dåpsdatoen som står i kirkeboka, er hjemmedåpens stadfestelse i kirken. Det kan ha vært flere grunner til hjemmedåp - barnets helsetilstand, vær- og føreforhold bare for å nevne noen.

Skal komme tilbake straks jeg finner noe!

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 19. februar 2007 kl. 23.59

Her er folketellingslisten med Ragnhild & co. :http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f10604&gardpostnr=697&personpostnr=3565&merk=3565#ovre
håper lenken virker

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 20. februar 2007 kl. 0.01

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3565#ovre

Håper lenken virker - det er til FT 1801 for Kongsberg med Ragnhild og familien.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 20. februar 2007 kl. 9.06

Vielsen er funnet: 6. desember 1812 i Kongsberg: "Ungkarl Kiøbmand i Drammen Hrr. Stephan Davidsen Koth og Jomfrue Ragnild Olsdatter With, rect. Schistad"

Dette tyder jo på at den Ragnhild i FT 1801 fra Kongsberg er den riktige: Datter av en Ole, stedatter av en With, og - muligens - bosatt og/eller i arbeid hos en Schistad ved tidspunktet for vielsen.

Nå har du litt å gå videre med :lol:

Mvh
Else B.

Liv Helga Bævre

Legg inn av Liv Helga Bævre » 26. februar 2007 kl. 22.20

Hei,

Tusen takk for din hjelp! Jeg er virkelig imponert. Da er vel koden knekket for farsslekten til Berthinus, for å si det slik.
Andre tips og råd mottas alltid med stor takk.

Vennlig hilsen
Liv Bævre

Liv Helga Bævre

Legg inn av Liv Helga Bævre » 4. mars 2007 kl. 14.03

Hei,

Kan jeg spørre deg om hjelp igjen? Mon tro hvordan jeg kan finne ut mer om Ragnhild Olsdatter og hennes mor Marie Borgersdatter? Jeg står i stampe...
Har du noe tips?

Vennlig hilsen Liv

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 6. mars 2007 kl. 14.14

Hei.

Her i skifteregisteret for Kongsberg finner du Ragnhild, hennes mor og hennes avdøde far som det er skifte etter den 14. nov. 1791.

Ut i fra informasjonen over finner jeg dåpen til Ragnhild her på FS. Dette må du så klart sjekke opp mot kirkeboka på Riksarkivet, men nå har du datoen for dåpen hvilket gjør det mye enklere, da finner du også fadderne til Ragnhild.

Her ervielsen til Lars og Maren/Marie Borgersdatter i 1793. Dette er Marens 2. ekteskap og det du finner igjen i folketellingen 1801. Igjen må dette sjekkes opp mot kirkeboken.

Så må vi til Øvre Eiker for å finne hennes første vielse. Den er trolig foretatt i Fiskum kirke, men det må du til kirkeboken for å finne ut. Du ser
vielsen her.

De har trolig flyttet til Kongsberg like etter vielsen da de ikke har barn født i Øvre Eiker som jeg kan finne.

Maren/Mari/Marie Børgesdatter er i følge 1801-tellingen født rundt 1756. Ingen av Eiker sine kirkebøker ligger ute for døpte i perioden rundt 1756, så der må du nok til kirkeboken på Riksarkivet for å leite. Stor sansynlighet for at du vil finne henne og faren hennes Ole Larsen døpt i Eiker kirkebok.

Lykke til.

Hilsen Remi
Remi Pedersen

Liv Helga Bævre

Legg inn av Liv Helga Bævre » 7. mars 2007 kl. 20.54

Hei,

Tusen takk skal du ha for god hjelp! Da var jo Ragnhild født Schi(e)stad som du først antok.

Vet du om nummeret på individene i Digitalarkivet kan søkes på noe sted? Kan Bach Number i FS søkes på, linkes til slekninger om man oppgir dette til FS? Vil man kunne få kopi av film om fra FS om man oppgir Film eller Fice Number?

Jeg er veldig nybegynner i dette faget, så jeg bruker tid på blindveier. Jeg er derfor svært takknemlig for all hjelp.

Hilsen fra
Liv

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 8. mars 2007 kl. 0.03

Joda, takk skal du ha, men det fremdeles feil Ragnhild jeg viser til i det første innlegget mitt. Hennes far heter Even og ikke Ole.

Når det gjelder de andre spørsmålene dine, så er jeg redd jeg må skuffe deg. Numrene på individene i de forskjellige databasene på Digitalarkivet er bare interne databasenummer for å skille de forskjellige personen fra hverandre. De er bare interne for hver enkelt database.

Derimot så kan Batch-nummer i FS søkes på slik at du kan søke på de forskjellige kirkebøkene. Hver kirkebok, selv om noen av dem er slått sammen i FS, har vært sitt batch-nummer. Dersom du går på denne siden (husk å legge den til i Favoritter på f-eks Internet Explorer, nettleseren din) så kan du søke opp hvert fylke og sogn under Norge og se hva FS har av kirkebøker registrert for et bestemt område. Jeg søker alltid på denne måten.

Disse sidene på FS er bare rene kirkebokregistreringer akkurat som kirkebøkene på Digitalarkivet, de er ikke lenket mot noen andre personer.

Vil heller anbefale at du kjøper kopier av mikrofilmer direkte fra Riksarkivet. Det krever at du har en mikrofilm/-fiche leser tilgjengelig for å se på dem. Mer informasjon finner du om det her.

Anbefaler fremdeles at du tar med papir og penn eller bærbar PC til lesesalen på Riksarkivet og starter å se igjennom kirkebøkene. Det er ikke så vanskelig som folk tror og det er mulighet å få hjelp på stedet.

Bare spør om mer dersom du lurer på noe.

Hilsen Remi
Remi Pedersen

Liv Helga Bævre

Legg inn av Liv Helga Bævre » 9. mars 2007 kl. 19.32

Takk og takk igjen!

Vennlig hilsen
Liv

Svar

Gå tilbake til «Kongsberg»