Svend Christophersen Busch

Med tidligere kommuner: Bragenes, Skoger, Strømsgodset, Strømsø og Tangen.

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Øystein Johansen
Sted: LILLESTRØM

Svend Christophersen Busch

Legg inn av Øystein Johansen » 1. januar 2011 kl. 21.28

I flere år har jeg vært på jakt etter opplysninger om min tip-tipp-tipp-oldefar Svend Christophersen Busch. Alt tydet på at han ble født og vokste opp i Kongsberg der han jobbet ved sølvverket Jeg har gått ut ifra det helt til jeg den 24. november i 2010 fikk jeg melding på Slektsforum fra Knut Bryn i Molde.
Han skriver følgende:
"I et manntall som ble tatt opp blant ansatte ved Kongsberg Sølvverk i 1765 fant jeg flg.:
Svend Christoffersen, 25 år, f. i "Sand sogen", arbeidet ved KS i 4,5 år, gift.
Alderen stemmer sånn noenlunde, så dette er trolig riktig mann. Det ser ut til at han var født i Sande der det "Jarlsbergske Sølvhaltige Blye- og Kobber-Verk" lå. Faren arbeidet kanskje der da Svend ble født? Det passer jo godt med at Svends sønn ble født der ca. 1768
Jeg legger til at Svends sønn Christoffer ikke ble født på Kongsberg, men i Skoger. Han ble døpt i Skoger 16. april 1770. Vi kan vel slutte av dette at Svend arbeidet ved "Grevens verk" på den tiden. Kanskje ble det født flere barn i Skoger?"

mvh Øystein Johansen
Fetsund

Brukeravatar
dn22196
Sted: FJERDINGBY

Re: Svend Christophersen Busch

Legg inn av dn22196 » 1. januar 2011 kl. 22.24

Dette er vel vielsen i 1765:
https://www.familysearch.org/s/recordDe ... u8TUc%253D
Her fra kirkeboken:venstre side den 14.Mai

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 4 (1756-1768), Ekteviede 1765, side 294.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-297

Øystein Johansen
Sted: LILLESTRØM

Re: Svend Christophersen Busch

Legg inn av Øystein Johansen » 1. januar 2011 kl. 23.23

Takk skal du ha.

Det meste av det som skjedde på Kongsberg, har jeg ganske god kontroll på. Mye kan tyde på at han rundt 1765 har pendletr fram og tilbake mellom Sande/Skoger og Kongsberg.

Jeg er primært interessert i tiden før han flyttet til Kongsberg og tok jobb på Sølvverket der.
Med andre ord det som skjedde i Sande/Skoger.
Ha ellers et godt nytt år.

mvh Øystein Johansen

Svar

Gå tilbake til «Drammen»