Rangdi Olsdatter på Skrøvigen i 1801
Moderator: MOD_Oppland
- Grete Müller
- Sted: HAUGESUND
Rangdi Olsdatter på Skrøvigen i 1801
I 1801-tellingen fra Slidre finner jeg ekteparet Rangdi Olsdatter og Nils Knudsen på gården Skrøvigen med de to barna Ingri og Dordei. Rangdi oppgis til å være 50 år. Altså må hun være født rundt 1751. Hvem er Rangdis foreldre? Takknemlig for svar! Hilsen Grete Müller, Haugesund
Re: Rangdi Olsdatter på Skrøvigen i 1801
I følge avskrift av kirkebøker for gifte i Slidre, som ligger på Digitalarkivet, ble Nils Knutson og Randi Olsdatter gift 29. okt. 1770. Nils kom fra Skrøviken mens Randi kom fra Ulven. Det er knytninger til Mo som Skrøviken kommer fra.
I følge Valdres Bygdebok 1, bind B fra Vestre Slidre, er Nils minst 4. generasjon på Skrøviken. Det er en liten historie rundt denne saken.
Randi finner jeg ikke nevnt i ungeflokken på Ulven, men det er to brødre Ole Olsen på Ulven som godt kan være fedre til henne. For å finne ut hvem er foreldre bør du gå inn i de orginale kirkebøkene og starte med hennes foreldre. Slekta er, i følge bygdeboka, knyttet opp mot Reien og Magistad.
Ellers anbefaler jeg å låne Valdres Bygdebok 1, for Vestre Slidre, for innsikt i disse slektene.
I følge Valdres Bygdebok 1, bind B fra Vestre Slidre, er Nils minst 4. generasjon på Skrøviken. Det er en liten historie rundt denne saken.
Randi finner jeg ikke nevnt i ungeflokken på Ulven, men det er to brødre Ole Olsen på Ulven som godt kan være fedre til henne. For å finne ut hvem er foreldre bør du gå inn i de orginale kirkebøkene og starte med hennes foreldre. Slekta er, i følge bygdeboka, knyttet opp mot Reien og Magistad.
Ellers anbefaler jeg å låne Valdres Bygdebok 1, for Vestre Slidre, for innsikt i disse slektene.
- Grete Müller
Takk for opplysningen. Jeg skal prøve å få lånt Valdres Bygdebok 1, bind B på biblioteket. Rangdi er min tipp-tipp-tipp-oldemor. Hilsen Grete
- Grete Müller
Under gården Ulven i Vestre Slidre for 1801 finner jeg Ingri Johansdatter, husbondens moder, 72 år. Under inngåtte ekteskap for Vestre Slidre finner jeg at Ingrid Johannesdatter, Jommen giftet seg med Ole Olsen, Ulven, 1. desember 1750. Det kan passe bra at de kan være foreldrene til Randi Olsdatter, som oppgis å være 50 år under tellingen i 1801. Den Ole Olsen, Ulven som oppgis ved den samme tellingen å være 47 år, kan være en yngre bror av Randi Olsdatter. Er det noen der ute som kan bekrefte eller avkrefte slektskapet mellom Randi Olsdatter som giftet seg til Skrøviken og Ole Olsen på Ulven?
Takknemlig for svar!
Grete Müller
Takknemlig for svar!
Grete Müller
- Grete Müller
Hei!
Jeg tror jeg trenger hjelp fra lokalkjente eksperter fordi jeg står aldeles fast!
Nå har jeg gått igjennom skannede kirkebøker for Slidre og finner 2 foreldrepar som kan være aktuelle foreldre til Rangdi Olsdatter som giftet seg med Nils Knutsen, Skrøviken i 1770.
Alternativ 1:
Randi Olsdatter, f. 1753 med mor: Ingebjørg Knudsdatter og far: Ole Ulvesen, Haukhovd
eller
Alternativ 2:
Randi Olsdatter, f. 1755, (døpt 1756) med mor: Berætte Olsdatter og far: Ole Olsen, Røen
Selv om Randi i det siste alternativet synes å ha vært en svært ung brud, så var datteren Ingri like gammel da hun giftet seg med Tidemand Thorsen i 1802.
Håper noen har et forslag til en løsning!
Med vennlig hilsen
Grete Müller
Jeg tror jeg trenger hjelp fra lokalkjente eksperter fordi jeg står aldeles fast!
Nå har jeg gått igjennom skannede kirkebøker for Slidre og finner 2 foreldrepar som kan være aktuelle foreldre til Rangdi Olsdatter som giftet seg med Nils Knutsen, Skrøviken i 1770.
Alternativ 1:
Randi Olsdatter, f. 1753 med mor: Ingebjørg Knudsdatter og far: Ole Ulvesen, Haukhovd
eller
Alternativ 2:
Randi Olsdatter, f. 1755, (døpt 1756) med mor: Berætte Olsdatter og far: Ole Olsen, Røen
Selv om Randi i det siste alternativet synes å ha vært en svært ung brud, så var datteren Ingri like gammel da hun giftet seg med Tidemand Thorsen i 1802.
Håper noen har et forslag til en løsning!
Med vennlig hilsen
Grete Müller