Lars Nielsen, husmand Lunde gard, Brufladt f. ca 1766
Moderator: MOD_Oppland
Lars Nielsen, husmand Lunde gard, Brufladt f. ca 1766
Skriver dette i håp om at noen kan hjelpe meg å finne foreldrene til:
Lars Nielsen f. ca 1766 og kona hans, Johane Nilsdatter, f. ca 1757. Husmannsfolk, Lunde gard, Brufladt sogn i 1801-t. med barna Niels, Ole, Christofer og Kari. De flytter senere til Dyveeie, Søndre Land hvor en ny datter Johanne Martea døpes i Norsindi 22.juni 1806.
Kanskje noen har mulighet til å finne vielsen til Lars og Johane?
Vennlig hilsen Eva Strømman Røvik
Lars Nielsen f. ca 1766 og kona hans, Johane Nilsdatter, f. ca 1757. Husmannsfolk, Lunde gard, Brufladt sogn i 1801-t. med barna Niels, Ole, Christofer og Kari. De flytter senere til Dyveeie, Søndre Land hvor en ny datter Johanne Martea døpes i Norsindi 22.juni 1806.
Kanskje noen har mulighet til å finne vielsen til Lars og Johane?
Vennlig hilsen Eva Strømman Røvik
-
- Sted: ULNES
- Kontakt:
Re: Lars Nielsen, husmand Lunde gard, Brufladt f. ca 1766
Hei,
Lars Nielsen ble gift med Johane Nielsdtr. den 18.07.1790.
Barn:
Nils, døpt 1791, gift 28.12.1814 med Anne Torgersdatter
Ole, døpt 1793, gift 13.04.1817 med Ingeborg Amundsdatter
Johanne Matea, døpt 1806, død i april 1814
Dyveeie ligger på Nordsinni, Nordre Land. Dagens skrivemåte er Gjuve i stedet for Dyve.
Kilder: "Boka om Land VIII Nordsinni" hvor de er nevnt med årstall.
Kilde for datoer: http://home.online.no/~buskum/kirkeboken.htm
Siden jeg har bygdeboka, er det bare å spørre, så kan jeg hjelpe deg videre.
Mvh
Dag Gurihus
Ulnes
Lars Nielsen ble gift med Johane Nielsdtr. den 18.07.1790.
Barn:
Nils, døpt 1791, gift 28.12.1814 med Anne Torgersdatter
Ole, døpt 1793, gift 13.04.1817 med Ingeborg Amundsdatter
Johanne Matea, døpt 1806, død i april 1814
Dyveeie ligger på Nordsinni, Nordre Land. Dagens skrivemåte er Gjuve i stedet for Dyve.
Kilder: "Boka om Land VIII Nordsinni" hvor de er nevnt med årstall.
Kilde for datoer: http://home.online.no/~buskum/kirkeboken.htm
Siden jeg har bygdeboka, er det bare å spørre, så kan jeg hjelpe deg videre.
Mvh
Dag Gurihus
Ulnes
-
- Kontakt:
Hei igjen,
Tar med det som står skrevet om dem i bygdeboka, og plassen det snakkes om er Ridderhaugen, også kjent som Tollefsrud, Tollefshaugen og Haugen:
"Bosted Tomleeie 1791, Gjuveeie 1793, ikke i 1801-tellingen for Land - så rimeligvis flere barn mellom 1793 og 1804, Tollefsrud eller Haugen1804-31. Utkastelsessak mot Lars Nilsen og hans gamle og syke kone fant sted 1830-31, og der får vi vite at de fikk kontrakt på plassen 3. mai 1804. Lars Gjuve ga skriftlig tillatelse av 3. mars 1817 til at sønnen Ole Larsen kunne ta over plassen, men Lars fortsatte som bruker, mens Ole etter noen åt tok over Gjuvesveen - som han brukte i 1830-31. Ved sak mot Lars Nilsen i 1815 angående påstått ulovelig skjenking av reisende langs kongevegen kalles plassen Haugen - som er det offisielle navnet i matrikler o.s.v. etter skylddelingen. Lars og kona ble utkastet 1831, og Lars er muligens identisk med Lars Nilsen f ca 1766,d Nørstebøeneie 1848."
mvh
Dag Gurihus
Ulnes
Tar med det som står skrevet om dem i bygdeboka, og plassen det snakkes om er Ridderhaugen, også kjent som Tollefsrud, Tollefshaugen og Haugen:
"Bosted Tomleeie 1791, Gjuveeie 1793, ikke i 1801-tellingen for Land - så rimeligvis flere barn mellom 1793 og 1804, Tollefsrud eller Haugen1804-31. Utkastelsessak mot Lars Nilsen og hans gamle og syke kone fant sted 1830-31, og der får vi vite at de fikk kontrakt på plassen 3. mai 1804. Lars Gjuve ga skriftlig tillatelse av 3. mars 1817 til at sønnen Ole Larsen kunne ta over plassen, men Lars fortsatte som bruker, mens Ole etter noen åt tok over Gjuvesveen - som han brukte i 1830-31. Ved sak mot Lars Nilsen i 1815 angående påstått ulovelig skjenking av reisende langs kongevegen kalles plassen Haugen - som er det offisielle navnet i matrikler o.s.v. etter skylddelingen. Lars og kona ble utkastet 1831, og Lars er muligens identisk med Lars Nilsen f ca 1766,d Nørstebøeneie 1848."
mvh
Dag Gurihus
Ulnes
Sist redigert av Helene Kristine Gurihus den 2. februar 2006 kl. 16.56, redigert 1 gang totalt.
-
- Kontakt:
Og her er et kart over Nordsinni med plassering av hovedgårdene. Skannet fra bygdeboka, så den kan ikke brukes kommersielt uten tillatelse av rettighetshaverne.
mvh
Dag Gurihus
Ulnes
mvh
Dag Gurihus
Ulnes
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Kontakt:
Når det gjelder foreldre til nevnte par blir det mer sparsomt. Bygdeboka byr ikke på foreldrekbytning.
Et søk på Johanne med far Niels, ga i tidsrommet 1755-59 et tilslag på:
Johane
http://home.online.no/~buskum/dap1758.htm
Niels Nielsen og Gunild Didrichsstr. Gunmundsrud
Tilsvarende på Lars Nielsen:
Niels Olsen og Anne Larsdtr. Grætheeie, 1767
begge døpt Hoff (mao, Søndre Land).
Et søk på Johanne med far Niels, ga i tidsrommet 1755-59 et tilslag på:
Johane
http://home.online.no/~buskum/dap1758.htm
Niels Nielsen og Gunild Didrichsstr. Gunmundsrud
Tilsvarende på Lars Nielsen:
Niels Olsen og Anne Larsdtr. Grætheeie, 1767
begge døpt Hoff (mao, Søndre Land).
Hei Dag!
Tusen hjertelig takk for god og utfyllende hjelp. Og takk for geografisk navigering og korrigering.
Her var det mye interessant, - og trist. Stakkars Lars, han rotet det til for seg forstår jeg.
Skal sortere disse opplysningene. Med hensyn til flere barn, de hadde ihvertfall en sønn, Christoffer, f. ca. 1797.
Hadde vært kjekt og funnet sikkert hvor Lars og Johane kom fra, men de du foreslår er jo absolutt aktuelle.
Skulle du komme over noe mer, er jeg fremdeles interessert.
Mvh Eva
Tusen hjertelig takk for god og utfyllende hjelp. Og takk for geografisk navigering og korrigering.
Her var det mye interessant, - og trist. Stakkars Lars, han rotet det til for seg forstår jeg.
Skal sortere disse opplysningene. Med hensyn til flere barn, de hadde ihvertfall en sønn, Christoffer, f. ca. 1797.
Hadde vært kjekt og funnet sikkert hvor Lars og Johane kom fra, men de du foreslår er jo absolutt aktuelle.
Skulle du komme over noe mer, er jeg fremdeles interessert.
Mvh Eva
Hei igjen Dag!
I håp om at du ser dette og kanskje finner svar i bygdeboka du nevner:
Jeg har kommet borti navnet "Svarslien" et par ganger nå. Er/var det en gård/et bruk/en plass der i området? Blant annet var Mari Larsdatter Dyve f. 1802 datter av Lars Hansen Dyve og Anne Christoffersd. Svarslien (De ble ikke gift).
Vennlig hilsen
Eva
I håp om at du ser dette og kanskje finner svar i bygdeboka du nevner:
Jeg har kommet borti navnet "Svarslien" et par ganger nå. Er/var det en gård/et bruk/en plass der i området? Blant annet var Mari Larsdatter Dyve f. 1802 datter av Lars Hansen Dyve og Anne Christoffersd. Svarslien (De ble ikke gift).
Vennlig hilsen
Eva
-
- Kontakt:
Hei,
Når det er snakk om "Svarslien", tror jeg nok det menes Sverslien.
Lars Hansen Gjuve, døpt 1776, død 1835, gift 1804 med Inger Mathea Evensdatter Thomle, døpt 1786, død 1863.
Lars Hansen var sønn av Hans Tollefsen Gjuve, dp 1732, d 1811, g 1755 m Mari Larsdatter Brone, dp 1738, d 1798
mvh
Dag Gurihus
Når det er snakk om "Svarslien", tror jeg nok det menes Sverslien.
Lars Hansen Gjuve, døpt 1776, død 1835, gift 1804 med Inger Mathea Evensdatter Thomle, døpt 1786, død 1863.
Lars Hansen var sønn av Hans Tollefsen Gjuve, dp 1732, d 1811, g 1755 m Mari Larsdatter Brone, dp 1738, d 1798
mvh
Dag Gurihus
Vil det si at jeg kan finne Anne Christoffersd. (Sverslien) sin dåp på Buskum sine sider? Er Sverslien i det området?
Mvh Eva
Mvh Eva
Oooops! Beklager! Fant jo Sverslien på kartet du sendte med. Kjekt med det kartet forresten når en bare bruker øynene.
Leter etter Anne Christoffersdatter`s opphav. Finner en Anne døpt i Gaarder 10 trint 1774, med far Chritsopher Christophersen og mor Mari Hansdtr. Delieie. Kanskje det kan være henne.....
Mvh Eva
Leter etter Anne Christoffersdatter`s opphav. Finner en Anne døpt i Gaarder 10 trint 1774, med far Chritsopher Christophersen og mor Mari Hansdtr. Delieie. Kanskje det kan være henne.....
Mvh Eva
-
- Kontakt:
Hei,
Rent aldersmessig, er det to passende Anne Christoffersd. i 1801-tellingen i Land.
Anne Christoffersd, 19 år, Bjerche og
Anne Christoffersd, 25 år, Tjenestepige, Ugift på Tønderum
Det er nok 25-åringen du har funnet dåpen til den 7. august 1774 (10 trin), og rent geografisk nok den sterkeste kandidaten som mor til Mari Larsdatter i 1802
Bygdeboka har ikke noe på foreldrene på den plassen i det tidsrommet, men husmansfolk og dagleiere er nok ikke fullt ut tatt med.
mvh
Dag Gurihus
Ulnes
Rent aldersmessig, er det to passende Anne Christoffersd. i 1801-tellingen i Land.
Anne Christoffersd, 19 år, Bjerche og
Anne Christoffersd, 25 år, Tjenestepige, Ugift på Tønderum
Det er nok 25-åringen du har funnet dåpen til den 7. august 1774 (10 trin), og rent geografisk nok den sterkeste kandidaten som mor til Mari Larsdatter i 1802
Bygdeboka har ikke noe på foreldrene på den plassen i det tidsrommet, men husmansfolk og dagleiere er nok ikke fullt ut tatt med.
mvh
Dag Gurihus
Ulnes
Hei igjen!
Nei, jeg t r o r jeg har riktig Anne i 1801-tellinga: Anne Xstophersdtr. tjener på Dyve. Jeg vet bare ikke å finne hennes foreldre. Så det var det jeg lurte på om kunne være den Anne jeg fant dåpen til.
Mvh Eva
Nei, jeg t r o r jeg har riktig Anne i 1801-tellinga: Anne Xstophersdtr. tjener på Dyve. Jeg vet bare ikke å finne hennes foreldre. Så det var det jeg lurte på om kunne være den Anne jeg fant dåpen til.
Mvh Eva