Min Oldefar er født i Ringebu i 1876 og var rallar.. Hans navn var Mathias Christensen, han var gift med Agnethe Mathiasdatter f 1876 fra Mengshol i Hedmark.
Han jobbet vet Gjøvik Cellulosefabrik i 1898 og ved Valdresbanen fra 1900 til 1902.
Da de fikk deres første barn i 1899 bodde de på Gjøvik by i Vardal og da het han fremdeles bare Christensen, men når nestemann blir døpt i 1901 bor de på Rud i Hov, Søndre Land og da heter han Kristensen Bruvold.
Jeg har prøvd å finne ut om det er noen gård i Søndre Land som heter Bruvold, men det har ikke lykkes meg å finne det.
Er det noen som kan hjelpe meg med hvor jeg kan finne ut av dette eller vet om en gård e.l i Land som heter Bruvold, og om det evt var her min oldefar tok navnet Bruvold fra.
Når min bestefar blir døpt i 1915 står det at foreldrenes bopæl er Bruvold, men dette er i Lunner.
Håper noen kan hjelpe meg for jeg planlegger ett slektstreff og da hadde det vært artig og kunne fortelle hvor etternavnet vårt kommer fra

I folketellingen for 1900 - Søndre Land heter han også Kristensen Bruvold og bor på Rud Gård