Hvor kommer min far fra ??

Moderator: MOD_Oppland

Svar
dn19071
Sted: HERRE

Hvor kommer min far fra ??

Legg inn av dn19071 » 21. april 2005 kl. 0.36

Etterlysning

Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut noe om min fars slekt?

I alle år har jeg hatt lyst til å få vite om det er noen som kan fortelle meg hvem min farfar er, og hans slekt.
Det er ikke så mye jeg vet, men skal prøve å forklare hva jeg har hørt.

Min far ble født 7 august 1917, han het Torgeir Skjervum og han vokste opp hos Halvor og Berthe Skjervum. De hadde flere barn, det ene barnet het Kirsten. Hun bodde hos sine foreldere på Skjervumsbråten på Gran. (Hadeland)
Jeg er 99% sikker på at hun var min bestemor, mor til min far. Men vi fikk bare kalle henne tante.
Likheten var stor, men hun påsto at far var adoptert. Det kom fler versjoner, men ingen av dem var sannsynlige.
I fødselspapirene hans står det Torstein? Og Dagmar Magnseth.Kan han ha blitt satt bort noen mnd? Det var jo en skam å få barn utenfor ekteskapet den gang.
Ingen turte å spørre min far heller, kanskje han visste noe som ikke tålte dagens lys?
Da far lå på sykehuset fikk jeg noen opplysninger av en som kjente noe til dette. Han hadde fått sine opplysninger igjennom sin mor. Dette var en mann jeg kunne stole på.
Det han fortalte meg var: At min farfar var gift og hadde barn. Han drev et tegleverk ved Ransfjorden, og hans etternavn var Onsaker / Jonsaker. Fornavnet vet jeg ikke, men min far ble kalt Onsaker gutten da han var liten. Ikke av familie, men av de som visste noe.

Her er det altså mye jeg ikke vet, men ønsker å vite. Kanskje har jeg familie som jeg gjerne skulle hørt fra.
Min tante (bestemor) giftet seg ganske sent med Johan Solbakken. Jeg var ca 8-9 år da han døde. Jeg husker at han jobbet på jernbanen, og at han var et snilt menneske.
Min far var 60 år da han arvet Skjervumsbråten, et lite flott småbruk nær Jarenvannet.
Der bodde han til han var for syk til å drive det lenger.
Det gjør meg vondt at det er solgt til fremmede, men jeg hadde ingen mulighet til å overta.
En trøst er at det er blitt tatt godt vare på.

Nå venter jeg spent på om det er noen som kan hjelpe.

Hilsen Kirsten Skjervum

tlf:35539282

dn18120
Sted: VOLLEN

Re: Hvor kommer min far fra ??

Legg inn av dn18120 » 29. mai 2005 kl. 23.42

Hei

Jeg vet ikke helt om jeg kan hjelpe, men jeg kjenner slekten godt fra min side. Min bestemor er Bertha, søster til Kirsten og etter hva du sier muligens til Torgeir. Vi var faste gjester på Skjervumsbråten som barn. Min mor satte stor pris på onkel Torgeir, og fortalte mange historier om han (husker ikke så mange selv). Jeg har fra barnsben av hørt historien om at det var budeia på setra til Halvor og Berthe som ble barn med en butikkmann fra Oslo (Kristiania), dette barnet (Torgeir), tok disse til seg. Selv om jeg har hørt historien slik behøver den ikke å være sann.

Send meg gjerne en mail.

[email protected]

Petter Voldengen Næss
Asker

dn19071
Sted: HERRE

Re: Hvor kommer min far fra ??

Legg inn av dn19071 » 3. juni 2005 kl. 20.36

Takk for svaret Petter..
Hadde vært kjempe fint om du kunne ringe meg.( Kirsten.)
Har prvd å ringe deg, men får ikke noe svar..

Forøvrig ønsker jeg å vite noe om hvem som drev tegleverket ved Ransfjorden rundt 1917, da min far ble født?
Het de Onsaker?
Har du noen opplysninger om dette, så vær så snill og ring eller send mail.

Mitt tlf nr er:35539282

Hilsen Kirsten Skjervum

Svar

Gå tilbake til «Gran»