Kjella
Moderator: MOD_Oppland
Re: Kjella
Du kan prøve Gran Historielag : e-post: [email protected].
Eller denne siden http://www.vshl.no med denne e-post-adr: [email protected]
Eller denne siden http://www.vshl.no med denne e-post-adr: [email protected]
- Torun Sørli
- Sted: GRAN
Gjør bare oppmerksom at Hvattum ikke er leder i Gran Historielag for tiden. Men forsøk gjerne det lokale slektshistorielaget som er Vestoppland Slektshistorilag. Er det forresten gårdshistorien du er ute etter, eller er det personer som kom fra gården. Hvis ja, er det kjekt å legge ut navn på personen(e) i etterlysningen.
Hei!
Det var min oldefar Anton Henriksen Kjella (f.21.11 1895) som overtok plassen og som står oppført som eier i matrikkelutkastet av 1950.
Det jeg lurer på er hvilken tilknytning han har til plassen. Har hørt at han jobbet på gården som plassen hørte til, eller om det var faren hans som jobbet der..(?)
Har også hørt at oldemoren min Jenny Kaspara Aaserud (f.30.11 1901) ble satt bort til denne gården som barn for å jobbe og at det var slik de møttes.
Iflg matrikkelutkastet hører Kjella under gården Hvinden n.
Jenny har ved vielsen tatt navnet Aaserud? ville da tro at hun også hørte til gården Aaserud?
Det er disse opplysningene jeg nå prøver å finne ut av.
Anton og Jenny giftet seg 29/4 1926 i Gran.
Antons foreldre var Henrik Larsen Kjella (står oppført som selveier ved vielsen til Anton, kan tyde på at han da hadde overtatt plassen Kjella) og Anne Hansdatter.
Dette ble mye rot, men håper noen forstår hva jeg mener
Mvh Linda
Det var min oldefar Anton Henriksen Kjella (f.21.11 1895) som overtok plassen og som står oppført som eier i matrikkelutkastet av 1950.
Det jeg lurer på er hvilken tilknytning han har til plassen. Har hørt at han jobbet på gården som plassen hørte til, eller om det var faren hans som jobbet der..(?)
Har også hørt at oldemoren min Jenny Kaspara Aaserud (f.30.11 1901) ble satt bort til denne gården som barn for å jobbe og at det var slik de møttes.
Iflg matrikkelutkastet hører Kjella under gården Hvinden n.
Jenny har ved vielsen tatt navnet Aaserud? ville da tro at hun også hørte til gården Aaserud?
Det er disse opplysningene jeg nå prøver å finne ut av.
Anton og Jenny giftet seg 29/4 1926 i Gran.
Antons foreldre var Henrik Larsen Kjella (står oppført som selveier ved vielsen til Anton, kan tyde på at han da hadde overtatt plassen Kjella) og Anne Hansdatter.
Dette ble mye rot, men håper noen forstår hva jeg mener

Mvh Linda
- Torun Sørli
Dette var klinkende klart det! Jeg skal se om jeg kan finne informasjon til deg.
Synes navnene var kjente og mens du venter kan du kikke på en tidligere etterlysning på DIS Oppland:
In Reply to: Henrik Kjella og Anna Hvinden. posted by Stein Eriksen on February 19, 2003 at 00:56:24:
FT1865 Gran.
På gården Hvinden i Vestre Gran bor denne familien. Kan denne Anne være din Anna??
Jakob Lars. Husfader Gaardbruger Selveier g 37 m Grans Prgj.
Ingeborg Torstensd. hans Kone g 36 k Grans Prgj.
Anne M. Jakobsd. deres Datter ug 13 k Grans Prgj.
Ingeborg Jakobsd. deres Datter ug 7 k Grans Prgj.
Lise Jakobsd. deres Datter ug 1 k Grans Prgj
Mvh
Jan Olav Skaug
DIS-Oppland, etterlysning
Hendrik er sønn av hmd Lars Hendriksen Hvamstadeie og Marthe Olsdatter kb Gran s. 163/nr. 218. Siri og Jon Ols. er faddere ved dåpen, kanskje morens søsken? Ingen piker ved navn Anna/Anne er født i Gran i 8. nov. 1852 i Gran. Ellers er det flust med Anna/Anner født 1842-56 i Gran, MEN Anne Maria Larsdatter Hvinden ble født 26/11 1852, hun var datter av Gmd Jacob Larsen Hvinden og Ingeborg Torstensdatter kb Gran s. 367/nr. 250.
Synes navnene var kjente og mens du venter kan du kikke på en tidligere etterlysning på DIS Oppland:
In Reply to: Henrik Kjella og Anna Hvinden. posted by Stein Eriksen on February 19, 2003 at 00:56:24:
FT1865 Gran.
På gården Hvinden i Vestre Gran bor denne familien. Kan denne Anne være din Anna??
Jakob Lars. Husfader Gaardbruger Selveier g 37 m Grans Prgj.
Ingeborg Torstensd. hans Kone g 36 k Grans Prgj.
Anne M. Jakobsd. deres Datter ug 13 k Grans Prgj.
Ingeborg Jakobsd. deres Datter ug 7 k Grans Prgj.
Lise Jakobsd. deres Datter ug 1 k Grans Prgj
Mvh
Jan Olav Skaug
DIS-Oppland, etterlysning
Hendrik er sønn av hmd Lars Hendriksen Hvamstadeie og Marthe Olsdatter kb Gran s. 163/nr. 218. Siri og Jon Ols. er faddere ved dåpen, kanskje morens søsken? Ingen piker ved navn Anna/Anne er født i Gran i 8. nov. 1852 i Gran. Ellers er det flust med Anna/Anner født 1842-56 i Gran, MEN Anne Maria Larsdatter Hvinden ble født 26/11 1852, hun var datter av Gmd Jacob Larsen Hvinden og Ingeborg Torstensdatter kb Gran s. 367/nr. 250.
- Torun Sørli
Hei igjen!
Ettersom du ikke spør etter opplysninger om verken Henrik Larsen eller Jenny Kaspara Karlsdatters foreldre regner jeg med at du har opplysninger om disse. Antons tilknytning til Kjella trenger jeg litt tid på.
Ettersom du ikke spør etter opplysninger om verken Henrik Larsen eller Jenny Kaspara Karlsdatters foreldre regner jeg med at du har opplysninger om disse. Antons tilknytning til Kjella trenger jeg litt tid på.
Hei Torun!
Takk for svar.
Forledrene til Jenny Kaspara er Karen Kristiansdatter fra Brandbu og Karl Hagbart Johansen fra Aas. Karl Hagbarts slekt kan spores tilbake til Vestby og Hobøl, altså Akershus og Østfold.
Når det gjelder Henrik Larsens foreldre står jeg litt fast.
Har funnet vielsen til Lars Henriksen og Marthe Olsdatter, 05.05 1845 (nr 23)i Gran.
Jeg tror det er Hendrik Knudsen det står som brudgommens far...(?)
Finner ikke dåpen til Lars. Han er 23 år ved vielsen, så skulle vel være født sånn ca 1822..?
Når det gjelder Marthes far kan jeg tyde Ole, men hva står etter?
Veldig glad for hjelp
Mvh Linda
Takk for svar.
Forledrene til Jenny Kaspara er Karen Kristiansdatter fra Brandbu og Karl Hagbart Johansen fra Aas. Karl Hagbarts slekt kan spores tilbake til Vestby og Hobøl, altså Akershus og Østfold.
Når det gjelder Henrik Larsens foreldre står jeg litt fast.
Har funnet vielsen til Lars Henriksen og Marthe Olsdatter, 05.05 1845 (nr 23)i Gran.
Jeg tror det er Hendrik Knudsen det står som brudgommens far...(?)
Finner ikke dåpen til Lars. Han er 23 år ved vielsen, så skulle vel være født sånn ca 1822..?
Når det gjelder Marthes far kan jeg tyde Ole, men hva står etter?
Veldig glad for hjelp

Mvh Linda
-
- Sted: HØNEFOSS
- Kontakt:
- Torun Sørli
Hei! Har ikke sjekket link for dåp som Nils har lagt ut, men kanskje er dette informasjon som du kan bruke:
Lars Henriksen, født ca 1822 i Hvamstadeiet,Gran.Oppland. Han var antakgelig sønn av Henrik Knudsen og Anne Pedersdatter. Han giftet seg med Marte Olsdatter 5 mai 1845 i Gran. Marte ble født ca 1821.
Folketellingen 1865 under nedre Hvamstad: Spydbæk:
Husmann Lars Henriksen, gift mann 43 år
Marthe Olsdatter, hans kone 46 år
Henrik Larsen ugift sønn 17 år
Johanne Larsdatter, logerende, simpel arbeiderske, ugift 24 år
Olaos Olsen uågte sønn, 1 år
Olina Larsdatter, husmannsdatter 11 år
Marthe Larsdattr 7 år
Alle født i Gran
Folketellingen 1875, Spydebæk søndre og nedre under Hvamstad 290a:
Lars Henriksen gift husmann med jord f 1822
Marthe Olsdatter f. 1819
Henrik Larsen, ugift dagarbeider f. 1848
Anne Larsdatter f. 1851
Petter Laruits Pedersen (Annes sønn) f 1875
Alle født i Tingelstad sogn
Ungkar Lars Henriksen Hvamstadejet, 23 år sønn av Henrik Knudsen giftet seg 5. mai 1845 med pigen Marte Olsdatter Heggenejet, 24 år, datter av Ole Hegeneyet
Foreldre?
Henrik Knudsen, født 1786 i Røysumeie,Gran.Oppland. Han er sønn av Knud Henriksen og Gubiør Nilsdatter. Han giftet seg med Anne Pedersdatter 11 jan 1819 i Gran. Henrik Knudsen dpt 12 se Trin i Gran?
Enkemand Henrich Knudsen Hvamstadeie, 31 år, ble viet 11.1.1819 til pigen Anne Pedersdatter 28 år med opphold på Hvamstadeie i Gran
Barn av Henrik Knudsen og Anne Pedersdatter er:
1. Gubiør d.e. Henriksdatter, født 27 jan 1820 i Hvamstadeiet,Gran
2. Knud Henriksen, født 16 mar 1821 i Hvamstadeiet,Gran.Oppland.
3. *Lars Henriksen, født ca 1822 i Hvamstadeiet,Gran.Oppland; gift med Marte Olsdatter 5 mai 1845 i Gran
4. Johanne Henriksdatter, født 20 feb 1825 i Hvamstadeiet,Gran
5. Gubjør Henriksdatter, født 27 feb 1826 i Hvamstadeiet,Gran
6. Peder Henriksen, født 26 feb 1827 i Hvamstadeiet,Gran.; død ett. 1845 i Kristiania/Oslo; gift med (1) Anne Pedersdatter (Gjefseneie) 1851; gift med (2) Anne Johnsdatter 1867; gift med (3) Ingeborg Larsdatter 1883. Avgangslister fra Gran 17.9.1845: Ungkar Peder Henrichsen Hvamstadeiet f. 26.2.1827 "til Christiania for at lade sig hverve".
7. Gubiør Henriksdatter, født 26 des 1833 i Hvamstadeiet,Gran. Gubiør får barn med Ole Andreas Arnesen utenfor ekteskap i 1860.
Neste generasjon: Knud Henriksen som ble viet til Gubiør Nilsdatter 1782 i Gran (dette forklarer alle Gubjørene i generasjonen etter og en bekreftelse på at oppkallingsreglene på den tiden ble overholdt
).
Lars Henriksen, født ca 1822 i Hvamstadeiet,Gran.Oppland. Han var antakgelig sønn av Henrik Knudsen og Anne Pedersdatter. Han giftet seg med Marte Olsdatter 5 mai 1845 i Gran. Marte ble født ca 1821.
Folketellingen 1865 under nedre Hvamstad: Spydbæk:
Husmann Lars Henriksen, gift mann 43 år
Marthe Olsdatter, hans kone 46 år
Henrik Larsen ugift sønn 17 år
Johanne Larsdatter, logerende, simpel arbeiderske, ugift 24 år
Olaos Olsen uågte sønn, 1 år
Olina Larsdatter, husmannsdatter 11 år
Marthe Larsdattr 7 år
Alle født i Gran
Folketellingen 1875, Spydebæk søndre og nedre under Hvamstad 290a:
Lars Henriksen gift husmann med jord f 1822
Marthe Olsdatter f. 1819
Henrik Larsen, ugift dagarbeider f. 1848
Anne Larsdatter f. 1851
Petter Laruits Pedersen (Annes sønn) f 1875
Alle født i Tingelstad sogn
Ungkar Lars Henriksen Hvamstadejet, 23 år sønn av Henrik Knudsen giftet seg 5. mai 1845 med pigen Marte Olsdatter Heggenejet, 24 år, datter av Ole Hegeneyet
Foreldre?
Henrik Knudsen, født 1786 i Røysumeie,Gran.Oppland. Han er sønn av Knud Henriksen og Gubiør Nilsdatter. Han giftet seg med Anne Pedersdatter 11 jan 1819 i Gran. Henrik Knudsen dpt 12 se Trin i Gran?
Enkemand Henrich Knudsen Hvamstadeie, 31 år, ble viet 11.1.1819 til pigen Anne Pedersdatter 28 år med opphold på Hvamstadeie i Gran
Barn av Henrik Knudsen og Anne Pedersdatter er:
1. Gubiør d.e. Henriksdatter, født 27 jan 1820 i Hvamstadeiet,Gran
2. Knud Henriksen, født 16 mar 1821 i Hvamstadeiet,Gran.Oppland.
3. *Lars Henriksen, født ca 1822 i Hvamstadeiet,Gran.Oppland; gift med Marte Olsdatter 5 mai 1845 i Gran
4. Johanne Henriksdatter, født 20 feb 1825 i Hvamstadeiet,Gran
5. Gubjør Henriksdatter, født 27 feb 1826 i Hvamstadeiet,Gran
6. Peder Henriksen, født 26 feb 1827 i Hvamstadeiet,Gran.; død ett. 1845 i Kristiania/Oslo; gift med (1) Anne Pedersdatter (Gjefseneie) 1851; gift med (2) Anne Johnsdatter 1867; gift med (3) Ingeborg Larsdatter 1883. Avgangslister fra Gran 17.9.1845: Ungkar Peder Henrichsen Hvamstadeiet f. 26.2.1827 "til Christiania for at lade sig hverve".
7. Gubiør Henriksdatter, født 26 des 1833 i Hvamstadeiet,Gran. Gubiør får barn med Ole Andreas Arnesen utenfor ekteskap i 1860.
Neste generasjon: Knud Henriksen som ble viet til Gubiør Nilsdatter 1782 i Gran (dette forklarer alle Gubjørene i generasjonen etter og en bekreftelse på at oppkallingsreglene på den tiden ble overholdt

Hei Torun!
Tusen takk for alle opplysninger!
Noe av dette hadde jeg fra før, det gir jo en bekreftelse på at jeg sansynligvis har fulgt rett spor
Mye var utfyllende opplysninger til de jeg allerede satt på (bl.a Marthe Olsdatters far), Hadde også "misset" en Gubiør.
Fikk også en oppklaring i foreldrene til Henrik Knudsen, der var jeg nemlig på feil spor, ser jo nå at det du hadde må være det riktige!
Tusen takk!
Mvh Linda
Tusen takk for alle opplysninger!
Noe av dette hadde jeg fra før, det gir jo en bekreftelse på at jeg sansynligvis har fulgt rett spor

Mye var utfyllende opplysninger til de jeg allerede satt på (bl.a Marthe Olsdatters far), Hadde også "misset" en Gubiør.
Fikk også en oppklaring i foreldrene til Henrik Knudsen, der var jeg nemlig på feil spor, ser jo nå at det du hadde må være det riktige!
Tusen takk!
Mvh Linda