Kan det stämma att Ole Gulbrandsen gift till Löken är bror till Erich Gulbrandsen Balangerud.
Vilken Erich Gulbrandsen är den rätte som bodde på Balangerud och avled 1740 eller 1741?
I mitt vedlaeg har jag samlat allt jag funnit om dem.
Ole Gulbrandsen Löken Förlover 1767 i Gran
Moderator: MOD_Oppland
Re: Ole Gulbrandsen Löken Förlover 1767 i Gran
Gulbrand Erichsen, soldat, Høybye gift 29/10-1767 Gran med Maria Pedersdatter, Wieneie. Barn:
Erich Gulbrandsen døpt 6/3-1768 Løchen
Ingeborg døpt 10/12-1769 begravet 10/6-1770
Ingeborg døpt 20/5-1771.
Dette paret har ingen sønn ved navn Ole så de du nevner er ikke brødre.
Erich Gulbrandsen døpt 6/3-1768 Løchen
Ingeborg døpt 10/12-1769 begravet 10/6-1770
Ingeborg døpt 20/5-1771.
Dette paret har ingen sønn ved navn Ole så de du nevner er ikke brødre.
Tack för ditt inlägg som jag fann i den heta sommaren. Min fråga gäller om Ole Gulbrandsen förloveren vid Gulbrands vigsel är bror till fadern Erik Gulbrandsen Balangerud!
Gulbrand Eriksen f. 1736 gifte sig med Marie Pedersdatter osäkert födelseår- De fick barnen Erik och Ingeborg, döpta i Jevnaker, men sedan flyttade de upp till Sparbu Leiren/Volhaugen i Nord Töndelag. Där fick de ytterligare 7 barn, varav en Anna Lisbet är en av mina anmödrar.
Jag är glad över att ha funnit Eriks födelse- han som inte blev mer än 18 år och Ingeborg som gifte sig med dragoninderst Ole Pedersen Leiren.
Jag kommer nog aldrig med säkerhet att veta Marie Pedersdatters ursprung. Det sägs att det finns många Marie Pedersdatter och flera Wien eie.
Jag hade trott att Ole Gulbrandsen som gifte sig till Lökken kunde vara till hjälp bakåt i tiden bakom Erich Balangerud.
Jag har till och med tagit en biltur förbi Lunner för att känna atmosfären.
Tack för ditt inlägg som kom ett år efteråt när jag slutat hoppas.
Siri Olsson
Gulbrand Eriksen f. 1736 gifte sig med Marie Pedersdatter osäkert födelseår- De fick barnen Erik och Ingeborg, döpta i Jevnaker, men sedan flyttade de upp till Sparbu Leiren/Volhaugen i Nord Töndelag. Där fick de ytterligare 7 barn, varav en Anna Lisbet är en av mina anmödrar.
Jag är glad över att ha funnit Eriks födelse- han som inte blev mer än 18 år och Ingeborg som gifte sig med dragoninderst Ole Pedersen Leiren.
Jag kommer nog aldrig med säkerhet att veta Marie Pedersdatters ursprung. Det sägs att det finns många Marie Pedersdatter och flera Wien eie.
Jag hade trott att Ole Gulbrandsen som gifte sig till Lökken kunde vara till hjälp bakåt i tiden bakom Erich Balangerud.
Jag har till och med tagit en biltur förbi Lunner för att känna atmosfären.
Tack för ditt inlägg som kom ett år efteråt när jag slutat hoppas.
Siri Olsson

Erich Ballangrudsstuens barn , Gulbrand f. 1736 vites ikke noe mer om. Om denne Erich har en bror Ole kan ikke verifiseres. Om det er denne Gulbrand Erichsen f. 1736 som gifter seg 1767 med Marie Pedersdatter kan heller ikke verifiseres.Jeg skulle gjerne vite navn og fødselsår på barna Gulbrand og Marie skal ha fått i Nord-Trøndelag og hvordan flyttingen dit kan verifiseres.
Nu bifogar jag hela min sammanställning av Anne Lisbet Gulbrandsdotters familjehistoria.
Du undrar om jag kan verifiera detta material. Mitt svar är:
Källa 1: är kyrkböckerna med födda döda och vigda för tidsperioden
Källa 2: Bygdeböckerna för Ogndal Sparbu. (något osäkert i bygdeböckerna vad gäller Gulbrands och Maries födelseår, men inte vad gäller barnen)
Om du orkar läsa igenom min sammanställning så ser du att årtalen stämmer gott. Jag tycks dock inte kunna få någon hjälp med Ole Gulbrandsen som gifte sig till Löken.
Om du hittar läsfel så är jag tacksam om jag för veta så att jag kan rätta dem. Jag har lagt ner mycket arbete på det här. Min hela släkthistoria i Sverige, Norge , Finland och USA spänner över 300 sidor.
Vänligen Siri Olsson
Du undrar om jag kan verifiera detta material. Mitt svar är:
Källa 1: är kyrkböckerna med födda döda och vigda för tidsperioden
Källa 2: Bygdeböckerna för Ogndal Sparbu. (något osäkert i bygdeböckerna vad gäller Gulbrands och Maries födelseår, men inte vad gäller barnen)
Om du orkar läsa igenom min sammanställning så ser du att årtalen stämmer gott. Jag tycks dock inte kunna få någon hjälp med Ole Gulbrandsen som gifte sig till Löken.
Om du hittar läsfel så är jag tacksam om jag för veta så att jag kan rätta dem. Jag har lagt ner mycket arbete på det här. Min hela släkthistoria i Sverige, Norge , Finland och USA spänner över 300 sidor.
Vänligen Siri Olsson