Etterkommere etter Rønnoug Olsdatter Bakkeløkken fra Sel
Moderator: MOD_Oppland
-
- Sted: MJØNDALEN
Etterkommere etter Rønnoug Olsdatter Bakkeløkken fra Sel
Jeg har fulgt min kones fars familie bakover til ovennevnte Rønnoug Olsdatter Bakkeløkken fra Sel. Hun ble født 12.05.1847 som uekte barn nr. 2 til Ole Olsen Sagdalen og enke Imbjør Knudsdatter Brækkeneie.
Jeg har funnet ganske mye om Rønnoug og hendes etterkommere, men mangler også fortsatt en del.
Det vil fylle alt for mye å skrive her hva jeg har funnet, men hvis noen er interessert og kanskje vet noe eller har en helt uimotståelig trang til å hjelpe, så send meg et par ord på min mailadresse: [email protected] så skal jeg sende en oversikt over de opplysninger jeg har og hva jeg mangler.
Takk
Jeg har funnet ganske mye om Rønnoug og hendes etterkommere, men mangler også fortsatt en del.
Det vil fylle alt for mye å skrive her hva jeg har funnet, men hvis noen er interessert og kanskje vet noe eller har en helt uimotståelig trang til å hjelpe, så send meg et par ord på min mailadresse: [email protected] så skal jeg sende en oversikt over de opplysninger jeg har og hva jeg mangler.
Takk
Sist redigert av Ivan Bjarne Kristensen den 12. juli 2011 kl. 19.26, redigert 1 gang totalt.
-
- Sted: LØKKEN VERK
Re: Etterkommere etter Rønnoug Olsdatter Bakkeløkken fra Sel
Hei !
Jeg kan ta med en lenke som viser den barnedåpen i 1847.
Noen ganger så kan også det ha sine fordeler ?
Døpte 1847.
Rønnoug.
Nr. 23.
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Sel i Vågå, Ministerialbok nr. 5 /3 (1842-1856), Fødte og døpte 1847, side 75.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-18
Mvh. Magne.
Jeg kan ta med en lenke som viser den barnedåpen i 1847.
Noen ganger så kan også det ha sine fordeler ?
Døpte 1847.
Rønnoug.
Nr. 23.
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Sel i Vågå, Ministerialbok nr. 5 /3 (1842-1856), Fødte og døpte 1847, side 75.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-18
Mvh. Magne.
-
Takk skal du ha, Magne.
Jeg har engang lært denne med lenker på dette forum, men det har jeg glemt for lenge siden.
Ellers har jeg som nevnt mange opplysninger med dokumentasjon - jeg har notert det altsammen i et Excel-dokument med 5-600 linjer så langt.
Det vil vel bli litt voldsomt å lime det inn her på siden?
Ivan
Jeg har engang lært denne med lenker på dette forum, men det har jeg glemt for lenge siden.
Ellers har jeg som nevnt mange opplysninger med dokumentasjon - jeg har notert det altsammen i et Excel-dokument med 5-600 linjer så langt.
Det vil vel bli litt voldsomt å lime det inn her på siden?
Ivan
- Else Berit Rustad
Ivan skrev:Jeg har engang lært denne med lenker på dette forum, men det har jeg glemt for lenge siden.
Det med å kunne legge inn lenker er nokså viktig, så her får du oppskriften:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Og så bør du kanskje presisere litt nærmere hva du egentlig er på jakt etter. Du sier du "mangler fortsatt en del", og da er det fint om du opplyser hva du mangler her - så vet hjelperne hva de skal lete etter

Mvh
Else B.
-
Jeg takker for alle gode råd.
Kanskje selv jeg skal greie dette med lenker etterhvert!
Jeg har veldig mye opplysninger allerede, men mangler som nevnt også en del.
Min tanke var at en eller flere som kjenner til slekten kunne gi meg et hint og så få sendt alle de opplysningene som jeg har, og med presiseringer på hvad jeg mangler.
Jeg mener det vil bli alt for voldsomt å ta opp alt dette direkte her på forumet.
Men jeg kan godt være litt mer spesifikk her også:
Rønnoug Olsdatter Bakkeløkken får et uekte barn, Ole Pedersen Bakkeløkken, f. i Sel 12.01.1871, med Peder Olsen Feten.
Jeg har fundet Peder Olsen Fetens fødsel: 11.08.1841 i Sel, og hans konfirmasjon: 24.08.1856 i Sel, og kanskje er det han som er i tjeneste hos lensmann Walle i Vågå ved folketellingen i 1900.
Men hva blir der av Peder Olsen Feten senere?
Og hvorfor kan jeg ikke finne ham i folketellingen i Sel i 1875?
Ellers vet jeg at Rønnoug Olsdatter giftet seg med Ole Pedersen Dalen i Sel 08.12.1872, og de fikk minst 3 barn: Ovidia, f. 27.12.1884 i Norddal i Møre og Romsdal, Oluf, f. 01.03.1888 i Breim sogn i sogn og Fjordene, Peder, f. 11.01.1891 i Nedstryn sogn, Sogn og Fjordene.
Jeg er mest interessert i om noen kjenner til nålevende etterkommere av disse barn.
Ovidia ble gift med Simen Ødegård, og jeg mistenker at de flyttet ned i nærheten av Arendal med sine 3 barn, for jeg har funnet gravminneregistreringer med rette navn og fødselsdatoer dernede. Barnas navne er Engebret August, Signe Marie og Oskar Ragnvald. De brukte etternavnet Simensen eller Ødegården.
Oluf blev gift med Mari Engebretsdatter og de fikk minst 5 barn: Oskar Ragnvald, Erling Kristian, Magnar Oliver, Kaare Johan og Ruth Olga.
De blev gift allesammen (kanskje bortsett fra Magnar Oliver) og bortsett fra Magnar Oliver og Ruth Olga så ligger de alle gravlagt i Sel. Ruth Olgas ektefelle Kaare Georg Sandberg døde 02.091991 og ligger gravlagt i Sel, han også. Kanskje var Ruth Olga fremdeles i live da denne registreringen ble foretatt i 2005?
Peder fikk først en uekte datter med Inga Aasaaren, Mildrid Rigmor Hedvig Aasaaren, f. 03.06.1914, og ble senere gift med Klara Marie og bosatte seg i Heidal, hvor de fikk minst 5 barn: Oddvar Roald, Gunda Ovidia, Ruth Jørdis, Oddlaug, og Lillian Oddlaug.
Det er meget sannsynligt at flere av disse barnebarn til Rønnoug Olsdatter fortsatt lever i beste velgående, og ennå mer sannsynligt at de har fått barn som lever i Sel eller Heidal - eller andre plasser.
De vil jeg svært gjerne ha opplysninger om - og ennå bedre: kontakt med.
Ivan
Kanskje selv jeg skal greie dette med lenker etterhvert!
Jeg har veldig mye opplysninger allerede, men mangler som nevnt også en del.
Min tanke var at en eller flere som kjenner til slekten kunne gi meg et hint og så få sendt alle de opplysningene som jeg har, og med presiseringer på hvad jeg mangler.
Jeg mener det vil bli alt for voldsomt å ta opp alt dette direkte her på forumet.
Men jeg kan godt være litt mer spesifikk her også:
Rønnoug Olsdatter Bakkeløkken får et uekte barn, Ole Pedersen Bakkeløkken, f. i Sel 12.01.1871, med Peder Olsen Feten.
Jeg har fundet Peder Olsen Fetens fødsel: 11.08.1841 i Sel, og hans konfirmasjon: 24.08.1856 i Sel, og kanskje er det han som er i tjeneste hos lensmann Walle i Vågå ved folketellingen i 1900.
Men hva blir der av Peder Olsen Feten senere?
Og hvorfor kan jeg ikke finne ham i folketellingen i Sel i 1875?
Ellers vet jeg at Rønnoug Olsdatter giftet seg med Ole Pedersen Dalen i Sel 08.12.1872, og de fikk minst 3 barn: Ovidia, f. 27.12.1884 i Norddal i Møre og Romsdal, Oluf, f. 01.03.1888 i Breim sogn i sogn og Fjordene, Peder, f. 11.01.1891 i Nedstryn sogn, Sogn og Fjordene.
Jeg er mest interessert i om noen kjenner til nålevende etterkommere av disse barn.
Ovidia ble gift med Simen Ødegård, og jeg mistenker at de flyttet ned i nærheten av Arendal med sine 3 barn, for jeg har funnet gravminneregistreringer med rette navn og fødselsdatoer dernede. Barnas navne er Engebret August, Signe Marie og Oskar Ragnvald. De brukte etternavnet Simensen eller Ødegården.
Oluf blev gift med Mari Engebretsdatter og de fikk minst 5 barn: Oskar Ragnvald, Erling Kristian, Magnar Oliver, Kaare Johan og Ruth Olga.
De blev gift allesammen (kanskje bortsett fra Magnar Oliver) og bortsett fra Magnar Oliver og Ruth Olga så ligger de alle gravlagt i Sel. Ruth Olgas ektefelle Kaare Georg Sandberg døde 02.091991 og ligger gravlagt i Sel, han også. Kanskje var Ruth Olga fremdeles i live da denne registreringen ble foretatt i 2005?
Peder fikk først en uekte datter med Inga Aasaaren, Mildrid Rigmor Hedvig Aasaaren, f. 03.06.1914, og ble senere gift med Klara Marie og bosatte seg i Heidal, hvor de fikk minst 5 barn: Oddvar Roald, Gunda Ovidia, Ruth Jørdis, Oddlaug, og Lillian Oddlaug.
Det er meget sannsynligt at flere av disse barnebarn til Rønnoug Olsdatter fortsatt lever i beste velgående, og ennå mer sannsynligt at de har fått barn som lever i Sel eller Heidal - eller andre plasser.
De vil jeg svært gjerne ha opplysninger om - og ennå bedre: kontakt med.
Ivan
Sist redigert av Ivan Bjarne Kristensen den 13. juli 2011 kl. 13.23, redigert 1 gang totalt.
Hei.
Ang. Mildrid Rigmor Hedvig Aasaaren, sjå heilt nederst på denne sida her om Åsåren:
http://www.bredebygden.com/Garder/Aasaa ... saaren.htm
Eg sender deg ei privat melding om etterkomarane.
Helsing Kåre
Ang. Mildrid Rigmor Hedvig Aasaaren, sjå heilt nederst på denne sida her om Åsåren:
http://www.bredebygden.com/Garder/Aasaa ... saaren.htm
Eg sender deg ei privat melding om etterkomarane.
Helsing Kåre
-
Tusen takk, Kåre.
Hvilken bok er dette om Aasaaren hentet fra?
Kunne det tenkes at det også sto noe om Bakkeløkken i en slik bok?
Eller om andre gårde og plasser som slekta har forbindelse til: Formo, Rosten, Grindstuen m. fl.?
Kan en slik bok kjøpes - eller skaffes fra et bibliotek?
MVH
Ivan
Hvilken bok er dette om Aasaaren hentet fra?
Kunne det tenkes at det også sto noe om Bakkeløkken i en slik bok?
Eller om andre gårde og plasser som slekta har forbindelse til: Formo, Rosten, Grindstuen m. fl.?
Kan en slik bok kjøpes - eller skaffes fra et bibliotek?
MVH
Ivan
Hei Ivan,
Det er ikkje frå ei bok, men ei webside for Bredebygden Lokalhistoriske Selskap.
Dei har samla og lagt ut mykje interessant stoff frå gardar i området Bredebygden (Otta og sørover) + Åsåren. Sjå oversikt over alle gardane dei har lagt ut info om her:
http://www.bredebygden.com/Garder/Garder.html
Har ikkje sett noko tilsvarande for Formo, Rosten, Grindstuen, Bakkeløkken osv.
Helsing Kåre
Det er ikkje frå ei bok, men ei webside for Bredebygden Lokalhistoriske Selskap.
Dei har samla og lagt ut mykje interessant stoff frå gardar i området Bredebygden (Otta og sørover) + Åsåren. Sjå oversikt over alle gardane dei har lagt ut info om her:
http://www.bredebygden.com/Garder/Garder.html
Har ikkje sett noko tilsvarande for Formo, Rosten, Grindstuen, Bakkeløkken osv.
Helsing Kåre
-
Takker og bukker igjen, Kåre.
Dette er en kjempeflott side.
Dette er en kjempeflott side.
-
Og jeg har vært i kontakt med han sønnen til Mildrid Rigmor Hedvig Sæther, f. Aasaaren, som du sendte meg melding om.
Han hadde forøvrigt burtsdag i dag, så det var jo en fin dag å forstyrre ham.
Han var veldig interessert i slekt og hadde mye informasjon han også, så jeg skal pleie den kontakten i tiden fremover
Ivan
Han hadde forøvrigt burtsdag i dag, så det var jo en fin dag å forstyrre ham.
Han var veldig interessert i slekt og hadde mye informasjon han også, så jeg skal pleie den kontakten i tiden fremover
Ivan
Artigt å høyre Ivan.
Eg sender deg ei melding på Geni ang. meire etterslekt - ser at dei finst der og.
Helsing Kåre
Eg sender deg ei melding på Geni ang. meire etterslekt - ser at dei finst der og.
Helsing Kåre
-
Helt topp, Kåre!
Jeg har kontaktet profil manageren for denne profilen mhp å merge slektstrærne og utveksle opplysninger og informasjon.
Denne personen bor forøvrigt ikke så langt fra der jeg selv bor, så vi kan kanskje overlevere dokument på "gamlemåten" - dvs håndkraft!
Hva skulle man ha gjort uten engasjerte folk i slektgranskermiljøet?
Mange hilsner
Ivan
Jeg har kontaktet profil manageren for denne profilen mhp å merge slektstrærne og utveksle opplysninger og informasjon.
Denne personen bor forøvrigt ikke så langt fra der jeg selv bor, så vi kan kanskje overlevere dokument på "gamlemåten" - dvs håndkraft!
Hva skulle man ha gjort uten engasjerte folk i slektgranskermiljøet?
Mange hilsner
Ivan
-
Med hjelp fra Kåre har jeg funnet een nålevende etterkommer etter Rønnougs og Oles sønn, Oluf Olsen Dahl, og så har jeg kopiert ideen fra Kåre og selv funnet nålevende etterkommere både etter datteren Ovidia og sønnen Peder, sistnevnte dog kun etter hans uekte datter på Aasaaren. Jeg har funnet barn etter Peder og hans ektefelle Klara Marie på Lesjaskog, men jeg har ikke funnet noen nålevende etterkommere i denne linje.
Barna til Peder er Oddvar Roald Dahl (som døde 21 år gammel på Lesjaskog), Gunda Ovidia Dahl, f. 12.11.1919 på Lesjaskog, Ruth Jørdis Dahl, f. 26.09.1923 på Lesjaskog, Oddlaug Dahl (som døde 2 dager gammel i 1927) og Lillian Oddlaug Dahl, f. 28.04.1929.
Jeg mangler nå mest opplysninger om faren til Rønnougs "løsunge" - min kones ættefar, Ole Pedersen Bakkeløkken. Etterkommere her har jeg hatt kontakt med lenge og kan få fyllt ut mine manglende opplysninger.
Faren var Peder Olsen Feten, som ved sin konfirmasjon var navngitt Peder Olsen Formoeie.
Kjenner noen noe til ham?
Barna til Peder er Oddvar Roald Dahl (som døde 21 år gammel på Lesjaskog), Gunda Ovidia Dahl, f. 12.11.1919 på Lesjaskog, Ruth Jørdis Dahl, f. 26.09.1923 på Lesjaskog, Oddlaug Dahl (som døde 2 dager gammel i 1927) og Lillian Oddlaug Dahl, f. 28.04.1929.
Jeg mangler nå mest opplysninger om faren til Rønnougs "løsunge" - min kones ættefar, Ole Pedersen Bakkeløkken. Etterkommere her har jeg hatt kontakt med lenge og kan få fyllt ut mine manglende opplysninger.
Faren var Peder Olsen Feten, som ved sin konfirmasjon var navngitt Peder Olsen Formoeie.
Kjenner noen noe til ham?
-
Og med hjelp av - tro det eller ei - Kåre (og hans mor) har jeg fått hjelp til å finne også Peder Olsen. Han forslytter seg til Eid i romsdalen, hvor han blir gift og får barn.
Takker og bukker for umåtelig hjelp.
Ivan Kristensen
Takker og bukker for umåtelig hjelp.
Ivan Kristensen