Rusten eller Rosten - Jon Jonson som flytta til Øvre Folldal

Med tidligere kommune Heidal

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Tove Solveig de Pasquale
Sted: GJØVIK

Rusten eller Rosten - Jon Jonson som flytta til Øvre Folldal

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 26. mars 2011 kl. 16.28

Min tipp-tipp-tippoldefar, Jon Jonson Rusten (nr 76 i ahnental-nummereringa), fødd omkring 1720, kom til Folldal kanskje rundt 1755. Han var gruvearbeidar. Han og Guri Siversdtr. frå Dalen systugu (nordre) vart vigde 1. juli 1759 i Folldal kyrkje. http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 470334.jpg

Hans Anderson Formo frå Sel, som eigde mange gardar i Folldalen, ga skjøte 1745 på garden til far til Guri Siversdtr., Siver Pederson frå Slåen.
I 1764 fekk Guri Siversdtr. og Jon Jonson skjøte. Jon døydde i 1770 og Guri i 1827.

Eg er for lite kjent i Sel til vite om det er fleire Rusten-gardar, og om det kan være Rosten, han kom i frå.

Eg veit heller ikkje kva for del av bygda dette er, slik at den var under Vågå, eller Nord-Fron. Eg forstår og at kyrkjebøker i dette område brann i ein prestegards-brann i 1806, så eg veit ikkje om det er noko å finne.

Er det nokon som kjenner til Jon Jonson frå Rusten, som kom til Øvre Folldal (del av Lesja pr.gj. på denne tid)? Han og Guri har stor etter slekt der, og fleire andre stader! :)
Flott om nokon har meire info, eller veit kvar eg bør leite.

Brukeravatar
Knut Bryn
Sted: OSLO

Re: Rusten eller Rosten - Jon Jonson som flytta til Øvre Fol

Legg inn av Knut Bryn » 27. mars 2011 kl. 9.07

Det er ikke mye jeg kan hjelpe til med, men først vil jeg nevne at jeg har en avskrift av ekstraskattmanntallet for Øvre Folldal fra 1763. Der finner jeg dette paret på et av brukene på gården Foldal (l.nr. 146). Jon er ført som selveier. På samme gården bodde Siver Erichsøn og Berit Iversdr. som føderådsfolk. Dette kan se ut til å være Guris foreldre.

Når det gjelder ditt egentlige spørsmål, kan jeg bekrefte at det er flere mulige gårder/bruk i Sel som heter Rusten/Rosten, men det mest sannsynlige er kanskje et av de to brukene på Rosten i Nord-Sel? I tillegg er det et bruk under Kringen (Kringlen) lenger sør i Sel som heter Rusten, av og til omtalt som "Kringrusten". Jeg har ikke noen Jon Jonsen som passer, men Jon var visst brukt som mannsnavn på alle disse brukene.

Så en praktisk ting til slutt: Du oppgir lenke til vielsen mellom Jon og Guri i kirkeboka. Når du gjør det, så er det alltid en fordel om du bruker lenken som heter "Permanent sidelenke" (ikke bildelenke). Da er det lettere for oss andre å granske kirkeboka nærmere. Her er sidelenken: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-224
Med vennlig hilsen

Knut Bryn
Moderator/Slekter

Tove Solveig de Pasquale

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 27. mars 2011 kl. 13.56

Hei Knut,
Takk for opplysningane, og takk for at du sa ifrå om lenka frå kyrkjeboka! Eg har lurt på eit par gong om det vart rett.

Guri sine aner har eg lengre bakover ja, og Jon Jonsen vart Jon Jonsen Dalen, sjøl om han kalles fortsatt Rusten, trur eg ved død i 1770.
Jon var ein drivande gardbrukar, og hadde flinke etterkommarar. Denne garden Systugu nørdre Dalen er nabogarden til heimegarden min, Dalen øvre søre.

Trur eg var inne på ein gard Rosten ved folketellinga i 1801, og der var det vel ein Jonsen, som kan vere ein nevø av Jon Jonson. Så eg trur gjerne at det er ein Rosten-gard han stammer ifrå.

Eg får vente på ein lokalkjent som kanskje kan fortelje meg kvar desse gardane ligg. Køyrer jo gjennom Sel mange gonger i året, og bør stoppe å sjå meg om.

Takk inntil videre!

:) Tove DePasquale

Tove Solveig de Pasquale

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 11. april 2011 kl. 13.05

Er litt usikker på om jeg kopierer lenka til FT1801 riktig.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 2920#nedre

Dette er kanskje en slektning av Jon Jonsen som kom fra Rusten eller Rosten, Sel. Ole Jonsen er 58 år, fødd ca 1743, og broren Iver Jonsen f. ca 1752. Ole har også en sønn som heter Iver. Sønnen Jon, 21 år, er skysskaffer, så da var vel Rosten en skysstasjon i 1801?

Er det noen som kjenner opphavet, foreldre og besteforeldre til disse to brødrene på garden Rosten i Sel?

Tove Solveig de Pasquale

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 12. april 2011 kl. 10.03

Da har jeg funnet dåpen til Iver Jonsen Rusten (Rosten) i 1752:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-47

Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 1 (1739-1810), Fødte og døpte 1752, side 26.

Så Iver og Ole Jonsen sin far var iallefall Jon, men det står ikke noe patronymikon til han igjen. Da er tvilsomt at denne Jon Rustens far heter Jon også, og er bror til Jon Jonsen Rusten Dalen (fødd ca 1720). Hvis det ikke var to brødre med samme navn, det hender jo en finner!
Morens navn er ikke ført her i 1752, og navn på faddere sier ikke MEG så mye, men kanskje andre? Det er ei Marit Rusten, og hun kan jo være søster til Jon.

Ingen som vet noe om Iver og Ole Jonsen Rusten sine besteforeldre?

Svar

Gå tilbake til «Sel»