Generelt spørsmål om skifte i 1953*

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Ivan Bjarne Kristensen
Sted: MJØNDALEN

Generelt spørsmål om skifte i 1953*

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 4. juli 2020 kl. 23.04

En slektning av min kone ble gift i Sødorp 12.11.1938 og døde allerede i 1947.
Hans gjenlevende ektefelle gifter seg igjen i 1953, og i kirkeboken anføres ved denne vielsen kun at brudens første mann var død.
Mitt spørsmål er da om man utfra dette kan konkludere, at det ikke hadde vært barn i dette første ekteskapet ettersom det ikke er referert til noe skifte.
Rent teoretisk kunne det naturligvis vært barn, som har dødd som små, slik at det ikke var noen i live ved kvinnens annet ekteskaps inngåelse, slik at det ikke var noen som skulle ha sin farsarv utbetalt.

På forhånd takk
Ivan Kristensen

gj12185
Sted: OSLO

Re: Et spørsmål om skifte ved nytt ekteskap

Legg inn av gj12185 » 5. juli 2020 kl. 0.58

Umiddlebart vil jeg si at du aldri må trekke konklusjoner om slike ting, det er mange merkelige løsninger som ofte kommer for dagen langt senere. :)

Når det er sagt, så ville det vel kanskje være naturlig at etterlevende satt i et uskifte bo, dersom det ikke var særkullbarn, særeie eller store verdier tilhørende avdøde, eller andre årsaker til at det måtte foretas et skifte. Med det skal stå nevnt et eller annet sted at gjenlevende ektefelle satt i uskifte bo, det ble vel laget en uskifteattest. Ta en titt i den gamle arveloven, og søk litt på nettet om du kan finne de involverte myndigheter som protokollførte dødsfallet. Mange offentlige registre ble gjort om like etter krigen, så det er ikke sikkert at dagens rette myndigheter er de samme som dengang.

Går vi enda 100 år bakover i tid, så sto det i loven at hvis det var mindreårige/umyndige barn i boet, så skulle det gjennomføres et skifte. Men, det var nok helst blant de velsituerte at skiftene ble avholdt, for et skifte medførte utgifter for myndighetene, dersom det ikke var midller i boet. Jeg har sett mange dødsmeldinger hvor det bare står: 'Et lite bo uden verdi, intet at skifte'.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Ivan Bjarne Kristensen
Sted: MJØNDALEN

Re: Et spørsmål om skifte ved nytt ekteskap

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 5. juli 2020 kl. 7.09

Takk for det

Ivan Kristensen

Svar

Gå tilbake til «Nord- og Sør-Fron»