Hei.
Leter etter foreldre til Iver Sveum/Sveen f 10.9-1849 d.23.5-1915.
(Disse dato står på hans gravsten)
Iver emigrerte til Galesburg 1870-1890.
Han giftet seg der med min oldefars söster Oline.
Det jeg lurer på er hvor Iver kom fra for sted i Vågå.
Har sett på FT1865 og finner da 2 Iver som skulle kunne passe.
Den enes foreldre er Johannes Andersen Sveen og Ragnhild Iversdatter ?
De bor på Sveen/Haugen.
Den andres foreldre er Johannes Amundsen Sveum og Kari Iversdatter ?
De bor på Sveen nedre. Kari er enke da.
Vet også at Iver er söskenbarn med Johannes Knutsen Landet f.7.4-1881.
Men finner ikke helt kopplingen der....
Noen som kan hjelpe?
Mvh
Sissel.
Iver Sveum / Sveen f.10.9-1849
Moderator: MOD_Oppland
Re: Iver Sveum / Sveen f.10.9-1849
Kirkebøkene for Vågå er tilgjengelige på nettet: www.arkivnett.ol.no/dbsok/npginfo.asp?Code=VAG. Det er flere Iver født i 1849, men ingen Iver født 19.9.1849. Av de to kandidatene du nevner er sønnen til Johannes Andersen/Ragnhild Iversdatter født 18.6.1849, mens sønnen til Johannes Amundsen/Kari Iversdatter er født 9.9.1851.
Når det gjelder Johannes Knudsen Landet, så er foreldrene hans Knud Østensen og Mari Johannesdatter. For at Iver og Johannes skal være søskenbarn, må en av Ivers foreldre være Østensen/datter eller Johannesen/datter.
Når det gjelder Johannes Knudsen Landet, så er foreldrene hans Knud Østensen og Mari Johannesdatter. For at Iver og Johannes skal være søskenbarn, må en av Ivers foreldre være Østensen/datter eller Johannesen/datter.
Hei Trond.
Har begynt å lete etter sösken av Knud Östensen Landet og hans kone Mari Johannesdatter. Så får jeg se hva jeg kan få fram.
Vet at Johannes Knudsen utvandret til Galesburg.
I de papirer jeg fikk fra North Dakota State University står det:
Johannes kom til sin kusine/ söskenbarn Iver Sveums hjem i Galesburg.
På graven til Iver står det sep 10 1849- may 23 1915.
Men datoen på födt kan jo väre feil...
MVH
Sissel.
Har begynt å lete etter sösken av Knud Östensen Landet og hans kone Mari Johannesdatter. Så får jeg se hva jeg kan få fram.
Vet at Johannes Knudsen utvandret til Galesburg.
I de papirer jeg fikk fra North Dakota State University står det:
Johannes kom til sin kusine/ söskenbarn Iver Sveums hjem i Galesburg.
På graven til Iver står det sep 10 1849- may 23 1915.
Men datoen på födt kan jo väre feil...
MVH
Sissel.
Hei,
I farten fant jeg disse søsknene til Knut Østensen: Imbjør (1845), Rønnoug (1854) og Anders (1865), og disse søsknene til Mari Johannesdatter: Ragnhild (1843), Amund (1845), Kari (1848), Iver (1851) og Ole (1859). Det er helt umulig at noen av disse kan være en av foreldrene til en Iver født i 1849, slik det måtte vært om Iver og Johannes Knudsen var søskenbarn. MEN broren til Mari Johannesdatter, Iver (1851) er den samme Iver som er nevnt tidligere i diskusjonen. Kan det være at Iver og Johannes ikke var søskenbarn, men at Iver var onkelen til Johannes ?
Trond
I farten fant jeg disse søsknene til Knut Østensen: Imbjør (1845), Rønnoug (1854) og Anders (1865), og disse søsknene til Mari Johannesdatter: Ragnhild (1843), Amund (1845), Kari (1848), Iver (1851) og Ole (1859). Det er helt umulig at noen av disse kan være en av foreldrene til en Iver født i 1849, slik det måtte vært om Iver og Johannes Knudsen var søskenbarn. MEN broren til Mari Johannesdatter, Iver (1851) er den samme Iver som er nevnt tidligere i diskusjonen. Kan det være at Iver og Johannes ikke var søskenbarn, men at Iver var onkelen til Johannes ?
Trond
Hei,
Trond
Trond
Hei Trond.
Takk for innlegg.
Har trålet dåp for alle i Vågå i dag
Og jeg kom fram til det samme som deg.
At Iver var onkel til Johannes..
Har forsökt og sjekke om Iver Johannesen finns i FT 1900 , men finner ingen der.
Så det er bare og forsöke finne en Iver som emigrerte.
Men jeg har ingen aning om når han reiste.
Sissel
Takk for innlegg.
Har trålet dåp for alle i Vågå i dag

Og jeg kom fram til det samme som deg.
At Iver var onkel til Johannes..
Har forsökt og sjekke om Iver Johannesen finns i FT 1900 , men finner ingen der.
Så det er bare og forsöke finne en Iver som emigrerte.
Men jeg har ingen aning om når han reiste.
Sissel
Hei Trond.
Har nå fått opp et sök ( höres ut som en hund
Har funnet barnebarn etter Iver i Issaquah Washington..
Ett brev er på vei dit , og jeg håper på svar fra henne.
Nå er det virkelig spennende om jeg får höre om denne familjen Sveum og også om familjen Landet som bodde i Galesburg.
Hilsen Sissel.
Har nå fått opp et sök ( höres ut som en hund

Har funnet barnebarn etter Iver i Issaquah Washington..
Ett brev er på vei dit , og jeg håper på svar fra henne.
Nå er det virkelig spennende om jeg får höre om denne familjen Sveum og også om familjen Landet som bodde i Galesburg.
Hilsen Sissel.