Torstein Steen fra Lesja

Moderator: MOD_Oppland

Svar
22937
Sted: BODØ

Torstein Steen fra Lesja

Legg inn av 22937 » 27. oktober 2008 kl. 17.35

Torsten (også nevnt som Thorsten) Toresen også nevnt som (Thoresen) Steen, født 1781- død 1859. Torstein Steen kom fra Lesja i Gudbransdalen, fra søre-sør Bjølverud gård.

Jeg vet at han (min 3 tippoldefar) kom som kommandantsersjant med en tropp soldater til Bodø under krigen 1808-1814.

Han ble gift 21. nov 1811 i Bodø med Karen Svendsen Aune født 1794-død 1860.

Karen Svendsen Aune kom flyttende med sine foreldre fra Trøndelag i 1816, da Bodø fikk kjøpstadrettigheter.
Torstein og Karen flyttet til Beiarn (Nordland) og fikk 9 barn, og en stor etterslekt.
Jeg kommer ikke videre bakover i tid, finner ikke hans foreldre eller evt søsken.

Likeså Karen Svendsen Aune.

Er det noen som kan hjelpe meg, blir jeg kjempegla :D

hilsen Elisabeth J. Nymo

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Sted: VOLDA
Kontakt:

Re: Torstein Steen fra Lesja

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 27. oktober 2008 kl. 19.59

Du finn dåpen til Tosten her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-116
nokså langt nede på høgre sida. Som du ser er han f. 2. januar 1787, så det er ikkje rart du ikkje fann han i 1781.

Familien hans finn du i Bygdebok for Lesja bd 1 (utg. Lesja kommune 1987) s. 412. Du vil i alle fall finne 2-3 generasjonar bakover i den boka, men eg ser at i alle fall ei line og går over til Bjøkne i bd. 2 (utg. 1992). Du bør derfor låne inn desse bøkene på folkebiblioteket ditt.

I bygdeboka ( http://tilsett.hivolda.no/ak/Lesja/Index.html ) er det nemnt at Tosten kom til Tollå i Beiarn og vart gm. Karen. Kjelde for slike opplysningar er ikkje enkel å finne att no såpass lenge etterpå, men det høyrest ut til at han hadde ei interessant livshistorie.

22937

Legg inn av 22937 » 27. oktober 2008 kl. 22.12

Godkveld:)

Dette var min deby når det gjelder etterlysninger.
Jeg er helt rørt, og veldig takknemlig for hjelpen jeg har fått.
Har lært endel om kirkebøker, i min søken etter Torstein Steen. At jeg har hatt så feil årstall har jo ikke hjulpet meg.

Skal kontakte biblioteket i morra, blir nok vanskelig å få sove i natt. Dette var veldig spennende.

Tusen takk for hjelpen,
goklem fra Elisabeth

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Kontakt:

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 27. oktober 2008 kl. 22.51

Berre hyggeleg. Du har vel rekna ut fødselsåret frå ein aldersoppgåve seinare i livet til Tosten (t.d. da han vart gravlagt) reknar eg med, og det kan bli nokså mykje feil.

22937

Legg inn av 22937 » 28. oktober 2008 kl. 15.04

Hei igjen:)

Jeg har på biblioteket lånt en gammel bok som heter Slekter og gårder i Beiarn, utgitt i 1944 av M.B.Hansen.

Der i boken, pluss noe jeg har funnet på nettet sier at Torstein Steen var født i 1781.

Nu har jeg bestillt en nyere bok om Beiarn, pluss ikke minst Bygdebøkern fra Lesja. Jeg gleder meg og er veldig spent på sistnevnte bøker.

Vet ikke om du har vært i Bodø, vi har et gammelt fort her som heter Nyholmen skanse.
Torstein var med å bygde det i sin tid, i mange år har det stått og vært forlatt. Nu har Nyholmen skanses venner tatt vare på det. Om kveldene når det er mørkt, og man står i sentrum i byen og ser ut over havet ser man lysene fra det.
Jeg er fra Bodø, flyttet til Meløy kommune for 5 år siden.
Når jeg er i byen og ser mot fortet, tenker jeg på han som kom opp hit og ble starten på "mine". Derfor har jeg lett og lett for å finne noe.
Er kjempegla, for svarene og at jeg nå kommer videre.

Goklem fra nord, Elisabeth

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Kontakt:

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 28. oktober 2008 kl. 16.00

Da er det nok ein feil i den boka du nemner som har forplanta seg. Det er i alle fall ikkje tvil om når han vart født (døypt) i Lesja. Men det var nokså vanleg at folk ikkje heldt orden på nøyaktig kor gamle dei var i eldre tid, og dermed oppgav feil alder ved t.d. folketellingane.

Svar

Gå tilbake til «Lesja»