Jørgen Jørgensen og Marit Jespersdatter f.1779

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Sted: OSLO
Kontakt:

Jørgen Jørgensen og Marit Jespersdatter f.1779

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 21. juni 2016 kl. 7.12

Hei!
Jeg jakter på info om Jørgen og Marit, samt forfedrene til Jørgen.
Jørgen og Marit hadde barna
Jørgen Jørgensen Eidem f. 20.mars 1811,
Ane f. 1812,
Marit, f.1814
Ingebrigt f.1816
Maria f. 24 januar 1819
Kristoffer f. 25. Januar 1819 (tvilling?)
Maarten f. 1821

Marit Jespersdatters foreldre var Jesper Christoffersen Løftingmoe f. 1716 og Ambjørg Pedersen Mylykkja (begge i Dovre/Lesja)

Det er altså informasjon om Jørgen Jørgensen jeg er ute etter:
født når og hvor?
Foreldre, hvor kom de fra?
Videre bakover, spesielt farslinjen er interessant.
Barna til Jørgen og Ambjørg vokste opp i Fræna eller Bud. Eldste sønn (Jørgen f. 1811) er konfirmert i Bud og gift 2.juli 1837 med Marit Erichsdatter. De ble gift i Vågøy, Aukra.

Det er ikke nødvendig å bekrefte det jeg allerede vet, men jeg trenger hjelp til opplysninger og Jørgen og Marit og HANS forferdre

Håper noen kan hjelpe :)

(Spørsmålet er lagt ut i flre fora: Lesja, Aukra og Fræna)
Heidi Sitara

slekt.fjeldvig.no

gj25313
Sted: Drammen

Re: Jørgen Jørgensen og Marit Jespersdatter f.1779

Legg inn av gj25313 » 23. juni 2016 kl. 11.06

Spørsmålene du reiser her er omfattende belyst i dette temaet som Knut Reidar Sande viser til i brukerforumet for Fræna. Ikke minst gjennom innleggene til undertegnede, og som jeg ser du har vært innom. Jeg ser at du i et innlegg skriver at du er skeptisk, uten at jeg får tak i hva denne skepsisen bunner i.

Det kan også være verdt å legge merke til kommentaren fra forfatteren til bygdebøkene for Lesja, Arnfinn Kjelland, i samme tema.

Senere har også Knut Reidar lagt ut en lenke som viser Jørgen Jørgensens dåp i Stranda prestegjeld, og som bekrefter antagelsen om at Jørgen Mortensen og Guro (ikke Ambjørg) var på Sunnmøre før de kom til Eidem.

Lenke til temaet startet av Stein Hustad 29. november 2011:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=101780

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Jørgen Jørgensen og Marit Jespersdatter f.1779

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 23. juni 2016 kl. 15.51

Spørsmålet er besvart i annen tråd:

Tusen takk! Jeg fant tilbake til innlegget, og så at det var kommet et par innlegg til siden jeg var inne på det dengang. Hadde helt glemt hele tråden, derfor ny tråd.

Ut fra den tråden du henviste til fant jeg faktisk ut at min oldemor og oldefar er bærere av mtDNA og Y-DNA fra min tidligste ane på morssiden og tidligste ane på oldefars side, og at disse to var gift!

Det betyr at mine 8-tippforldre (Anna og Jørgen) hver for seg (mtDNA og Y-DNA) har etterkommere i ren kvinne OG mannslinje ned til mine oldeforeldre som igjen giftet seg. Helt utrolig!

Datteren til Anne f.1661 og Jørgen har ført mtDNA-et ned til min oldemor, og Jørgens sønn fra første ekteskap (Martin) har ført Y-DNAet ned til min oldefar!

Case closed fra min side...
Heidi Sitara

slekt.fjeldvig.no

Svar

Gå tilbake til «Lesja»