Oline Pedersdotter Selihagen, Olderlykja, Lesja
Moderator: MOD_Oppland
Oline Pedersdotter Selihagen, Olderlykja, Lesja
Jeg etterlyser opplysninger om Oline Peterdotter Selihagen, Lesja. Født 1855. Død 1947 på Astad i Møre og Romsdal. Hun var fra plassen Olderlykja under prestegarden på Lesja. Hun fikk en datter, Petra Jørgine i 1882, født på Lesja. Dette er min morfars mor. Hun giftet seg med Johannes Olson i 1884. Han var plassmann på Buahågan, Astad. Er det noen som har opplysninger om fødestedet til Oline Selihagen på Lesja? Finnes dette i bygdebøker fra denne kommunen? Er det noen som kjenner til opplysninger knyttet til Petra Jørgine?
- Arnfinn Kjelland
- Sted: VOLDA
- Kontakt:
Re: Oline Pedersdotter Selihagen, Olderlykja, Lesja
Du finner informasjon om Oline og Petra Jørgine i Bygdebok for Lesja http://tilsett.hivolda.no/ak/Lesja/Index.html bd 3 (utg. Lesja kommune 1996) s. 314-15.
Far hennar, Peder Olsson, var frå Faukstadeiget i Heidalen, men morsslekta hennar vil du finne i bygdeboka. Petra Jørgine er òg nemnt, men vi visste ikkje kvar det vart av ho eller Oline da bygdeboka vart skrive.
Far hennar, Peder Olsson, var frå Faukstadeiget i Heidalen, men morsslekta hennar vil du finne i bygdeboka. Petra Jørgine er òg nemnt, men vi visste ikkje kvar det vart av ho eller Oline da bygdeboka vart skrive.

Etter å ha lest øynene såre og forsøkt å tolke snirklete bokstaver der, så forsøker jeg her. Jeg kommer ikke lenger tilbake enn Olines far, Peder Olsson.

Jeg vet at den ene muligens het Rasofiel (kalt "Rolf") og at han høyst sannsynlig var "reisende"/"tater"/"romani". Dette er usikre kilder.

Petra var i ung alder etter sigende en hardtarbeidende "sjøkvinne" og fartet mye.
Jeg lurer også på hvordan hun fikk etternavnet "Silseth". Kan det være fra tettstedet på Eide, eller er det muligens en omskriving av et annet navn?
Jeg blir svært takknemlig for ALLE ledetråder som kan føre til de minste resultater!

Ser at du har lagt ut det samme spørsmålet på hjemmesiden til Heidal historielag. Der har du fått et svar.
- Arnfinn Kjelland
- Kontakt:
Det er nok lurare å legge ut spørsmåla dine i andre fora enn Lesja, ja, i alle fall Eide og Sunndalen på Nordmøre. Da er sjansen for å få svar større.
Tusen takk for påminnelse om svar der, Kai:
"Finner en passende Peder Olsen f.1817 Faukstad på denne lenken;
http://www.arkivnett.ol.no;81/dbsok/nde ... Post=39262 "
Den lenka du la ut der er umulig å åpne. Har du en bedre kanskje
Dette er nemlig den Peder Olsen jeg også har funnet fram til
Han ble gift med Jørond Olsdtr fra Kårbøsæter etter at hun ble enke (bare) en måned før hun gifter seg på nytt med Peder. Jeg søkte videre etter Peder Olsens dåp og jeg har imidlertid en lenke som jeg har slitt med å tolke. Peder Olsen er døpt i Lesja, men det kirkemennesket burde ha hatt skrivekurs. Er nok litt for sent for det, tenker jeg...
Ord som dukker opp her her: "Slottum"(fadder), "Skarpholt" (fars fødested?)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-432
Jeg har hatt hjelp av en venninne med 15 års tolkningserfaring i Statsarkivet med å tolke dette, men det er vanskelig å forstå hva egentlig foreldrene heter og hvor de kommer fra.
Dette kan være et godt utgangspunkt for å søke enda lenger bakover
Jeg synes det er svært spennende å ha funnet ut at jeg har slekt fra Gudbrandsdalen!
Jeg er ikke enig med deg, Arnfinn Kjelland, for denne familien jeg søker bodde i Lesja. Prøver jo å finne anerekka til Oline... og det er bare etterkommerne som bor på Nordmøre
Jeg har lest om hvorfor Oline kom til Nordmøre og føler at jeg har bra koll på den.
Jeg håper at dere med kjennskap til lokalhistorien i Lesja og omegn kan hjelpe meg med denne spennende nøtten
"Finner en passende Peder Olsen f.1817 Faukstad på denne lenken;
http://www.arkivnett.ol.no;81/dbsok/nde ... Post=39262 "
Den lenka du la ut der er umulig å åpne. Har du en bedre kanskje

Dette er nemlig den Peder Olsen jeg også har funnet fram til

Han ble gift med Jørond Olsdtr fra Kårbøsæter etter at hun ble enke (bare) en måned før hun gifter seg på nytt med Peder. Jeg søkte videre etter Peder Olsens dåp og jeg har imidlertid en lenke som jeg har slitt med å tolke. Peder Olsen er døpt i Lesja, men det kirkemennesket burde ha hatt skrivekurs. Er nok litt for sent for det, tenker jeg...

Ord som dukker opp her her: "Slottum"(fadder), "Skarpholt" (fars fødested?)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-432
Jeg har hatt hjelp av en venninne med 15 års tolkningserfaring i Statsarkivet med å tolke dette, men det er vanskelig å forstå hva egentlig foreldrene heter og hvor de kommer fra.
Dette kan være et godt utgangspunkt for å søke enda lenger bakover

Jeg synes det er svært spennende å ha funnet ut at jeg har slekt fra Gudbrandsdalen!

Jeg er ikke enig med deg, Arnfinn Kjelland, for denne familien jeg søker bodde i Lesja. Prøver jo å finne anerekka til Oline... og det er bare etterkommerne som bor på Nordmøre

Jeg håper at dere med kjennskap til lokalhistorien i Lesja og omegn kan hjelpe meg med denne spennende nøtten

Jeg har kopiert deler av dette innlegget til tråden om Heidalen.
Håper at det er riktig kotyme..
Håper at det er riktig kotyme..

- Arnfinn Kjelland
- Kontakt:
Tja, enig med meg eller ikkje - eg har gjeve deg tips om kvar du finn informasjon om slekta i Lesja, sjå innlegget mitt frå 19. april. Bygdeboka kan du låne inn gjennom folkebiblioteket. Det var elles dei andre spørsmåla, knytt til andre kommunar, eg meint med merknaden om å legge dei inn i andre fora.
Enig i at lenken oppførte seg litt rart. Kopier lenken og lim inn i adressefeltet så går det bra. Når du får aktivisert lenken vil du finne Peders fødsels og dåpsdag samt navnet på foreldrene.
Det at Petra bruker Silsethagen til etternavn er helt naturlig da det virker som foreldrene er gifte ihht FamilySearch.
Referansene til Bygdebok for Lesja vil gi deg det som finnes av opplysninger bakover så langt det er mulig å kartlegge.
Det at Petra bruker Silsethagen til etternavn er helt naturlig da det virker som foreldrene er gifte ihht FamilySearch.
Referansene til Bygdebok for Lesja vil gi deg det som finnes av opplysninger bakover så langt det er mulig å kartlegge.