Guttorm Svendsen f.1827 Lesja /Op.
Moderator: MOD_Oppland
Guttorm Svendsen f.1827 Lesja /Op.
Er det noen som kjenner opphavet til Guttorms Svendsen f. 1827 Lesja /Oppdal. Han kom hit til Harstad 19. år gammel. Giftet seg med Jakobina Henrikke Eriksdtr f. 1827. og slo seg ned på Røkenes utafør Harstad.
[email protected]
[email protected]
- Arnfinn Kjelland
- Sted: VOLDA
- Kontakt:
Re: Guttorm Svendsen f.1827 Lesja /Op.
Han var født på gardsbruket Ekra u. Bjøkne i Lesja av foreldra Svein Sveinsson (1799-1870) g. 1822 m. Anne Justsdtr. frå Nyhusan, Norderhus i same grenda (1799-1834). Foreldra til Svein kom til Ekra frå Dovre i 1793. For Anne vil du finne slekta nokså mange ledd bakover i Bygdebok for Lesja bd. 2 (utg. Lesja kommune 1992) og bd. 3 (1996).
Familien til Guttorm står i bd. 2 s. 246-47. Han hadde 4 heilsyskjen og 4 halvsyskjen som voks opp.
Bygdeboka / bøkene kan du låne inn gjennom folkebiblioteket.
Familien til Guttorm står i bd. 2 s. 246-47. Han hadde 4 heilsyskjen og 4 halvsyskjen som voks opp.
Bygdeboka / bøkene kan du låne inn gjennom folkebiblioteket.
Jeg er etterkommer av Guttorm Svendsens bror Just Svendsen Åboen.... så da er vi i slekt. 

Mvh. Unni Ekren
DIS-Møre og Romsdal
DIS-Møre og Romsdal
Til Svein Arne.
Siden du spør slik, antar jeg at du ikke har sett denne debatten i DA: Lenke:
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... g=39#anker
Håper at jeg får den fram- jeg er ikke så erfaren i dette forumet.
Til Unni: Da du har namnet Ekren, antar jeg at du er etterkommer av Andreas Justsen Åboen som vart bruker på Ekren. Da er me også i slekt-. Kommer tilbake senere.
Tore.
Siden du spør slik, antar jeg at du ikke har sett denne debatten i DA: Lenke:
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... g=39#anker
Håper at jeg får den fram- jeg er ikke så erfaren i dette forumet.
Til Unni: Da du har namnet Ekren, antar jeg at du er etterkommer av Andreas Justsen Åboen som vart bruker på Ekren. Da er me også i slekt-. Kommer tilbake senere.
Tore.
Hei Tore...så koselig å finne allmenninger
det stemmer at jeg er etterkommer av Andreas Justsen Ekren. Han var oldefaren min, jeg planlegger et slektstevne til neste år på Lesja så jeg håper jeg får samlet så mange som overhodet mulig. Vi hadde forrige slektstevne Ekren i august 1992........ Håper jeg hører fra deg igjen...............

Mvh. Unni Ekren
DIS-Møre og Romsdal
DIS-Møre og Romsdal
Hei Tore !
Siden jeg la ut etterlysning i aug 06 , har jeg nok fått litt mer opplysning på beina. Har også etterhvert vært innom debatten til Arnulf . Men takk i alle fall for tipset .
svein arne
Siden jeg la ut etterlysning i aug 06 , har jeg nok fått litt mer opplysning på beina. Har også etterhvert vært innom debatten til Arnulf . Men takk i alle fall for tipset .
svein arne

Til Unni: Vår felles slektsforbindelse til Ekrengarden.
Din oldefar Andreas Justsen var g. m. Guro Hansd. f. 1868, frå Vesl-Bjøkne, Lesja. Bygdebok for Lesja 2, s. 230. Hennes farmor, Anne Jakobsd. f. 1814 kom fra Nordistugu Bjøkne, s. 239. Ho var søster til min oldefar Ola Jakobsen f. 1800 som vart bruker på Bjøknelykkjen, s. 256. Ola Jakobsen hadde som barn nr. 2 dattera Anne, f. 1851 som kom som arbeidssøkende ungdom til Østerdalen og vart g. m. Bersvend Olsberg på garden Oppstu Olsberg i Tylldalen. Han var født på Klokkarrønningen, Kveberg, i Alvdal og er min morfar
NB I bygdeboka heter han Ola Olsberg, men dette er feil.
Kan jeg antyde at jeg er 4-menning av din bestefar? Mvh Tore
Din oldefar Andreas Justsen var g. m. Guro Hansd. f. 1868, frå Vesl-Bjøkne, Lesja. Bygdebok for Lesja 2, s. 230. Hennes farmor, Anne Jakobsd. f. 1814 kom fra Nordistugu Bjøkne, s. 239. Ho var søster til min oldefar Ola Jakobsen f. 1800 som vart bruker på Bjøknelykkjen, s. 256. Ola Jakobsen hadde som barn nr. 2 dattera Anne, f. 1851 som kom som arbeidssøkende ungdom til Østerdalen og vart g. m. Bersvend Olsberg på garden Oppstu Olsberg i Tylldalen. Han var født på Klokkarrønningen, Kveberg, i Alvdal og er min morfar
NB I bygdeboka heter han Ola Olsberg, men dette er feil.
Kan jeg antyde at jeg er 4-menning av din bestefar? Mvh Tore
Til Svein Arne: Jeg registrerte nok ikke startdatoen på dette temaet. Dersom jeg hadde jeg sett på datoen for de første innleggene, har jeg nok ikke kommet med det slik-. Tore.
Til Tore: Wow... så artig da, takk for alle opplysningene. Håper du tar kontakt slik at vi kan samarbeide litt angående slekta vår....
Se min etterlysning under Dovre også....
Til alle dere der ut som ikke vil eller tør bruke slektsforum for DET det er verdt.
Takket være slektsforum har jeg nå kommet i kontakt med masse slekt jeg ikke visste jeg hadde og det er helt supert. Jeg er sååå glad....
En ting har jeg lært meg. For å få opplysninger må jeg GI og det har jeg gjort fra børjan av så til alle Dere der ute som er redd for at disse opplysningene kan leses av "alle" .....so what? Dette er jo det aller beste hjelpemiddelet som finnes. Jeg er ikke redd for at noen som i utgangspunktet "ikke har noe med min slekt å gjøre" skal få ta del i min slekt. Alle opplysninger jeg gir ut her på slektsforum er noe jeg står 100% for. Jeg har stilt dumme, glupe, lure, smarte, seriøse og helt sikkert spørsmål som har vært helt bak mål men... jeg har fått svar på spørsmålene mine og det har vært til veldig stor hjelp både for meg selv og andre. Jeg er kjempeglad for at slektsforum finnes og dette verktøyet er noe jeg kommer til å benytte meg av i fremtiden også. Jeg synes det er uhyre interessant å lese andres etterlysninger og kanskje få sjansen til å hjelpe noen som står fast.... Jeg ble medlem i DIS-Norge i slutten av november -06 og allerede dagen etter var jeg i gang med å skrive to etterlysninger... og siden har det gått slag i slag.
Jeg fant fort ut at dette er gull verdt.

Til alle dere der ut som ikke vil eller tør bruke slektsforum for DET det er verdt.
Takket være slektsforum har jeg nå kommet i kontakt med masse slekt jeg ikke visste jeg hadde og det er helt supert. Jeg er sååå glad....

Mvh. Unni Ekren
DIS-Møre og Romsdal
DIS-Møre og Romsdal