Hans Pedersen Rudiløkken f.1795
Moderator: MOD_Oppland
Hans Pedersen Rudiløkken f.1795
hans pedersen rudiløkkens far het sikkert peder rudiløkken
han ble født i 1795 i hage.dovre.Lilleelvedalens Præstegjeld
det jeg lurer på er hvem hans far og mor var ? og når de ble født og døde
alt annet er også av inntresse
mvh Magnus Gellein
han ble født i 1795 i hage.dovre.Lilleelvedalens Præstegjeld
det jeg lurer på er hvem hans far og mor var ? og når de ble født og døde
alt annet er også av inntresse
mvh Magnus Gellein
-
- Sted: KONGSBERG
- Kontakt:
Re: hans pedersen rudiløkken f.1795
Hei Magnus,
fra hvor har du disse opplysningene? Hage (Hågå) ligger i Dovre kommune, men Lille Elvedalen (Alvdal) ligger i Hedmark. Det kan selvsagt være at han kom fra Folldal som var et annekssokn under Lesja prestegjeld i tidligere tider. Folldal har også vært annekssokn under Lille Elvedalens prestegjeld.
Hva mer vet du om Hans Pedersen? Har du noen kildeopplysninger?
fra hvor har du disse opplysningene? Hage (Hågå) ligger i Dovre kommune, men Lille Elvedalen (Alvdal) ligger i Hedmark. Det kan selvsagt være at han kom fra Folldal som var et annekssokn under Lesja prestegjeld i tidligere tider. Folldal har også vært annekssokn under Lille Elvedalens prestegjeld.
Hva mer vet du om Hans Pedersen? Har du noen kildeopplysninger?
kilder:
hei ...lenger ned på dovre siden finner du en som heter ole hansen
det er der jeg fant ut at han het Hans pedersen rudiløkken
ole hansen er sønnen til hans pedersen
dette skulle jo naturlig vis være med helt til å begynne med
men men
mvh magnus
hei ...lenger ned på dovre siden finner du en som heter ole hansen
det er der jeg fant ut at han het Hans pedersen rudiløkken
ole hansen er sønnen til hans pedersen
dette skulle jo naturlig vis være med helt til å begynne med
men men
mvh magnus
-
- Kontakt:
Dette er veldig vanlige navn på Dovre, så det hjelper veldig om du kan oppgi hvor du har funnet disse opplysningene. Fant du det i kirkebøker, bygdebøker eller andre steder? Vet vi det er det eenklere å hjelpe. Jeg har veldig mye slektsdata fra Dovre her...
det dreier seg bare om funn i kirkebøker ja... dåp i hovedsak .dovre kirkebok
ellers vet jeg ikke stort mer .det er lenge siden jeg har forsket på denne siden
så jeg husker ikke mer ...
mvh magnus
ellers vet jeg ikke stort mer .det er lenge siden jeg har forsket på denne siden
så jeg husker ikke mer ...
mvh magnus
Sist redigert av dn24702 den 17. april 2010 kl. 0.37, redigert 1 gang totalt.
-
- Kontakt:
Hvilke kirkebøker? Kan du lime inn permanente sidelenker til de stedene du finner de opplysningene? Da kan vi kanskje bruke dem til å nøste oss bakover.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-5
her er ole ,,,,hans pedersen rudiløkkens sønn nr 14 på siden
her er ole ,,,,hans pedersen rudiløkkens sønn nr 14 på siden
-
- Kontakt:
Foreldrene til Ole, Hans og Kari, giftet seg i Dovre kirke 10.oktober 1835 (se nummer 20 som er nederst på side 428 i Ministerialbok for Lesja prestegjeld 1830-1842, permanent sidelenke). Her skrev de seg for som Hans Pedersen Rudiløkken og Kari Olsdatter Pladsen u. Rindal. Det står videre at Hans kom fra Kulbotten i Folldalen. Faren til Hans er oppgitt som Peder Hansen.
Det står også at Hans er 27 år gammel da han gifter seg, noe som tilsier at han er født omkring 1798.
I Ministerialbok for Lesja prestegjeld 1777-1819 (øverst på side 502) fant jeg følgende mulighet (se permanent sidelenke):
Peder Hansen og Ragnild Englesdatter Atnedalen døper en sønn som heter Hans i Folldal kirke 7.januar 1798. Det står at han er født 8.oktober 1797. Ihvertfall to av fadderne er fra området helt mot fylkesgrensa mot Oppland og Dovre kommune (Eric Børsongsæteren og Ole Sivertsen Jerkind).
Dette kan jo være de du leter etter?
Det står også at Hans er 27 år gammel da han gifter seg, noe som tilsier at han er født omkring 1798.
I Ministerialbok for Lesja prestegjeld 1777-1819 (øverst på side 502) fant jeg følgende mulighet (se permanent sidelenke):
Peder Hansen og Ragnild Englesdatter Atnedalen døper en sønn som heter Hans i Folldal kirke 7.januar 1798. Det står at han er født 8.oktober 1797. Ihvertfall to av fadderne er fra området helt mot fylkesgrensa mot Oppland og Dovre kommune (Eric Børsongsæteren og Ole Sivertsen Jerkind).
Dette kan jo være de du leter etter?
-
- Kontakt:
Det ser ut som om Peder Hansen og Ragnild Englesdatter giftet seg i Dovre kirke 7.august 1791 (Ministerialbok for Lesja prestegjeld 1777-1819, side 326) (permanent sidelenke).
Der står de skrevet for som Ungkarl Peder Hansen Bergseng og Pigen Ragnild Englesdatter Bakken.
Der står de skrevet for som Ungkarl Peder Hansen Bergseng og Pigen Ragnild Englesdatter Bakken.
det kan se ut som at dette stemmer ganske bra .tusen takk for hjelpen espen