Ingeborg Eriksdatter f. ca 1770 Lilleelvdalen - til Sunndal

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Ingeborg Eriksdatter f. ca 1770 Lilleelvdalen - til Sunndal

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 15. juli 2015 kl. 19.08

Har i dag oppdaget at min 3 x tippoldemor kom fra Lilleelvdalen, om det som står i ei bygdebok er korrekt? En av hennes etterkommere ble gift i Lofoten med min oldemor på Vestvågøy.

Ingeborg Eriksdatter født ca 1770 ref FT1801 på gården Brandstad i Øksendalen, Sunndal, Møre og Romsdal: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8429001754

Hun ble gift med Lars Johnsen, Kjølen i Øksendalen.

I FT1801 står også oppført hennes mor, enken Ingeborg Jacobsdatter født ca 1741.

I følge boken: "Øksendalen i eldre tider" - Forseth (1927) skal Ingeborg Eriksdatter, hennes søstre Rannei og Mari med foreldre, ha kommet fra Lilleelvdalen pga misvektsår der.

http://www.nb.no/nbsok/nb/9b748b8fa3a1d ... ?lang=no#3

Se utklipp i vedlegget.

Kikket i diverse kilder som mil.ruller og ekstraskatten Lilleelvdalen, men er i ukjent terreng når jeg skal lete i Østerdalen....

Har ikke hatt tid å sjekke flere kilder da jeg er på ferie, og skal videre til nettopp Øksendalen i morgen :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Ingeborg Eriksdatter f. ca 1770 Lilleelvdalen - til Sunn

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 21. juli 2015 kl. 16.55

Til info:

Lagt ut samme etterlysning under Sunndal, Møre og Romsdal: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 999#683999

Det er jo ikke sikert at hun var født i Lilleelvdalen (Alvdal) men at det var deres siste bosted før de ankom Sunndal.
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 6. oktober 2015 kl. 13.11

Ingen som har funnet noe mer om opphavet til Ingeborg?

Jeg har heller ikke funnet vielsen mellom Ingeborg og Lars Jonsen Hjellbø. Kanskje andre vært mer heldig / eller er paret viet i annet prestegjeld enn Sunndal?

De får datteren Magnil i 1797 ( døpt fra Brandstad, nr 18 høyre side) så vielsen/trolovelsen er vel i denne perioden:

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Sunndal, Ministerialbok nr. 590A02 (1794-1820), Fødte og døpte 1798, side 25.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-9
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 15. oktober 2015 kl. 9.46

En vag ledetråd er noe jeg fant i bygdeboka for Folldal ( Alvdal ikke så langt unna geografisk).
Så det kan ha vært slektsforbindelser mellom disse bygdene i Østerdalen og Sunndalen. Men som tidligere nevnt er jeg i ukjent terreng...

Knut Knutsson skal ha vært født 1728 i Sunndal og ble rydningsmann i Folldal. Han skal ha flyttet 1766 til Yksendalen i Trondheim stift. Se vedlegg (være innlogget). Noen som vet noe mer om denne karen?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vennlig hilsen Gry

Rune Alander

Re: Ingeborg Eriksdatter f. ca 1770 Lilleelvdalen - til Sunndal

Legg inn av Rune Alander » 15. juli 2022 kl. 20.40

Jeg har Knut Knutson Eggen døpt 18.4.1728 i Alvdal, g. m. Anne Summundsd. Brendryen f. 1722 i Folldal. 6 barn. Han skal ha rydda Rykroken og bur der i 1766. I 1762 var han husmann under Hemmigarden Grimsbu. I 1766 skal han ha dratt til Yksendalen i Trondheim stift (Øksendalen i Møre og Romsdal), dette jf. skiftebrev på Brennodden 30.3.1776. I gamle dokumenter er han skrevet Tykrøsten. Barna:
Semund døpt 8.6.1760 i Folldal.
Knut f. 1761 i Folldal.
Ole f. 1763 i Folldal.
Berit f. 1765 i Folldal.
Peder døpt 12.10.1766 i Folldal.
Simen f. 1768 i Øksendalen?

Er det flere opplysninger om denne familien?

Magnar Husby
Sted: ELNESVÅGEN

Legg inn av Magnar Husby » 26. desember 2024 kl. 14.39

Hvor er dette skiftebrevet fra Brenodden 30.3.1776 å finne? Har du en lenke? Et annet spørsmål: Er det sikkert at dette dreier seg om samme Knut Knutsen, altså at han som skal være flyttet til Øksendalen og den Knut Knutson Eggen som du skriver om, er den samme? Vi arbeider for tiden med 2 stk Knut Knutsen i Øksendal/Jordalsgrend/Tingvoll og om det kan være noen forbindelse mellom disse og Knut Knutsen som skal ha reist til Øksendalen. Det dreier seg om en Knut Knutsen Sjølset, som i 1788 og 1789 får to barn utenfor ekteskap med to forskjellige kvinner. Han gifter seg senere med mor til det første barnet, Marit Hågensdatter, fra Øksendalen. De bosetter seg på Gjørsvikbakken i Tingvoll kommene. Den første sønnen het Ole. De får en sønn Knut i 1792, en Hågen i 1794, en Semund i 1797 og en datter Marit 1800. (Stor etterslekt). Vi lurer også på om denne Knut Knutsen Sjølset er sønn av en husmann Knut Knutsen Jordalsli som dukker opp fra nærmest intet. Han var gift i 2.ekteskap med en Marit Hågensdatter, han også. de blir husmann under gården Hingarden i Lien, Jordalsgrend. Gardfolket der er fra Ålvundeid i Sunndal prestegjeld. Og kona der heter Anne Knutsdatter, og er fra Storbråten på Ålvundeid. Og disse gardfolkene har mange forbindelser også i selve Sunndal. I 1801 bor denne eldre Knut Knutsen og hans kone Marit Hågensdatter (tror det er de samme) "i huse" hos det samme gardfolket, som da har kjøpt garden Eidet i Tingvoll (nå i Nesset kommune). Men det er ytterst få opplysninger om disse i kirkebøkene for Sunndal prestegjeld. Dette siste kan tyde på at de har kommet til Sunndal fra et annet sted.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 29. desember 2024 kl. 11.33

Jeg vet ikke om du har sett i bygdeboka, Magnar, men opplysningene om Knut som dro til Øksendalen er hentet derifra. Jeg fant ikke alle ungene i bygdeboka.

Det er heller ikke register for skifteprotokollen, så du må nok bla i den for å finne skiftet fra 1776. Jeg forsøkte litt, men skiftene er ikke ført kronologisk etter når skiftebehandlinga startet. De er nok ført etter når de ble avsluttet, og det tok flere år for flere skifter, så jeg.

Jeg legger ved lenke til emnet i Tingvoll på Nordmøre https://slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?f=1560&p=833374#p833374 der Knut Knutsen fra Folldal og hans nye kone er nevnt.

Jan Erik Aas
Sted: HAGAN
Kontakt:

Legg inn av Jan Erik Aas » 17. april 2025 kl. 12.26

Den angitte dato på skiftebrevet er sluttdato. Åpningsdatoen er 03.10.1774.

Hvis du ennå ikke har sett dette omfattende skiftet med 40-talls arvinger, 
så finner du skiftekortet (dine folk nevnes ikke der, men senere i skiftet) på:
https://www.digitalarkivet.no/sk20110331670171 

Oppramsingen av arvingene fra skiftet (også med dine folk) ligger på (søk etter Brennodden):
https://www.jeaas.com/skifter.htm 

Ellers har jeg notert Jenstad Øksendal Sunndal (i hvilken forbindelse, huskes ei). 

Svar

Gå tilbake til «Alvdal»