1801-folketelling for Kvikne og Tynset
Moderator: MOD_Hedmark
1801-folketelling for Kvikne og Tynset
Jeg ser at i folketellingen 1801 for blant annet Kvikne og Tynset er det ikke angitt navn på de forskjellige bruk, kun et løpenummer. Er det noen som vet om det finnes noe register som kan hjelpe med å finne brukenes navn?
Jeg er etterkommer etter Ole Johnsen som drev tjærebruk på "gard/hus" nr 92 på Innset i 1801.
1801-telling for Innset Sogn, Kvikne, Hedmark
mvh
Roger Bratseth
Fet i Akershus
Jeg er etterkommer etter Ole Johnsen som drev tjærebruk på "gard/hus" nr 92 på Innset i 1801.
1801-telling for Innset Sogn, Kvikne, Hedmark
mvh
Roger Bratseth
Fet i Akershus
- Else Berit Rustad
Re: 1801-folketelling for Kvikne og Tynset
Det nummeret som står angitt i FT, er neppe et løpenummer, men helst et matrikkelnummer.
I den scannede utgaven av 1838-matrikkelen for Hedmark, finnes det en gård med matrikkelnr. 92. Denne gården ligger i Innset sogn og har navnet Bergmellem (med løpenr. 174).
I 1838 eides gården av en Ole Iversens Enke.
Er det kanskje denne du er på jakt etter?
Lenke til matrikkelen:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hedemarkens amt, Matrikkel , 1838-, oppb: Riksarkivet.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/35476/115/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 092304.jpg
Mvh
Else B.
I den scannede utgaven av 1838-matrikkelen for Hedmark, finnes det en gård med matrikkelnr. 92. Denne gården ligger i Innset sogn og har navnet Bergmellem (med løpenr. 174).
Lenke til matrikkelen:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hedemarkens amt, Matrikkel , 1838-, oppb: Riksarkivet.
Mvh
Else B.
-
- Sted: TOLGA
Her må det være noe som ikke stemmer, for Bergmellom, der Ole Iversen (og Ingeborg Caspersdt!) bor, har nr. 93 i FT 1801. Han drev også tjærebruk ved siden av garden.
Men skal ved leilighet lete litt i Innset-boka for å se om jeg finner Ole Johnsen.
Mvh
Marie Tollan
Men skal ved leilighet lete litt i Innset-boka for å se om jeg finner Ole Johnsen.
Mvh
Marie Tollan
- Else Berit Rustad
Marie: Jeg så også på FT 1801 nr. 93, og der bor, som du sier, Ole Iversen med familie.
Men hvor ser du gårdsnavnet/plassnavnet Bergmellom her, da
Etter det jeg kan se, så står det ikke navn på noen av gårdene - bare nr. slik Roger skriver.
Mvh
Else B.
Men hvor ser du gårdsnavnet/plassnavnet Bergmellom her, da

Mvh
Else B.
-
Nei, det står ikke navn på gardene i FT 1801. Det gjelder flere/mange kommuner. Garden Bergmellem ble nevnt. Jeg sjekket bygdeboka for Innset og fant at Ole Johnsen med fam. ikke bodde der.
Har senere skummet gjennom Innsetboka uten å finne ham.
Har senere skummet gjennom Innsetboka uten å finne ham.
- Else Berit Rustad
Ja, jeg nevnte Bergemellem, fordi det var navnet på eiendommen med matrikkelnr. 92, som Roger spurte etter.
Derfor lenket jeg til matrikkelen for 1838 også, i tilfelle det var dette han var ute etter.
Når lar jeg saken bero inntil trådstarter evt. kommer på banen igjen.
Mvh
Else B.
Derfor lenket jeg til matrikkelen for 1838 også, i tilfelle det var dette han var ute etter.
Når lar jeg saken bero inntil trådstarter evt. kommer på banen igjen.
Mvh
Else B.
-
Har vært igjennom Innsetboka enda en gang uten å finne noen passende Ole Johnsen (gm Anne Pedersd.)
Men en Ole Jonsen blir iflg. kirkeboka gift 3.10.1777 med Ane Pedersd uten at noe gardsnavn ell. l. er nevnt. Om disse er identiske med dem som etterlyses, vet jeg ikke.
Flg. barn av Ole Jonsen og Ane Pedersd er funnet døpt:
Marit 1777 - Jon 1780 - Mallena 1782 - Peder 1785 - Johan 1787 (Jon rettet til Johan 8.11.).
Roger: Har du mer informasjon om Ole Johnsen eller kona Anne Pedersd? Foreldre, dåp, konfirmasjon, død eller annet som evt. kan være til hjelp?
Ser nå i ettertid at etterlysninga også ligger under Rennebu. Legger ved en link dit i håp om å unngå dobbeltarbeid.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=100347
Mvh Marie T.
Men en Ole Jonsen blir iflg. kirkeboka gift 3.10.1777 med Ane Pedersd uten at noe gardsnavn ell. l. er nevnt. Om disse er identiske med dem som etterlyses, vet jeg ikke.
Marit 1777 - Jon 1780 - Mallena 1782 - Peder 1785 - Johan 1787 (Jon rettet til Johan 8.11.).
Roger: Har du mer informasjon om Ole Johnsen eller kona Anne Pedersd? Foreldre, dåp, konfirmasjon, død eller annet som evt. kan være til hjelp?
Ser nå i ettertid at etterlysninga også ligger under Rennebu. Legger ved en link dit i håp om å unngå dobbeltarbeid.
Mvh Marie T.
Sist redigert av Marie Tollan den 7. november 2011 kl. 23.57, redigert 1 gang totalt.
-
- Sted: TYNSET
Jeg har ikke klart å finne noen sammenheng i løpenumrene som er brukt i folketellingen 1801. Det har ikke noe med matrikkelen av 1838 å gjøre i hvert fall - jeg kan bruke gården Storeng på Tynset som eksempel:
Gammelt matrikkelnummer (1838): 5
Nytt matrikkelnummer (1838): 47
Nytt matrikkelnummers løpenr (1838): 114
Løpenr i 1801-tellingen: 99
Jeg har forsøkt å koble 1801-tellingen opp mot inndelingen som er brukt i Tynset bygdebok, og har fått plassert ca. 80-90% av gårdene/plassene i tellingen. Det ser ikke ut til å være særlig systematikk i nummereringen. Nr 1 er prestegården, nr 2 er Slåttåsen - som presten eide. Fra nr 3 og utover kommer de større gårdene under Østby osv, men geografisk spretter nummereringen hit og dit.
Så hvis noen kan tipse meg om hvor jeg kan finne et komplett register som kobler løpenr mot gårdsnavn på 1801-tellinger med løpenr, så ville jeg vært takknemlig!
Gammelt matrikkelnummer (1838): 5
Nytt matrikkelnummer (1838): 47
Nytt matrikkelnummers løpenr (1838): 114
Løpenr i 1801-tellingen: 99
Jeg har forsøkt å koble 1801-tellingen opp mot inndelingen som er brukt i Tynset bygdebok, og har fått plassert ca. 80-90% av gårdene/plassene i tellingen. Det ser ikke ut til å være særlig systematikk i nummereringen. Nr 1 er prestegården, nr 2 er Slåttåsen - som presten eide. Fra nr 3 og utover kommer de større gårdene under Østby osv, men geografisk spretter nummereringen hit og dit.
Så hvis noen kan tipse meg om hvor jeg kan finne et komplett register som kobler løpenr mot gårdsnavn på 1801-tellinger med løpenr, så ville jeg vært takknemlig!
Marie skrev:Har vært igjennom Innsetboka enda en gang uten å finne noen passende Ole Johnsen (gm Anne Pedersd.)
Marit 1777 - Jon 1780 - Mallena 1782 - Peder 1785 - Jon 1787.
Mvh Marie T.
Takk for nye opplysninger om Oles barn!
I følge bygdeboka for Aure i Møre og Romsdal, "Gardtales i Valsøyfjord" av Anders Todal, døde Ole Jonsen i 1806, og da var alle barna voksne. Av guttene var Jon eldst, og en annen bror het Johan. Jeg tror det er Johan som er oppført i 1801-tellingen som Jon. Todal lister også opp barna Jon, Peder, Johan, Marit og Malena. Han skriver også; "Dei var nærast velstandsfolk å regne desse innflytjarane på Brattset."
I familiens notater står det at Ole Jonsen var født rundt 1744. Fant en kandidat i kirkeboken født i 1746, men jeg er usikker på min tolking av prestens penn:
Ministerialbok, Kvikne, 1746
Jon Olsen døde i 1843 i Aure, Møre og Romsdal, og var da oppgitt å være 69 år gammel. Det betyr at han burde være født rundt 1774. Fant en kandidat på Innset i 1773, men greier ikke helt å tolke farens navn:
Ministerialbok, Kvikne, 1773
Johan Olsen døde som husmann i Aure i 1838, oppgitt med alder 52 år.
mvh Roger
Else skrev:Det nummeret som står angitt i FT, er neppe et løpenummer, men helst et matrikkelnummer.
Lenke til matrikkelen:
Mvh
Else B.
Takk Else, det er noe som passer her, men ikke helt. Jeg har funnet ut at plassen som har nr 93 i ft-1801 heter Bergmellem, fordi folket her kan følges helt til ft-1865 i bygdeboka for Innset. Men jeg har ikke greid å finne "mine folk" i noen av plassene rundt Bergmellem. Det kan jo også tenkes at husene lå på samme plassen, men at de ble solgt og flyttet når familien dro til Nordmøre og kjøpte seg et gårdsbruk. Begge plassene drev jo et tjærebruk.
mvh
Roger
-
Roger!
Den Jon du har funnet døpt på Innset i 1773 har faren Claus Jonsen Bakken. På neste side finnes mora, Solvie (Sølvi) Jacobsdatter introdusert. Disse er på Bakken (side 437-438 i Innset bygdebok) og kan nok avskrives.
1746?: "Joen Olss. Meldal havde et drengebarn til daaben ved navn Ole", så dette kan jo være en kandidat.
Johan Olsen (f. ca. 1786) som du refererer til, ble døpt 26.8.1787. Feil fra min side at han ble kalt Jon! Beklager!
Marie T
Den Jon du har funnet døpt på Innset i 1773 har faren Claus Jonsen Bakken. På neste side finnes mora, Solvie (Sølvi) Jacobsdatter introdusert. Disse er på Bakken (side 437-438 i Innset bygdebok) og kan nok avskrives.
1746?: "Joen Olss. Meldal havde et drengebarn til daaben ved navn Ole", så dette kan jo være en kandidat.
Johan Olsen (f. ca. 1786) som du refererer til, ble døpt 26.8.1787. Feil fra min side at han ble kalt Jon! Beklager!
Marie T
Marie skrev:Har vært igjennom Innsetboka enda en gang uten å finne noen passende Ole Johnsen (gm Anne Pedersd.)
Mvh Marie T.
Hei igjen Marie og takk for fantastisk god hjelp!
Jeg driver og henter ut kirkebok-sider nå og legger data inn i Reunion. Står det et plassnavn etter Ole Jonsen i dåpsoppføringen til Mallena? Må ærlig innrømme at jeg ikke greier å tolke det.
Mallena Olsdatter, født 1782
Mvh Roger

- Else Berit Rustad
Roger skrev: Står det et plassnavn etter Ole Jonsen i dåpsoppføringen til Mallena?
Nei, det er ikke noe plassnavn. Det står Ole Jonsens den yngres og Ane...osv.
Mvh
Else B.