Ellen Brostrupsdtr, Tax.
Moderator: MOD_Hedmark
Ellen Brostrupsdtr, Tax.
Ellen Brostrupsdtr. Tax, Kvikne f.1714 d.1799, gift med Lars Svendson Sund, Kvikne f.1712 d.1781.
Informasjon fra bygdebok Tynset og Lossgården.
Kan Brostrup være en omskriving av Blodstrup fra Alvdal ?
Ellens far skal være direktør Tax ved Kvikne gruver og hans far bergmester Tax fra Røros og vidre med tyske aner.
Er det noe informasjon om navnet Tax fra Røros-Kvikne noen steder.
Jeg søker her for å finne noen svar lengere tilbake på min direkte forbindelse til Ellen f. 1714.
Svein
Informasjon fra bygdebok Tynset og Lossgården.
Kan Brostrup være en omskriving av Blodstrup fra Alvdal ?
Ellens far skal være direktør Tax ved Kvikne gruver og hans far bergmester Tax fra Røros og vidre med tyske aner.
Er det noe informasjon om navnet Tax fra Røros-Kvikne noen steder.
Jeg søker her for å finne noen svar lengere tilbake på min direkte forbindelse til Ellen f. 1714.
Svein
Re: Ellen Brostrupsdtr, Tax.
Ellens far het Brostrup Jakobsen Tax.Han var født 1680 på Røros.Det ble også født en Brostrup Tax på Røros i 1669-død 1738.Hans foreldre var Jakob Mathias Tax og Kristine Hofendorf.Denne Brostrup giftet seg med Ingeborg Alfsdatter Rambech.De var bosatt på Taksgarden Tynset men den gikk konkurs.Det står også Faydalsverket(usikker på navnet).Er dette noen av dem du søker?Hofendorf høres visstnok tysk ut.Men det gjør jo Rambech også.Tja hvem vet? 

Den første ektemannen til Kristine Hofendorf het Kristian Boghart Richter.Det er vel der det tyske kommer inn kanskje?På Fs finner du noe om familien.Også et slektstre på Ellen. 

Kristine er nok den som var fra Tyskland.På FS står det at hun er født 1640 i Sachsen i Tyskland.Og at hun døde før 1680.
Dette er jo Ellens bestemor 

Hei Lisbeth
Takker for svar .
Dette var mye spennende informasjon, jeg får bruke litt tid å å sortere/sjekke et par alternativer.
Svein
Takker for svar .

Svein
Hei Lisbeth
På hvilket søk finner du slektstre til Ellen ?
Svein
På hvilket søk finner du slektstre til Ellen ?
Svein
- Aud Mari Kalland Sterten
- Sted: TRONDHEIM
-
- Sted: HAGAN
- Kontakt:
Finnes også på denne anelista: http://folk.ntnu.no/dagfinnr/slekt/anetavle.html
Ellers har jeg notert dette skiftet (navn er standardisert):
1722-1, Fåset Tynset. HF2114, Solør og Østerdal prot.6, fol.116A, 29.07.1739 Neby Tynset.
---------------------
Blostrup Jakopsson Tax, +, Enkem., død sist høst på Løkken Værk, konas søster ellen tj.brostrup fordret lønn for 16 år.
1. Lorens Albrecht Blostrupsson Tax, Sønn, 35 år stiger v/kongsberg opph.hadelandske blyverk.
2. Gothelf Blostrupsson Tax, Sønn, 31 år stiger v/fådalske kopperv.bor på faaset gård.
3. Kirsti Blostrupsd.Tax, Datter, G.m/ole pedersen på kvikne bergplass.
4. Ovidia Blostrupsd.Tax, Datter, G.m/peder tollefsen bergsarbeider ved kvikne kopperverk.
5. Elen Blostrupsd.Tax, Datter, G.m/lars svendsen boende på gården fåset her i sognet.
Flaaklypafiguren Rudolf Blostrupmoens etternavn har sitt opphav i denne Blostrup.
Blostrupmoen er en gård og et familienavn i Alvdal (s.573 i Alvdalsboka).
Ellers har jeg notert dette skiftet (navn er standardisert):
1722-1, Fåset Tynset. HF2114, Solør og Østerdal prot.6, fol.116A, 29.07.1739 Neby Tynset.
---------------------
Blostrup Jakopsson Tax, +, Enkem., død sist høst på Løkken Værk, konas søster ellen tj.brostrup fordret lønn for 16 år.
1. Lorens Albrecht Blostrupsson Tax, Sønn, 35 år stiger v/kongsberg opph.hadelandske blyverk.
2. Gothelf Blostrupsson Tax, Sønn, 31 år stiger v/fådalske kopperv.bor på faaset gård.
3. Kirsti Blostrupsd.Tax, Datter, G.m/ole pedersen på kvikne bergplass.
4. Ovidia Blostrupsd.Tax, Datter, G.m/peder tollefsen bergsarbeider ved kvikne kopperverk.
5. Elen Blostrupsd.Tax, Datter, G.m/lars svendsen boende på gården fåset her i sognet.
Flaaklypafiguren Rudolf Blostrupmoens etternavn har sitt opphav i denne Blostrup.
Blostrupmoen er en gård og et familienavn i Alvdal (s.573 i Alvdalsboka).
Takker for god info. fra alle
Jeg har nå rimelig klart at min familie på mor siden via Orkanger ender direkte til Jacob Mathias Tax f. 1625 og Christine Hohenhof f.1632. Begge til Røros fra Tyskland.
Ser ut til at de har bare en sønn Brostrup Tax f. 1669, men når Jacob dør, så blir Christine gift med Kristian Boghart Richter . Han også til Røros fra Tyskland, og de har 3 barn.
Så blir Kristian Boghart Richter gift i 1680 med Anne fra Frosta når Christine dør i 1675.
Komplisert tja, men meget spennende, og mye jobb gjenstår.
Jeg forutsetter at Blostrup og Brostrup er en tolking av samme navn, da alt ellers ser ut til å stemme.
Svein

Jeg har nå rimelig klart at min familie på mor siden via Orkanger ender direkte til Jacob Mathias Tax f. 1625 og Christine Hohenhof f.1632. Begge til Røros fra Tyskland.
Ser ut til at de har bare en sønn Brostrup Tax f. 1669, men når Jacob dør, så blir Christine gift med Kristian Boghart Richter . Han også til Røros fra Tyskland, og de har 3 barn.
Så blir Kristian Boghart Richter gift i 1680 med Anne fra Frosta når Christine dør i 1675.
Komplisert tja, men meget spennende, og mye jobb gjenstår.
Jeg forutsetter at Blostrup og Brostrup er en tolking av samme navn, da alt ellers ser ut til å stemme.
Svein
-
- Sted: TOLGA
Har ikke noe nytt å komme med, men for å unngå evt. dobbeltarbeid, vil jeg bare opplyse at Digitalarkivets webdebatt tema 14869 omhandler fam. Tax:
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker
Harald Horten m.fl. har skrevet en bok om bergmannsslekten tax og deres etterkommere i Norge. Harald bor i Trondheim.1881 har sikkert tlfnr og adresse.
Hilsen Olav Hagen Oldertrøen.
Hilsen Olav Hagen Oldertrøen.