Nå står jeg fast.

Jeg prøver å følge sporene til min oldemor Marie Haagensdatter. Hun ble født 4.4.1883 (Søgaard) og dpt. 6.5 s.å. i Tyldal, Tynset. Marie var u.e.født og foreldrene het Marit Arnesdatter, Braaten og Haagen Larsen, Søgaard, bo.sted; Søndre Braaten, Tylldal i Tynset, Begge f. 1861 .
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-10
Selv om foreldrene også 2 år tidligere hadde fått en u.e.født datter sammen (Anna Lovisa f.11.3.1881), så giftet de seg ikke. Har så langt ikke klart å finne Haagen Larsen sin fødsel/dåp osv. Jeg har klart å følge moren Marit videre, men funnene viser/tyder på at hun skilte lag med de uektefødte barna.
Da Marie ble konfirmert i Tyldal 3.10.1897 bodde hun på Rød, mens mor og far hadde bosted på henholdsvis Søgaard og Midtskogen. Foreldrene har tydeligvis flyttet mye rundt. Vet noen forresten om Midtskogen er i Øvre Rendal eller om det kan være flere steder i Hedmark med dette bostedsnavnet? Fant ingen Haagen Larsen f. 1861 i Øvre Rendal eller i landet i 1900-tellinga.
Det jeg vet er at Marie flyttet til Bærum, der hun bodde sammen med mannen sin; Gunder Pedersen Skan(d)sen (f.1867). Han kom opprinnelig fra Skan(d)sen i Åsnes, Hedmark, men døde 1920 i Ø. Bærum. Det jeg ikke har klart å finne er hvor de møttes og giftet seg. Alle deres barn ble født i Ø. Bærum, og min bestefar fikk de i 1916. Han var det tredje siste barnet de fikk før Gunder døde. Jeg mener å huske at han hadde 2-3 eldre søsken. Ikke funnet de i kirkebøkene. Tror ikke de ble døpt.
For å prøve å følge Marie har jeg lett i folketellinga for 1900. Tror ikke hun var i Bærum så tidlig. Hun ble jo konfirmert 3 år før. Jeg har funnet en mulig kandidat; tjenestepiken Marie Haagensdatter i Midtskogbrænd, Øvre Rendal, født i Tynset 1873 og ikke 1883.
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 003&lnr=00
Jeg har ikke klart å finne denne Marie Haagensdatter i kirkebøkene for Tynset i årene 1873-74. Det jeg lurer på er om det kan være feilskrevet årstall i folketellingen. Etter henne står det en gutt ved navn Amund Olsen - Søn no 6 søn 26.04.1900 Tolgen Hed .
For det første; hva betyr Søn no 6 søn, og kan dette være Maria Haagensdatter sin sønn?
Jeg er ikke så godt kjent i Hedmark, men er Tolgen det samme som Tolga? Har nemlig lett i kirkebøkene for Tolga, Hedmark for å finne denne Amund slik at jeg kunne sjekke hans mor, men uten hell.
Håper dette ikke ble for rotete fremstilt, og at noen kanskje kan hjelpe meg med å finne spor etter Marie Haagensdatter, og/eller hennes far Haagen Larsen.

Setter pris på om noen kan hjelpe meg med dåpen til denne Amund Olsen også.

Mvh
Liv