Ekteparet Ole Estensen og Ingeborg Larsdatter bor i 1801 i /på Gård/hus nr. 108.
De er h.h.v. 76 og 75 år gamle, altså født ca.1725.
I ekstraskatten 1762 bor de på Tolgens Saug (sag?).
Hvor finner jeg dette paret i bygdeboka.
Ligger ute digitalisert på nettet.
På forhånd takk.
V.h.
Odd Annar
Bygdebok for Tolga- hvilken gård.
Moderator: MOD_Hedmark
-
- Sted: TOLGA
Re: Bygdebok for Tolga- hvilken gård.
Hei!
Ser ut som disse bor i Hodalen, Tolga, på garden Hodal søndre i 1801. Det er vel bare bygdeboka fra 1908 (Ivar Sæther) som ligger på nettet. Der nevnes disse på side 103.
Det finnes ei nyere bygdebok fra 1968. Den er heller ikke særlig oversiktlig, men har nok flere opplysninger enn den gamle, og biblioteket kan sikkert låne den inn.
(Er det noe spesielt du leter etter, KAN det tenkes at jeg har noe i min database.)
Mvh
Marie T.
Ser ut som disse bor i Hodalen, Tolga, på garden Hodal søndre i 1801. Det er vel bare bygdeboka fra 1908 (Ivar Sæther) som ligger på nettet. Der nevnes disse på side 103.
Det finnes ei nyere bygdebok fra 1968. Den er heller ikke særlig oversiktlig, men har nok flere opplysninger enn den gamle, og biblioteket kan sikkert låne den inn.
(Er det noe spesielt du leter etter, KAN det tenkes at jeg har noe i min database.)
Mvh
Marie T.
Hei Marie.
Tusen takk for din velvillighet og godt nytt år.
Tore Olsen Stuevold og Kari Jonsdatter gifter seg i Tydal (kirkebok for Selbu) 1795 (side 172) , og der står det at han er fra Tolga.
Folketellingen 1801 for Tydal er alder oppgitt til 45 år altså født ca.1756.
Da han blir begravet i 1804 står at han er 42 år, altså født ca. 1762.
I en soldatrulle på Jan Erik Aas sin hjemmeside står fødselsåret 1761.
Eneste Tore jeg har funnet i Tolga som kan passe til min Tore er han i 1761 på side 160.
Jeg er ganske sikker på at denne Tore født 1761 er min ane og var fosterfar til den kjente Tydalspresten Stuevold Hansen.
Det hadde jo vært nydelig hvis du visste noe om disse mine forfedre da.
Beklager at det ikke er lenker til kildene jeg viser til.
V.h.
Odd Annar
Tusen takk for din velvillighet og godt nytt år.
Tore Olsen Stuevold og Kari Jonsdatter gifter seg i Tydal (kirkebok for Selbu) 1795 (side 172) , og der står det at han er fra Tolga.
Folketellingen 1801 for Tydal er alder oppgitt til 45 år altså født ca.1756.
Da han blir begravet i 1804 står at han er 42 år, altså født ca. 1762.
I en soldatrulle på Jan Erik Aas sin hjemmeside står fødselsåret 1761.
Eneste Tore jeg har funnet i Tolga som kan passe til min Tore er han i 1761 på side 160.
Jeg er ganske sikker på at denne Tore født 1761 er min ane og var fosterfar til den kjente Tydalspresten Stuevold Hansen.
Det hadde jo vært nydelig hvis du visste noe om disse mine forfedre da.
Beklager at det ikke er lenker til kildene jeg viser til.
V.h.
Odd Annar
Den sikkerheten jeg hadde i forrige innlegg ble borte da jeg leste side 103.
Skiftet etter Ole Estensen i 1801 nevner jo ikke Tore som sønn, og den Tore som nevnes
lenger nede kan ikke være min Tore som på den tiden bodde på vestre Stuevoll i Tydalen.
Kan det finnes et sted Tolgen i Gudbrandsdalen?
V.h.
Odd Annar
Skiftet etter Ole Estensen i 1801 nevner jo ikke Tore som sønn, og den Tore som nevnes
lenger nede kan ikke være min Tore som på den tiden bodde på vestre Stuevoll i Tydalen.
Kan det finnes et sted Tolgen i Gudbrandsdalen?
V.h.
Odd Annar
-
Hei igjen!
Her er lenke til vielsen i Selbu kb 1795 s 172 ca 2/3 nede på venstre side:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-176
Der står det vel ingenting om Tolga, men "Ægtviede Thore Olsen Stuedalen og Karen Jonsdatter Jøn(?)dalen fra Guldbrandsdalen"
Ved trolovelsen nederst til venstre s 170, derimot, står det "Thore Olsen Stuedalen og Karen Jonsdatter Jøn(?)dalen fra Tolgens Præstegield i Guldbrandsdalen".
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-174
Jeg ville nok tolket dette slik: Thore Olsen kom fra Stuedalen (Stuggudal) i Tydalen og Karen Jonsd fra Tolgen. Kanskje er begge fra Tolga, men har oppholdssted i henholdsvis Stuedalen og Jøndalen ved forlovelsen.
Forøvrig har Tolga/Tolgen prestegjeld, såvidt meg bekjent, alltid ligget i Østerdalen!
Legger ved link til FT 1801 Selbu Stuevolden også:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =3179#ovre
Skal lete mer ved leilighet!
Mvh
Marie
Her er lenke til vielsen i Selbu kb 1795 s 172 ca 2/3 nede på venstre side:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-176
Der står det vel ingenting om Tolga, men "Ægtviede Thore Olsen Stuedalen og Karen Jonsdatter Jøn(?)dalen fra Guldbrandsdalen"
Ved trolovelsen nederst til venstre s 170, derimot, står det "Thore Olsen Stuedalen og Karen Jonsdatter Jøn(?)dalen fra Tolgens Præstegield i Guldbrandsdalen".
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-174
Jeg ville nok tolket dette slik: Thore Olsen kom fra Stuedalen (Stuggudal) i Tydalen og Karen Jonsd fra Tolgen. Kanskje er begge fra Tolga, men har oppholdssted i henholdsvis Stuedalen og Jøndalen ved forlovelsen.
Forøvrig har Tolga/Tolgen prestegjeld, såvidt meg bekjent, alltid ligget i Østerdalen!
Legger ved link til FT 1801 Selbu Stuevolden også:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =3179#ovre
Skal lete mer ved leilighet!
Mvh
Marie
Hei igjen Marie.
Takk for innlagte linker og beklager feilinformasjon.
Setter stor pris på at du bruker av din tid på dette.
Kari kommer fra Jøndalen og er datter av Jon Iversen Jøndalen og Magnhild Jakosdatter Klukkstad (datter av treskjæreren Jacog Bersvendsen Klukkstad).
I bygdeboka for Tydalen under Stuevold vestre står det Tore Olsen Lindset fra Dovre.
Det står også at han kalte seg Lindsethaug.
Ut ifra det har jeg antatt at han var sønn av Ole Siversen Lindsøhaug og Brit Toresdatter.
Men jeg har ikke funnet han døpt eller konfirmert på Dovre så usikkerheten har jo vært der.
Så da Tolgen dukket opp håpet jeg på en løsning.
Hvor presten hadde dette med Tolgen i Gudbrandsdalen fra er ikke godt å si, men tror ikke det ga nye spor i dette tilfellet.
Tore og Karis barn var: Brit, Jon, Ole, Jacob og Tore. Det ser jo ut som de er oppkalt etter beste/oldeforeldrene nevnt over.
Ole Siversen Lindsøhaug døde i 1783, men har ikke lykkes i å finne noe skifte etter han.
Må vel lete litt imorra igjen i pausene mellom de forskjellige idrettene.
V.h.
Odd Annar
Takk for innlagte linker og beklager feilinformasjon.

Setter stor pris på at du bruker av din tid på dette.

Kari kommer fra Jøndalen og er datter av Jon Iversen Jøndalen og Magnhild Jakosdatter Klukkstad (datter av treskjæreren Jacog Bersvendsen Klukkstad).
I bygdeboka for Tydalen under Stuevold vestre står det Tore Olsen Lindset fra Dovre.
Det står også at han kalte seg Lindsethaug.
Ut ifra det har jeg antatt at han var sønn av Ole Siversen Lindsøhaug og Brit Toresdatter.
Men jeg har ikke funnet han døpt eller konfirmert på Dovre så usikkerheten har jo vært der.
Så da Tolgen dukket opp håpet jeg på en løsning.
Hvor presten hadde dette med Tolgen i Gudbrandsdalen fra er ikke godt å si, men tror ikke det ga nye spor i dette tilfellet.

Tore og Karis barn var: Brit, Jon, Ole, Jacob og Tore. Det ser jo ut som de er oppkalt etter beste/oldeforeldrene nevnt over.
Ole Siversen Lindsøhaug døde i 1783, men har ikke lykkes i å finne noe skifte etter han.
Må vel lete litt imorra igjen i pausene mellom de forskjellige idrettene.
V.h.
Odd Annar
-
Hei!
Ja, da ser det ut som Tolga kan avskrives.
Dovre (+ Øvre Folldal) hørte inn under Lesja til langt utpå 1800-tallet, og i KB Lesja har jeg funnet 4 stk Tore Olsen 18 år konfirmert i 1774, men ingen med etternavn/bosted Lindset!
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-25
Å finne dåps-innførslene og dermed foreldre/fedre og bosted til disse er ikke helt enkelt, da kirkeboka synes meg lite leservennlig.
Hvordan har du kommet fram til Ole Siversen Lindsøhaug og Brit Toresdatter?
Har du bygdeboka/bøkene for Dovre? Hvis ikke kan du jo biblioteket ditt låne dem inn. Noe info KAN finnes der.
Forresten, hvor er Jøndalen?
Beklager, mer spørsmål enn svar, men kanhende er du på rett spor!
Mvh Marie
Ja, da ser det ut som Tolga kan avskrives.
Dovre (+ Øvre Folldal) hørte inn under Lesja til langt utpå 1800-tallet, og i KB Lesja har jeg funnet 4 stk Tore Olsen 18 år konfirmert i 1774, men ingen med etternavn/bosted Lindset!
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-25
Å finne dåps-innførslene og dermed foreldre/fedre og bosted til disse er ikke helt enkelt, da kirkeboka synes meg lite leservennlig.
Hvordan har du kommet fram til Ole Siversen Lindsøhaug og Brit Toresdatter?
Har du bygdeboka/bøkene for Dovre? Hvis ikke kan du jo biblioteket ditt låne dem inn. Noe info KAN finnes der.
Forresten, hvor er Jøndalen?
Beklager, mer spørsmål enn svar, men kanhende er du på rett spor!
Mvh Marie
Hei igjen Marie og takk for fortsatt engasjement.
For å ta det siste først.
Jøndalen ligger på sørsiden av E6 like etter du passerer Dovre sentrum på tur sørover. Har alldri vært der, bare kjørt forbi der det står skiltet Jøndalen.
Teorien min om Ole Sivertsen og Berit Toresdatter Lindsøhaug som Tores foreldre er ut fra at Linsethaug blir nevnt i Tydalsboka (husker ikke sidetall) og ut fra navnene på Tore og Karis barn.
Dette paret (Ole og Berit) fikk barn mellom 1754 og 1767.
Har også sett de 4 Tore du nevner og vil vel ikke avskrive noen av dem.
I militærrullen som nevnt tidligere står det han har vært i Tydalen siden 1782.
Bygdeboka forteller at Tore var på onnearbeid der om somrene og at Kari lovte og gifte seg med han når han hadde skaffet husvære.
Så han og en kammerat ryddet hver sin Stuevoldgård. Tore vestre Stuevold og Lars Eriksen østre.
Takk igjen for interessen Marie.
Vennlig hilsen
Odd Annar
For å ta det siste først.
Jøndalen ligger på sørsiden av E6 like etter du passerer Dovre sentrum på tur sørover. Har alldri vært der, bare kjørt forbi der det står skiltet Jøndalen.
Teorien min om Ole Sivertsen og Berit Toresdatter Lindsøhaug som Tores foreldre er ut fra at Linsethaug blir nevnt i Tydalsboka (husker ikke sidetall) og ut fra navnene på Tore og Karis barn.
Dette paret (Ole og Berit) fikk barn mellom 1754 og 1767.
Har også sett de 4 Tore du nevner og vil vel ikke avskrive noen av dem.
I militærrullen som nevnt tidligere står det han har vært i Tydalen siden 1782.
Bygdeboka forteller at Tore var på onnearbeid der om somrene og at Kari lovte og gifte seg med han når han hadde skaffet husvære.
Så han og en kammerat ryddet hver sin Stuevoldgård. Tore vestre Stuevold og Lars Eriksen østre.
Takk igjen for interessen Marie.
Vennlig hilsen
Odd Annar