Etterlysning slekt i Rendalen

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
gj02550
Sted: ISDALSTø

Etterlysning slekt i Rendalen

Legg inn av gj02550 » 20. mars 2006 kl. 23.15

Jeg etterlyser familie til min oldefar Peder Hansen. Han kom til Nusfjord i Lofoten, hvor han ble gift med min oldemor Olina Olsdatter fra Indre Sand, Flakstad i Lofoten 29.12.1857. Fødested var oppgitt til Rendalen, og farens navn ble oppgitt å være Hans Jonsen. Fødselsår ble oppgitt til 1821.
Søk i FamilySearch ga følgende resultat: Peder Hansen, født 12. april 1821, foreldre oppgitt å være: Hans Jonsen og Gjertru Pedersdatter. Dette kan altså være min oldefar.
Søk i Stamrullen for Østerdalske kompani viste også en person med navnet Peder Hansen født 12. april 1821 på gården Hornset? i Rendalen.
Videre søk i folketellinger har ikke medført videre treff vedrørende foreldre, og jeg trenger derfor hjelp for å komme videre. Kan noen hjelpe med å finne ut om disse personene kan være min oldefar og mine tippoldeforeldre og eventuelt videre slekt?
Finnes det bygdebøker for Rendalen som kan være til hjelp?

Marie Tollan
Sted: TOLGA

Re: Etterlysning slekt i Rendalen

Legg inn av Marie Tollan » 24. mars 2006 kl. 23.04

Hei!
Foreldrene til Jertru/Gjertrud/Jertine Pedersdt f1786 er iflg BB for Engerdal (deler av Engerdal, bl.a. Huusfloen, tilhørte Rendalen i 1801):
Peder Olsen Hornset f1750 Rendalen død 1828 Snerta, Engerdal g1777m
Siri Tollefsdt Husfloen f1746 Hornset, Rendalen.
Iflg. FT 1801 er Peder nybygger i kongealmenning.

Gjertrud ble i 1824 gm Hans Jonsen Viengen/Sollien, Atnadalen f 1778. De bor ved Husfloen, Snerta og har barna: Jon 30041818, Peder 12041821 og Sigrid/Siri 01031826.
- Hvor familien flyttet, vites ikke- i flg. bygdeboka.

Har lett, både under Ringebu, Rendalen, Tynset og Åmot, uten å finne Hans Jonsen i FT 1801.

I BB Ytre Rendal Gard og ætt (forf. Odd Nytøen) finnes opplysninger om Siri Tollefsdt's opphav.
Husfloen er omtalt i BB for Engerdal, bind II (Ottar Andersen).

Mvh
Marie T.

gj02550
Sted: ISDALSTø

Legg inn av gj02550 » 29. mars 2006 kl. 21.52

Hei, mange takk for svar på min henvendelse vedr. slekt i Rendalen. Det var til god hjelp. Med utgangspunkt i det som du svarte på min henvendelse var jeg i stand til å komme videre med slekten på morssiden til Siri Tollefsdatter Husfloen som etter at jeg lette i navnelsten på slektssidene til Odd Inge Botillen. Her endte det opp på en Jens Bondesen som levde fra 1606-1684.
Imidlertid Hans Jonsen Viengen/Sollien, Atnadalen har jeg ikke klart å finne mer ut av når det gjelder slekten, men med tid og stunder vil jeg forsøke kirkebøkene, og jeg vet heller ikke hvor Hans Jonsen og familien flyttet til fra Rendalen. Det kan være at de flyttet nordover. Sønnen Peder Hansen, alstså min oldefar på farsiden kom til Lofoten i 1853 tror jeg. I folketellingen i 1865 står både han og kona Olina oppført med fødested Lødingen, det er altså ikke riktig, men det kan være at Hans Jonsen kom til Lødingen i Nordland, og at det er det som har forårsaket misforståelsen.
Mvh
Tore Pedersen

gj12139
Sted: Sandefjord

Legg inn av gj12139 » 5. januar 2011 kl. 0.26

Hei, du har nok ikke funnet rette opplysninger. Peder Hansen ble født i 1823 ikke 1821. Han var husmand uten jord, fisker. Han giftet seg med oline olsdatter. De hadde 4 sauer og en gris. De fikk 4 sønner. Hans Jentoft f.1861, Karl f.1865, Edevart f. 1871 og Tollev f. 1875 alle Pedersen.
Alle sønnene reiste til St. Paul, minneapolis i Minnesota.
Hans Jentoft reiste hjem før det var gått ett år. Han fant seg aldri til rette i skogene, han savnet havet!
Da Oline ble enke, kom en av sønnene muligens Edevart å hentet henne til amerika.
Der levde hun til hun døde i begynnelsen av januar 1923.
Hans Jentoft giftet seg med Alberta Blix og bosatte seg på Ilstad utenfor Bodø.
De er gravlagt på Bodin Kirkegård i Bodø. De er mine oldeforeldre.

dn19998
Sted: ISDALSTØ

Legg inn av dn19998 » 6. januar 2011 kl. 18.59

Jo, det er nok den riktige Peder Hansen ut fra de opplysninger som jeg har klart å finne og kryssjekke. Se nedenfor.
Jeg har også sendt deg en del mer slektsopplysninger pr. e-mail med utgangspunkt i din etterlysning av slekt i "Flakstadnytt".

I 1865-folketellingen var alder og fødested for Peder Hansen oppgitt å være 44 år og Lødingen. I 1875-folketellingen registrert som husmann uten jord og fisker, født i 1823 og fødested Værdalen. Kom til Nusfjord fra Lødingen 14.4.1853 i henhold til scannet kirkebok for Flakstad på nettsiden til Digitalarkivet, oppgitt å være 31 år gammel og kom fra Lødingen og fødested Rendalen.

Iflg. ”Familysearch” er vår stamfar Peder Hansen født 12.4.1821 i Rendalen, Hedmark og sønn av Hans Jonsen og Gjertru Pedersdatter. Det er også registrert en Peder Hansen født 12.4.1821 født på Hornset, Rendalen, Hedmark i stamrullen for Østerdalske Kompani, og som må være samme person. Han ble gift med Olina Olsdatter den 29.12.1857 i Flakstad kirke, og faren var oppgitt å være Hans Jonsen fra Rendalen. Peder Hansen døde9.12.1883.

Søk i kirkeboka for Lødingen viste at en John Hansen 30 ½ år gammel, far Hans Johnsen fra Rendalen (men nå bosatt i Kjerringvik), inngikk ekteskap med Guren Anne Elisabeth Berteusdatter fra Langvaag , 19 ¾ år, far Bertheus Jensen, den 29. des. 1849. I følge kirkeboka døde John Hansen 10. mai 1863 i Langvaag, Lødingen. Det tyder på at Hans Johnsen har flyttet til Lødingen, og det er altså riktig at Peder Hansen kom til Lofoten via Lødingen i 1853 som oppgitt. Jeg har imidlertid ikke funnet ut med sikkerhet når Hans Jonsen døde, men det var en Hans Jonsen som døde i 1835, men jeg vet ikke om det er vår ane.

Siri Hansdatter ble i flg. Kirkeboka for Lødingen (side 287) konfirmert i 1842 (16 år gammel).

I følge folketellingen for 1865 var Gurine Berteusdatter (36 år) gift på nytt med Andreas Gunnersen (27 år), ”Gaardb. Selveier og Fisker” i Langvaag, Lødingen. Følgende barn var registrert: Benedikte Johnsdatter (17 år, ugift), Magdalene Johnsdatter (14 år, ugift), Hans Johnsen (15 år, ugift), Anton Johnsen (9 år, ugift), Johan Johnsen (7 år).

I følge folketellingen for 1875 var følgende personer registert på bustadnr. 32, Langvaag, Lødingen:
Andreas Gundersen (født 1838), ”Gaardbruger, Selveier, Fisker”
Guren Anna Elisabeth Berteusdatter (født 1830), hans kone
Hans Bernhard Johnsen (født 1851), sønn, ugift, ”Hjelper Faderen”
Berteus Lusinius Johnsen (født 1855), sønn, ugift, ”Hjelper Faderen”
Anton Kristian Johnsen (født 1857), sønn, ugift, ”Hjelper Faderen”
Johan Gurinius Johnsen (født 1859), sønn, ugift, ”Hjelper Faderen”
Anna Gregina Andreasdatter (født 1866), datter, ugift
Jonætte Peroline Johansdatter (født 1857), tjenestepige, ugift

Svar

Gå tilbake til «Rendalen»