Simon Pofvelsen Nordsets sønner & døtre

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
dn21852
Sted: LYSØYSUNDET

Simon Pofvelsen Nordsets sønner & døtre

Legg inn av dn21852 » 25. januar 2008 kl. 23.22

I Rendalsboka av Jacob Breda Bull står Simon Pofvelsen og Maren Jensd. oppført med i alt 14 barn:

Jens (bosatt i Rendal, (JBB))
Anne (bosatt i Rendal, (JBB))
Malen (bosatt i Rendal, (JBB))
Maria (bosatt i Rendal, (JBB))
Pål
Bondi
Ola
Marta (bosatt i Idre, (Idre bygdebok))
Margrete (bosatt i Idre, (Idre bygdebok))
Johanne
NN (datter) (bosatt i Åmot, (JBB))
Katarina
Ingeborg
NN (sønn)

Marta og Margrete, + Johanne og NN (sønn) står i Rendalsboka oppført som døde før 1721.
(I Idre bygdebok står det forøvrig at Margrete døde 20.03.1721).

Mitt spørsmål er: Hvilke(n) kilde(r) brukte Jacob Breda Bull ved disse "dødsangivelsene"? Kan det ha vært et evt. skifte etter Margrete?
Alle andre opplysninger om søskenflokken, (gamle som nye), mottas med stor takk!
mvh. Trond.

gj06168
Sted: ASKER

Re: Simon Pofvelsen Nordsets sønner & døtre

Legg inn av gj06168 » 30. januar 2008 kl. 16.04

hei

jeg har desverre ingen svar på dine spørsmål, :( er heller interessert i hva du ev annet har funnet bortsett fra det du referer til i spørsmålet. Simon Pofelsen er min 10*tipp på min fars side, han flyttet fra Rendalen i 1964, stedet er vårt annet hjem. Jens er da min 9 de tipp. hvilken ev. tilknytting har du til personene? det jeg har funnet om det er det som J.Breda Bull skriver i gårder og ætt, det er vel samme boka du bruker? fant du alt du referer til der? med hilsen Morten

bruk gjerne mail hvis du synes ev. svar ikke passer i forumet

[email protected]

21092
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av 21092 » 30. januar 2008 kl. 22.04

Simon Povfelsen og Maren, via Jens og hans datter Maren igjen, er også mine forfedre.

Imidlertid, det jeg lurer på er om noen har Simon Povfelsen sine foreldre og videre bakover?

Óg, Marens farfar, herr Bunde iflg. http://www.vigerust.net/immigrant/chris ... _1729.html, har noen bekrefta opplysninger på ham og hans herkomst?

Hei & mvh, Gisle

gj06168

Legg inn av gj06168 » 2. februar 2008 kl. 12.46

Gisle

se der, sannsynlighvis en fjern slektning i nå tiden, det er egentlig flott med tanke på hvor lenge siden sansynlighvis "delet" var. Nå har jeg ikke det skrevene foran meg , men det er vel gjennom Maren jeg kommer også. De siste leddene har jeg måtte "lene" meg til Jacob Breda Bull. Om Bunde vet jeg ikke mere enn det som står i Bull, men du linker til en ikke fungerende nettside, kan du prøve å legge til den igjen? Finner nok ikke det du linker til ved å bare gå på vigerrust.net Artig å se det som måtte være notert der.

Hilsen Morten Undseth, (2 gen. utflyttet Rendøl)

dn05808
Sted: ÅS

Legg inn av dn05808 » 3. februar 2008 kl. 6.21

Dette skriver Vigerust på den oppgitte adresse om Jens Bondesen og hans far:

Herr Jens Bondesen, * 1606 i Jylland, † 1685, 79 år gammel, muligens (jf Finne-Grønn 1920) sønn av herr Bunde, sogneprest ca 1585 i Selde og Aasted i Viborg stift. Student fra Viborg skole 1633, prest i Ostindia ca 1640-44, slottskapellan på Akershus 1645, sogneprest i Åmot i Østerdalen 1646-1685, 1~ (i Christiania ca 1645) Anne Olsdatter, datter av Ole Reersen (eller Jonsen) og Magdalene (jf Falch 1995); 2~ Maren Eriksdatter, enke etter Nils Eriksen Bolstad i Åmot. Barn av 1. ekteskap:
1. Monseigneur Jens Jensen Aamot, i Østerdalen, 1686.
2. Herr Ole Jensen, kalt Ole Hornemann, * 1645 i Christiania, student 1667, sogneprest til Åmot 1685-1728, stamfar for militærslekten Aamodt.
3. Peder Jensen, skredderlærling i Christiania 1682.
4. Maren Jensdatter, † 1701, 1~ Simon Povelsen, kapellan i Rendalen; 2~ Erik Olsen Værdal, kapellan i Rendalen.

S. H. Finne-Grønn: Presbyterologiske optegnelser vedkommende prestegjeldene Aamot og Vardal, 1. Missalet fra Aamot kirke, Norsk tidsskrift for genealogi, personalhistorie, biografi og literærhistorie, II (Christiania, 1920), s. 396-401.

Tore S. Falch: Bidrag til svar på spørsmål 1/94, pkt. 4, [Genealogen] Norsk slektshistorisk forening. Medlemsblad, nr. 1/95, s. 19-20

21092
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av 21092 » 4. februar 2008 kl. 15.02

Morten,
Ser at det har lurt seg inn et komma i hyperlinken; trykk på linken og slett kommaet bakerst (det etter .html i URLen), så er du der. Men ellers stemmer det som Øystein refererer også.

Men altså, er det noen som leser dette innlegget som har gode ideer og tips om hvor jeg finner ytterligere info om de to danske herrer Bunde og Povfelsen? Alle innspill taes imot med takk.

Mvh Gisle

gj06168

Legg inn av gj06168 » 6. februar 2008 kl. 21.07

Gisel

Takker, der spratt det for meg opp nye og flotte opplysninger, takk skal dere ha.

morten

dn05808

Legg inn av dn05808 » 7. februar 2008 kl. 12.35

Litt mer om Jens Bondesen. Tore H. Vigerust svarte i 2003 på et spørsmål på debattforumet på Digitalarkivet:

Jens Bondesens svigerforeldre i Christiania bodde i huset ved siden av en familie Hornemann. Husene lå omtrent der magasinet Steen & Strøm ligger idag. Denne familien Hornemann i Christiania er sikkert samme slekten som dem på Bragernes, så, ja, det er en forbindelse mellom Jens Bondesen og Hornemann i Bragernes. Jeg skal senere publisere materialet som artikkel i Genealogen.

I Bygdebok for Engerdal Bind I side 189 fremfører Ottar Andersen en hypotese om opphavet til Engerdals første beboer Peder.

På Idre (i Sverige) var det en Per Embretsen (1638-1694) og kyrkværd der fra 1688-1694. Hans sønn Embet Persson (1666-- ) ble i 1691 gift med Marta Simonsdatter fra Rendalen, datter av kapellan Simon Pofvelsen som var så virksom under hekseprosessen der i 1670 og som i 1682 bygslet Gløtten fiskevann ved Femundsenden. Dersom nå både Marta og Embret var med og fisket kunne de lett ha møtt hverandre om hans far hadde bodd i Engerdal ved den tid.

Til slutt: Simon Pofvelsens datter som ble gift i Åmot ble visstnok gift med C. Bjørnstad.

gj06168

Legg inn av gj06168 » 7. februar 2008 kl. 20.38

Det er kanskje kjent for folk som er bevandret i dette, men skiftet etter vår felles venn Simon P og Maren J og hennes siste mann Erich Wærdal ligger i digiarkivet.no: geistlige skifter i Østerdalen på 1600-1700 tallet, ganske så flott synes nå jeg som novise er...

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?sl ... &storleik=

dette er første av flere sider.

Forøvrig: Er det noen som føler seg kapabel å "oversette"dette? Jeg er for fersk...får bare til overskriftene...

morten

gj06168

Legg inn av gj06168 » 9. februar 2008 kl. 19.24

se her, dette har jeg sakset fra hjelp til tydning der jeg og la ut linken, Remi har gjort en flott jobb:

morten
------------------------------------------------------------------------

Hei Morten.

Har skrevet ned starten på skiftet. Jeg garanterer ikke for at der ikke er tolkningsfeil:

Hannibal Knudssen Hammer Sogne Præst til Næs menighed paa Hedemarchen og Herris Proust over Hedemarchen og Østerdallen Sampht Assessores Ærverdige og Vellærde Manr Her Oluf Jenssøn Hornemand Sogne Præst til Aamodt og Hr. Anders Mikelssen Med tieener?? til Tønsæt. Giøre Vitterligt at Aar Christi 1701 er holden skiftte paa Norsset udj Øfre Reendallens Annex efter den Hederlige og gud Elschelige Matrone nu Salig hos gud, Maren Jens daatter Imellum Hendis Efter levende Hæderlig og Vellærde Mand Hr. Eric Werdal. Residerende Capelan til Øvre og Nedre Reendallens Annexer, og Hendis efterlatte børn, Nestelig?? Jens Simonssen, Povel Simonssøn, Olle Simonssøn, Bonde Simonssøn, Simon Simonssen, alle fulmyndig Som vare overVærende og paa Sine og fra værende brødres Ole og Bonde Simonssøms Vægne fulmectiget. Gunder Olssen paa sin Hustrues Anne Simons datters Vegne. Engelbredt Pederssen paa sin Hustrues Marte Simons datters Vegne, og Laureds Giermundssøn paa sin Hustrues Maria Somins datters Vegne, og Haagen Ericssøn paa sin Hustrues Malene Simon datters Vegne, Maren Simons datter. Noch Vare paa de 4de yngste døtters Ingebor, Magrete, Catrine og Johanna Simons døttris Vegne formyndere, Jens Simonssøn, Giermund Elle vold, Ole Haand gaard og Eric Haaset som iche iche ellers paa Registeringen. d. 2 Martij 1701 Har annammet til sig bemelte borns tilfaldende Arf efter deris Sl. Fader saa da var i behold til sig, mens og annammer deris til faldne Her Udj dette skiftte brefe tilladdende arfer Part og tilstaaende i bonden til børnenis gave og frem?? tarv?? at forestaar Efter loven, Boet er forHen den 2 Martij 1701 efter Samptlige Arvingernis begier ved de bemelte Ærværdige Mand Hr. Oluf Jenssen og Hr. Anders Michelssøn og de 2de Danne Mend Oluf Haand gaard og Giermund Elle vold Registeret og Vorderet Efter Hvilchen Registering af Hr. Eric Werdal og de værende Myndige Arvinger underschrefuen, boet er frem?? Eschet og bestaar ifølgende:

(Deretter kommer en full oversikt over boets innhold og gjeld. Hvem som arver hva. Og dette strekker seg 10 sider framover, så det orker jeg ikke og skrive ned. Det er mange dagers jobb.)

Hilsen Remi

gj07049
Sted: TOLVSRøD

Legg inn av gj07049 » 6. juli 2008 kl. 1.32

Hei til dere som nedstammer fra Simon Pofvelsen. :D

Jeg har fått DIS-hjelp som har ledet meg inn på denne grenen, og ble der tipset om dette emnet. Tar nok tid å fordøye alt dette. Jeg nedstammer ikke fra Jens, men fra hans søster - og Simons datter - Anne. Er vel da egentlig en fjern, fjern slektning? :lol:
Fant tilfeldigvis et nettsted, som jeg tenkte dere kanskje vil ha moro av å gå inn på.

Simon står med anenr. 316.

http://www.bygdemuseet.no/SigridUndset.htm

Mvh
Liv

Odd Roar Aalborg
Sted: LONEVÅG

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 6. juli 2008 kl. 8.09

Ifølge http://www.genealogi.no/Prestehistorie/ ... arken.html (se Åmot) har presten Simon Paulsen etternavnet Stemmer.

Arkeologen Ingvald Undset og datteren Sigrid Undset ætter så vidt jeg husker så mye som 5-dobbelt fra den danske presteslekten i Åmot og Rendalen.

Er for øvrig selv ætling (i likhet med min ovenfor nevnte grandonkel som skrev Engerdalsboka) av klokker Jens Simonsen Nordset via Husfloen i Engerdal.

En interessant etterslekt av klokkeren på Nordset er hans sønn, domprost Jens Jenssen Rennord (en forkortning av Rendal-Nordset) i Bergen (også sokneprest i Korskirken og Domkirken), med sønn Ludvig Rennord, som nevnes som den nærmeste vennen til biskop Johan Nordahl Brun. Ludvig bor som sorenskriver på Sveen i Bygstad innerst i Dalsfjorden i Sunnfjord, og har prestesønnen Jens. Et par lenker: http://www.dagbladet.no/docarc/showdoc.php?a=1&d=891 og http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... 18423.html

Jens J. Rennord, gift med en datter av glassmester Piper i Kristiania, var visstnok ikke særlig godt egnet som domprost, men etterslekten er interessant og er spredt både på Vestlandet og østpå. Den omfatter også søsken av Ludvig Rennord og deres etterslekt.

Odd Roar Aalborg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 6. juli 2008 kl. 8.16

gj07614

Legg inn av gj07614 » 5. mai 2009 kl. 8.14

Gårdenes og slekt og historie for Øvre Rendalen v. Jakob Breda Bull sier på s. 267 under Vinterbrekken/Brekken: "

"Jørgen Halvorsen (1710-1771), g. 1746 Siri Jensdatter Gammelgarden- Nordset (1720-1768), hun er antagelig datter av (u.?) av Jens Jensen-Nordset (f.1700) som forlot Rendalen for å studere til præst. Han bor 1750 paa Berge og kallles præsten Jens Rendal ("Reenord") "

videre listes det opp deres barn og videre her.

Videre på s. 38 under Negard Nordset i samme bok står det:

"Jens (f.1701) studerer 1728 til præst i Kristiania, hvorpaa han i 1750 vender tilbake og bor paa Berge under navn præsten Jens "Renord". Skal være Rendal eller kombinaton av Ren-Dal og Nord-set-- "Renord" !! " sitat slutt.

Videre står det her historier om dennes bestefar Simon Povelsson, hans ektefelle og barn, deriblant Renord sin far Jens osv. osv.

Odd Roar Aalborg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 17. mai 2009 kl. 10.41

Undres på om Bull kan ha sett navnet Jens Jenssen Rennord nevnt i Bergen, og oppfattet dette som om det gjaldt Berge i Rendalen? Tror ikke det er noen tvil om at stiftsprost Jens Rennord i Hordaland er identisk med klokkersønnen fra Nedgard-Nordset. (For øvrig finnes også gårdsnavnet Rebnor i Austrheim nord for Bergen brukt som slektsnavn, men det har ingen forbindelse med Rennord.)

Det var vanlig på denne tid at prestefamilier tok navn etter soknet, som her var Rendal. I dette tilfellet ville brukeren av navnet også referere til gården han kom fra, og dermed ble det Ren(dal)-Nord(set).

For øvrig ble han nok ansett som ikke helt kompetent til prostestillingen, men han var en aktiv prest i syvfjellsbyen, og har mye etterslekt både vestpå og østpå. Han er fyldig omtalt i en eldre presteoversikt. Sønnen Ludvig Rennord var i 1774 medstifter av det fortsatt eksisterende "Det Nyttige Selskab", antagelig også på vegne av sin nære venn, senere biskop Johan Nordahl Brun, som ikke var til stede. (Knut L. Espelid: "Til Medborgernes Sande Vel" s. 74.) Så nære indirekte forbindelser mellom bortgjemte Husfloen i Engerdal (mitt opphav) og Bergenssangens forfatter på tidlig 1800-tall er jo ganske utrolig, men det forekommer faktisk.

dn21852

Legg inn av dn21852 » 17. mai 2009 kl. 16.04

Hei!
Det er en stund siden sist jeg så på denne siden. Artig å se at det fortsatt kommer
nye innspill! Enig i at J. B. Bull må ha forvekslet 'Berge' med 'Bergen'.
Så vidt jeg vet flyttet Jens Rennord fra Bergen til Eid i Romsdalen og fortsatte
sin prestegjerning der til han døde.
Men tilbake til kapellanen Simon Paulsen. I kirkebok for Åmot/Rendal har han skrevet:

'Den 28. juni døde bestemoder paa Høye, och bleff begraffuen den 10.july 1666.'

Link:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-23

Er det mulig at han hadde aner i Rendalen, i hvert fall på en av sidene,
eller ble bestemora med da han flyttet dit? Den forrige kapellanboligen var
jo på Høye, så bestemora ble vel igjen der da han flyttet til Nordset.

Odd Roar Aalborg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 17. mai 2009 kl. 16.44

Boken "Gammelt skyldfolk i Østerdalene" (utgitt 1914) av Oliver Myre Finstad hevder på s. 191 at folket på Nordset ætter fra Laurits Høye (ca. 1560-1639) og hans kone Ingeborg Olsd., som via sin sønn Pål Høye skal være besteforeldre til kapellan Simon Paulsen, som eier i Nordset og Bjøntegard. Hvor troverdig dette er må en lure litt på, siden forfatteren like etter forteller at hr. Simon er gift med Maren Jensd., som skal være datter av Jens Brynjulvsen Berset. Men han nevner også Bondi som et av deres barn, som nok er oppkalt etter morfaren hr. Jens Bondesen (Budde). At Maren er feilidentifisert er imidlertid ikke noe bevis for at hr. Simon ikke kan ha aner i Rendal. (Noe lignende finnes i presteslekten på Tynset, der hr. Hans Lauritzen antas å kunne være norsk, mens hans første svigerfar, hr. Rasmus Madssen, utvilsomt er dansk.)

En annen mulighet: Kan det kanskje tenkes at "bestemor på Høye" heller er hr. Jens Bondesens første kone, dvs. hr. Simons svigermor, som er mormor til hans barn? Navneskikken i familien viser for øvrig at Maren Jensd. antagelig er av hr. Jens sitt første ekteskap, inngått i Oslo. (Ved googlesøk på "Jens Bondesen" får en bl.a. opp en liste over danske lensmenn i middelalderen. En av disse er Jens Bondesen Due på 13/1400-tallet. Et mulig opphav til slekten?)

dn21852

Legg inn av dn21852 » 17. mai 2009 kl. 21.38

Det er mulig det er Simon Paulsens svigermor som dør i 1666, men det kan også
være hans mor: J. B. Bull skriver på s. 171 at en Bjørn Høye antagelig gifter seg
med Påls enke, Ingeborg Olsdatter. De bosetter seg på Midthøye, hvor hun i 1663 blir enke for andre gang. På s. 174 står det at hun selv dør i 1666.

dn21852

Legg inn av dn21852 » 2. juli 2011 kl. 17.48

Skjøte på halve Bjøntegård fra Maren Jensdatters barn til deres stefar Erik Olsen Werdal i 1721: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... x_side=-84
Her går det fram at både Johanna Simonsdatter og Povel Simonsen nå var døde, at de begge hadde vært gifte og etterlatt seg arvinger.
Fra Idre bygdebok: Marta Simonsdatter, f. 15.02.1672 i Rendalen, d. 19.02.1708 i Idre. Margrete Simonsdatter, f. ca. 1685 i Rendalen, d. 20.03.1721 i Idre. Marta var gift med Ingelbrecht Persson og Margrete var gift med Sven Persson. Disse var, i tillegg til Olof Persson, sønner av Peder Ingelbrechtsson Jolesgården, og alle tre arvet/bosatte seg på parter av denne gården.

dn21852

Legg inn av dn21852 » 3. juli 2011 kl. 20.25

I skiftet etter Jens Simonsen http://arkivverket.no/URN:sk_read/25232/143/ går det fram at broren Bondi bor på Hof i Løten. Han døde der 12 mars 1742, 65 år: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-87

dn05808

Legg inn av dn05808 » 6. juli 2011 kl. 20.43

Siden Simon Pofvelsen var gift med Jens Bondesens datter kan dette ha interesse her:
Tore S. Falch besvarte et leserspørsmål i Norsk Slektshistorisk Forenings medlemsblad nr 1/95 med et utdrag fra tingboka for Øvre Romerike nr 26 fol 28b-29b fra en sak på Odals ting 29. juni 1686. hvor navnene på Jens Bondesens svigerforeldre og barn fremgår.
Av tingbokutdraget trakk Tore S. Falch følgende slutning:

Ole Reiersen og hans kone Magdalene i Christiania hadde tre døtre, hvorav den ene, Anne, var gift med Jens Bondesen. Magdalene, som eide en fjerdedel av den aktuelle gården i Christiania, overlevde både sin mann og datteren Anne Olsdatter, og i skiftet etter Magdalene arvet Jens Bondesens barn sin mors søsterpart (en tredjedel) av mormorens fjerdedel av gården – altså utgjorde arven etter Magdalene 1/12 av gården. I tillegg hadde tydeligvis Jens Bondesen en fjerdedel av samme gård, slik at Aamodt-barna tilslutt satt med til sammen 1/12 + ¼ =1/3 av Christiania-gården. (Thomas Hansen Skredder hadde tilkjøpt seg de øvrige to søsterparter som tilsvarte 1/6 av gården).
Jens Bondesen og Anne Olsdatter hadde ihvertfall barna Jens Jensen Aamodt, Ole Jensen Aamodt (sogneprest i Åmot) og Peder Jensen (som tydeligvis har virket som skredder i Christiania). I tillegg kjenner jeg også til en datter Maren Jensdatter (død 1701) som første gang var gift med residerende kappelan i Rendalen Simon Povelsen (stemmer) og annen gang med dennes etterfølger Erik Olsen Værdal. Ole Jensen Aamodt var forøvrig stamfar til en militærslekt Aamodt – Conradine Dunkers første mann Ulrik Anton Nicolai Blix Aamodt var av denne slekten, og hun skriver om den og flere av dens medlemmer i sin «Gamle Dage».

dn21852

Legg inn av dn21852 » 7. juli 2011 kl. 18.25

Takk for spennende innlegg! Alle opplysninger om Simon Pofvelsen og hans nærmeste familie er av interesse. En kan forresten lure på hvem som eide den andre halvparten av denne Christiania-gården. Kanskje noe dukker opp i andre dokumenter.

gj16144
Sted: oslo

Legg inn av gj16144 » 12. april 2012 kl. 13.51

Min bestefar Inge Arnold Sundbakkens 6 tipp-oldefar var sogneprest til Åmot og Rendalen, Jens (Bundisøn) Bondesen f. Jylland, Danmark. Sammen med sin svigersønn (Inges 5 tipp-oldefar) kapellan Simon Pofvelsen f. I Skåne (den gang dansk) var de som sto bak den store hekseprosessen (heksebrenningen) i Rendalen i 1671?

Aktoratet bygde sin anklage mot hovedtiltalte på Jens Bondesens utsagn. Jens Bondesen (1606-1684) "vaar Slotz-Capellan ved Agershus, men tilforne har været 5 Aar Præst udi Ostindien" (Norsk Tidsskrift for genealogi, personalhistoriem biografi og litteraturhistorie 1920 side 399) Han kom 1646 som sogneprest til Åmot som den gang også omfattet Stor-Elvdal og Rendalen.. Jens Bondesen var sønn av sogneprest Budde til Selde og Aasted i Viborg stift på Jylland. Under navnet Joannes Budæi Viborgensis ble han i 1633 utskrevet med studenteksamen fra Viborg Skole. Bygdebokforfatter Eyvind Lillevold karakteriserer ham som en mann som holdt på sine rettigheter, men hevder at han ikke var steil og stiv. Han huskes også for at han sammen med menigheten i 1674 skjenket kirken en ny altertavle. Den står nå i den gamle kirken på Osneset. ” Hr. Jens døde Anno 1685 om høsten, han var udi sin Liffs tid en saktmodig Mand oc lefvede i god Forstand oc Venskab med Almuen. Hans ganske Alder vaar 79 Aar”.

Hans svigersønn Simen Povelsen ( -1697) skal ha kommet fra Skåne til Rendalen hvor han var residerende kapellan og i 1662 fikk utlagt Negard Nordset som residens. "Simmen" er en av tre skattebønder på "Norset" i 1652-53. På Nordset var Simen Povelsen nabo til en av de hovedtiltalte i hekseprosessen som etter flere års forløp endte med frifinnelse.
Jacob B, Bull har skildret hekseprossessen med dikterisk frihet i sin roman Blåfjell. Jeg vil absolutt anbefale å lese boka, selv om den er skrevet på gammelnorsk, for den handler om din familie.
Her er også nevnt Inge Arnolds 2. 6. tipp-oldefar "Den vanvittige kapellan" – ”Den avsindige kapellan” i Åmot, Lasse Jakobsen Swante, som ble gjenfunnet på en berghylle i Blåfjell. Lasses sønn Jakob (Lassesen) Larsen Swante Høye, (Inges 2. 5.tipp-oldefar) vanligvis bare kalt Jakob Larsen Høye, som var lensmann nevnes også i boka "Blåfjell".
Blåfjell fikk etterhvert et mystikkens slør over seg og det igjen var vel opptakten til barne-tv serien om Jul i Blåfjell.

Dette er så spennende, etterfølger av slik slekt i love it :)

Svar

Gå tilbake til «Rendalen»