Når ble de viet? Jeg fant en ungkarl Peder Engebretsen Diset og pige Marthe Olsdatter ibidem som ble gift 30. mars 1811 i Aamodt. Her er Marit blitt til Marthe, ellers er navn og tidspunkt innenfor.
Lenke
Under Gorostua, hvor Peder er nevnt, står det ikke hvor han kom fra.
Bygdeboka for Åmot nevner en Peder født 1776 under Rødsæteren. Der er Engebret Nilsen 1738-7.11.1813 og Goro Pedersdatter 1741 foreldrene. Jeg har funnet disse to født/døpt i kirkeboka, men jeg har ikke funnet vielsen deres som skal ha vært 16.10.1763.
Her er Engebret som nevnes under Rødsæteren i bygdeboka:
Engebret, sønn av Niels Engebretsen Diset og Marit Olsdatter Diset (uekte barn). Døpt 1. Mars 1739 i Åmot. Lenke
Det er også en Engebret Nilsen på Ulvåvollen - og MERK her står det at han var født av de samme foreldrene som han som nevnes under Rødsæteren:Lenke
Samtidig står det at han er født i 1735, men der finner jeg ikke noen Engebret i kirkeboka for Åmot.
Søskenflokkene er overlappende - så de to Engebretene må ha vært forskjellige: Lenke
Hvem er så foreldrene til han som var på Rødsætra, når han på Ulvåvollen også gjør krav på samme foreldrene?

Takknemlig for hjelp!
mvh Randi