Hals slekten

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
dn20183
Sted: SVELVIK

Hals slekten

Legg inn av dn20183 » 25. august 2006 kl. 18.44

Søker opplysninger om Hals slekten som kom fra Danmark til Norge og Hedemark. Har en god del opplysninger, men alt er av interesse. Ser at det er mange som sitter på opplysninger.

mvh
Trond T. Palmesen

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Re: Hals slekten

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 25. august 2006 kl. 18.53

Hei

Hvor skal vi begynne. Hvem skal vi sende inn opplysninger om?
Jeg vil fåreslå at du kommer med den infoen du har, slik at vi som har noe nytt kan legge det inn her.
Sikkert en del som sitter på helt "generelle" opplysninger som dåp, konf., vielse og død. Men du er vel ute etter litt mer en det ;)

Sitter selv men noe. Kanskje jeg kan komme med noe nytt :?
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

dn20183
Sted: SVELVIK

Legg inn av dn20183 » 25. august 2006 kl. 20.06

Hallo!
De opplysningene jeg har funnet er de samme som finnes på en utrolig bra hjemmeside, som jeg kan anbefale til deg.
Adressen er: slektsforskning.com/Hals.asp

Hadde vært artig å høre fra deg om hva du syntes om siden, eieren har gjort en utrolig god jobb.

mvh
Trond T Palmesen :lol:

dn03613
Sted: OSLO

Legg inn av dn03613 » 25. oktober 2006 kl. 19.42

Den mest aktuelle og oppdaterte diskusjonen omkring Hals-slekta finner du her:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =430#anker

Den kan være ganske krevende, men gir stort utbytte om du er interessert i en til tider temperamentsfull debatt og se hvordan man er kommet dit man er i dag.

Som du vil se, er både Roger Fossum (din Link) og andre eksperter som Stein Ole Kjær med.

Hilsen
Torgeir

Brukeravatar
dn06034
Sted: HAMAR

Legg inn av dn06034 » 1. desember 2006 kl. 20.43

Jeg må bare fastslå at vi foreløpig ikke er kommet noe lenger i å finne ut gjennom hvem Hals-slekten kom til Østerdalen. Den som Roger nevner på sin side - "Meget tyder på at Jens Nielsen Hals, halvonkel til Jens Andersen Hals, er stamfar til Hals slekten i Kvikne og Åmot i Norge." - Er vel antagelig det nærmeste vi er foreløpig. Men for den som er seriøs, så stopper en opp her inntil det er funnet solid belegg for at dette er korrekt.

Personlig er jeg fortsatt litt overrasket over at Finne Grønn skulle ta så ettertrykkelig feil. Jeg skulle mer enn gjerne tatt en kikk i hans notater som jeg har hørt finnes hos en etterkommer. Vi kan ha oversett noe, selv om det Roger og jeg fant i løpet av de måneden vi sjekket alle mulige kirkebøker, domböcker ol. i Skåne viser at Finne Grønn sannsynligvis tok feil.

Stein

Svar

Gå tilbake til «Elverum»