Hans Olsen Årnes f 1742

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Hans Olsen Årnes f 1742

Legg inn av Liv Ofsdal » 29. mai 2005 kl. 18.25

Hei :)

Farsslekta mi kom fra Jømna på Elverum - og jeg har funnet endel ut om dem. Min farfar var født på plassen Pytmoen (for de lokalkjente :) )

Men - i dag fikk jeg noen nye opplysninger! :D

Det jeg nå trenger litt hjelp til er å finne foreldrene til min 3Xtipp Hans Olsen Årnes f 1742 død 1828.
Han var gift med Marte Knudsdatter Ljømoe f 1755 død 1804. De gifta seg (iflg FamilySearch) 9. mai 1777.

De tilsendte opplysningene forteller meg at Hans Olsens fader "mest sannsynlig" :roll: er Ole Hansen Støpen f 1724.

Det er denne "mest sannsynlige" opplysningen jeg trenger hjelp til å få verifisert. Er det noen som drar kjensel på disse navnene?

Ville vært veldig takknemlig for litt hjelp her - har flere ledd bakover fra denne Hans Olsen.
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

dn08793
Sted: STANGE

Re: Hans Olsen Årnes f 1742

Legg inn av dn08793 » 31. mai 2005 kl. 9.31

Hei!

Ser du blandar saman to personar her. Den Hans Olsson som er gift i 1777 med Marte Knutsdotter Jømne (Ljømo) er ikkje den same som Hans Olsson Årnes (o. 1739-1807) som var frå garden Torge (Torud) i Hernes og som den 8. november 1765 vart gift til Årnes med enka Marte Hansdotter. Ho var enke etter den førre brukaren Jens Olsson. Dette går klart fram da det står ved vigselen i 1777 at Hans er ungkar. Skulle det ha vori han skulle det ha stått at han var enkemann.
Den Hans Olsson som du nedstammar frå her er eg ikkje sikker på kven er. Han passar ikkje inn på Årnes eller Nordstøpen (Lille Årnes).

mvh. Frode Myrheim

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Hans Olsen Årnes f 1742

Legg inn av Liv Ofsdal » 31. mai 2005 kl. 9.45

Hei Frode! :)

Takker så mye for oppklaringa!!

Disse opplysningene har jeg fått av en annen - og jeg ble veldig usikker når det står "sannsynligvis far til". :?

Men dette var veldig nyttige opplysninger for meg :) Da ser jeg ihvertfall bort i fra den anerekka bakover som jeg har fått opplysninger om.

Har allikevel tenkt å dukke ned i kirkebøkene - må visst ta for meg Elverums-slekta snart ser jeg. Jeg legger ikke inn så usikre opplysninger i basen min.
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

Svar

Gå tilbake til «Elverum»