Ukjent mann fra Mellum, Jømna?

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
gj16128
Sted: Våler i Solør

Ukjent mann fra Mellum, Jømna?

Legg inn av gj16128 » 12. oktober 2012 kl. 2.10

Dette er nok et skudd i mørket, men jeg gjør et forsøk. Prøver å finne ut hvem denne personen var som fikk barn og muligens giftet seg med Agnethe Martinusdatter.

Agnethe Martinusdatter var søster av min tipp oldemor Pernille Brænden (f. Martinusdatter), begge født i Våler. Agnethe emigrerte til USA, trolig med destinasjon Faribault, Minnesota i 1880.
14. juni 1892 fødte hun ei datter i Eau Claire, Wisconsin, USA som ble døpt Alta Johnson.

I følge brev som min bestemor fikk fra den ene sønnen av Alta Johnson (og Conrad Albert Steen), skulle faren til Alta opprinnelig være fra Mellum på Jømna. Merkelig nok er ikke fornavnet hans nevnt, men Johnson er etternavnet hans i USA. Da er det nok ikke usannsynlig at han het Johnsen eller Johansen før han emigrerte til USA.

Jeg finner 3 gårder med navn Mellum i Elverum, men ingen på Jømna.

Noen her som sitter med informasjon som kan løse denne gåten?

På forhånd takk. Ole Roger

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Ukjent mann fra Mellum, Jømna?

Legg inn av dn23027 » 12. oktober 2012 kl. 4.12

Hva med gården Millum? Her går ihvertfall navnet Johansen igjen, og om Wikipedia stemmer, er Bjølseth i/nær Jømnadistriktet (jeg er ikke lokalkjent, så jeg googlet litt: http://no.wikipedia.org/wiki/J%C3%B8mna . 1865tellingen: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... rk=75#ovre

Mvh
Linda

gj16128

Legg inn av gj16128 » 12. oktober 2012 kl. 12.47

Millum, selvfølgelig. Tydelig at det var totalt jernteppe da jeg holdt på med dette i går :P

Takker for tipset!!

Nå har jeg ihvertfall noen mulige kandidater som jeg kan forske på videre.

:D

gj16128

Legg inn av gj16128 » 6. november 2012 kl. 23.38

Omsider har jeg klart å få brikkene på plass i denne saken.

Det var ikke Agnethe som giftet seg med denne mystiske A Johnson omtalt i brevene. Det viste seg etter mye grubling, søking og uendelig mange liter kaffe, at jeg hadde skrevet ned feil emigrasjonstidspunkt på Agnethe's søster Marthea's reise til Statene. Hun emigrerte allerede i 1883 og ikke i 1893 som jeg hadde i mine statutter. Da viste det seg at Agnethe ikke lenger var eneste av søstrene Martinusdatter som var aktuelle her.

Da tok det ikke lang tid å få den rette koblingen. Det var Marthea som giftet seg i Eau Claire. A Johnson viste seg ikke å hete noe på A, men Johan Magnus Johansen fra gården Millum på Bjølseth. I USA tok han navnet John M Johnson.

Så mye krøll kan en egenprodusert slurvefeil og en feil "fakta" opplysning skape.

Fasiten er:

Marthea Johnson (f. Martinusdatter) f. 3, mai 1856 i Våler, gift med John M Johnson (Johan Magnus Johansen) f. 3, juni 1860 på Millum, Bjølseth i Elverum.

I Eau Claire, Wisconsin får de barna Marie (f. 1884), Alta (f. 1892), Selma (f. 1894), Eva (f. 1896) og Helen (f. 1898)

I tillegg har de fått 3 barn som er døde før 1900.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Elverum»