Matrikkel 1866
Moderator: MOD_Hedmark
-
Matrikkel 1866
I bygdebok for Våler av Alex Bugge utgitt 1936 henvises det ofte til matrikkel av 1866, og det gis mange detaljerte opplysninger. Men jeg finner ikke denne kilden. Det jeg finner på Digitalarkivet er matrikkelprotokoller fra forberedende komiteer 1863 for blant annet Våler. Men her finner jeg kun detaljerte opplysninger om få plasser.
-
- Sted: KONGSVINGER
Re: Matrikkel 1866
Har du forsøkt denne: https://rhd.uit.no/matrikkel/matrikkel.aspx
-
Ja jeg har prøvd matrikkelen fra 1886. Men informasjonen i bygdeboka ser ut til å være av eldre dato når den refererer til matrikkel 1866. For eksempel nevnes i bygdeboka at gården Søndre Hoel har en plass kalt Bråten i matrikkel 1866. Jeg har sjekket pantebok og den ble utskilt og solgt i 1875. Og i matrikkel 1886 står den som egen eiendom 45/2 med bruksnavn Braaten.
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Jeg får ikke helt tak på hva du er ute etter. Eksemplet Bråtån (Braaten), hva er det du stusser over der?86155 skrev: ↑20. desember 2023 kl. 12.50 Ja jeg har prøvd matrikkelen fra 1886. Men informasjonen i bygdeboka ser ut til å være av eldre dato når den refererer til matrikkel 1866. For eksempel nevnes i bygdeboka at gården Søndre Hoel har en plass kalt Bråten i matrikkel 1866. Jeg har sjekket pantebok og den ble utskilt og solgt i 1875. Og i matrikkel 1886 står den som egen eiendom 45/2 med bruksnavn Braaten.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
-
Siden jeg er så heldig at du svarer, vil jeg dele saken i to spørsmål :
1. Hvor kan jeg selv lese Matrikkel 1866 som det ofte henvises til i bygdebok for Våler?
2. Jeg er interessert i Tørris Tørrisen født 1776 på Elset. Er det riktig at han bodde mange år på husmannsplassen Braaten under Hoel først med Kari Syversdatter og deretter med Johane Olsdatter?
1. Hvor kan jeg selv lese Matrikkel 1866 som det ofte henvises til i bygdebok for Våler?
2. Jeg er interessert i Tørris Tørrisen født 1776 på Elset. Er det riktig at han bodde mange år på husmannsplassen Braaten under Hoel først med Kari Syversdatter og deretter med Johane Olsdatter?
- Arild Jarle Kompelien
1. Matrikkelen 1866 har jeg ikke arbeidet med. Ser ut som den også blir kalt Matrikkelrevisjonen 1863. Den er ikke digitalisert, men kan lånes/ses på Riksarkivet.
2. Ja, de bodde mange år på husmannsplassen Bråtån, men ikke den som lå under Hol. Den plassen de bodde på er nabo til Bråtån av Hol, og blir også nevnt som Øvre Bråtån. Var husmannsplass her lenger enn for den med samme navn under Hol. Er matriklulert son Braaten 44/23 under Vålbækken. Var fremdeles husmannsplass i 1910 siden den nevnes å ligge under 44/1.
2. Ja, de bodde mange år på husmannsplassen Bråtån, men ikke den som lå under Hol. Den plassen de bodde på er nabo til Bråtån av Hol, og blir også nevnt som Øvre Bråtån. Var husmannsplass her lenger enn for den med samme navn under Hol. Er matriklulert son Braaten 44/23 under Vålbækken. Var fremdeles husmannsplass i 1910 siden den nevnes å ligge under 44/1.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
-
Jeg vet at du har veldig god oversikt i Våler. Selv synes jeg dette er svært komplisert. Ved de fleste innføringene i kirkebøkene står det kun Braaten.Jeg har tidligere plassert sønnen Ole født 1821 på Braaten 44/23. I Folketelling 1865 finner jeg han og familien på bosted 0044 Braaten, løpenr. 297. Han er nybygger, ikke skyldsatt. I 1875 kalles stedet Braaten øvre bostednr. 42, løpenr. 297a og i 1891 Folketelling 44/1 bostedsnr. 012 Bråten. Dette stemmer perfekt med Braaten under Vålbækken.Men jeg har trodd at dette ikke var stedet han vokste opp på. Det døpes 28.03.1847 et barn utenfor ekteskap som heter Johannes med foreldre Ole Tørrissen, Hoelsbraaten og Sigri Olsdatter «Ormsætengen». Jeg har antatt at dette er sønnen Oles barn og at paret gifter seg i 1851.Jeg har funnet tre andre steder som kan forbinde Tørris Tørrisen med Hol (Hoel). Da sønnen Knud/Knut ble døpt 12.06.1825, angis far å være Tørris Thoresen Braaten sub Hoel. Da Knud/Knut giftet seg 29.04.1849 er far endret til Tørris Tørrissen.Da sønnen Christian ble døpt 30.10.1819 synes jeg at jeg kan lese L.N. Hol rett under navnet hansHustruen til Tørris Tørrisen begraves 06.01.1864. Både i kirkebok og dødsfallregister angis hun som føderådsenke Johanne Olsdatter Hoel.
- Arild Jarle Kompelien
Jeg kan ikke forklare alt, men er overbevist om at de må ha bodd på 44/23. L. N. under Christian ved dåp betyr at han hørte til soldatlegd under Hol. L. N. står for legdnummer. Ofte oppgitt med et nummer men også hovedgarden for den aktuelle legda.
Det andre Bråtån var opptatt, så jeg kan ikke se annet enn de bodde på det seinere 44/23. Jeg ser heller ikke hvlke andre som skulle bo på 44/23 hvis Tørrissøns bodde et annet sted enn der.. Og ifølge Ft. 1865 var Ola Tørrisson blitt selveier på det seinere 44/23, men det han hadde kjøpt var ikke skyldsatt, slik at han i realiteten var husmann.
Det andre Bråtån var opptatt, så jeg kan ikke se annet enn de bodde på det seinere 44/23. Jeg ser heller ikke hvlke andre som skulle bo på 44/23 hvis Tørrissøns bodde et annet sted enn der.. Og ifølge Ft. 1865 var Ola Tørrisson blitt selveier på det seinere 44/23, men det han hadde kjøpt var ikke skyldsatt, slik at han i realiteten var husmann.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
-
Tusen takk igjen 
Det kan også være unøyaktig føring i kirkebøkene noen steder. Vanligvis er jeg mest frustrert over det som ikke er ført.......

Det kan også være unøyaktig føring i kirkebøkene noen steder. Vanligvis er jeg mest frustrert over det som ikke er ført.......
- Arild Jarle Kompelien
Du er inne på det et sted over, at det kan være komplekst å plassere bosteder. I Våler var det ikke helt uvanlig at et bosted kunne nevnes med minst 2 navn, avhengig av hvem som var kilde til navnet. Da er det lett å bli forvirret. Bruket Stenset blir/ble også kalt Katrineberg. I ditt tilfelle var Bråtån en noe eldre plass enn 44/23, slik at det når det kom opp en ny plass ved siden av var det for mange lett å trekke den slutningen at den også kon fra Hol. Var vel ikke vanlig at den jevne borger satt med opplysninger om hvor en husmannsplass kom fra. Det var jo også "stadige" forandringer. Ifølge Vålerboka var området der Bråtån ligger en del av sameieskogen til Austre Eid ofg Sveinby. Utskiftinger og kjøp og salg lager også nye tilhørigheter.
Jeg vet ikke, men kan tenke meg at husene på de to Bråtenplassene lå nærmere hverandre tidligere. Da jernbanen kom i 1910 kan det tenkes at det på 44/23 ble aktuelt å flytte husene lenger vekk fra jernbanelinja. Huset på Bråtån 45/2 ligger klin inntil jernbanelinja, og der bråker det forferdelig når togene passerer. Opplevde det der en gang på slutten av 60-tallet.
Jeg vet ikke, men kan tenke meg at husene på de to Bråtenplassene lå nærmere hverandre tidligere. Da jernbanen kom i 1910 kan det tenkes at det på 44/23 ble aktuelt å flytte husene lenger vekk fra jernbanelinja. Huset på Bråtån 45/2 ligger klin inntil jernbanelinja, og der bråker det forferdelig når togene passerer. Opplevde det der en gang på slutten av 60-tallet.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
-
Jeg har i flere omganger sett på Tørris Tørrisen og prøvd å finne hvor han bodde. Jeg har alltid vært i tvil og kildene har vært mangelfulle. Så det er med stor tilfredsstillelse jeg nå kan slå meg til ro med at saken er løst.