Jeg finner ikke disse to i FT1801 selv om alle tegn tyder på at de bor i Åsnes/Hof. Har også søkt i omkringliggende områder. Gunnhild og Lars ble gift i 3.januar 1793: (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9160&idx_id=9160&uid=ny&idx_side=-24).
Ifølge FS parent search fikk de i hvert fall 3 barn: Ole 1793 (døpt 27 jan.!), Kirsti 1798, Mari 1804, alle i Hof. Jeg har usikkert/mangler fødselsår på Gunnhild (Gunil, Gunnild) – FS angir ”about 1765”. Hof Mini 3 (1750-89) har i hvert fall fire Gunnhild Olsdtr døpt der omkring: 1764 (s309), 1765 (s317), 1767 (s357), 1768(s383), samt en i 1755.
Siden jeg ikke ser hvem av disse som er fra Glorvigen kommer jeg ikke videre bakover. Glad for hjelp med elimineringsprosessen. Om noen i også i farten, finner dødsår for disse hadde det vært veldig velkomment.
Mvh
Knut Olav
Gunnhild Olsdtr Glorvigen,Lars Hansen Lille Kagnes i FT1801?
Moderator: MOD_Hedmark
-
- Sted: KONGSVINGER
Re: Gunnhild Olsdtr Glorvigen,Lars Hansen Lille Kagnes i FT1
Dette er hentet ut fra avskrift av Hof Kirkebok, vet ikke om det kan være til hjelp....
Ole døpt 27 jan 1893, foreldrene bor Lille Kagnes.
Hans døpt 23 aug 1895, bosted Kagnes
Kierstie døpt 1 jan 1798, bosted Lille Kagnes
Mari døpt 11 nov 1804, bosted Moen
Ole døpt 27 jan 1893, foreldrene bor Lille Kagnes.
Hans døpt 23 aug 1895, bosted Kagnes
Kierstie døpt 1 jan 1798, bosted Lille Kagnes
Mari døpt 11 nov 1804, bosted Moen
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Jeg finner heller ikke disse i Ft. 1801.
Lars Hansen død 12.12.1828 Lille Kagnes - 67 år gammel.
Gjertrud Olsdatter død 10.10.1831 Lille Kagnes - 65 år gammel.
Lars hadde et barn utenfor ekteskap med Pernille Olsdatter Sjølihaugen. Barnet var Marte eller Maren Larsdatter døpt 01.05.1791. P. g. a. skadet kirkebok vanskelig å lese barnets navn, men de tre første bokstaven synes å være M-a-r ....
At Gunnhild er på Glorvika ved vielse trenger ikke bety fødsel på Glorvika. Videre er det også slik at jeg heller ikke kan se at det er noen kandidat født der.
Selv om vi får Gunnhilds alder ved død er det vanskelig å si sikkert hvilken Gunnhild Olsdatter dette er. Det er flere kandidater. Det får være en hypotese, men det kan synes som det dreier seg om Gunnhild Olsdatter døpt 05.04.1768 av foreldrene Ole Eriksen og Kirsti Jonsdatter Ranum i Våler. Bygger da på to indisier. 1. Gunnhild får ei datter Kirsti, oppattkalt etter mormora? 2. Når en ser på faddere, er ofte fadderne som skiller seg ut interessante. Av de fadderne jeg har sett på er det to som skiller seg ut ved at de kommer fra nabosognet Våler. De er faddere ved dåpen til Hans og heter Johannes og Erik Jonsen Ranum. Hvis Gunnhild er den jeg tror er ihvertfall Erik hennes onkel.
Lars Hansen død 12.12.1828 Lille Kagnes - 67 år gammel.
Gjertrud Olsdatter død 10.10.1831 Lille Kagnes - 65 år gammel.
Lars hadde et barn utenfor ekteskap med Pernille Olsdatter Sjølihaugen. Barnet var Marte eller Maren Larsdatter døpt 01.05.1791. P. g. a. skadet kirkebok vanskelig å lese barnets navn, men de tre første bokstaven synes å være M-a-r ....
At Gunnhild er på Glorvika ved vielse trenger ikke bety fødsel på Glorvika. Videre er det også slik at jeg heller ikke kan se at det er noen kandidat født der.
Selv om vi får Gunnhilds alder ved død er det vanskelig å si sikkert hvilken Gunnhild Olsdatter dette er. Det er flere kandidater. Det får være en hypotese, men det kan synes som det dreier seg om Gunnhild Olsdatter døpt 05.04.1768 av foreldrene Ole Eriksen og Kirsti Jonsdatter Ranum i Våler. Bygger da på to indisier. 1. Gunnhild får ei datter Kirsti, oppattkalt etter mormora? 2. Når en ser på faddere, er ofte fadderne som skiller seg ut interessante. Av de fadderne jeg har sett på er det to som skiller seg ut ved at de kommer fra nabosognet Våler. De er faddere ved dåpen til Hans og heter Johannes og Erik Jonsen Ranum. Hvis Gunnhild er den jeg tror er ihvertfall Erik hennes onkel.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
Det var mye nyttig info i begge svarinnlegg, tusen takk for det. Og Arild’s grundige innlegg viser nok en gang at det som regel ligger mer bak enn hva man skulle tro. Geir – antar du mener 17.. og ikke 18.. for Ole, Hans og Mari
Det synes nå mer enn godtgjort at familien bodde i Åsnes på Lille Kag(er)nes, men de har av en eller annen grunn unnsluppet tellingen. Fint resonnement om Gunnhilds mulige opphav. Nå heter mor til Gunnhild-f1764 også Kirsti, men fadder-indisiet er jo med å peke ut Gunnhild-f1768 som mer sannsynlig. Men når hun dør 65 år gammel antyder det født 1766…vel, alder skal vel tas omtrentlig?
Jeg skjønner ikke helt hvorfor hun heter Gjertrud ved dødsfallet? Slik jeg leser oppføringen (nr 139) står det nemlig ”gmdk Guneld Olsd”. Enig?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9162&idx_id=9162&uid=ny&idx_side=-366
FT 1801 er det to Gjertrud Olsdtr som i alder passer med avdøde på Lille Kagnes i 1831, men ingen av dem er gift med Lars.
Lars Hansen er født i 1763 (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9159&idx_id=9159&uid=ny&idx_side=-136) - at han er 67 år ved død kan passe sånn omtrent.
Igjen takk fra Knut Olav

Det synes nå mer enn godtgjort at familien bodde i Åsnes på Lille Kag(er)nes, men de har av en eller annen grunn unnsluppet tellingen. Fint resonnement om Gunnhilds mulige opphav. Nå heter mor til Gunnhild-f1764 også Kirsti, men fadder-indisiet er jo med å peke ut Gunnhild-f1768 som mer sannsynlig. Men når hun dør 65 år gammel antyder det født 1766…vel, alder skal vel tas omtrentlig?
Jeg skjønner ikke helt hvorfor hun heter Gjertrud ved dødsfallet? Slik jeg leser oppføringen (nr 139) står det nemlig ”gmdk Guneld Olsd”. Enig?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9162&idx_id=9162&uid=ny&idx_side=-366
FT 1801 er det to Gjertrud Olsdtr som i alder passer med avdøde på Lille Kagnes i 1831, men ingen av dem er gift med Lars.
Lars Hansen er født i 1763 (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9159&idx_id=9159&uid=ny&idx_side=-136) - at han er 67 år ved død kan passe sånn omtrent.
Igjen takk fra Knut Olav
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Som oftest er det slik at alder ved død oppgis til å være noe høyere enn den reelle, så det ser jeg ikke på som noe problem her. Du trenger ikke gå lenger enn til Lars for å se det. Men jeg vil presisere at det er en hypotese at hun fra Ranum kan være den rette. Det jeg legger fram er bare indisier. Da er det om å gjøre å finne hva som taler for og imot.
Hvis du tenker på Gunnhild Olsdatter født 1764 med mor Kjersti, kan du glemme henne, hun ble gift 1787 med Knut Olsen og kom til Rognerud i Våler.
Hvis du tenker på Gunnhild Olsdatter født 1764 med mor Kjersti, kan du glemme henne, hun ble gift 1787 med Knut Olsen og kom til Rognerud i Våler.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien