Marthe Larsdatter, Sandsundet, 1827-1908

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Per Hilding Syversen
Sted: GRESSVIK

Marthe Larsdatter, Sandsundet, 1827-1908

Legg inn av Per Hilding Syversen » 5. juni 2024 kl. 10.30

Jeg søker litt hjelp med korrekt slektsnavn på min kones tippoldemor Marthe Larsdatter Arnesen, død i Sandsundet, Vermundsjøen. Hun er født i Säterberget / Djekneliden / Dalby i Värmland og gift ca. 1860 med Halvor Arnesen Sandsundet på Åsnes Finnskog. Deres datter Lina Halvorsdatter Sandsundet fikk sønnen Olivius, født 1889.
Da jeg først fant henne med slektsnavn, var det Kanainen, men fant etter hvert at de fleste registreringene er på Lehmoinen. I svenske Disbyt er foreldrene Lars Larsson Lehmoinen (1778-1839) og Annika Andersdotter Raatikainen (1783-1864), begge Dalby/Södra Finnskoga. Jeg har også funnet henne på Honkainen-slektsnavnet.
Jeg er takknemlig for innspill om slektsnavnet.

Per Hilding Syversen, Fredrikstad
e-post: [email protected]
mob 91843308

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Marthe Larsdatter, Sandsundet, 1827-1908

Legg inn av Astrid Mollan » 5. juni 2024 kl. 14.08

Hun het vel aldri Arnesen? Det var hennes manns patronym.  Det var ikke vanlig i Sverige heller å ta mannens etternavn før ca 1900, i allefall ikke patronym.
«Etternavnene» du nevner er sannsynligvis stedsnavn/adresser. Hun har et sikkert navn Marthe Larsdatter. De andre navnene er sannsynligvis stedsnavn som endret seg gjennom liver. De ble også skrevet ulik før Sverige fikk sin navnelov. Først i 1923 fikk vi en navnelov. Før det kunne man kalle seg det en ville. I mange trær på nettet gis kvinnen mannens patronym som etternavn. Dette er oftest feil. Kvinnen din kan ha brukt alle stedsnavn som «etternavn», Er det samme kvinne? Mange underlige trær med henne. Jeg bruker bare fornavn, patronym og fødestedsnavn i trærne hennes. Jeg blander aldri inn navn på evt ektefelle. Det er hennes slekt jeg beskriver. Hun er i familie med mannen, ikke slekt. Hans navn kommer frem gjennom barna. 

Jeg finner henne ikke som datter her. Noen har lagt henne til gjennom DNA treff. Har du funnet dåpen? Hun er gift med en Amundsen, ikke Arnesen.

Name Lars Larsson Kanainen
Gender M (Male)
Birth Date 12 févr. 1778 (12 Feb 1778)
Death Date 5 nov. 1839 (5 Nov 1839)
Spouse Annika Andersdotter Raatikainen
Child Berte Larsdatter Kanainen; Annika Larsdotter Kanainen; Kajsa Larsdotter Kanainen; Anders Larsson Kanainen; Carl Larsson Kanainen; Olof Larsson Kanainen

Astrid M

Per Hilding Syversen

Legg inn av Per Hilding Syversen » 6. juni 2024 kl. 10.23

Hei og takk for svar!

Det er selvfølgelig korrekt at Marthe Larsdatter har sitt selvstendige navn og at Arnesen er patronym for mannen hennes. Jeg brukte Arnesen-navnet fordi hun i flere slektstre skrives inn som Arnesen Sandsundet (men født som Marthe Larsdatter Lehmoinen, ev Kanainen eller Honkainen). 
Det var slektsnavnet hennes jeg var noe usikker på, særlig dette at samme kvinne har fått ulike finske slektsnavn. Jeg trodde vel at det var vanlig blant skogfinske slektsnavn at en beholdt fars slektsnavn i flere ledd bakover (?). Skal undersøke dette nærmere. 

Uansett er hun født ca. 1827 i Djekneliden / Dalby, Södra Finnskoga, tvers over grensa på svensk side, ikke langt fra Sandsundet, Vermundsjøen. Det var mye kontakt og giftermål på tvers.
Det gjenstår å finne dåpsdokumenter for henne til nå, men jeg skal undersøke videre gjennom Föreningen DIS og svenske føringer.
I svenske DISBYT fant jeg henne som Märta Larsdotter Lehmoinen, f. 1827 i Dalby, Värmland, som datter av nevnte Lars Larsson Lehmoinen og Annika Andersdotter Raatikainen. Hun er registrert med bosted Kindsjön, Södra Finnskoga mellom 1845 og 1850, og hun har hatt en (eller to) ektemenn i Dalby.

Men i folketellingen 1875 er bostedet Sandsundet, Åsnes Finnskog. Marthe / Märtas ektefelle i Sandsundet er Halvor Arnesen, ikke Amundsen, selv om han i noen få tilfeller er feilinnskrevet som Amundsen. De fleste dokumenter (folketellinger mm) bruker Arnesen, og han bodde i Sandsundet, gift med Marthe, og drev gård der etter sin far Arne Halvorsen Sandsundet.

Med vennlig hilsen
Per Hilding Syversen

Morten Søgård
Sted: NAMNÅ

Legg inn av Morten Søgård » 10. juni 2024 kl. 8.53

Hei,Hun er søster til min tipptippoldemor Brita Larsdotter f. 1809 i Säterberget.  Grunnen til forvirringen med skogfinske slektsnavn her er gamle meninger og feil i forskning før. Riktig slaketsnavn på Märthas far og farfar er Lehmoinen. En full forklaring gis i artikkelen " Honkainen, Kanainen og Lehmoinen, hvem er hvem i Järpliden? "- av Jan Myhrvold

mvh Morten Søgård

Per Hilding Syversen

Legg inn av Per Hilding Syversen » 13. juni 2024 kl. 0.38

Hei og beklager treg respons!
Men takk for oppklarende innlegg om slektsnavnet, som også stemmer med de opplysningene jeg har fra Disbyt. Der ser jeg også at Marthes / Märtas foreldre er Lars Larsson Lehmoinen og og Annika Andersdotter Raatikainen (stemmer hennes slektsnavn? Jeg har hennes far som Anders Pålsson Raatikainen og mor Karin Olofsdotter Tenhuinen).

På Disbyt ser jeg også at Märta har en ca. 18 år eldre søster Britta Larsdotter Lehmoinen, født 1809.Så vidt jeg har forstått, giftet hun seg med Ole Johansen ("Årans-Ola") Karhinen Purustorpet i Grue, etter å ha utvandret fra Kindsjön, Dalby, i 1835, og død 1892, oppført som Berte (?).

Hennes søster Märta giftet seg altså også på norsk side, antagelig etter 1854, med Halvor Arnesen Sandsundet ved Vermundsjøen. Jeg kjenner ikke til om Halvor også er av skogfinsk slekt. Det ser ut til at Märta hadde med seg en datter Karin Henriksdotter (f. 1847, Södra Finnskoga) fra ekteskap med Henrik Eriksson (?).

Märtas datter Lina, f. 1867, fikk sønnen Olivius, min kones morfar.

Jeg skulle gjerne lest artikkelen du referer til - hvor kan jeg få tak i den? Har den f. eks. stått i et nummer av Finnkultur?

Med vennlig hilsen
Per Hilding Syversen

Svar

Gå tilbake til «Åsnes»