Beboere i Køyer eller jordkojer i Grue på 1800 tallet

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
gj05997
Sted: EIDSVOLL

Beboere i Køyer eller jordkojer i Grue på 1800 tallet

Legg inn av gj05997 » 25. desember 2007 kl. 14.06

Jeg forsker slekta etter Eli Mathisdatter , f. 13 feb 1829 i Grue Finnskog. Hun var av finneslekt (Mulikka) og hadde 4 barn utenfor ekteskap. Hun står oppført som husmann uten jord på Sagerudskøyen i 1865. Der bodde hun fortsatt i 1900. Noen har sagt at disse "køyene" var jordhytter. Etter en tur på Glomdalsmuseet og sett noen jordhytter der kan jeg ikke forstå at hun kunne bo slik i 30 år. Noen som vet noe om denne boformen og finnes det rester etter Sagerudskøyen?

MVH
Bodil Iversen

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Re: Beboere i Køyer eller jordkojer i Grue på 1800 tallet

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 25. desember 2007 kl. 15.44

Sagerudskoja vet jeg ingenting om, men det var nok noen som bodde i kojer tidligere. I dag er det nok vanskelig å finne noen spor etter disse. Man kan være heldig hvis man er oppmerksom. I Våler finnes Jordkojvika ved en sjø. Der kan man i en skråning tydelig se to nedsenkninger i terrenget der jordkojene har vært. Mer er det ikke å finne.

Jeg vet det er skrevet en artikkel om jordkojene i Årbok for Glåmdalen, men hvilken årgang det var vet jeg ikke.

Sender et par notater om jordkojer:

ELVERUM BYGDEBOK B.4. HERADSBYGDA S.82:

Maleren Gerhard Munthe 1849 - 1929, ble født og vokste opp i Heradsbygda, Elverum. I sine erindringer skriver han: ” Før i Tiden boede mange fattigfolk i disse Sandmæler ( sandbakker ned mot Glomma ), men jeg mindes bare et sligt Hus, og der laa en Mængde Børn og grov i Sanden og de store slæbte paa de smaa. Moren var ude i Arbeide et eller andet steds, men Manden stod alltid oppe paa Skrænten og glante....... Jeg var naturligvis aldrig inde i denne Jordgamme, men den havde som alle de smaa Stuer nede ved Veien, en liden Kjælder til Gjeterne for at holde Stuen Gulvevarm ”

ÅSMUND OLAVSON VINJE: Fra FERDAMINNE SUMAREN 1860:

Etter å ha kjørt tog til fra Oslo til Eidsvoll, tar Vinje fatt på turen videre mot Odalen og Solør. ” Etter denne tvo mil breie skog er ein geiteveg på forfedra vis med jordhytter ikringom austigjennom ville skogen so der kom rjukande røyken opp gjenom eit rundt hol i bratte bakken. Halvnakne ungar og fillute og svarte foreldre kom ut or desse jordholane, liksom folk seier det er ikring Rom ”
Seinere sier han noe som må tolkes som at disse kommer under gruppen husmenn uten jord.
hilsen
Arild Kompelien

Finn Sollien
Sted: SANDEFJORD

Legg inn av Finn Sollien » 27. desember 2007 kl. 16.25

Jordkøye eller et hull i bakken med overbygg ble betegnet ei køye. Mitt bardomssted i Vinger heter Køya. Her er det forstsatt godt synlige rester av ei slik overbygd jordkøye. Her bodde det folk så sent som i 1870 åra. Ei jordkøye i bakken ved søndre ende av Sigernessjøen i Vinger var inntakt så sent som i begynnelsen av 1960 åra. Veiveset ødela denne når de anla en rasteplass på stedet, her ble det født barn i 1870 åra. Mvh. Finn Sollien.

Brukeravatar
Nils Tolleshaug
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Nils Tolleshaug » 28. februar 2008 kl. 17.26

Jeg leser i Hofs boken side 437 om plassen TOLLEFSKØYEN Bnr 17. Lenger ned på siden sies det om familien til TOLLEF TOLLEFSEN: " De flyttet en del og kan ha gravd seg inn i bakken her omkring 1840". Med referanse til innleggene ovenfor, kan en vel tenke seg til hvilke boforhold dette var!!! Mvh Nils Tolleshaug
Sist redigert av Nils Tolleshaug den 28. februar 2008 kl. 17.34, redigert 1 gang totalt.

Svar

Gå tilbake til «Grue»