Sarvinen

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
dn24792
Sted: NESBRU

Sarvinen

Legg inn av dn24792 » 5. juli 2011 kl. 18.34

Olaf Lindtorp skriver i "Fra Finnskogene i Solør og Vermland" om bjørnejegeren Pekka Sarvinen (omtales i boka også som Per Halvortjernsberget), som skal ha vært den siste av slekten Sarvinen på Sarvimäki (Halvortjernsberget). I Grueboka blir han identifisert som Peter Pettersen (1802-91), sønn av Peter Eriksen Fernow og Maria Larsdatter, som var fra Karlstorpet og var av Multiainenslekt. Linken mellom Pekka Sarvinen og Peter Pettersen har jeg ikke klart å verifisere, og jeg ser heller ikke hvor familienavnet skal ha kommet fra hvis dette var tilfelle, hvis far var en Fernow (dog uekte) og mor en Multiainen. Har noen tips om hvordan jeg kan gå videre for å bekrefte eller avkrefte dette, eller har noen andre teorier om hvem denne Pekka Sarvinen kan være? Kjenner noen til andre som har brukt Sarvinennavnet på Finnskogen?

gj08391
Sted: GRINDER

Re: Sarvinen

Legg inn av gj08391 » 8. juli 2011 kl. 9.12

Hans Marius Trøseid skriver slik i Grueboka*Finnskogen side 267 og 268

PEDER PETERSEN 1802-91 bodde i Halvortjernsberget all sin dag.Han er kalt innerst,siden husmann og til slutt føderådsmann.Det har vært antatt at han var identisk med jegeren Pekka Sarvinen som hadde stort ry på skogen.På bakgrunn av Gottlunds opplysninger er det nokså opplagt at Sarvinen ikke var et virkelig slektsnavn,men var utledet av bostedsnavnet.

På side 264 står det under Halvortjernsberget

Det finske navnet er Sarvimäki som trolig betyr Hornberget."En Sarvinen ryddet Sarvimäki,det nåværende Halvortjernsberget",skrev Olaf Lindtorpet (Fra Finnskogen I,s.18 ).
Påstanden er ikke riktig.Den kjente jegeren Pekka Sarvinen (som må være Peder Petersen 1802-91)var ikke av slekten som ryddet Halvortjernsberget.Julius Mägiste mener at Pekka har fått navnet etter gardsnavnet,slik at Sarvimäki ikke kommer av Sarvinen,men omvendt.

dn24792
Sted: NESBRU

Re: Sarvinen

Legg inn av dn24792 » 8. juli 2011 kl. 12.36

Takk for det, jeg leste nok Lindtorp litt for bokstavelig før jeg fikk sjekket Grueboka; forklaringen der virker jo langt mer troverdig.

Svar

Gå tilbake til «Grue»