Vedr. Amund Hansen Gjermshus

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Erik Hansen
Sted: RÅDE

Vedr. Amund Hansen Gjermshus

Legg inn av Erik Hansen » 6. februar 2017 kl. 11.03

Har noen løsning på dette. Jeg har Amund fra Eidskog Bilde I bygdeboka er Mari Embretsdatter gift med Amund og de har tre barn, Mari, Ingeborg og Kari
Jeg finner igjen Amund gift i 1760 med Maren Ingebretsdatter Bilde (se ved 9 nov.)
Maren står også som mor til barna fra Bygdeboka. Her Ingeborg, [img] http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 160639.jpg (se venstre side oppe)
[/img] Ingeborg er gift med Torsten Mortensen (Martinsen i bygdeboka) og jeg finner de igjen i folketellingen for Vinger 1801 s. 53 under Skullerud. Her står Mari Embretsdatter som konens mor 76 år. Konen er Ingeborg Amundsdatter. Alt jeg har funnet av datoer for hendelsene stemmer bortsett fra navnene på konene Mari og Maren. Hvem tar feil, bygdeboka, kirkeboka eller undertegnede.
Mvh Erik

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Vedr. Amund Hansen Gjermshus

Legg inn av Else Berit Rustad » 6. februar 2017 kl. 12.18

Mari/Maren er varianter av samme navn. Det samme er tilfelle for Engebret/Ingebret/Embret o. fl.

Det er jo sannnsynlig at det dreier seg om samme person i disse tilfellene?

Mvh
Else B.

Erik Hansen
Sted: RÅDE

Re: Vedr. Amund Hansen Gjermshus

Legg inn av Erik Hansen » 6. februar 2017 kl. 14.28

Takk for ditt svar. Det er dette jeg håpet var årsaken men i denne bransjen vet man jo aldri og tro er ikke et tema for det er for lett å komme galt av sted. Jeg har vært ute for at både bygdebøkene og prestene har feil og da er det godt å ha flere å støtte seg på. Takk igjen for ditt svar.
Mvh Erik

Svar

Gå tilbake til «Eidskog»