Hans Isaksen Klanderud (1819-1873) - og dikteren Jonas Lie

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Hans Andreas Isdahl
Sted: RÆLINGEN
Kontakt:

Hans Isaksen Klanderud (1819-1873) - og dikteren Jonas Lie

Legg inn av Hans Andreas Isdahl » 27. januar 2023 kl. 9.33

Jonas Lie blei slått konkurs etter et krakk i trelast ved Kongsvinger i 1868: Det var grunnen til at juristen blei dikter, han ville slette gjelda som visstnok var på en million kroner.

Vi har hørt rykter i familien om at et krakk også ramma Hans Isaksen Klanderud, men vi finner ikke ut hvordan vi skal dokumentere det, eller finne ut hvorfor det gikk galt med Hans og gården hans.

I Eidskog bygdebok bind I side 209 og side 233 finner vi historia om Hans:
Faren Isak hadde arva og kjøpt opp deler av Klanderud slik at han kunne overlate gården til sønnen Hans. "Hans Isaksen overtok alt etter faren i 1855, men greide ikke å beholde noe av det og flyttet til den vesle plassen Toterud. I 1863 solgte han først unna 1/3 til broren Ole, dette er i dag bnr. 7. Samtidig solgte han en del til Ole Larsen Almenningen som også hadde fått kjøpt en del av lnr. 6b. Dette ble til bnr. 10, "Oppstun". I 1868 solgte han så det han hadde igjen, det som i dag er bnr. 6, til Kristian Syversen Svarthaugen." 
Hans flytta så med kone og 4 mindreårige barn til Toterud. (Ett barn døde allerede i 1864, på Klanderud.)

Jeg er interessert i å finne ut hvorfor det gikk så galt med denne familien. Var det skogspekulasjoner? Kausjonerte han for andre som ikke klarte seg? Eller var det gjeld på gården som de ikke klarte å betjene. Jeg veit ikke hvor jeg skal finne ut noe om konkurser og kausjonsforretninger, og ville være takknemlig for hjelp i å finne slike.

Hilsen Hans Isdahl

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hans Isaksen Klanderud (1819-1873) - og dikteren Jonas Lie

Legg inn av Astrid Mollan » 27. januar 2023 kl. 10.15

Astrid M

Svar

Gå tilbake til «Eidskog»