Eidskog - Mellem
Moderator: MOD_Hedmark
Eidskog - Mellem
Inger Pedersdatter f:1862 og Josefine Pedersdatter f: 1865
Eidskog - Mellem
Eidskog - Mellem
Re: Eidskog - Mellem
Hei Tor Olav.
Legger inn FT1865: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2337#ovre
Enklere for dem som skal hjelpe deg
Du bør kanskje også fortelle hva du ønsker hjelp til
Det er jo ganske sparsomt med opplysninger.
Legger inn FT1865: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2337#ovre
Enklere for dem som skal hjelpe deg

Du bør kanskje også fortelle hva du ønsker hjelp til

Det er jo ganske sparsomt med opplysninger.
Lillian Kristiansen
-
- Sted: SANDEFJORD
Hei Tor Olav. Hvilke Mellem i Eidskog ? Ingen Josefine døpt i tiden 1860-1876 i Eidskog, ingen korfirmert med navnet Josefine frem til 1879. Inger Pedersd. har vi. Mvh. Finn S.
Hei Finn.
Ser du ikke det på Matrikkelnr. på den FT1865 jeg har lagt lenke til
i forrige innlegg.
Ser du ikke det på Matrikkelnr. på den FT1865 jeg har lagt lenke til

i forrige innlegg.
Lillian Kristiansen
Hei Lillian , takk for snarlig svar.
Ja ,det er sparsomt med opplysninger. Det jeg søker er etterkommere av de to nevnte søstrene, som var søstre til min morfar Nils Pedersen fra Eidskog , Mellem 1 . Disse var faddere til min mormor. Dåpen foregikk på fødselstiftelsen i Kristiania
29.2.1880. Det tragiske var at moren døde der i barsel , tror jeg. Hele historien leter jeg etter, hvem tok seg av det lille barnet ? Først seinere , først i 1907 gifter hun seg.
Er det mulig å få innsyn i " Fødselstiftelsen" journaler ?
Kanskje noen fra farens familie har kjennskap til dette , desverre har ingen på morssiden det.
Hilsen Tor Olav
Ja ,det er sparsomt med opplysninger. Det jeg søker er etterkommere av de to nevnte søstrene, som var søstre til min morfar Nils Pedersen fra Eidskog , Mellem 1 . Disse var faddere til min mormor. Dåpen foregikk på fødselstiftelsen i Kristiania
29.2.1880. Det tragiske var at moren døde der i barsel , tror jeg. Hele historien leter jeg etter, hvem tok seg av det lille barnet ? Først seinere , først i 1907 gifter hun seg.
Er det mulig å få innsyn i " Fødselstiftelsen" journaler ?
Kanskje noen fra farens familie har kjennskap til dette , desverre har ingen på morssiden det.
Hilsen Tor Olav
Opplysning :
En liten feil snek seg selvsagt inn i øverste linje : morfar skal være - oldefar på morssiden.
Tor Olav.
En liten feil snek seg selvsagt inn i øverste linje : morfar skal være - oldefar på morssiden.
Tor Olav.
Hei.
Har sendt en forespørsel til Leder Dis-Oslo/Akershus om innsyn i Protokoller, regner med at hun svarer direkte her!!
Inntil svar, les her: http://www.arkivverket.no/arkivverket/k ... hospitalet
Har sendt en forespørsel til Leder Dis-Oslo/Akershus om innsyn i Protokoller, regner med at hun svarer direkte her!!
Inntil svar, les her: http://www.arkivverket.no/arkivverket/k ... hospitalet
Lillian Kristiansen
Hei Tor Olav.
Ang. innsyn i journalene så visste ikke Laila det, men ber deg ta kontakt med Byarkivet eller Riksarkivet. Mulig de har et svar på det!!
Tror det er lønnsomt å bruke tlf. i begge tilfeller - får raskere svar da!!
Ang. innsyn i journalene så visste ikke Laila det, men ber deg ta kontakt med Byarkivet eller Riksarkivet. Mulig de har et svar på det!!
Tror det er lønnsomt å bruke tlf. i begge tilfeller - får raskere svar da!!

Lillian Kristiansen
Hei Finn - takk for raskt svar - som du ser handler dette mye om Kristiania , men jeg håper fortsatt på å finne noen fra Nils Pedersen slekt som kjenner til historien.
Hilsen Tor Olav Andersen.
Hei Lillian - takk for utrolig raskt svar . Det enkleste hadde vært for meg å ta turen til Moelv , 25 min. og fått fylt inn alle de tomme plassene på skjemaene mine.
Hilsen Tor Olav.
Hilsen Tor Olav.

Hei Tor Olav.
Det kunne du nok, men jeg er ikke hjemme - sitter på hytta i Sørum Akershus
Har ikke noe fra Eidskog jeg da
Skal se litt mere i Vingerbøkene senere i kveld
Om jeg ikke har smeltet 
Det kunne du nok, men jeg er ikke hjemme - sitter på hytta i Sørum Akershus

Har ikke noe fra Eidskog jeg da

Skal se litt mere i Vingerbøkene senere i kveld

Lillian Kristiansen
Denne familien bodde på Bekken/Mellem på Fjeldskogen. Bekken lå i nærheten av Børli. Plassen ble ifølge bygdeboka brukt som slotteland for Børli etter at plassen ble nedlagt. Peder Larsen Steineia er den eneste kjente bruker av Bekken ifølge bygdeboka.
Inger Pedersdatter er født i Bekken 22.06 1860, og døpt i Eidskog kirke 11.11 1860. Kirkeboken er skadet der følelsesdatoen er ført, så datoen stammer fra konfirmasjonen, som var 30.09 1877, står det i kirkebokregisteret.
Noen søster Josefine Pedersdatter, er ikke døpt i Eidskog, men jeg har en Josefine Maria Pedersdatter, gift med Bernt Bergersen Slettbakken, i basen min. De fikk sønnen Bernhard i 1890 i Sør-Odal. Jeg har ingen flere opplysninger om Bernhards foreldre.
Josefine er ikke noe vanlig navn i Eidskog.
Inger Pedersdatter er født i Bekken 22.06 1860, og døpt i Eidskog kirke 11.11 1860. Kirkeboken er skadet der følelsesdatoen er ført, så datoen stammer fra konfirmasjonen, som var 30.09 1877, står det i kirkebokregisteret.
Noen søster Josefine Pedersdatter, er ikke døpt i Eidskog, men jeg har en Josefine Maria Pedersdatter, gift med Bernt Bergersen Slettbakken, i basen min. De fikk sønnen Bernhard i 1890 i Sør-Odal. Jeg har ingen flere opplysninger om Bernhards foreldre.
Josefine er ikke noe vanlig navn i Eidskog.
Hei Gunnar - takk for svaret. Utrolig hva folk vet om min slekt , kunnskap som ikke har blitt fortalt videre. Ang. Josefine Pedersen var hun yngstebarnet til Peder Larsen på Mellem,
se folketellingen for Eidskog 1865 . Der er yngstebarnet ikke navngitt , men dukker opp som fadder sammen med sin søster ved dåpen av min mormor i 29.2.1880. ved fødselstiftelsen Rigshospitalet. Nils Pedersen hadde tre brødre - Lars - Peder og Christian
som var eldre enn søstrene. Nils Pedersen døde før 1894 og jeg tror mor til barnet av 1880, Marianne Olsdatter døde etter fødselen?
Hilsen Tor Olav
se folketellingen for Eidskog 1865 . Der er yngstebarnet ikke navngitt , men dukker opp som fadder sammen med sin søster ved dåpen av min mormor i 29.2.1880. ved fødselstiftelsen Rigshospitalet. Nils Pedersen hadde tre brødre - Lars - Peder og Christian
som var eldre enn søstrene. Nils Pedersen døde før 1894 og jeg tror mor til barnet av 1880, Marianne Olsdatter døde etter fødselen?
Hilsen Tor Olav

Takk Lillian , slapp av på hytta , jeg har god tid.
Hilsen Tor Olav
Hilsen Tor Olav

-
Hei Tor Olav. Noen Josefine med foreldre Peder Larsen og Kari Nilsd. Bekken/Mellem i Eidskog finne ikke. Peder og Kari hadde disse barna ifølge kirkeboka for Vinger og Eidskog: Andreas 17/2 1846, Maren 26/12 1847, Nils 27/5 1850, Lars 13/3 1854, Peder 7/3 1856, Kristian 20/11 1859, Inger 22/6 1860, dødfødt pikebarn 15/2 1863, Karen 10/8 1865, Dortea 2/8 1867 og Dorothea 7/9 1871. I alt 11. Barn. Deres mor Kari Nilsd. døde 26/3 1873 i Bekken, alder 50 år. Kristian døde 16/5 1875, druknet i Steineia sjøen. Peder giftet seg om 23/9 1877 med enka Marte Andersd. i Åskiftet, f. Utgården i Vinger 1/3 1823. Sto på reisefot når din forespørsel kom, kunne derfor ikke gi deg et fullgodt svar der og da, så men engang at bygedboka var meget mangelfull. Måtte derfor bruke kirkebøkene for å fylle i det som manglet. Mvh. Finn S.
[quote="Tor Olav Andersen"]Hei Gunnar - takk for svaret. Utrolig hva folk vet om min slekt , kunnskap som ikke har blitt fortalt videre. Ang. Josefine Pedersen var hun yngstebarnet til Peder Larsen på Mellem,
se folketellingen for Eidskog 1865 . Der er yngstebarnet ikke navngitt , men dukker opp
Hei Tor Olav!
Hun som ikke er navngitt ble døpt Karen. Hun ble født i Bekken (Mellem)10.08 1865, og ble døpt i Eidskog kirke 08.07 1866. Denne Karen er feilaktig plassert som datter i Per Larsen Steineias andre ekteskap med Marthe Andersdatter Åskiftet, og har der også feil fødelsesår (1866). Marte Andersdatter hadde tidligere vært gift med Knut Gulbrandsen, og hadde med han bl.a. datteren Maren Bastine Knutsdatter, født 05.08 1864 i Sæteråsen (mulig det er et annet navn på Mosetra under Snesbølskogen), døpt i Eidskog kirke 04.12 1864. Hun ble konfirmert i Eidskog kirke 19.10 1879. Maren Bastine blir altså en stesøster til Inger Pedersdatter. Josefine kan være en feilskriving for Bastine. Ifølge bygdeboka ble hun gift med Anders Olsen Steineia, og bodde på Oppsal i Oslo. Det er til og med bildet av paret i bygdeboka.
som fadder sammen med sin søster ved dåpen av min mormor i 29.2.1880. ved fødselstiftelsen Rigshospitalet. Nils Pedersen hadde tre brødre - Lars - Peder og Christian
som var eldre enn søstrene.
_____
De hadde også stebroren Anders Knutsen, født i Mosetra, Snesbølskogen 08.09 1862, døpt i Eidskog kirke 16.11 1862. Han er uteglemt i bygdeboka, og er sønn av Marthe Andersdatter og Knut Gulbrandsen.
Karen Pedersdatter var ikke yngste barnet til Per Larsen og Kari Nilsdatter. De fikk datteren Dorthea Pedersdatter den 07.09 1871, døpt 18.08 1872. Hjemmedøpt av enken Berthe Olsdatter Løvlien.
Nils Pedersen døde før 1894 og jeg tror mor til barnet av 1880, Marianne Olsdatter døde etter fødselen?
_____
Ble dette barnet født innenfor eller utenfor ekteskap? Nils Pedersen Bekken ble 21.03 1880 gift i Eidskog kirke med Olia Arnesdatter Snesbøl, født i Mosetra 22.08 1833. Hun var betydlig eldre en Nils Pedersen, og hadde sønnen Arnt Oluf Toresen, f. 27.06 1862 utenfor ekteskap, fra før.
Hva er dine ledetråder for at det er Bekken/Mellem som er de riktige personene?
se folketellingen for Eidskog 1865 . Der er yngstebarnet ikke navngitt , men dukker opp
Hei Tor Olav!
Hun som ikke er navngitt ble døpt Karen. Hun ble født i Bekken (Mellem)10.08 1865, og ble døpt i Eidskog kirke 08.07 1866. Denne Karen er feilaktig plassert som datter i Per Larsen Steineias andre ekteskap med Marthe Andersdatter Åskiftet, og har der også feil fødelsesår (1866). Marte Andersdatter hadde tidligere vært gift med Knut Gulbrandsen, og hadde med han bl.a. datteren Maren Bastine Knutsdatter, født 05.08 1864 i Sæteråsen (mulig det er et annet navn på Mosetra under Snesbølskogen), døpt i Eidskog kirke 04.12 1864. Hun ble konfirmert i Eidskog kirke 19.10 1879. Maren Bastine blir altså en stesøster til Inger Pedersdatter. Josefine kan være en feilskriving for Bastine. Ifølge bygdeboka ble hun gift med Anders Olsen Steineia, og bodde på Oppsal i Oslo. Det er til og med bildet av paret i bygdeboka.
som fadder sammen med sin søster ved dåpen av min mormor i 29.2.1880. ved fødselstiftelsen Rigshospitalet. Nils Pedersen hadde tre brødre - Lars - Peder og Christian
som var eldre enn søstrene.
_____
De hadde også stebroren Anders Knutsen, født i Mosetra, Snesbølskogen 08.09 1862, døpt i Eidskog kirke 16.11 1862. Han er uteglemt i bygdeboka, og er sønn av Marthe Andersdatter og Knut Gulbrandsen.
Karen Pedersdatter var ikke yngste barnet til Per Larsen og Kari Nilsdatter. De fikk datteren Dorthea Pedersdatter den 07.09 1871, døpt 18.08 1872. Hjemmedøpt av enken Berthe Olsdatter Løvlien.
Nils Pedersen døde før 1894 og jeg tror mor til barnet av 1880, Marianne Olsdatter døde etter fødselen?
_____
Ble dette barnet født innenfor eller utenfor ekteskap? Nils Pedersen Bekken ble 21.03 1880 gift i Eidskog kirke med Olia Arnesdatter Snesbøl, født i Mosetra 22.08 1833. Hun var betydlig eldre en Nils Pedersen, og hadde sønnen Arnt Oluf Toresen, f. 27.06 1862 utenfor ekteskap, fra før.
Hva er dine ledetråder for at det er Bekken/Mellem som er de riktige personene?
Hei Bjørn Gunnar.
Takk for raskt svar. Du berører hovedspørsmålet ved riktigheten av " Josefine " navnet .
Min kilde er Kirkebok nr. 6 for Rikshospitalet , fol. 174 b nr. 24
" Foreldrene var ungkar og sjømann Nils Pedersen og pike Marianne Olsdatter. Nils var 20 år ( i 1880 ) og bodde iRuseløkkveien nr. 7 . Pike Marianne var 24 år og bodde i Smed -gaten 11. (Tellingene Christiania 1875.)
Faddere var Kone Inger Pedersen og pike Josefine Pedersen."
Det er altså Kirkeboka for Rikshospitalet som er min eneste benevning av navnet Josefine.
Hvis det er slik at Marianne Olsdatter dør etter fødselen , kan man tro at disse to unge
søstrene til Nils Pedersen blir faddere til lille Olga. På et tidspunkt flytter hun til N. Eiker,
for der er hun konfirmert og bor hos sin mormor. Se innlegg på Buskerud N. Eiker -
Olga Nilsine Nilsen.
Hilsen Tor Olav Andersen
Takk for raskt svar. Du berører hovedspørsmålet ved riktigheten av " Josefine " navnet .
" Foreldrene var ungkar og sjømann Nils Pedersen og pike Marianne Olsdatter. Nils var 20 år ( i 1880 ) og bodde iRuseløkkveien nr. 7 . Pike Marianne var 24 år og bodde i Smed -gaten 11. (Tellingene Christiania 1875.)
Det er altså Kirkeboka for Rikshospitalet som er min eneste benevning av navnet Josefine.
Hvis det er slik at Marianne Olsdatter dør etter fødselen , kan man tro at disse to unge
søstrene til Nils Pedersen blir faddere til lille Olga. På et tidspunkt flytter hun til N. Eiker,
for der er hun konfirmert og bor hos sin mormor. Se innlegg på Buskerud N. Eiker -
Olga Nilsine Nilsen.
Hilsen Tor Olav Andersen
[quote="Tor Olav Andersen"]Hei Bjørn Gunnar.
" Foreldrene var ungkar og sjømann
Jon Arild Torp skriver Tømmermann i sitt innlegg under N. Eiker, Buskerud
Nils Pedersen og pike Marianne Olsdatter. Nils var 20 år ( i 1880 )
Nils Pedersen Bekken skulle vært 30 år. Han var jo født 27.05 1850 i Bekken, døpt 26.10 1850. Alderen ved folketellinga 31.12 1865 er jo også 16 år, så det blir jo ikke født noen ny Nils Pedersen. Han giftet seg 21.03 1880 i Eidskoh kirke med Olia Arnesdatter Snesbøl. Da er bosted Bekken, og ikke Christiania.
og bodde iRuseløkkveien nr. 7 . Pike Marianne var 24 år og bodde i Smed -gaten 11. (Tellingene Christiania 1875.)
Navnet Pedersen kan være farens farsnavn som er blitt til familiens slektsnavn. Det står jo ikke Pedersdatter.
Jeg tviler på at du har funnet riktig familie. Nils Pedersen og Josefine Pedersen kan ikke være fra Bekken/Mellem på Fjeldskogen.
" Foreldrene var ungkar og sjømann
Jon Arild Torp skriver Tømmermann i sitt innlegg under N. Eiker, Buskerud
Nils Pedersen og pike Marianne Olsdatter. Nils var 20 år ( i 1880 )
Nils Pedersen Bekken skulle vært 30 år. Han var jo født 27.05 1850 i Bekken, døpt 26.10 1850. Alderen ved folketellinga 31.12 1865 er jo også 16 år, så det blir jo ikke født noen ny Nils Pedersen. Han giftet seg 21.03 1880 i Eidskoh kirke med Olia Arnesdatter Snesbøl. Da er bosted Bekken, og ikke Christiania.
og bodde iRuseløkkveien nr. 7 . Pike Marianne var 24 år og bodde i Smed -gaten 11. (Tellingene Christiania 1875.)
Navnet Pedersen kan være farens farsnavn som er blitt til familiens slektsnavn. Det står jo ikke Pedersdatter.
Jeg tviler på at du har funnet riktig familie. Nils Pedersen og Josefine Pedersen kan ikke være fra Bekken/Mellem på Fjeldskogen.
Takk for svaret Gunnar Lindalen. Det er riktig som du sier, det er mange usikre opplysninger og det kan selvsagt være feil familie selvom enkelte pkt. er besnærende riktige. Jeg får prøve å få innsyn i fødselsprotokollen fra Rikshospitalet og om mulig se om det er flere opplysninger om dåpen.
Hei , jeg prøver igjen.
Se på denne
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... 35928#ovre
Er dette Nils Pedersen fra Mellem ?
Desverre finner jeg ikke kirkeboka fra Eidskog 1848/49 , er det endret distrikt ?
Fra dåpen ved fødselsstiftelsen står det at faren er fra " Ruseløkken ".
Kan dette være til noe hjelp
Tor Andersen.
Se på denne
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... 35928#ovre
Er dette Nils Pedersen fra Mellem ?
Desverre finner jeg ikke kirkeboka fra Eidskog 1848/49 , er det endret distrikt ?
Fra dåpen ved fødselsstiftelsen står det at faren er fra " Ruseløkken ".
Kan dette være til noe hjelp

Tor Andersen.
-
Det er Nils Pedersen som ble f. 2/12 1848 Stæringslien under Stangnes i Eidskog, døpt i Midtskog kirke (Matrand) 21/1 1849. Hjemmedøpt av konen Marte Torsdatter Stæringen. Foreldre Peder Nilsen og Eli Nilsdatter. Jeg har nortert at Nils var gift i m. Karoline Emilie Olsdatter f. 17/11 1852 Grasmoen, Gløtta i Setskog, død før 1900 i Kristiania. Jeg har 4 barn. Nils gifter seg om som enkemann 18/12 1904 i Grønland kirke m. Anna Kaisa Larsdotter fra Dalarma i Helsingland, Sverige. Nils var dagarbeider og bodde i Tøiengata 2 da han giftet seg med sin husholderske Anna Kaisa Larsdotter. Har mere om familien i Stæringen. (fisollie()online.no) Mvh. Finn Sollien.
Hei Finn ,
Mange takk for raskt svar. Dette virker rett .
Det komiske er at Olga ( Nilsen) Søtorp , altså hans datter , giftet seg og bodde bare noen
steinkast fra sin far , Jernbanegata intill Oslo Ø.
Nå har jeg mange tråder å ta tak i
mvh. Tor O. Andersen.
Mange takk for raskt svar. Dette virker rett .
Det komiske er at Olga ( Nilsen) Søtorp , altså hans datter , giftet seg og bodde bare noen
steinkast fra sin far , Jernbanegata intill Oslo Ø.
Nå har jeg mange tråder å ta tak i

mvh. Tor O. Andersen.