To brødre Larsen utvandret fra Langsrud, Vinger, Eidsskogen
Moderator: MOD_Hedmark
To brødre Larsen utvandret fra Langsrud, Vinger, Eidsskogen
Embret (Ingebreth) Larsen f.23.6.1842, Vinger, Eidsskogen, foreldre: Lars Nielsen Langsrud og Olia Eriksdatter Klanderud, utvandret til USA 1873 sannsynligvis sammen med sin bror Christian. Hvordan gikk det med Embret, min oldefar? 

-
- Sted: SANDEFJORD
Re: To brødre Larsen utvandret fra Langsrud, Vinger, Eidssko
Hei Johnny! Har ikke noe om Embret, men om brødrene Nils, Kristian og Lars. Nils tok over etter sine foreldre, Kristian fikk attes for utvandring til Amerika i 1873. I 1879 bodde han på Rodeløkka når han besvangret Andrine Olsd. fra Rambølsbakkken. Andrine fødte sønnnen Martinius 28/4 1880, døpt i Eidskog kirke 30/5. Lars Nilsen flytter til Skillingmark i 1869, derfra til Nord Amerika hvor han ble gift 7/12 1873 i Wisconsin m. Maren Olsd. f. 27/11 1848 Bunes. Ljøner i Eidskog. Dette har vi fått fra USA. Vi vil gjerne ha de opplysninger du har om Embret. (fisollie()online.no Mvh. Finn Sollien.

Det var rask reaksjon. Embret (Ingebreth) var som nevnt født 23 juni 1842 og døpt 10 juli samme år. Innført i kirkeboka for Vinger (Eidsskog var antakeligvis ikke eget kirkebokdistrikt). Faddere var blant andre (onkel) Ole Eriksen Klanderud, Syver Larsen Kulblik (jeg tror det er han som eier gården som Langsrud er en plass under). Embret ble konfirmert i Vinger 10.10.1858. Jeg kan ikke finne Embret i 1865 tellinga, men han flytta til Oslo. Der gifta han seg 28.08.1872 med Elen Carlsen fra Fredrikshald. Forlovere var J.A.Larsen og Christian Larsen, som da bodde på Kampen. Vigselen var i Trefoldighetskirka. Jeg fikk et tips i Slektsforum om at Embret den 12.09.1873 fikk attest for å utvandre til Chicago, USA. Elen fikk en datter 10.06.1874, min bestemor. Det er rykter i familien om at min oldemor fikk brev fra USA, så kanskje Embret ikke døde på vegen som den familiehistorien sier.
Du nevner også Maren Olsdatter Bunnæs. Hun fikk attest for å dra til USA sammen med Christian Larsen, så jeg har antatt at de var et par.
-
- Sted: SANDEFJORD
Hei igjen Johnny! Maren Olsdatter Bunes fikk attest som var datert 5/9 1873 for emigrasjon til Amerika. Finner henne i Emigrant protokoll nr. 5 10/9 1873 side 320/2438 med avreise 18/9 sammen med Embret Larsen. Til Chicago med båten Oder. Embret er ikke innført i avgangslistene for Eidskog. I emigrant lista er Ingebret Larsen oppgitt som gift og 31 år gammel. Utvandrer museet har mikrofilm av kirkebøker fra det norske miljøet i Chicago. Mulig at det kan finnes noe om Embret i disse. Eller om det er mulig å få kontakt med etterkommere av hans bror og svigerinne Maren Bunes. Mvh. Finn Sollien.
Finn Sollien skrev for en tid siden:
"Hei Johnny! Har ikke noe om Embret, men om brødrene Nils, Kristian og Lars. Nils tok over etter sine foreldre, Kristian fikk attest for utvandring til Amerika i 1873. I 1879 bodde han på Rodeløkka når han besvangret Andrine Olsd. fra Rambølsbakkken. Andrine fødte sønnnen Martinius 28/4 1880, døpt i Eidskog kirke 30/5. Lars Nilsen flytter til Skillingmark i 1869, derfra til Nord Amerika hvor han ble gift 7/12 1873 i Wisconsin m. Maren Olsd. f. 27/11 1848 Bunes. Ljøner i Eidskog. Dette har vi fått fra USA. Vi vil gjerne ha de opplysninger du har om Embret.."
Det er først nå at jeg har begynt å gjøre noe mer med dette. Men har nå funnet ut at Embret kom til Canada på veg til USA. Så han kom i alle fall så langt. Det jeg nå tenkte var å prøve den ideen som Finn nevner om å forsøke via Maren Olsdatter Bunes som reiste sammen med Embret. Etter det jeg forstår nevner Finn Sollien at hun like etter at hun kom fram til USA ble gift med Lars Nilsen (angivelig bror av Embret) som hadde ankommet tidligere via Sverige? Finnes det flere opplysninger om Maren?
Men når jeg nå ser nærmere på dette så kan det vel ikke stemme at Lars er bror av Embret? At Nils og Kristian var brødrene hans, det er greit, men hva med Lars? For heter han Lars Nilsen så passer ikke det med at Nils og Kristian skrev seg for Larsen siden de var sønner av Lars Nielsen Langsrud. Jeg er veldig takknemlig om Finn Sollien eller andre har tid til å hjelpe meg videre med dette. Kanskje med oppslag i databasen som Eidsskog Historielag har fått i stand? Var ikke han som gifta seg med Maren bror til Embret, Nils og Kristian? (Det er forresten tvilsomt om Embret brukte det navnet etter at han kom til USA. Passasjerlister tyder på at han brukte navnet Ingebret.) Jeg trenger hjelp for å komme videre, så takk til den som prøver.
Med beste hilsen
Johnny Bakke
"Hei Johnny! Har ikke noe om Embret, men om brødrene Nils, Kristian og Lars. Nils tok over etter sine foreldre, Kristian fikk attest for utvandring til Amerika i 1873. I 1879 bodde han på Rodeløkka når han besvangret Andrine Olsd. fra Rambølsbakkken. Andrine fødte sønnnen Martinius 28/4 1880, døpt i Eidskog kirke 30/5. Lars Nilsen flytter til Skillingmark i 1869, derfra til Nord Amerika hvor han ble gift 7/12 1873 i Wisconsin m. Maren Olsd. f. 27/11 1848 Bunes. Ljøner i Eidskog. Dette har vi fått fra USA. Vi vil gjerne ha de opplysninger du har om Embret.."
Det er først nå at jeg har begynt å gjøre noe mer med dette. Men har nå funnet ut at Embret kom til Canada på veg til USA. Så han kom i alle fall så langt. Det jeg nå tenkte var å prøve den ideen som Finn nevner om å forsøke via Maren Olsdatter Bunes som reiste sammen med Embret. Etter det jeg forstår nevner Finn Sollien at hun like etter at hun kom fram til USA ble gift med Lars Nilsen (angivelig bror av Embret) som hadde ankommet tidligere via Sverige? Finnes det flere opplysninger om Maren?
Men når jeg nå ser nærmere på dette så kan det vel ikke stemme at Lars er bror av Embret? At Nils og Kristian var brødrene hans, det er greit, men hva med Lars? For heter han Lars Nilsen så passer ikke det med at Nils og Kristian skrev seg for Larsen siden de var sønner av Lars Nielsen Langsrud. Jeg er veldig takknemlig om Finn Sollien eller andre har tid til å hjelpe meg videre med dette. Kanskje med oppslag i databasen som Eidsskog Historielag har fått i stand? Var ikke han som gifta seg med Maren bror til Embret, Nils og Kristian? (Det er forresten tvilsomt om Embret brukte det navnet etter at han kom til USA. Passasjerlister tyder på at han brukte navnet Ingebret.) Jeg trenger hjelp for å komme videre, så takk til den som prøver.
Med beste hilsen
Johnny Bakke
Selv om det har gått flere år siden sist jeg skrev på dette emnet, så prøver jeg meg igjen.
I de siste årene har jeg hatt besøk av to av Lars Langsrud sine oldebarn fra Wischonsin og Minnesota. De har prøvd å hjelpe meg med å finne noe om Embret men til ingen nytte. Ett av disse oldebarna arbeider i et slektshistorisk institutt i Wisconsin, men selv ikke det har hjulpet. Men begge to var svært begeistra for å kunne se Bunnæs der oldemor kom fra og Langsrud, selv om det nå bare er steinrøyser som minner om de plassene forfedrene vokste opp på.
Med hilsen
Johnny Bakke
I de siste årene har jeg hatt besøk av to av Lars Langsrud sine oldebarn fra Wischonsin og Minnesota. De har prøvd å hjelpe meg med å finne noe om Embret men til ingen nytte. Ett av disse oldebarna arbeider i et slektshistorisk institutt i Wisconsin, men selv ikke det har hjulpet. Men begge to var svært begeistra for å kunne se Bunnæs der oldemor kom fra og Langsrud, selv om det nå bare er steinrøyser som minner om de plassene forfedrene vokste opp på.
Med hilsen
Johnny Bakke