Hedevig Amalie Olsdatter f.1890 og hennes forfedre
Moderator: MOD_Hedmark
Hedevig Amalie Olsdatter f.1890 og hennes forfedre
Jeg leter etter fødsel/dåp til Hedvig Amalie Olsdatter, f.9/6-1890, dp.12/6-1890. Hun skal være født på Rikshospitalet i Oslo, iflg hennes konfirmasjon, se under:
Hennes konfirmasjon:
Hedmark fylke, Ullern i Sør-Odal, Ministerialbok nr. 8 (1886-1922), Konfirmerte 1904, side 164.
Lenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-170
Hun er oppført som nr. 20. Der står det at hun ble døpt i Christiania Rigshospital, attest av sykehusprest O.A.Lindeman.
I folketellingen for 1900, bodde hun på Ullerhaugen med sine besteforeldre og ei tante (Emma):
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =5493#ovre
Noen som vet mer om hennes famile, mor Oline Olsdatter og hennes far Ole Hansen? Hennes foreldre var ikke gift.
Hennes konfirmasjon:
Hedmark fylke, Ullern i Sør-Odal, Ministerialbok nr. 8 (1886-1922), Konfirmerte 1904, side 164.
Lenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-170
Hun er oppført som nr. 20. Der står det at hun ble døpt i Christiania Rigshospital, attest av sykehusprest O.A.Lindeman.
I folketellingen for 1900, bodde hun på Ullerhaugen med sine besteforeldre og ei tante (Emma):
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =5493#ovre
Noen som vet mer om hennes famile, mor Oline Olsdatter og hennes far Ole Hansen? Hennes foreldre var ikke gift.
Re: Hedevig Amalie Olsdatter f.1890 og hennes forfedre
Hei.
Det var en Oline Olsdatter Ullerhaugen som ble gift med Ole Andersen, sønn av Anders Arnesen Grasmotukun og Kari Toresdatter Dal. Dette iflg Eidskogslekt.no. Det står ingenting om hvem som var Olines foreldre. Oline og Ole fikk en sønn Olaf Olsen.
Mvh
Morten
Det var en Oline Olsdatter Ullerhaugen som ble gift med Ole Andersen, sønn av Anders Arnesen Grasmotukun og Kari Toresdatter Dal. Dette iflg Eidskogslekt.no. Det står ingenting om hvem som var Olines foreldre. Oline og Ole fikk en sønn Olaf Olsen.
Mvh
Morten
Takk for informasjonen.
Jeg vet at Oline for en periode bodde på Ullerhaugen, så det kan etter all sannsynlighet være henne.
Jeg skal forsøke å sjekke det ut litt mer og finne fødselsdato(er) på Olines "nye" familie.
Anne
Jeg vet at Oline for en periode bodde på Ullerhaugen, så det kan etter all sannsynlighet være henne.
Jeg skal forsøke å sjekke det ut litt mer og finne fødselsdato(er) på Olines "nye" familie.
Anne
-
- Sted: SANDEFJORD
Vet du om det var denne Oline som ble g. m. Ole Andersen f. på Fjell i Eidskog og flytter til Klevjar i Sande? I så tilfelle så er du i slekt med min kone. Mvh. Finn Sollien.
Hei Finn.
Det vet jeg ikke. Vet du kanskje når Oline giftet seg med Ole? Lenke til kirkebok?
Med hilsen
Anne
Det vet jeg ikke. Vet du kanskje når Oline giftet seg med Ole? Lenke til kirkebok?
Med hilsen
Anne

-
Nei, jeg vet ikke det. Lurte på om du viste noe. Hun og Ole skal ha hatt en sønn Olaf, hvor og når vet jeg heller ikke. Jeg er i Nord-Odal hver torsdag, skal ta dette opp med mine kolleger der og da. Mvh. Finn Sollien.
Ja, håper vi kan finne ut av det.
Anne

Anne
Er det noen som har noen årstall for Oline Olsdatter, Ole Andersen og Olaf Olsen?
Hei Anne.
I FT 1900 hvor Hedvig er sammen med en tante og sine besteforeldre så står det DD - det er datterdatter. Vel så er Ole Kristoffersen og Gorine Olsdatter Olines foreldre.
Jeg tok et foreldresøk på Family Search og fikk dette resultatet. En Oline født i 1869 bl.a. - denne Emma er riktignok ikke med her, men det er ikke alt som er registrert på FS enda.
Det er noe dobbelt opp her i min innkopiering, men det ene er fødselsdata og det andre Dåpsdata - du får lete dem opp i originale kirkebøker selv.
1. JULIUS OLSEN - International Genealogical Index
2. JULIUS OLSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 23 DEC 1860 Sor Odal, Hedmark, Norway
3. THEA OLSEN - International Genealogical Index
4. THEA OLSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 19 FEB 1865 Sor Odal, Hedmark, Norway
5. OLINE OLSEN - International Genealogical Index
6. OLINE OLSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 30 MAY 1869 Sor Odal, Hedmark, Norway
7. CARL OLSEN - International Genealogical Index
8. CARL OLSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 19 APR 1874 Sor Odal, Hedmark, Norway
OBS: Jeg har ikke sjekket noen av disse opp mot originale kirkebøker - det ser ut som det er en gutt født før de gifter seg.
Her er foreldrenes vielse på FS
27.desember 1861
I originalen så får du nok fødselsår og fedrenes navn på disse også.
Jeg fant også en Hedvig Olsen med riktig fødselsdata i folketellingen 1910
I FT 1900 hvor Hedvig er sammen med en tante og sine besteforeldre så står det DD - det er datterdatter. Vel så er Ole Kristoffersen og Gorine Olsdatter Olines foreldre.
Jeg tok et foreldresøk på Family Search og fikk dette resultatet. En Oline født i 1869 bl.a. - denne Emma er riktignok ikke med her, men det er ikke alt som er registrert på FS enda.
Det er noe dobbelt opp her i min innkopiering, men det ene er fødselsdata og det andre Dåpsdata - du får lete dem opp i originale kirkebøker selv.
1. JULIUS OLSEN - International Genealogical Index
2. JULIUS OLSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 23 DEC 1860 Sor Odal, Hedmark, Norway
3. THEA OLSEN - International Genealogical Index
4. THEA OLSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 19 FEB 1865 Sor Odal, Hedmark, Norway
5. OLINE OLSEN - International Genealogical Index
6. OLINE OLSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 30 MAY 1869 Sor Odal, Hedmark, Norway
7. CARL OLSEN - International Genealogical Index
8. CARL OLSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 19 APR 1874 Sor Odal, Hedmark, Norway
OBS: Jeg har ikke sjekket noen av disse opp mot originale kirkebøker - det ser ut som det er en gutt født før de gifter seg.
Her er foreldrenes vielse på FS
27.desember 1861
I originalen så får du nok fødselsår og fedrenes navn på disse også.
Jeg fant også en Hedvig Olsen med riktig fødselsdata i folketellingen 1910
Lillian Kristiansen
Hei igjen Anne.
Her er Ole Kristoffersen og Gorine Olsdatter med Julius og Thea i folketellingen 1865
1875 telling for Sør - Odalen er ikke på DA ihvertfall.
Ett alternativ for Oline i Folketellingen 1900
Alle barna her er født etter Hedvig Amalie.
Her er Ole Kristoffersen og Gorine Olsdatter med Julius og Thea i folketellingen 1865
1875 telling for Sør - Odalen er ikke på DA ihvertfall.
Ett alternativ for Oline i Folketellingen 1900
Alle barna her er født etter Hedvig Amalie.
Lillian Kristiansen
Takker
og allerede nå ser jeg en del navn som stemmer med "rykter" om hvem som er søsken til hvem osv..
Så da er det å lete videre om hvor Oline ble av, om det er hun som giftet seg med tidligere nevnt i postene her, Ole Andersen..
Finner faktisk ikke Oline, Ole eller Olaf noen steder...
Det skal visstnok være en spesiell historie rundt Oline, noe vi forsøker finne ut av.
Anne

Så da er det å lete videre om hvor Oline ble av, om det er hun som giftet seg med tidligere nevnt i postene her, Ole Andersen..
Finner faktisk ikke Oline, Ole eller Olaf noen steder...
Det skal visstnok være en spesiell historie rundt Oline, noe vi forsøker finne ut av.
Anne
Hei igjen Anne.
Her er to alterantiver til for Oline Olsdatter i FT 1900 - alder/fødselsår varierer dessverre noe på tellingene(det visste du sikkert fra før).
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... =5668#ovre
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... =8022#ovre
Her er to alterantiver til for Oline Olsdatter i FT 1900 - alder/fødselsår varierer dessverre noe på tellingene(det visste du sikkert fra før).
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... =5668#ovre
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... =8022#ovre
Lillian Kristiansen
Hei igjen Anne.
Denne Oline er det ikke - hun heter Andersdatter når hun gifter seg med Karl i Nannestad 1891.
Dem er her i FT 1910 - eliminering er også bra
Denne Oline er det ikke - hun heter Andersdatter når hun gifter seg med Karl i Nannestad 1891.
Dem er her i FT 1910 - eliminering er også bra

Lillian Kristiansen
Takk takk.
Det var jo interessant.
Jeg har funnet Oline Olsdatter her: (hun er nest nederst på siden)
Vet du evt hva den anmerkningen under navnet hennes av noen bokstaver og årstall er?
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 3 (1864-1870), Fødte og døpte 1869, side 120.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-126
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 350328.jpg
Anne
Det var jo interessant.
Jeg har funnet Oline Olsdatter her: (hun er nest nederst på siden)
Vet du evt hva den anmerkningen under navnet hennes av noen bokstaver og årstall er?
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 3 (1864-1870), Fødte og døpte 1869, side 120.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-126
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 350328.jpg
Anne
Takk, helt klart, bra med eleminering 

Hei Anne.
Skjønner ikke helt hvorfor du ikke la ut lenken din riktig på tyding når du gjør det her
Tror det er ført ett eller annet i en protokoll - så det er nummeret og årstallet på det, men er ikke sikker - skal finne konfirmasjonen hennes - der er det noen ganger påført opplysninger i etterkant.
Skjønner ikke helt hvorfor du ikke la ut lenken din riktig på tyding når du gjør det her

Tror det er ført ett eller annet i en protokoll - så det er nummeret og årstallet på det, men er ikke sikker - skal finne konfirmasjonen hennes - der er det noen ganger påført opplysninger i etterkant.
Lillian Kristiansen
Det var jeg som kom på for sent at jeg måtte gjøre det sånn.... Sorry, men tror ikke jeg glemmer det mer nå....
Anne
Anne
Hei igjen Anne.
Det sto ikke noe på henne i konfirmasjonen, men legger den inn for da ser du at det er påført notater i etterkant på flere der. (da vet du det til en annen gang)
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 5 (1876-1885), Konfirmerte 1884, side 265.
Konfirmasjon nr. 20 Oline Olsdatter født 2. april 1869
Det sto ikke noe på henne i konfirmasjonen, men legger den inn for da ser du at det er påført notater i etterkant på flere der. (da vet du det til en annen gang)
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 5 (1876-1885), Konfirmerte 1884, side 265.
Konfirmasjon nr. 20 Oline Olsdatter født 2. april 1869
Lillian Kristiansen
Hei Anne.
Jeg tror den påskriften i Olines dåp er dette: Jevnførelsesregisteret er et register som finnes bak i kirkebøkene hvor alle kirkelige handlinger for en bestemt person blir kryssreferert mhp. sidetall i den enkelte kirkebok. Et meget nyttig register som nok mange ikke er klar over.
193 er enten sidenummer eller postnummer og 1902 er årstallet.
Jeg har sett litt i kirkebøker og klokkerbøker for Sør - Odal, men fant ikke noe så det kan være at det ikke er filmet og lagt ut skannet.
Jeg tror den påskriften i Olines dåp er dette: Jevnførelsesregisteret er et register som finnes bak i kirkebøkene hvor alle kirkelige handlinger for en bestemt person blir kryssreferert mhp. sidetall i den enkelte kirkebok. Et meget nyttig register som nok mange ikke er klar over.
193 er enten sidenummer eller postnummer og 1902 er årstallet.
Jeg har sett litt i kirkebøker og klokkerbøker for Sør - Odal, men fant ikke noe så det kan være at det ikke er filmet og lagt ut skannet.
Lillian Kristiansen
Takk, det er nyttig informasjon å ta med seg.
Ellers, takk for god hjelp så langt.
Anne
Ellers, takk for god hjelp så langt.
Anne
Interessant...
Den påtegningen som jeg fant i kirkeboken til Olines dåp - den er også påført til en annen Oline i konfirmasjonslenken som jeg fikk fra deg.... Hun står som nr 23.
DÅP: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-126
KONF: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-264
Den påtegningen som jeg fant i kirkeboken til Olines dåp - den er også påført til en annen Oline i konfirmasjonslenken som jeg fikk fra deg.... Hun står som nr 23.
DÅP: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-126
KONF: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-264
Hei Anne.
Da spørs det om skribenten har påført J.nr.(Else B. sier det er JOurnal nummer) - 193/1902 på feil Oline i dåpen.
Jeg tror det står Ægteviet i Vadsø 8/4 1900 på den konfirmasjonen du henviser meg til nå - i tillegg står det J.nr. 193/1902 en gang til.
Eller så er det påført feil konfirmant som du henviser til og det skulle vært på din Oline...........dette må sjekkes...........!!
Skal se om jeg finner den vielsen i Vadsø................om det er riktig tydet av meg da
Da spørs det om skribenten har påført J.nr.(Else B. sier det er JOurnal nummer) - 193/1902 på feil Oline i dåpen.
Jeg tror det står Ægteviet i Vadsø 8/4 1900 på den konfirmasjonen du henviser meg til nå - i tillegg står det J.nr. 193/1902 en gang til.
Eller så er det påført feil konfirmant som du henviser til og det skulle vært på din Oline...........dette må sjekkes...........!!
Skal se om jeg finner den vielsen i Vadsø................om det er riktig tydet av meg da

Lillian Kristiansen
Ja, greit å sjekke det ut....helt klart.
Anne
Anne

Hei Anne.
Fant ingenting i 1900 hverken i Vardø eller Vadsø - kan du legge ut den Konfirmasjonen tiltyding - Else B. tar den med det samme - jeg er usikker - "de skribentene" sølte og kludret med blekket................to much...........noen ganger.

Fant ingenting i 1900 hverken i Vardø eller Vadsø - kan du legge ut den Konfirmasjonen tiltyding - Else B. tar den med det samme - jeg er usikker - "de skribentene" sølte og kludret med blekket................to much...........noen ganger.

Lillian Kristiansen
Takk for at du sjekket. Jeg skal legge ut lenke ja.
Anne
Anne
-
Den Oline Olsdatter fra Ullernhaugen som Morten Strøm nevner døde 1883 i Skoger, barselseng da hund fødte sønnen Olaf. Oline og barnefader Ole Andersen fra Østfjell i Eidskog var ikke gifte, det fremgår av kirkeboka i Skoger. Oline var f. 13. okt. 1850 og døpt i Ullern kirke i Sør-Odal 20. okt. Mvh. Finn Sollien.
Hei Finn.
Det er ikke den Oline som vi ser etter.
Oline som vi ser etter er født 2.april1869.
Takk for informasjonen.
Anne
Det er ikke den Oline som vi ser etter.
Oline som vi ser etter er født 2.april1869.
Takk for informasjonen.

Anne
-
Jeg er klar over at det er ei anna Oline som du er på søk etter. Ville bare legge inn denne meldinga om Oline som Morten Strøm henviser til, at hun døde i Skoger. Den Oline som du søker har antagelig bodd på Delerud i Sør-Odal, da er det to av bygdebøkene som er aktuelle, det er Sør-Odal 6 og 7. Jeg har ikke disse bøkene. Mvh. Finn Sollien.
Hei Anne
De tallene, som (J.no, 193/02, betyr 1902) du ser på dåpsdagen,til "din" Oline er de samme som er ført på konfirmant, Oline nr. 23
De skulle helt sikkert vært ført på "din " Oline, konf. nr.20. De andre tallene er helt
sikkert vielsen til Oline 08.04.1902........... Onsøy kirke. (som Else skrev)
At nr. 193/står 2gg, skal du ikke bry deg om. (de har bare renskrevet det)
Du må ta kontakt med Arkivet i Oslo,(send en mail), så ordner de det for deg...........
Altså vielsesattest for Oline og Ole............
Lykke til

De tallene, som (J.no, 193/02, betyr 1902) du ser på dåpsdagen,til "din" Oline er de samme som er ført på konfirmant, Oline nr. 23

De skulle helt sikkert vært ført på "din " Oline, konf. nr.20. De andre tallene er helt
sikkert vielsen til Oline 08.04.1902........... Onsøy kirke. (som Else skrev)
At nr. 193/står 2gg, skal du ikke bry deg om. (de har bare renskrevet det)
Du må ta kontakt med Arkivet i Oslo,(send en mail), så ordner de det for deg...........

Altså vielsesattest for Oline og Ole............

Mvh. Annette
Takk for hjelpen
Anne

Anne