Brynjulf/Brunjulv fra Mangset, f. ca. 1480

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
gj15819
Sted: Lommedalen

Brynjulf/Brunjulv fra Mangset, f. ca. 1480

Legg inn av gj15819 » 22. februar 2012 kl. 21.35

Det er svært lite jeg vet om denne Brynjulf, annet enn at han hørte til i Mangset (antakelig gården Mangset) og er født omkring 1480.

Han skal være far til en Haken (Mangset), født ca. 1510.

Haken er visstnok far til tre sønner: Per (født ca. 1535), Erik (født ca. 1540) og Amund (født ca. 1550). Jeg stammer fra Amunds slekt og har klart å spore den helt ned til meg selv.

Jeg har hentet informasjonen om Haken fra denne siden: http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... rompage=99

Siden som viste at Brynjulf var hans far finner jeg ikke igjen, men den var i samme format som familietreet til Haken.

Informasjonen om Amund fant jeg via denne nettsiden:
http://oiseth.org/getperson.php?personI ... ree=Oiseth

Amund er far til Knut, som er far til Anne, som jeg stammer fra.

Er det noen som kan hjelpe med mer informasjon eller forslag til hvor jeg kan finne mer? Når man kommer så langt tilbake i tid forstår jeg at det kan være fryktelig vanskelig, men en annen gren har jeg greid å spore tilbake til 1100-tallet, så jeg holder motet oppe her også. Jeg har allerede forsøkt noen bygdebøker, men de jeg har funnet går ikke lenger tilbake enn til 1600-tallet.

Jeg blir veldig takknemlig for svar, uansett om det er positivt eller negativt. Vi holder på med et slektsprosjekt på skolen, så jeg må finne ut ganske fort hvilke grener det ikke er noen vits i å undersøke videre :D

Pål Evensen
Sted: SKARNES

Re: Brynjulf/Brunjulv fra Mangset, f. ca. 1480

Legg inn av Pål Evensen » 28. februar 2012 kl. 14.32

I Sør-Odal bygdebok bind 3 side 516-517 står følgende om denne brukere på Mangset:
Brynjulf på Mangset er nevnt i 1528 og Håken i 1558. Erik var bruker på slutten av 1500-tallet og fram til ca. 1603. Han ga tiende av 20 tn. havre i 1600 og av halvparten året etter. Erik døde trolig i peståret 1603. I 1604 lå garden øde, og året etter ble den brukt av en som hette Per.

Amund tok i bruk Mangset i 1609 eller litt før og var bruker til ca. 1614. Da ble garden tatt over av Knut. Han er nevnt som lagrettesmann 18.9.1616, da de satte opp et domsbrev om sagene i bygda. Knut hadde dattera Anne, g m Per Skarnes, og visstnok Eline (se nedafor). Knut var bruker til ca. 1643. Ny bruker ble (broren?)

Iver, som i 1645 betalte skatt for seg, kona, dattera og ei jente. Av barn nevnt Anne, g m Guttorm Bjertnes i Hof (nevnt 1668). Iver var trolig g m Margrete (se nedafor). I 1650 var Anne Iversd. gift med Mikkel Persen Gulli i Vinger, og det var vel samme Anne som før hadde vært g m Guttorm Bjertnes i Hof. Hun var "av eldste brorlegg". Iver skulle etter dette være eldre enn Knut.

Presten Ole Evensen Gjerdrum bygslet 16.8.1656 Mangset til Gunner Karlsen, som tok over etter enka Margrete Mangset. Sønnen Karl bygde Karlstad av Skårer. Gunner Karlsen forekommer ikke siden på Mangset. I 1657 ga Anders Persen og Iver kvegskatt av garden, Anders av 2 hester, 12 kuer, 10 sauer, 7 geiter og 2 griser, Iver av 1 hest, 4 kuer, 1 sau og 4 geiter. Dette vil si at Anders dreiv det meste av garden og Iver nærmest bare hadde en føderådsdel. Trolig var Iver død, og det var vel enka som dreiv delen hans i garden, men som så ofte går mannens navn igjen i skattelistene et år eller to etter at han var død.

Anders Persen fra Øyen f. ca 1614 var visstnok g m Eline Knutsd. fra Mangset, br. fra 1650-åra og til ca. 1678. Barn: Knut f ca. 1656, br. av Øvre Hærnes, Ambjørg, g m Hans Persen Skarnes, g 2 m Lars Finnsen Linder i Nord-Odal, Lisbet, se neste. Anders var ofte lagrettesmann. I 1666 ble han stevnt av Guttorm Bjertnes i Hof, g m Anne Iversd., som krevde konas arv. Anders sa at det dreide seg om noen kjøreler, ei gl. dyne og ei ku, men kua hadde Anders slaktet til bryllupet sitt. 12.3.1668 solgte Iver Kjølen i Hof 1 skinn i Mangset til Anders.

Så langt det som står i bygdeboka. Som du ser står det lite om den gamle tida. Og det blir litt usikkert om hvem som sønn av hvem. Det er lite kildemateriale tilgjengelig fra denne eldste tida.

Det som du fant på Familysearch blir lite å stole på. Det står ingen steder at Brynjulf hadde sønnen Håken, han kan like gjerne være svigersønn, brorsønn eller noe helt annet. Det blir heller ikke opplyst at Håken eller Erik hadde barn. Det kan selvsagt være rett, men kan ikke bevises.

Når det gjelder tida før 1500 så finnes det enda mindre kilder å søke etter sitt opphav dessverre, så jeg kan ikke hjelpe deg videre her.

Mvh Pål :(

Svar

Gå tilbake til «Sør-Odal»